Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer, luft i mage


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

Tviler sterkt på at det er glutenallergi. Kjenner flere som har det og de sliter ikke med mageproblem.

Jeg har selv ikke glutenallergi, men sliter med magen. Tror dette er et problem som man bare må lære å leve med. Har vert med legen flere ganger uten å finne noe ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen ganger har jeg vært nødt til å holde senga selv om jeg har planer kun på grunn av vond og trøblete mage. Slitsomt. jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver. Er spent på resultatet. Håper vi begge får det bedre snart:)

 

Det var nok smart å ta den blodprøven ja:)

Jeg har også vært nødt til å holde senga en del ganger, noen ganger har jeg ikke komt meg på skolen pga dette også. Er litt kjipt, ser nesten på det som skulk, siden er jo ingenting annet enn det og jeg har jo ikke akkurat sånn ondt i magen, men har en slags luft som ikke går vekk på en måte. Lykke til med resultatet da, håper de finner ut hva det er :)

Lenke til kommentar
Gjest Kjennertildet
Tviler sterkt på at det er glutenallergi. Kjenner flere som har det og de sliter ikke med mageproblem.

Jeg har selv ikke glutenallergi, men sliter med magen. Tror dette er et problem som man bare må lære å leve med. Har vert med legen flere ganger uten å finne noe ut av det.

 

Men jeg kjenner folk med glutenallergi som har nettopp disse problemene. Man vet aldri, så det lureste han kan gjøre er å få dette sjekket av en lege.

Lenke til kommentar
Gjest Kjennertildet
Noen ganger har jeg vært nødt til å holde senga selv om jeg har planer kun på grunn av vond og trøblete mage. Slitsomt. jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver. Er spent på resultatet. Håper vi begge får det bedre snart:)

 

Det var nok smart å ta den blodprøven ja:)

Jeg har også vært nødt til å holde senga en del ganger, noen ganger har jeg ikke komt meg på skolen pga dette også. Er litt kjipt, ser nesten på det som skulk, siden er jo ingenting annet enn det og jeg har jo ikke akkurat sånn ondt i magen, men har en slags luft som ikke går vekk på en måte. Lykke til med resultatet da, håper de finner ut hva det er :)

 

Men det er jo ubehagelig, så at du velger å være borte fra skolen når det er som verst har jeg ikke noe problem med å forstå. Selv har jeg også oftest bråkete og luftig mage, men noen ganger gjør det direkte vondt også:(

Lenke til kommentar
Noen ganger har jeg vært nødt til å holde senga selv om jeg har planer kun på grunn av vond og trøblete mage. Slitsomt. jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver. Er spent på resultatet. Håper vi begge får det bedre snart:)

 

Det var nok smart å ta den blodprøven ja:)

Jeg har også vært nødt til å holde senga en del ganger, noen ganger har jeg ikke komt meg på skolen pga dette også. Er litt kjipt, ser nesten på det som skulk, siden er jo ingenting annet enn det og jeg har jo ikke akkurat sånn ondt i magen, men har en slags luft som ikke går vekk på en måte. Lykke til med resultatet da, håper de finner ut hva det er :)

 

Men det er jo ubehagelig, så at du velger å være borte fra skolen når det er som verst har jeg ikke noe problem med å forstå. Selv har jeg også oftest bråkete og luftig mage, men noen ganger gjør det direkte vondt også:(

 

åja, ja det gjør jo egentlig det enkelte ganger, men for meg er det helst bråkete og luftig mage jeg har. Det må være en skikkelig lettelse visst du blir kvitt det da, det er jo sykt irriterendes.. :(

Lenke til kommentar

Noen typer kunstige søtstoffer kan gi slike symtomer hos enkelte.

 

Men jeg vil heller gjette på sukker/hvetemel i mat. Også andre lignende stoffer kan skape mye luft i tarmsystemet. F.eks stivelse fra potet og melkesukker.

 

Prøv med å kutte ned melprodukter, stivelse og alle former for sukker en periode og se hva som skjer. :)

Lenke til kommentar
Noen typer kunstige søtstoffer kan gi slike symtomer hos enkelte.

 

Men jeg vil heller gjette på sukker/hvetemel i mat. Også andre lignende stoffer kan skape mye luft i tarmsystemet. F.eks stivelse fra potet og melkesukker.

 

Prøv med å kutte ned melprodukter, stivelse og alle former for sukker en periode og se hva som skjer. :)

 

Ja jeg har hørt det med hvetemel at muligens jeg ikke tåler det. Det er det jeg har fått beskjed om at det kan være. hehee, men det jo sukker i nesten alt jo? så visst det er sukker blir det jo vanskelig. før trodde jeg at det ikke var sukker i så mye som det er. Så fant jeg ut at det er jo nesten sukker i alt mulig. så visst jeg skal det, blir jo det litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Jepp, der har man ett problem. Sukker og mel tilsettes nesten alt siden det er billig.

 

Du kan jo prøve å spise kjøtt i et par-tre dager. Mye godt man kan lage og f.eks ha råkost til. (Mulig det ser litt rart ut på skolen, men men) ;)

 

Edit: Lindbergbrød fungerer også helt flott. Nå skal alle Rema 1000 butikker ha det, men det lønner seg sikkert å være tidlig på'n :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Kan vel nesten sikkert si at dette ikke har noe med sukker og mjøl å gjøre. Men det du kan gjøre er å dra til legen. Da kan du be om time der du får sjekket magen. Da bruker de et apparat der de på en måte lyser gjennom magen. En slags røntgen av magen. Forøvrig finst det forskjellige midler som reduserer luft i magen som f.eks. siloxan, miniform eller egazyl (resept).

Lenke til kommentar

Siden dette er noe som ligger i slekta er jeg temmelig sikker på at du og din slekt har laktoseintoleranse. Det gjør at du ikke tåler produkter med melk i seg og reaksjonen er luft (veldig mye luft) i magen og til tider diare/ustabil mage. Laktoseintoleranse går som regel i arv (alle i min familie har det) og gir akkurat de symptomene du peker på. Siden du spiser sunt, regner jeg med at du drikker melk.

 

Prøv å kutt ut melkeprodukter i 1 uke, for så å spise masse fløteis en kveld. Da vil du se om du reagerer. ;)

 

Det er ikke det samme som å være allergisk mot melk, bare at en ikke klarer å bryte ned laktose (melkesukker). Folk reagerer forskjellig, noen tåler bare litt melk, mens andre tåler mer før de reagerer. Jeg kan ta melk i kaffen, men ikke noe særlig mer enn det før jeg reagerer.

 

Hvis du merker bedring etter 1 uke uten melkeprodukter og reagerer når du innfører det igjen bestill en legetime og få de til å ta en blodprøve. Man bør ikke sette en sånn diagnose på egenhånd. Men greit å ta den sjekken på forhånd.

 

Er ikke sikkert det er dette som er problemet, men enkel måte å finne ut på. :)

 

OBS: er melk i veldig mye, så les ingredienslisten. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
Hva begrunner du det med?

Mange sliter med mye sukker og lignende i kosten, mens mange ikke merker noen ting.

 

Jeg slet med magen selv og hadde mye gass mm. Legen fant ikke ut noe, men det ble borte da jeg la om kosten.

 

 

Fordi han sier at han har spist sunt. Det ligger i familien og derfor tror jeg ikke at å kutte ut sukker vil

føre til at det plutselig stopper. For meg funket det iallefall ikke, men mulig det hjelper andre

Lenke til kommentar

Man kan ikke finne ut om man har laktoseintoleranse med blodprøve. Eneste måten er ved eliminasjonsmåten, om det kan kalles dette, å kutte ut melkeprodukter og se om man opplever forandring. Jeg har selv vært hos lege for å sjekke dette og der kan man finne allergier, f.eks. melkeallergi, men ikke laktoseintoleranse.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Jente24_*

Hei, jeg har samme problemet når jeg er på jobb. Vi har noen grusomme stoler, og da får jeg en fæl sittestilling.

Tror det kan ha noe med tarmene som bli klemt/ligger feil. På slutten av arbeidsdagen er jeg helt ødelagt

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_A

har det samme problemet selv + løs avføring. Fikk det når jeg var 13 og har hatt det siden, er 19 nå. Bare en morning måtte jeg springe på dassen med løs mage og sånn har det vært + mye luft i magen.

 

Har vært hos legen og tatt blodprøver men hadde ikke noe allergi eller noe sånt. Er bare en "magesykdom" som de ikke kunne gjøre noe med. "Irritabel tarm" mente de jeg hadde. Ligger i familien da, er ikke kun jeg som har det.

 

De siste månedene har jeg spist havregryn blanda med joghurt hver dag og det funker bra. Fikk luft i magen av det de første gangene men har lite luft i magen nå + avføring er verken hard eller bløt.

 

Du kan jo sjekke det ut en ukes tid å se om det blir noe bedre ;)

Lenke til kommentar

Tipper det er en av tre:

1) Laktoseintoleranse. Du bryter ikke ned melkesukkeret i tynntarmen og bakteriene i tykktarmen spalter og fordøyer dette. Disse produserer gass under fordøyingen.

2) Glutenallergi (cøliaki). Glutenproteiner i maten irriterer tynntarmen din og ødelegger tarmtottene dine i tarmoverflaten. Dette gjør at du mye vanskeligere tar opp næring i tynntarmen, og mye passerer videre til tykktarmen. Her fordøyer bakterier karbohydrater og danner gass. I tillegg holder næringen fra maten på vann samt at fett ikke taes opp. Er avføringen din tidvis løs, flyter avføringen lett i doskålen og kan du evt. se fettdråper/klumper i doskålen?

3) Ubalanse i bakteriefloraen i tykktarmen. Anbefaler å regelmessig drikke melk med aktive melkebakteriekulturer (LGG) som Biola. Dette stabiliserer tarmfloraen og gir i tillegg en generell forbedring av immunforsvaret.

Lenke til kommentar

Eller det kan være at du ikke takler karbohydrater så bra. Jeg tror helst det er det siden det er flere i familien som har det samme.

Da er det det samme om det er fra stivelse, melk eller andre sukkerarter. Felles for de er at de er av den raske sorten.

 

F.eks ba legen min meg prøve laktoseredusert melk da han trodde det var det jeg reagerte på. Det gjorde det bare verre.

 

Prøv å kutte ned på dem for å se om det hjelper. Så kan du heller introdusere forskjellige etterhvert for å se hva/om du reagerer på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...