Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mageproblemer, luft i mage


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ung gutt, og jeg sliter veldig med luft i magen. Vet ikke hvordan dette kan ha seg. Jeg prøver å spise så sunt som mulig hver dag, jeg trener nesten hver dag. Å har ikke problem med vekt eller noe. Det er ikke hver dag dette skjer men nesten hver dag. Det begynner å bli veldig irriterende og flaut.

 

For å ta et eksempel, så kan jeg sitte forsiden av f.eks noen klassekamerater å det kommer plutselig ut lyder fra magen. Å av og til kan det bli skikkelig høy lyd også, å da føler jeg meg ganske flau! av og til pleier jeg til og med å skylde på at det rumler i magen å at jeg er sulten. Vet ikke, jeg føler ikke meg alltid sulten når det skjer, men kan jo hende jeg ikke har fått nok mat, vet ikke helt. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få vekk denne luften som kommer. Den kommer også som oftest når jeg sitter, å ikke når jeg står. Så visst jeg sitter på en hard stol f.eks i klasserommet kan det bli skikkelig gale, mens når jeg står så går det veldig fint, da skjer det ikke noe.

 

Håper på gode tips til hva jeg kan gjøre for å få vekk denne luften eller dette problemet. Det har faktisk bare begynt å skje de siste årene faktisk, før la jeg aldri merke til noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være pga. brus og søtsaker, men du sier at du spiser sundt så vi utelukker den. Lite fysisk aktivitet kan også bidra til dette, men den utelukker vi også. Kan vel si at du burde spise mer fiber, om du ikke spiser nok allerede. Kan jo være en type mat du ikke greier å fordøye helt som bidrar til løs mage også. Har ikke mange flere råd eller ideer å gi, desverre.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Hei.

Jeg vet akkurat hva du mener. Har dette selv. Begynte med meg på slutten av ungdomskolen. Har aldri blitt kvitt det. Har i den senere tid funnet ut at denne "magesjukdommen" har ligget i familien i flere generasjoner.

Er meget plagsomt.

Lenke til kommentar
Det kan være pga. brus og søtsaker, men du sier at du spiser sundt så vi utelukker den. Lite fysisk aktivitet kan også bidra til dette, men den utelukker vi også. Kan vel si at du burde spise mer fiber, om du ikke spiser nok allerede. Kan jo være en type mat du ikke greier å fordøye helt som bidrar til løs mage også. Har ikke mange flere råd eller ideer å gi, desverre.

 

Takker for tips, ja jeg vet ikke helt hva som er bra å spise når det gjelder fiber. Har du noen tips der? Jeg tror jeg sliter veldig ofte etter jeg spiser skinke, det er en ting jeg har merket. har jeg skinke på brødskiven er det ikke alltid jeg klarer å svelge den riktig å det er nesten som om halsen vrenger seg helt, klarer tydelig å ikke fordøye d skikkelig. uansett det skjer ikke bare etter det så kan ikke være derfor.

 

 

Hei.

Jeg vet akkurat hva du mener. Har dette selv. Begynte med meg på slutten av ungdomskolen. Har aldri blitt kvitt det. Har i den senere tid funnet ut at denne "magesjukdommen" har ligget i familien i flere generasjoner.

Er meget plagsomt.

 

Høres litt merkelig ut da, må nå finnes noen muligheter for å bli kvitt dette. Å ja er enig, det er veldig plagsomt!

Jeg vet at min mor har dette, men tror ikke hun hadde det før som voksen, å hun har det ikke så ofte som jeg tror jeg. Andre i familien har ikke merket noe slikt heller. så vet ikke helt :/

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*
Det kan være pga. brus og søtsaker, men du sier at du spiser sundt så vi utelukker den. Lite fysisk aktivitet kan også bidra til dette, men den utelukker vi også. Kan vel si at du burde spise mer fiber, om du ikke spiser nok allerede. Kan jo være en type mat du ikke greier å fordøye helt som bidrar til løs mage også. Har ikke mange flere råd eller ideer å gi, desverre.

 

Takker for tips, ja jeg vet ikke helt hva som er bra å spise når det gjelder fiber. Har du noen tips der? Jeg tror jeg sliter veldig ofte etter jeg spiser skinke, det er en ting jeg har merket. har jeg skinke på brødskiven er det ikke alltid jeg klarer å svelge den riktig å det er nesten som om halsen vrenger seg helt, klarer tydelig å ikke fordøye d skikkelig. uansett det skjer ikke bare etter det så kan ikke være derfor.

 

 

Hei.

Jeg vet akkurat hva du mener. Har dette selv. Begynte med meg på slutten av ungdomskolen. Har aldri blitt kvitt det. Har i den senere tid funnet ut at denne "magesjukdommen" har ligget i familien i flere generasjoner.

Er meget plagsomt.

 

Høres litt merkelig ut da, må nå finnes noen muligheter for å bli kvitt dette. Å ja er enig, det er veldig plagsomt!

Jeg vet at min mor har dette, men tror ikke hun hadde det før som voksen, å hun har det ikke så ofte som jeg tror jeg. Andre i familien har ikke merket noe slikt heller. så vet ikke helt :/

 

 

Som sagt så begynte dette med meg sent på ungdomskolen og har vel egentlig blitt verre med årene.

Er dager hvor jeg ikke merker mye menst andre dager er magen helt sprø. Har så å si ingenting med hva jeg spiser. Kan drikke mye brus uten at magen blir vanskelig, og når jeg spiser sunt kan den likevel bli helt oppblåst. Siden moren din har dette problemet er det vel en mulighet for at du har arvet noe av det samme.

Jeg vet ikke hva det er. Vet ikke en gang hva som feiler meg..

Lenke til kommentar
Det kan være pga. brus og søtsaker, men du sier at du spiser sundt så vi utelukker den. Lite fysisk aktivitet kan også bidra til dette, men den utelukker vi også. Kan vel si at du burde spise mer fiber, om du ikke spiser nok allerede. Kan jo være en type mat du ikke greier å fordøye helt som bidrar til løs mage også. Har ikke mange flere råd eller ideer å gi, desverre.

 

Takker for tips, ja jeg vet ikke helt hva som er bra å spise når det gjelder fiber. Har du noen tips der? Jeg tror jeg sliter veldig ofte etter jeg spiser skinke, det er en ting jeg har merket. har jeg skinke på brødskiven er det ikke alltid jeg klarer å svelge den riktig å det er nesten som om halsen vrenger seg helt, klarer tydelig å ikke fordøye d skikkelig. uansett det skjer ikke bare etter det så kan ikke være derfor.

 

 

Hei.

Jeg vet akkurat hva du mener. Har dette selv. Begynte med meg på slutten av ungdomskolen. Har aldri blitt kvitt det. Har i den senere tid funnet ut at denne "magesjukdommen" har ligget i familien i flere generasjoner.

Er meget plagsomt.

 

Høres litt merkelig ut da, må nå finnes noen muligheter for å bli kvitt dette. Å ja er enig, det er veldig plagsomt!

Jeg vet at min mor har dette, men tror ikke hun hadde det før som voksen, å hun har det ikke så ofte som jeg tror jeg. Andre i familien har ikke merket noe slikt heller. så vet ikke helt :/

 

 

Som sagt så begynte dette med meg sent på ungdomskolen og har vel egentlig blitt verre med årene.

Er dager hvor jeg ikke merker mye menst andre dager er magen helt sprø. Har så å si ingenting med hva jeg spiser. Kan drikke mye brus uten at magen blir vanskelig, og når jeg spiser sunt kan den likevel bli helt oppblåst. Siden moren din har dette problemet er det vel en mulighet for at du har arvet noe av det samme.

Jeg vet ikke hva det er. Vet ikke en gang hva som feiler meg..

 

hmm visst du sier det så. Det begynte tidlig på ungdomskolen for meg mener jeg å huske. høres veldig ut som det samme problemet også. Det hadde vært greit å funnet ut om noe kan gjøres med det da, det må da alltids finnes en løsning.

 

Prøvd Activia?

 

hehe, jeg har aldri trodd på det tullet der da som de fleste jeg kjenner også mener er bare tull. vet ikke om de har prøvd den heller jeg da men. Jeg kan så klart gjøre ett forsøk å teste det ut, selvom jeg ikke akkurat har troen på at det vil funke :p

Lenke til kommentar
Mye kaffe eller produkter med søtstoffer i (brus, tyggis, pastiller)?

 

Jeg drikker ikke kaffe, og som sagt prøver jeg å være sunn og holde meg i form. Jeg tygger en del tyggis ja, men jeg merker faktisk at det aldri nesten skjer når jeg tygger tyggis, noe som er merkelig synes jeg da men sant. samme med pastiller. brus og snop spiser jeg kun i helgene egentlig å merker ikke mye da heller. er vel egentlig helst når jeg sitter i ro jeg merker det. Å derfor synes jeg det av og til er vanskelig å holde ut en hel time visst jeg merker det i en klassetime. går på do også, men hjelper også lite det.

Lenke til kommentar
Du svelger kanskje mye luft?? Prøv å drikke og spise saktere kanskje?? Ikke noen ekspert på dette området, men det er dette jeg ville ha testet ut først.

 

hmm svelge mye luft, jeg har egentlig tenkt tanken omvendt at jeg holder for mye luft inne i meg. det er også en ting jeg sliter med, det skjer av og til er det dårlig luft i klasserommet, så det tyder på at jeg trenger luft. derfor har jeg bedt en del ganger om å få sitte med vinduet i klasserommet. Jeg kan prøve å spise og drikke litt saktere ja, selvom jeg ikke synes jeg er en som spiser noe fort akkurat da. Uansett takker for tipsene :)

Lenke til kommentar
Hvis det er så ille som du beskriver burde du egentlig ta kontakt med en lege.

 

ja min far har rådet meg til dette, men der må jeg ta en eller annen blodprøve uansett for å finne ut noe. Å er det noe jeg hater, så er det sprøyter og blodprøver. det gjør noe sjuukt vondt.. hater det :p Hadde jeg bare kunne tatt den i fingeren at de trengte så lite blod hadde det vært greit, men d gjør de aldri. hver gang jeg tar en blodprøve har jeg tanker om at jeg kommer til å dø.. hehe ikke noe gøy.. kall meg gjerne pyse, men det er rett og slett noe drit. Noen sprøyter kan jeg ta, slik som BCG på ungdomskolen var ikke noe gale, men blodprøve, nei! :(

Lenke til kommentar
hehe, jeg har aldri trodd på det tullet der da som de fleste jeg kjenner også mener er bare tull. vet ikke om de har prøvd den heller jeg da men. Jeg kan så klart gjøre ett forsøk å teste det ut, selvom jeg ikke akkurat har troen på at det vil funke :p

 

Hehe, bare sett reklamen. Who knows! :p

Lenke til kommentar
Gjest Kjennertildet
Hei

Jeg er en ung gutt, og jeg sliter veldig med luft i magen. Vet ikke hvordan dette kan ha seg. Jeg prøver å spise så sunt som mulig hver dag, jeg trener nesten hver dag. Å har ikke problem med vekt eller noe. Det er ikke hver dag dette skjer men nesten hver dag. Det begynner å bli veldig irriterende og flaut.

 

For å ta et eksempel, så kan jeg sitte forsiden av f.eks noen klassekamerater å det kommer plutselig ut lyder fra magen. Å av og til kan det bli skikkelig høy lyd også, å da føler jeg meg ganske flau! av og til pleier jeg til og med å skylde på at det rumler i magen å at jeg er sulten. Vet ikke, jeg føler ikke meg alltid sulten når det skjer, men kan jo hende jeg ikke har fått nok mat, vet ikke helt. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få vekk denne luften som kommer. Den kommer også som oftest når jeg sitter, å ikke når jeg står. Så visst jeg sitter på en hard stol f.eks i klasserommet kan det bli skikkelig gale, mens når jeg står så går det veldig fint, da skjer det ikke noe.

 

Håper på gode tips til hva jeg kan gjøre for å få vekk denne luften eller dette problemet. Det har faktisk bare begynt å skje de siste årene faktisk, før la jeg aldri merke til noe sånt.

 

Dette høres ut som meg. Utrolig plagsomt. Man føler seg aldri helt trygg. Har du vurdert om det kan være glutenallergi eller en annen form for allergi? Glutenallergi kan ofte gi slike symptomer. Merker du noe spesielt etter å ha spist brødmat? Har du vondt i magen også eller er det bare luft? Jeg vil anbefale deg å gå til legen med problemet ditt. Selv om blodprøver skremmer deg prøv heller å tenke at du kan få det bedre på lang sikt:) Lykke til!

Lenke til kommentar

off i dag var det helt forferdelig, kom lyder hele tiden nesten :S prøver alltid å holde det inne, så det ikke skal komme sånne høye lyder, å klarer det som oftest, men det skjer så ofte, så da er det vanskelig å kontrollere om jeg lager lyd eller ikke. ja, hehe :p det var skikkelig irriterende. Det er så klart mest irriterende når alle er stille da så klart, for da er det lettere at alle plutselig kan høre det :O men har nå gått greit så langt, men må vel gå til legen kanskje ja. kan ikke fortsette å holde på sånn :( Å jepp jeg merker det spesielt etter å ha spist brødmat, så har prøvd å ikke alltid spise noen ganger, men da blir jo det enda verre, merkelig nok. Har vurdert om det kanskje kunne ha vært spisefortyrrelse at jeg ikke spiser riktig, men jeg spiser jo sunt hver eneste dag, å spiser de riktige måltidene. selvom jeg kanskje en del ganger ikke har spist brødskivene jeg har med på skolen nå siden jeg har prøvd å ikke ete om det blir bedre da, men det funket jo ikke. så har liten tro på at det kan være spiseforstyrrelse.

Det med allergi har jeg faktisk aldri tenkt over, er vel sikkert pga jeg vil ikke teste meg for det om jeg har det.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er en ung gutt, og jeg sliter veldig med luft i magen. Vet ikke hvordan dette kan ha seg. Jeg prøver å spise så sunt som mulig hver dag, jeg trener nesten hver dag. Å har ikke problem med vekt eller noe. Det er ikke hver dag dette skjer men nesten hver dag. Det begynner å bli veldig irriterende og flaut.

 

For å ta et eksempel, så kan jeg sitte forsiden av f.eks noen klassekamerater å det kommer plutselig ut lyder fra magen. Å av og til kan det bli skikkelig høy lyd også, å da føler jeg meg ganske flau! av og til pleier jeg til og med å skylde på at det rumler i magen å at jeg er sulten. Vet ikke, jeg føler ikke meg alltid sulten når det skjer, men kan jo hende jeg ikke har fått nok mat, vet ikke helt. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få vekk denne luften som kommer. Den kommer også som oftest når jeg sitter, å ikke når jeg står. Så visst jeg sitter på en hard stol f.eks i klasserommet kan det bli skikkelig gale, mens når jeg står så går det veldig fint, da skjer det ikke noe.

 

Håper på gode tips til hva jeg kan gjøre for å få vekk denne luften eller dette problemet. Det har faktisk bare begynt å skje de siste årene faktisk, før la jeg aldri merke til noe sånt.

 

Dette høres ut som meg. Utrolig plagsomt. Man føler seg aldri helt trygg. Har du vurdert om det kan være glutenallergi eller en annen form for allergi? Glutenallergi kan ofte gi slike symptomer. Merker du noe spesielt etter å ha spist brødmat? Har du vondt i magen også eller er det bare luft? Jeg vil anbefale deg å gå til legen med problemet ditt. Selv om blodprøver skremmer deg prøv heller å tenke at du kan få det bedre på lang sikt:) Lykke til!

 

Er så enig, høres veldig likt ut. har ikke du prøvd å gjøre noe med det da? å det med at man føler seg aldri helt trygg er jeg isåfall enig med. Uansett, jeg ville nesten vært en helt annen person om jeg hadde blitt kvitt denne smerten. Det hadde vært deilig det, men siden jeg har det, så føler jeg meg aldri helt trygg.

Lenke til kommentar
Gjest Kjennertildet

Noen ganger har jeg vært nødt til å holde senga selv om jeg har planer kun på grunn av vond og trøblete mage. Slitsomt. jeg har akkurat vært hos legen og tatt blodprøver. Er spent på resultatet. Håper vi begge får det bedre snart:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...