Gå til innhold

Hva har du finni på søpledynga?


Anbefalte innlegg

Ja jeg tror du kan vandre inn når det åpent. Folk kaster absolutt alt mulig der oppe.

Sto en haug med videospillere, tv'er, skjermer, kabinett, cdrom (som jeg selv kastet), komplette kabinett (med alt innhold). Så det er absolutt muligheter å finne der oppe.

 

En kollega av meg lempet et Micro Atx hovedkort som han hevdet var gåent. Jeg er ganske sikker på at det virker helt fint. (Selv har jeg ikke tid nå til å sitte å knote for å få i orden ting)

 

Jeg vet desverre ikke når de er åpen, men de har sikkert lenge åpent på torsdager.

 

Og til deg som ikke klarer å tenke på annet når du er på ferie vil jeg råde deg til å slappe av. Vi har vært oppe på "haugen" der mange ganger og det ligger alltid like mye stæsj der. Så du må bare få tankene over på øl, sol, bading så kan du tenke på datadeler og gjenbruksstasjoner når du kommer hjem igjen.

 

CyC

www.cyc.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brobekk er en fin plass å plukke i Oslo, men dessverre kun hvis man jobber der  :-? Tror det gjelder de fleste gjenbruksstasjoner og søppeldynger dessverre...

Jepp, nå har de slått bom for det vesle "eldorado" vi hadde her i bygda også: ' folk roter så, og setter ikke tilbake etterpå' - forståelig egentlig men trist ( bygde 3 maskiner til skolen som går enda, buhuu ! ).

 

.

Lenke til kommentar
Dra ned på gjenbruksstasjonen nedenfor danmarksplass. Der ligger det haugevis med kabinetter og annet stæsj.

 

Jeg skulle lempe en skjerm der nede, men før jeg fikk pelmet skjermen avgårde kom det en fyr bort til meg og spurte om han kunne få den.

 

Der hjelper til og med de som jobber der deg med å få tak i de tingene du trenger.

 

Retning. Dersom du kjører forbi forum kino i retning mot byen, kjører du videre ned bakken etter forum kino og så svinger du inn til høyre.. Bare følg veien bortover så kommer du til gjenbruksstasjonen. Du ser den med engang. Den ligger på høyresiden.

 

CyC

www.cyc.no

 

Nydelig. Med retning og greier. Kommer selv fra Samnanger og leder et lokalt lan som trenger en dhcp server, får prøve å få fatt på en stooor bil :D. Tusen takk for hjelpen, vi har lenge lett etter et lignende sted å plukke med oss datadeler.

Lenke til kommentar

Har pr. i dag så mye rart fra forskjellige steder nå at jeg må snart skaffe meg en større eske å ha delene i. Min nåværende skuffe begynner å bli rimelig full. Harddisker, skjermkort, lydkort, nettverkskort, RAM (72-pin), prosessorer, hovedkort og komplette maskinger.

Lenke til kommentar

ESKE???Jeg har et helt rom fult. Ifølge kona henter jeg ALT for mye greier hjem, også fra dynga. Hentet 6 ATX kabinetter med hk og 266 p2 cpu-er i forrige uke, plus masse andre deler. Vifter, cd-stasjoner, minnebrikker, disker, scsi-kort, alt mulig til datamaskiner plus div. sykkeldeler, komfyr, verktøy har blitt hentet hjem.

Kjenner noen på komunen her, og får alt av datautstyr de bytter ut. Fikk en server for noen dager siden, dual xeon 550 med 512 mb ram (den kunne jeg tenke meg å kvitte meg med, bytte med noe morsomt?). Har også fått et utall hk. med mindre cpu-er på (133-266), masse ram, psu-er etc. Det er jo selfølgelig flott for oss som klarer å få kloa i sånne greier, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om hvilket enormt sløseri vi har i vårt samfunn, komfyren jeg hentet på dynga feks., var det bare å skifte en bryter på, den var så og si ikke brukt. Instillingen i butikkene/verkstedene er at "det ikke lønner seg å reparere, kjøp heller nytt". PS: Skal på dynga i morra :D

Lenke til kommentar

Skal en tur i morgen jeg og! :D

 

Skal utvite "søkeområdet" for å få tak i mer.

 

Får bare håpe på bedre vær. I dag har det tordnet som bare det her i Trondheim.

 

PS: Så lynet slå ned i en kraftstasjon. Det lyste hvitt lenge, og ledningene var virkelig stilig å se på når strømmen fra lynet fortsatte i dem. De hadde en hvit glød de også.

 

Noen andre som opplevde det?

Lenke til kommentar
Skal en tur i morgen jeg og! :D  

Skal utvite "søkeområdet" for å få tak i mer.

Får bare håpe på bedre vær. I dag har det tordnet som bare det her i Trondheim.

 

Hvor i Trondheim har det noe for seg å lete da? Har bruk for litt dill-dall! ;)

Lenke til kommentar
ESKE???Jeg har et helt rom fult. Ifølge kona henter jeg ALT for mye greier hjem, også fra dynga. ... Instillingen i butikkene/verkstedene er at "det ikke lønner seg å reparere, kjøp heller nytt". PS: Skal på dynga i morra :D

eske hehe... gjør plass for kona ! :p

eh, vi kaller det ikke dynga her, men 'skroten' ( dynge er slimete, stinker og er vått ) - vi har med kryssjern og skruur, og lemper ikke slim for å komme til - så kommer vi ikke til lenger heller da, beklager, ingen pelling lenger her på skroten :( men ok, det var moro sålenge det varte...

 

.

Lenke til kommentar

Broren min fant 2 stk. 100mbit 3com hubber på dyngen på Haukeland sykehus. Begge funker glimrende, og den ene brukes i hjemmenettverket.

 

Han kom også hjem med en 24 porter advanced switching hub fra HP, etter å ha revet et hus (jobb...). Synd den bare var 10mbit. Når den var ny, kostet den ca 7000 kr... :o

 

Hmm... merkelig at han kun finner hubber...

Lenke til kommentar

Fant me rart i en container bak banken i Stange engang de hadde opprydding, masse deler til en gammel telefonsentral, fx 1MB-rambrikker på 20x20 cm, hele moduler og kort. Og et par grönne skjermer, 36V-strömforsyninger, kassevis med finfine klistrelapper. Selv om det stort sett fungerte (etter såpevask og en ukes törking foran en varmevifte pga olje og vann), var det egentlig ubrukbart utstyr. Men det var stappa fullt av TTL-kretser, så nå behöver jeg bare å gjennomsöke noen kretskort og ta fram loddebolten hvis jeg trenger logikkretser.

Fant også mye rart under flyttingen til nytt rådhus i Hamar, da fikk jeg med meg regnemaskin, flyttbar 286 (megatung bärbar som ikke kunne gå på batteri), enda en telefonsentral og masse andre skatter.

Lenke til kommentar
Skal en tur i morgen jeg og! :D

Skal utvite "søkeområdet" for å få tak i mer.

Får bare håpe på bedre vær. I dag har det tordnet som bare det her i Trondheim.

 

Hvor i Trondheim har det noe for seg å lete da? Har bruk for litt dill-dall! ;)

 

Elektrokjeder har mye rart stående i og rundt containere.

Lenke til kommentar

Amiga 500 i uåpnet innpakning. Dvs. jeg var der for å kaste noe, og da skulle en annen fyr kaste denne Amigaen. Jeg spurte om den fungerte og han sa den aldri hadde vert bukt. bare ligget på et loft, og nå bruker ingen sånne lengre.

 

[EDIT]

* Har funnet 12-15 stk 17" Eiso CRT skjermer der ingen funket, men bare ved å bytte litt om på delene inni mellom skjermene fikk jeg til slutt 6 stk til å fungere. (Tok en ettermiddag, men det var verd det) Skjermene er skarpe og knallbra. Bruker fortsatt 2 stk av dem.

 

* Har funnet en server fra 1991 med: 1 HP ettellerannet 64-bit Risc CPU, totalt 45GB SCSI-disker (2,1+2,1+4,3+9+9+18 GB sikkert oppgradert etter hvert) 4 stk fantastisk stillegående balanserte 120mm vifter med metall-chassi og blader 230V.) 1x SCSI CD-rom, 128MB ram (32 moduler a 4MB) (det må ha vært rått i 1991)

 

* Ørten Pentium 60-233 med fra ubetydelig til 128MB ram, CD-rom'er AT og ATX PSU'er, Harddisker opp til 8GB, skjermkabler, powerkabler, diverse kjøleribber, en 8-porters HUB, nettverkskort i haugevis, noen gamle skjermkort (PCI og AGP 1-16 MB), lydkort, SCSI-kort.

 

* Ocilloscop 10MHz, 2 kanaler, nypris nå ca 5-10.000kr tip topp stand

 

* 500W variabel PSU med 3 uavhengige variable spenninger.

 

* Brusmaskin

 

* 2 stk 250A dioder med kjøleribber så store som en vannkoker og 50mm^2 kobberkabler.

 

* Bærbar 386 (kul oransje-sort LCD skjerm med seriell-interface jeg har plukket ut og har tenkt til å mekke til et fungernede display)

 

* 15" LCD skjerm, tilsynelatende ikke fungerbar, men kun 2 gåene CCFL'er i som jeg skal skifte ut. (Har testet med annen bak-belysning og den fungerer fint)

 

* 250W arbeidslampe for bruk utendørs. (vanntett/regntett)

 

* Vannkokere, kaffetrakter, Varmeovn (trengte varmeelementer til noe)

 

* Ørten gamle harddisker har blitt til demontert og blitt til kjøleskapmagneter og dekorative telys-stativer (platene) (PS. utrolig hva som ligger laget på gamle harddisker)

 

Og sikkert mer jeg ikke kommer på nå. Det meste er hentet i El-avfall kontaineren på jobb (NTNU), og en del på Heggstadmoen gjenvinningstasjon i Trondheim. PS. Om dere vil plukke noe derfra så ring først og spør pent om å få lov. Bare unngå rush-tiden på lørdag forrmiddag, og kveldsåpne onsdager så får dere lov.

Lenke til kommentar

Uff, blir litt forrarget når jeg ser denne tråden. Etter først å ha lest den for en stund siden ble jeg innsprert til å lete på rådalen (en søppelhaug her i bergen), og i kontainere hved hver elkjøp butikk jeg vet om. Har til nå funnet noen EDO ram brikker og ISA skjermkort.

Men skal sjekke gjenbrukstasjonen nedenfor danmarksplass og se om jeg finner noe. Håper på noe sdram.

P.S slowcooler, er ikke interesert i å bytte dual xeonen din med en "morsom" tandberg tapedrive f.eks? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...