Gå til innhold

Test: Endelig en Ipod med radio!


Anbefalte innlegg

Så hvordan kan jeg da flytte låter på filnivå uten å få en ukes jobb med opprydding i etterkant? I MediaMonkey har jeg snarveien ctrl-R, og et par klikk senere har jeg omstrukturert alle filer slik jeg vil ha det. Eller hva om jeg ønsker å sortere et utvalg på en bestemt måte, men la andre filer være uberørt? F.eks om jeg ønsker å ha alle album sortert etter "første bokstav fra artist/album artist/år - albumnavn/spor - tittel", samtidig som jeg ønsker å ha enkeltlåter i egen mappe og egen filstruktur? Og vil kunne endre dette fem ganger om dagen om jeg har lyst... Det får jeg ikke til i iTunes. Men i MM er det fortsatt gjort på under 1 minutt.

 

Dersom man kun bruker mp3 samlingen i iTunes/iPod er dette et ikke problem, da kan gjerne filene ligger sortert etter månefasen når de ble lagt inn. Men problemet er når man ønsker å ta med seg harddisken til en annen maskin.

 

Hva jeg mener med dårlig podcastcontrol er egentlig et lite filleproblem, men når jeg f.eks sletter en episode fra en podcast så blir den borte for alltid. Eneste måten å finne den igjen så vidt jeg har funnet ut (etter mange søk i div forum) er å slette mappene opprettet for podcast fysisk fra disk, og legge til podcast på ny. Skal ikke påstå at dette er perfekt i MediaMonkey heller, men det fungerer ihvertfall mye bedre.

 

Alt i alt er noen ting bedre på iTunes, for all del, men totalt sett synes jeg MediaMonkey er overlegen. Men andre kan gjerne mene det motsatte. :)

 

Og jeg syntes Genius fungerte veldig bra. Den funksjonen savner jeg i MM. Selv om det tok år og dager for den å bli klar.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ XmasB: Det er ingen problem med å organisere filer nøyaktig slik du vil ha dem, bare du gjør som jeg tidligere har beskrevet og slår av funksjonene for automatisk organisering av filer/mapper (under "Valg..." > Avansert). Foretrekker selv å ha det slik, da jeg er kontrollfrik når det gjelder å ha en velorganisert harddisk. :p

Må ta et lite forbehold angående det litt mer primitive filsystemet i Windows, som kanskje ikke henger helt med - Men på Mac kan jeg flytte filer og mapper manuelt som jeg vil etter at de er lagt til i iTunes musikkbibliotek, uten at iTunes mister oversikten. Dette er altså når "Organiser iTunes-media mappen" er avslått - altså når _jeg_ organiserer som jeg vil, og ikke automatikken basert på ID3-tags. Dette funker enten iTunes kjører eller ikke. Testet nettopp dette, og flyttet en albummappe via Finder til et helt annet sted innen iTunes Music folderen - iTunes vet fortsatt hvor den er og musikken funker, og videre til skrivebordet - funker fortsatt, og tilbake til opprinnelig plassering - funker stadig. Heller ikke noe problem om jeg spiller en sang i mappen samtidig som jeg herjer og flytter den rundt - spiller uavbrutt, og "Vis info" i iTunes oppdateres dynamisk og viser riktig plassering etterhvert som filene flyttes rundt til forkjellige mapper i Finder.

 

På den annen side beskriver du en del ting som er helt uavhengig av filstruktur, der det logiske i iTunes er å bruke sorteringskriterier i iTunes' hovedvindu (f.eks klikke på kolonneheadingen i listevisning for å velge sortering), eventuelt "smarte mapper" som lar deg definere komplekse utvalg ut fra logiske kriterier - eksempelvis om du ønsker en liste med alle låter innspilt i 1984 av artister som begynner med bokstaven "D". ;)

 

Jeg trenger altså ikke å flytte rundt på filer og mapper for å vise ørten ulike organiseringer og utvalg - jeg bruker spillelister!

 

Angående podcasts: at ting blir borte når du sletter dem er vel ikke dårlig kontroll, det er det som _skal_ skje...ser ikke "problemet". Dessuten så har man et _enormt_ utvalg av podcasts tilgjengelig direkte i iTunes, med mulighet for abonnement på podcastserier, og det er ingen liten fordel ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
@AndersT2: Jeg tror du også har en del å lære om hvordan du bruker iTunes, i likhet med en del andre som klager over hvor "håpløst" det er, men som egentlig ikke kan bruke selv relativt enkle funksjoner i programmet.

 

Redigere ID3-tags? Piece of cake: Velg en sang (eller flere dersom du skal redigere albuminformasjon), høyreklikk, velg "Vis info". Under "Info"-fanen i vinduet som kommer opp kan du redigere ID3-informasjon av hjertens lyst.

Har du satt iTunes til å organisere iTunes-biblioteket ditt automatisk (Under Valg... > Avansert), så vil lokaliseringen av filene endre seg i biblioteket ettersom du endrer ID3-informasjonen for f.eks Arist og Album, da både iTunes og iPod i stor grad benytter denne ID3-informasjonen i organiseringen av musikken.

"Problemet" ditt med feilaktige Gracenote-tags fikser du enkelt med å redigere litt selv på denne måten.

 

Sortere og vise musikk etter artister? Øverst på den brede tittelbaren til iTunes-vinduet, rett til høyre for statusruten for playback, finner du en gruppe på 3 ikoner. Trykk på det lengst til venstre av disse, og du får opp en liste med alle artister. Trykk på en artist, og du får vist kun sanger tilhørende den artisten, sortert på album. Vanskeligere er det ikke.

 

Takk for den tagge metoden, skal teste den.

 

Bruker ikke automatisk organisering. Klager egentlig ikke over iTunes, funker greit nok, selv om den ikke gjørde alt jeg ville. Nå gjør den litt mer :)

 

Fikk ikke til til det siste du nevnte. Har den listen oppe under venstra knapp alltid oppe. Trykker jeg artist da, så endrer den kun hvem side av alfabetet den sorterer på. Trykket på den i midten, og da artist så fikk jeg kun opp artistene, men da med album bilder (Noen jeg ikke liker, vil ha liste). Men normalt hvis jeg skal høre noe spesielt så bruker jeg søke feltet.

 

 

Ett annet problem, som jeg egentlig ikke vet hva har forårsaket, det har skjedd 1-2 ganger, er at ID3 tags har blitt tilbakesatt til hva de originalt var, det blir ett lite helvete når jeg har noen tusen sanger og mye feil. Prøvde å fremprovosere det på det jeg trodde, men det var ikke det. Hørt noe om dette, siden du kan en del om programmet?

Lenke til kommentar
Fikk ikke til til det siste du nevnte. Har den listen oppe under venstra knapp alltid oppe. Trykker jeg artist da, så endrer den kun hvem side av alfabetet den sorterer på. Trykket på den i midten, og da artist så fikk jeg kun opp artistene, men da med album bilder (Noen jeg ikke liker, vil ha liste). Men normalt hvis jeg skal høre noe spesielt så bruker jeg søke feltet.

Beklager, skulle tenkt på at du kanskje må gjøre noen menyvalg først, for å få den visningen jeg tenkte på: Når du har klikket på knappen for listevisning (venstre knapp), gå inn på menyen "Vis", velg "Vis kolonnenavigering". Da får du antageligvis opp tre kolonner øverst (Sjanger, Artist, Album), over listevisningen. Her kan du enkelt og raskt velge musikk etter disse tre kriteriene ved å klikke i kolonnene. Så til visningen jeg egentlig hadde i tankene: Gå inn på menyen "Vis" > "Kolonnenavigering" > "Til venstre". Da får du listen over artister til venstre for hovedlisten. Gå bort til kolonnen for artist, og klikk på headerlinjen en eller flere ganger, inntil det står "Album etter artist". Du skal da ha en visning der du klikker på artist, og får opp oversikt sortert på album for denne artisten. Velg "Vis" > "Vis bildekolonnen" dersom du vil se albumart også (evt. klikk på den lille trekantpilen til venstre på topplinjen).

Håper dette var forståelig...

 

Mulighetene er mange for ulike visninger og kombinasjoner, du får klikke litt mer rundt, og se hva som skjer - eksempelvis kan du høyreklikke på toppfeltet for kolonnene i listevisning og få fram en lang liste over kolonner med annen informasjon (bitrate, filtype, utgivelsesår, osv) som du kan legge til i listevisningen. Eller du kan ta tak i toppen på hver kolonne og skyfle dem sideveis slik at de bytter plass/rekkefølge, eller justere bredden ved å dra på streken mellom kolonnene i toppfeltet, osv, osv... ;)

 

 

Ett annet problem, som jeg egentlig ikke vet hva har forårsaket, det har skjedd 1-2 ganger, er at ID3 tags har blitt tilbakesatt til hva de originalt var, det blir ett lite helvete når jeg har noen tusen sanger og mye feil. Prøvde å fremprovosere det på det jeg trodde, men det var ikke det. Hørt noe om dette, siden du kan en del om programmet?

Kan ikke si at jeg har støtt på dette problemet, som jeg kan huske.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Helt grei lyd bør være første varsellampe for å ikke velge denne spillere.

Proprietær kabel (kan selvsagt diskuteres), ingen flac (!), ingen DragnDrop, ingen filetre browsing og heller elendig batterilevetid bør gjøre valget enda enklere.

Sony NWZ-S739F 16GB er helt klart en av mine kandidater jeg ville valgt om jeg skulle kjøpt ny spiller idag (batteriet på min nåværende iRiver H300 begynner desverre å skrante).

 

Lydkvaliteten er bedre enn H300, men støtter desverre ikke flac, og bruker en sony møkkakabel.

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Du kan stryke punktet om at du blir bundet til iTunes, for det er berre tull. Om andre programmer kan oppdatere firmware veit eg ikkje, men kor ofte er det nødvendig?

 

Eit glimrande alternativ er MediaMonkey, der kan du ha heile musikkbiblioteket. Diskusjonen over her angåande kva program veit kvar filene ligger antar eg er angåande funksjonen til dømes MediaMonkey har der du kan navigere i musikken ut frå mappestruktur, akkurat som i utforskar. Det er den måten å navigere på eg brukar mest. Programmet forstår sjølvsagt ID3-tag og kan sortere etter det og.

 

Min erfaring er at man får andre programmer til å fungere med itunes, men det er masse styr, programmer trenger stadig oppdateringer, plutselig forsvinner kompabilitet og kommer tilbake osv.

 

Itunes er forøvrig en ganske teknisk dårlig avspiller i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Lil-H: Det som får varsellampene mine til å lyse er din personlige, subjektive synsing om lydkvalitet, som du ikke ser ut til å være i stand til å underbygge eller dokumentere. Dette i tillegg til at du forsøker å dra inn andre faktorer som er temmelig irrelevante, eller som det er svært delte meninger om. Misforstå meg rett, Sony-spilleren med det kryptiske navnet er helt sikkert en kjempebra musikkspiller, iRiver 300H likeså, men det er ingen grunn til å tro at ikke iPod nano også er det.

Samtidig kan man enkelt finne egenskaper eller mangler med hver av disse spillerne som vil være dealbreakers for noen - eller få "varsellampene" til å lyse. AAC-støtte er f.eks mer relevant for de fleste enn OGG, og støtte for en eller flere lossless codecs er selvsagt kjekt å ha...og ikke minst ting som gapless playback. Det sagt så ville jeg ikke brukt pengene mine på noen av de nevnte spillerne i dag... ;)

Lenke til kommentar

Newton: Gapless playback ser det ikke ut til at den kryptiske spilleren støtter, men vet ikke hvor dårlig den er i praksis. H300 har visst heller ikke dette, men var ikke et problem da jeg brukte original FW (bruker nå Rockbox).

 

Det er vel egentlig stor grunn til å tro at iPod nano ikke er en like god spiller som de 2 jeg nevner (primært Sony'en siden den fortsatt finnes på markedet) da den ikke leverer like god lyd som Sony. For det er vel god lyd vi er på jakt etter, no?

 

Lydkvaliteten til S739 er mildt sagt fantastisk. Den har ufattelig lavt støynivå, og minner stertk da jeg selv gikk over fra transistor til ICE-blokker fra henholdsvis Midgard Audio og D-Sonic, begge som bruker moduler fra B&O (såklart).

Den har dessuten stor kontroll over hele spekteret, uten at hverken bass, mellomtone eller diskant stikker seg ut i noen negativ retning. Her kan en spille høyt uten at lyttetrettheten kommer på. Jeg testet mine Sennheiser PX200 som er absolutt fabelaktig så lenge en bruker den medfølgende EQ på Sony'en og øker i nedre frekvens, da PX200 er litt bassfattige fra før. Bassen er tight som bare det, og det kan virke som om S739 kan drive mer tungdrevne hodetelefoner enn de jeg testet den på. Skulle gjerne testet mine Sennheiser HD 25 SP som er relativt tungdrevne.

Jeg nevnte at spilleren hadde god kontroll i hele registeret, men ble spesielt imponert over luftigheten i diskanten. PX200 har alltid hatt behagelig diskant, men den kom enda mer frem ved å bruke Sony kontra iRiver.

Stemmer hørtes aldri rare ut, ei nasale. Artister som Katie Melua, Norah Jones, Bertine Zetlitz, Diana Krall og Holly Cole spilles av med stor respekt, likeså tyngre saker som electronica/trance med artister som Mat Zo, Way of West og Blizzard.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at man får andre programmer til å fungere med itunes, men det er masse styr, programmer trenger stadig oppdateringer, plutselig forsvinner kompabilitet og kommer tilbake osv.

 

Itunes er forøvrig en ganske teknisk dårlig avspiller i mine øyne.

 

AtW

Den tok eg ikkje heilt, kvifor skal andre programmer fungere med iTunes? Eg pratar om andre programmer som gjer same jobben som iTunes, noko som i hovudsak er å overføre musikk og spelelister.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at man får andre programmer til å fungere med itunes, men det er masse styr, programmer trenger stadig oppdateringer, plutselig forsvinner kompabilitet og kommer tilbake osv.

 

Itunes er forøvrig en ganske teknisk dårlig avspiller i mine øyne.

 

AtW

Den tok eg ikkje heilt, kvifor skal andre programmer fungere med iTunes? Eg pratar om andre programmer som gjer same jobben som iTunes, noko som i hovudsak er å overføre musikk og spelelister.

 

Beklager, krysskoblet i hjernen der, mente Ipod i første avsnitt der jeg skrev Itunes.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Lil-H: Morsom lesing, der du gjentar den samme subjektive synsingen, bare med flere ord...og utstrakt bruk av velkjente lydfreak-floskler. Du får på en ikke særlig diskret måte skrytt litt av at du bruker dyrt lydutstyr også, det er ikke alle forunt å ha 2500 watt ut på hjemmekinoanlegget... ;)

Men jeg skjønner du i det minste forstår begrepene som jeg brukte i en beslektet tråd, så la oss se litt på de samme tingene, nemlig hva objektive målinger forteller oss, i dette tilfellet om iPod nano (4. gen) og Sony NWZ-S738F. Bruker disse to, som er nært beslektet med nano 5.gen og Sony NWZ-S739F, i mangel av målinger for de to sistnevnte. Det burde likevel være tilstrekkelig til å sannsynliggjøre at det slett ikke er så mye å utsette på lydkvaliteten til iPod nano som enkelte vil ha det til - tvert imot, så kan den måle seg med det meste av mp3-spillere og låter svært så bra gjennom riktige "hørelurer".

 

Kan du se noe i de følgende måleresultatene som skulle tilsi at iPod nano ikke er på høyde med Sony Sony NWZ-S739F lydmessig?

 

http://www.pcworld.com/reviews/product/321...ation_16gb.html

http://www.pcworld.com/reviews/product/439...8f_walkman.html

 

Eller her:

 

http://www.mediaplayerinfo.com/content/App...Performance.htm

sammenlignet med Sony NWZ-A729:

http://www.mediaplayerinfo.com/content/Son...Performance.htm

 

Objektive målinger forteller oss altså at iPod nano leverer en mer lineær frekvansgang, bedre kanalseparasjon, mindre forvrengning, bedre signal/støyforhold, samt høyere utgangseffekt enn sammenlignbare spillere fra Sony. Legg spesielt merke til målingen for frekvensgang og crosstalk i de høyere frekvensområdene i de to siste målingene (eat your heart out, Sony!), som jeg skulle tro er en viktig del av forklaringen på iPod nanos ypperlige evne til å skape rom og luftighet i et veldefinert lydbilde. Go figure!

 

Håper du fikk litt å tygge på der. Har du ikke annet enn din egen subjektive synsing og gamle fordommer å fare med, så kan vi vel like godt spare oss for å ta denne diskusjonen enda lengre. Kos deg heller med en god film på ditt utmerkede hjemmekinoanlegg du, Herman ;)

 

 

PS. Synd at iRiver har tapt seg slik. Likte også denne produsenten tidligere. Men ærlig talt, jeg ble lettere sjokkert da jeg så at de nå produserer slikt søppel som dette:

http://www.mediaplayerinfo.com/content/iRi...Performance.htm

Usj!

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Newton

Aha! Så på en Mac er ikke mitt største problem med iTunes tilstede. Nemlig problemet med organisering av filer. I Windows er det nemlig slik at en låt som flyttes på filnivå får et ikon som varsler om manglende fil i iTunes. Løsningen er da å lokalisere filen på ny via iTunes. Eller man kan slette den fra iTunes og legge til på ny, men da mister man også all historikk. Og er det noen tusen filer er begge løsningene uaktuelle. Så alt i alt, iTunes er og blir et Mac produkt, som også fungerer "greit" på Windows...

 

Problemet med sletting av podcaster er ikke at filene blir borte, det skal selvsagt skje. Problemet er at referansen til episoden blir borte fra iTunes også. Eksempel: Sletter du episode 2 fra en serie, vil episode 2 være borte fra oversikten for alltid. I oversikten vil episodene 1, 3, 4... vises. En fornuftig visning (slik det er i omtrent samtlige andre programmer jeg har testet) ville vært å hatt episoden liggende, men i grått/skravert for å vise at det er en episode til, men at den ikke er lastet ned. Forøvrig støtter ikke MediaMonkey video, så jeg bruker Miro til videopodcaster.

 

At iTunes har et fantastisk tilbud av podcaster og diverse er selvsagt en fin ting. Problemet er heller at ikke alle disse er tilgjengelig for de bruker annen programvare. Ingenting er mer irriterende enn å finne en virkelig god podcast som ikke tilbys utenom iTunes, fordi tilbyder ikke har støttet f.eks RSS.

Lenke til kommentar

@Newton: Jeg sa vel egentlig aldri at lyden til iPod var dArligere enn Sony, jeg kommenterte kun det artikkel sA, og kom med min egne personlige mening over hvor flott lyden til Sony var, kontra min egen spiller, som er kjent for A ha relativt god lyd. Jeg skrev derimot at jeg forventet at lyden til iPod (tror det er 4th gen) var dArligere enn Sony, dette er fordi jeg har hOrt begge spillerne. Forventer du at jeg som en enkeltperson skal bidra med grafer og masse kryptiske ord som ingen andre enn mest sannynlig oss to + noen fler har nytte av?

Men, den nye Nano ser ut til A ha meget god lyd, sA det er absolutt noe jeg vil teste hvis en av mine bekjente fAr tak i en.

 

Jeg har heller aldri skrytt av eget utstyr, men forklarte at den minte meg om ICE, som igrunn er ganske billig, og jeg har heller aldri sagt jeg har 2500W ut, det var det din egen nysgjerrighet som fortalte deg. Det er dessuten feil. Og ja, idag er det Monsters vs Aliens pA menyen, sa na farer jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er jeg ganske egentlig oppgitt over total manglende brukervennlighet eller grensesnittet på itunes. Har en albummappe som jeg prøver å legge til men itunes finner ikke de i biblioteket, har kopiert, lagt de til, opp og ned og atter i F"#% mente. Har prøvd med Winamp og Mediamonkey men da overfører den bare filene og jeg får opp en helt tom ipod uten musikk når jeg prøver de to alternativene.

Lenke til kommentar

Hjelper fint lite når jeg ber den hente inn filer og ikke dukker opp i biblioteksystemet deres.

 

Er det eit format som støttes av iTunes og iPod?
Helt vanlig MP3 som alle støtter?
Payload Size: 29135934 bytes

Header found at: 111419 bytes

Encoder Delay: 576, Zero Padding: 2292

Length: 728 seconds

MPEG-1 layer 3

320 kbps, 27884 frames

44100 Hz Joint Stereo

 

CRC: No, Copyrighted: No

Original: Yes, Emphasis: None

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...