Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer, luft i mage


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

Jeg tror ikke det hjelper å kutte ut hverken det ene eller det andre. Er sefølgelig noe som er bedre for magen å spise , men luften vil ikke forsvinne av den grunn. Tror det vil bli luft i magen uansett hva han spiser. Jeg tror at det beste vil vere å dra på apoteket å få noe som reduserer luft i magen. Det tar ikke alt men hjelper iallefall på. Er absolutt det eneste som har virket litt for meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_gjest_*
Magen min ble i allefall helt fin da jeg kuttet ut raske karbohydrater, samme med flere i slekta.

Så og si null gass eller rumling.

 

Det kommer derimot tilbake i ferier osv, når man spiser relativt normal mat.

 

 

Mulig det hjelper for noen. Jeg bare snakker av erfaring. Men vi er jo forskjellig.. :)

Lenke til kommentar
Magen min ble i allefall helt fin da jeg kuttet ut raske karbohydrater, samme med flere i slekta.

Så og si null gass eller rumling.

 

Det kommer derimot tilbake i ferier osv, når man spiser relativt normal mat.

 

Kutte ut karbohydrater? er det mange ting som jeg kanskje normalt spiser som det er karbohydrater i? Jeg er ikke helt sikker, men det er jo sukkerarter er det ikke? så hva anbefaler du meg å spise? noen tips?

 

Men jeg liiker melk :( jeg vil ikke kutte ned på det.. :(

visst jeg må så må jeg jo. Uansett jeg kan virkelig ikke tenke meg at det er det selvom det kan være det, men før når jeg hadde vondt i magen så trodde jeg det var pga jeg ikke drakk melk til frokost, så jeg begynte å drikke det, og magen virket faktisk bedre da enn når jeg ikke drakk det, men nå kommer det egentlig smerter uansett om jeg drikker melk eller ikke.

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Prøv å få tak i Lindbergbrød, og bruk pålegg uten karbohydrater i. (Norwegia, Jarlsberg osv er fint samme med de fleste smøreoster)

Ellers har man jo alle typer kjøtt, fisk og kylling. (Men vær litt obs på malt kjøtt/karbonater osv. da det hender de har i potetmel)

 

Melk er egentlig overflødig, og kan skape mer trøbbel enn nytte.

Lenke til kommentar
Prøv å få tak i Lindbergbrød, og bruk pålegg uten karbohydrater i. (Norwegia, Jarlsberg osv er fint samme med de fleste smøreoster)

Ellers har man jo alle typer kjøtt, fisk og kylling. (Men vær litt obs på malt kjøtt/karbonater osv. da det hender de har i potetmel)

 

Melk er egentlig overflødig, og kan skape mer trøbbel enn nytte.

 

okei :)

 

forresten jeg spiser ikke så ofte smør på brødmat, jeg merker at det av og til kan bli litt tørt og uten smør. Jeg er ikke så veldig glad i det, men anbefaler du meg å spise mer av det? Jeg kan slite litt med å svelge å sånt når det blir så tørt. uansett visst det kan hjelpe med magen også kanskje, så gjør jeg jo alt jeg kan for å få magen til å bli bedre

Lenke til kommentar
På et lavkarbokosthold derimot er det bare en fordel med smør.

 

Nei. Selv på et lavkarbokosthold bør man holde seg unna altfor mye mettet fett. Selv om man lettere går ned i vekt øker kolesterol- og triglyseridnivåene. Dermed øker ateroskleroseprosessen og risikoen for hjerte- og karsykdommer i tidlig alder. Skal du innta en stor del av kosten i form av fett bør dette i alle fall være fra sunne fettsyrer. Jeg stemmer uansett for at fyren venter på prøvesvarene fra legen før han prøver å foreta seg noe.

Lenke til kommentar
Prøvd Activia?

 

hehe, jeg har aldri trodd på det tullet der da som de fleste jeg kjenner også mener er bare tull. vet ikke om de har prøvd den heller jeg da men. Jeg kan så klart gjøre ett forsøk å teste det ut, selvom jeg ikke akkurat har troen på at det vil funke :p

 

Det er ikke bare Activia, men all surmelk.

Activia, Biola og Cultura (min favoritt) er syrnet med fordøyelsesregulerende bakteriekulturer (A-> Lactobacillius og B->Bifidobacterium) som finnes naturlig i fordøyelsen, men alle har ikke optimal balanse slik at det kan være gunstig å få i seg et tilskudd.

 

Jeg har jobbet i et laboratorium med TINE som kunde, så jeg vet at det ikke er tull, som du kaller det :p

Lenke til kommentar
På et lavkarbokosthold derimot er det bare en fordel med smør.

 

Nei. Selv på et lavkarbokosthold bør man holde seg unna altfor mye mettet fett. Selv om man lettere går ned i vekt øker kolesterol- og triglyseridnivåene. Dermed øker ateroskleroseprosessen og risikoen for hjerte- og karsykdommer i tidlig alder. Skal du innta en stor del av kosten i form av fett bør dette i alle fall være fra sunne fettsyrer. Jeg stemmer uansett for at fyren venter på prøvesvarene fra legen før han prøver å foreta seg noe.

 

Vel, blant annet Dag Viljen Poleszynski er ikke helt enig med deg angående mettet fett.

Så lenge kroppen ikke får i seg raske karbohydrater kan man spise det fettet man vil, med unntak av kunstige eller sterkt bearbeidede fettyper.

 

Her er en link til som forklarer litt mer.

 

Det å forandre kostholdet fra et relativt høykarbo (les det som de fleste regner som sunt) kosthold til et lavkarbo utgjør liten eller ingen risiko.

Det kan ikke skade å snakke med legen uansett :)

Lenke til kommentar

Jeg hører det er en del som har tatt blodprøver uten å ha funnet ut hva årsaken er.

 

Jeg har nå vært å snakket med helsesøsteren på skolen min å prøvd å få noen råd. Hun mener at jeg gjør ikke noe gale i det jeg spiser, men hun kan også tro at det kan være melkeprodukter, melprodukter eller noe sånn. Hun har bedt meg ta kontakt med legen så jeg kan få prøvd å tatt noen tester. Å hun mente visst de ikke ga noe svar så skulle vi isåfall ikke gi opp med å finne ut hva det kan være for noe.

 

Håper bare å finne det ut, hvilken lettelse det ville vært å fått vekk dette problemet!

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om de finner noe.

 

Har du forandret noe i kostholdet ditt enda, forresten?

 

nei ikke noe spesiell forandring på noe enda. Jeg sa til helsesøsteren at jeg drakk to glass melk hver dag, ett om morgenen og ett glass om kvelden, å hun mente det var ikke noe gale i det. Uansett ja skal bli spennende å se om legene finner ut noe nå da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har vært hos legen nå, volvat faktisk der de skal være så gode. Jeg måtte vente der i nesten 1 time pga de hadde for mange folk inne da jeg egentlig hadde time der og når jeg kommer til slutt inn, så kommer mannen der med bare en hel del meningsløse svar.. :mad: Å dette måtte jeg betale 700kr for.. helt sykt..

 

Han lyttet på magen, men merket ingenting der og da. Å han kunne ikke skjønne hva det kunne være. Han kom med et forslag på at det kunne være at jeg var nervøs, men det er jeg ikke, å det kom tross alt etter en stund på ungdomsskolen. Å det eneste han ba meg om var å overse meg de lydene som kommer..

 

Å her er mine meninger.

 

- det er nesten rent umulig for meg å overse eller ikke tenke over lydene når de kommer helt av seg selv og lager lyder så jeg hører det inne i magen.

 

- Jeg er ikke nervøs, men jeg blir så klart litt nervøs visst for eksempel jeg har fremføringer og sånt og er redd for at magen skal plutselig ødelegge alt.

 

Denne legen var til svært liten hjelp for og si det sånn. Han ville også ikke anbefale meg å ta noen blodprøve enda da han mente at sjangsen for at de kom til å finne ut noe var liten.. Å kan bare glemme at jeg tar den visst jeg ikke får noe svar.

 

så nå er jeg litt usikker på hva jeg må gjøre. skal ta å snakke med helsesøsteren igjen om noen råd, hun hadde litt mer og bedre råd å komme med

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Det viser desverre at leger flest vet filla om kosthold. Eller enda verre, de gir blaffen.

 

Jeg mener enda du burde prøve å kutte ut alle karbohydratene i kostholdet ditt for å se hva som skjer. Trenger ikke være mange dagene før du burde merke forandringer.

Blir du bedre av det, kan du innføre forskjellige ting igjen og se hva som skjer.

 

Kanskje du til og med kan få en pekepinn om hva du reagerer på :)

 

Ps. En logg over hva du spiser vil komme godt med.

Lenke til kommentar
Det viser desverre at leger flest vet filla om kosthold. Eller enda verre, de gir blaffen.

 

Jeg mener enda du burde prøve å kutte ut alle karbohydratene i kostholdet ditt for å se hva som skjer. Trenger ikke være mange dagene før du burde merke forandringer.

Blir du bedre av det, kan du innføre forskjellige ting igjen og se hva som skjer.

 

Kanskje du til og med kan få en pekepinn om hva du reagerer på :)

 

Ps. En logg over hva du spiser vil komme godt med.

 

spiser fisk, brødskiver både lyst og mørkt brød, med all slags pålegg egentlig, har hvitost, eller skinke og majones, makrell i tomat, leverpostei, reker, knekkebrød av og til. Jeg drikker melk om morning og kveld. Å jeg spiser forsovet veldig lite snop. spiser en stor smash sjokolade hver helg :D + vann med smak, den sjokoladen + litt chips er vel alt det usunne jeg egentlig spiser i helgene. å det er jo ikke mye usunt isåfall.

 

Uansett jeg har merket forskjell den siste tiden merkelig nok, det virker som om jeg får mindre sånne lyder i magen når jeg er på skolen nå isåfall, men allikevel det er absolutt ikke helt vekke, kanskje det har gått vekk litt, men enkelte dager er det helt forferdelig :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...