Gå til innhold

Gamer pc til 7000. Konkurranse


Anbefalte innlegg

Er nok det beste du kan få for den prisen, men som sagt, det er mulig å presse enda mer ytelse ut av kr 7500,- dog på beskostning av oppgraderingsmulighet til Crossfire.

 

Enig med Osse at dette vil være det optimale oppsettet for deg, med tanke på at du ikke skal klokke. Dette blir en kjempe maskin :)

 

@Osse: Hvor er paralellen med ytelsen på prosessor og skjermkort? Mulig jeg misforstår nå, men.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok det beste du kan få for den prisen, men som sagt, det er mulig å presse enda mer ytelse ut av kr 7500,- dog på beskostning av oppgraderingsmulighet til Crossfire.

 

Enig med Osse at dette vil være det optimale oppsettet for deg, med tanke på at du ikke skal klokke. Dette blir en kjempe maskin :)

 

@Osse: Hvor er paralellen med ytelsen på prosessor og skjermkort? Mulig jeg misforstår nå, men.

 

Det jeg mener her er rett og slett at en må sørge for misnt mulige flaskehalser uansett enten en bygger for kr 5000 eller 15000.

 

I7 er meget god, og rask, men bygger en på busjett og det er snakk om gaming, ja så ser en rett og slett etter det beste grafikkortet og deretter på hvilken cpu som kan gi nok input til grafikkortet.

 

selv en overklokket phii 720 til kr 950 driver 2 stk 4870 nesten like bra som en overklokket i7. Slik at det alltid handler om beste / raskeste kombinasjone av gpu/cpu for en gamerigg.

 

Her ser du en test med phii 955 vs i7 med crossfire 4890

 

Og selv her med 2 stk 4890 har du ingen relle fordeler av I7. DVS at vi må opp i enda kraftigere grafikkløsninger før I7 vil være et første valg av cpu i en gamerigg.

 

Dex, var du en av de heldige som fikk 5850 fra komplett, makan til hvordan 5850 flyr ut av lagrene.

 

## dobbelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Er nok det beste du kan få for den prisen, men som sagt, det er mulig å presse enda mer ytelse ut av kr 7500,- dog på beskostning av oppgraderingsmulighet til Crossfire.

 

Enig med Osse at dette vil være det optimale oppsettet for deg, med tanke på at du ikke skal klokke. Dette blir en kjempe maskin :)

 

@Osse: Hvor er paralellen med ytelsen på prosessor og skjermkort? Mulig jeg misforstår nå, men.

 

Det jeg mener her er rett og slett at en må sørge for misnt mulige flaskehalser uansett enten en bygger for kr 5000 eller 15000.

 

I7 er meget god, og rask, men bygger en på busjett og det er snakk om gaming, ja så ser en rett og slett etter det beste grafikkortet og deretter på hvilken cpu som kan gi nok input til grafikkortet.

 

selv en overklokket phii 720 til kr 950 driver 2 stk 4870 nesten like bra som en overklokket i7. Slik at det alltid handler om beste / raskeste kombinasjone av gpu/cpu for en gamerigg.

Og selv her med 2 stk 4890 har du ingen relle fordeler av I7. DVS at vi må opp i enda kraftigere grafikkløsninger før I7 vil være et første valg av cpu i en gamerigg.

 

Her ser du en test med phii 955 vs i7 med crossfire 4890

 

Skal være så ærlig å si at dette var nytt for meg!

Trodde ikke valg av prosessor var avgjørende for skjermkortytelsen.

 

Da har vi lært noe nytt i dag og :)

Endret av qazy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
DVS at vi må opp i enda kraftigere grafikkløsninger før I7 vil være et første valg av cpu i en gamerigg.

Jepp, men fordelen med å kjøpe i7-920 nå er jo at en da får fullt utbytte av et nytt grafikk neste gang en bytter dette. Særlig om en overklokker (eller drøyer klokking til en kjøper ny GPU).

Lenke til kommentar

korekt, men jeg har enda ikke sedd tester i5/i7 vs phenom og 2 stk 5850.

sette vi med grafikkkvalitetne , ja du får flere frames med i7, men en gamer er på jakt etter et oppsett dom gir 50 + i fps,

 

hvorfor , jo fordi de fleste lsd skjermer har en begrensing på 60 fps , dvs , at du merker ikke forskjell om du har 60 eller 120

 

for å si det slik det siste anbefalte oppsettet er bra. i5 har turbo mode, men cpu, hk, og psu , corsiar 650 er et meget got valg, men det er på gremsa hva 2 x 5850 trenger, det var derfor jeg ikke gikk ned til 600 w

 

i seg selv vil de fleste cpu kalkulatorerer si at du trenger 680 + for crossfire med 5850 og i5, it7 er opp i 782 watt

 

men ja så lenge det er singel skjermkort så går det bra me 600 w psu

 

Edit: beklager skrivefeil, men jeg vet jet har rett når det gjelder gamerigg

du går rett og slett ikke ned på psu

og i5 eller iy7 vil ikke gi deg mer framses pr second

 

neste oppfradering er faktisk SSD disk

det reduserer min frame rate en god del

 

 

 

på max load vill psuën han anbefalte slite, og da kan vi like godt gå ned til 550 w og anbefale 1 stk 5870 og hovedkort uten crossfire support.

 

det å sette opp en god gamer rigg handler om den rette balansen

ta cpu'en han anbefalte, den er faktisk hakke bedre med noen få % , men ikke i gaming

 

hovedkortet er for dyrt, psu har litt for lite watt.

 

for nok engant handler det om å ha en cpu so kan gi gpu nok inpit

 

i en gamerigg prioriterer vi altid skjermkort

 

og vi prioritererer psu og hk til å takle 2 stk skjermkort

 

 

for vidoredigering så ja i5 og i7 er bedre, me ikke målbare resultast, og med det mener jeg følt opplevelse

-

 

grunnen til at jeg anbefaler phii 955 over ph ii 720 er rett og slett at prisen er kommet lavt nok, samt at i en del spill vill den 4 kjerne fortsatt holde deg over 60 fps, med bacground task.

 

for de med et stramt budsjett bør de også vite at gtx 275 yter fakisk opp til 15 % bedre med phenon enn med i5 eller i7.

 

jo intel har kongen på haugen cpu, men skal du bygge gamerigg så er det grafikoretet du prioriterer.

 

og ja med litt endringer så ka dfu for 75pp nygge en rigg med singel 5870, det du ofrer da er kraftig nok psu til å støtte 2 x 5850. det er pr i dag ikke mulig å sette opp en rigg som har 2 x 5870 , rafig nok pdu yil å ftivr fry. frtimpoy mrf 750 w psu og den riggen jeg satte opp så er det rom for 2 x 5850 , kraftig nok psu

 

forskejllen ser du når du ser hk anbefaloingen

og watt til psu.

 

for å få rom til i5 og hk gikk han ned på psu

og det er ikke et godt valg, og han gikk ned på hdd størrelse

 

det er greit nok

 

 

men da er vi inne på teritorie til å ta 5870

og der er 650 watt på grensa.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

begrunn det med hard facts

 

hvis det med en ensete becnhmark at han gjorede feil

, og ikke kom med tåpleige benchmark med settinmger low og oppløsning lave

 

vis meg en enste bechmark hvor oppsettet der kan gir flere frames per sec ond

og at 650 w er nok til å sikre crossfire av 5850

 

du taper , for det kan du ikke

 

prøv enhver psu kalkulater og du vil se at du er helt nede på grensa hva 650 kan yte år det gjleder cf oppsett

 

derimot går vi for singel oppsett så kan vi spare på både psu og hovedkort og da få rom for 1 stk 5870, du ofrer oppgraderingsmulighter , men du får en raskere rigg out off the box.

 

Bevis meg feil, og ikke kom med tåpelige påstander

 

f.eks

denne

 

her er du på 677 w med 4870 i cf

 

og i7, er og i5 er ikke mer stømgjerring enn phii

 

Jeg venter, er lett og komme med utsagn , men vis meg en test som sier han gjor galt, med hensyn til ytelse og oppgraderingsmulighter, vis meg en test !

 

ps . sorry at jeg blir irritert, sindres forslag er godt, men vi er på stramt busjett, hk og cpu koster rundt 500 kr mer, og en ofrerer ikke oppgraderingsmulighter for det. skal en først ofre oppgraderingsmulighteres så sparer en på både psu og hk. Jeg blir irritert siden mange her tror at det å ha en i5 eller i7 gir den beste gameriggen, jo det er korrekt når en ikke har budsjett, men så lenge en har budsjett så tar en hensyn til grafikkortet og sørger for å ha psu til å utvide grafikkløsningen.

 

hadde hans budsjett vært 8000 tusen og psu vært satt til 750 watt jo ok. Men forstatt har du betalt 500 for meget, og ser en da på at 5870 selges for kr 2765,- så er det neste oppgradering. og det er fakisik ikke mer enn 500 hundre forskjell for de 5870 og de 5850 som er på lager.

 

## trippelpost slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å se om athlon II 250 greier å utnytte kraften i 2 x 5850. Er selv usikker der.

 

@Sindre

 

Som skribent kunne det kanskje være en ide å ha en test/artikkelserie for når en cpu blir flaskehals, de fleste cpu tester gir desverre ikke svar på dette, fordi det benyttes så lave settinger. Hvor kraftige grafikkløsninger greier de enkelte cpu'er å drive.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvor kraftige grafikkløsninger greier de enkelte cpu'er å drive.

Det blir jo helt umulig å svare på fordi hvert spill (eller applikasjon generelt) krever ulik cpu ytelse. Altså; Et spill som benytter 80% GPU kraft og 20% cpu kraft kan klare seg med en langt rimeligere cpu enn et spill som benytter 40% GPU og 60% CPU kraft.

 

En slik test måtte derfor bli gjort for hvert enkelt spill. Sålenge du skal benytte maskinen til mer enn ett spill vil innkjøp grunnet en slik test være bortimot meningsløs.

 

Dessuten;

 

Jeg benytter en overklokka W3520 (Xeon versjonen av 920) og 2xGTX285. Jeg syns dette blir en god kombo fordi maskinen lett kjører masse rart samtidig som jeg spiller. Den overskytende cpu kraften blir altså allikevel benyttet.

Lenke til kommentar

@tiltmann

 

Det er vel gjerne 5/6 større spillemoterer de fleste spill er bygget over. Og klart at high end cpu vil kjøre andre aplikasjoner bedre enn mellon/low end cpu.

 

Dog for en som har et budsjett og skal ha en gamerigg er det viktig å vite når en skal bruke mer penger på gpu og mindre på cpu og hk.

 

En gamer ønsker da tross alt best mulig eyecandy og mest mulig fps.

 

Du ser jo av forslaget der at han fikk nesten rom for 2 x 5850 for 7500, dog tviler jeg selv på at den cpu'en kan utnytte kraften i 2 x 5850 fult ut, dog er jeg ikke i tvil om at atl 250 + 2 x 5850 vil kjøre fra i7/i5/phii955 + 5850 i de fleste spill, helt til en setter inn et stk 5850 til.

 

Tester av blant toms viser at forløbig er 3 kjerner en meget gunstig spill cpu, og klart det vil være bagrunns oppgaver, og har en fritt budsjett så er det jo bare å klaske sammenen det raskeste innenfor enhver del av en rigg. Det er også mange tester som viser mindre framedrops med 4 kjerner enn 3 kjerner og enda mer ved 2 kjerner, dette har selvsagt også sammenheng med bakgrunns oppgaver og den ledige cpu kapasisteten som er.

 

Skall tross ikke allverdens av hardware for å undersøke hvor disse grensene går, 6-7 cpuer i forskjellig klasser både amd og intel, par stk 5850/70 og par stk 4870 skulle holde.

 

Så har vi jo også det lille pussige , at blant annet gtx 2xx kjører opp til 15% bedre i en rekke spill på en phenomii enn på f.eks i7 920.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt å se om athlon II 250 greier å utnytte kraften i 2 x 5850. Er selv usikker der.

 

@Sindre

 

Som skribent kunne det kanskje være en ide å ha en test/artikkelserie for når en cpu blir flaskehals, de fleste cpu tester gir desverre ikke svar på dette, fordi det benyttes så lave settinger. Hvor kraftige grafikkløsninger greier de enkelte cpu'er å drive.

Har selv tenkt på dette ja. Vi skal etter hvert oppdatere ulike testrigger, og jeg håper på få en langt heftigere grafikk-løsning på prosessor-riggen. Jeg kan imdlertid ikke si noe spesifikt, eller love når dette blir gjort. Har en del som må bli testet før jeg får tid til dette.  :)

 

 

tilbake til topic:

 

Det som kan være kjekt å tenke på når en kjøper maskin, er jo at den gjerne ikke kun skal brukes til spilling, og det kan være kjekt å ha prosessorkraft som yter godt i også andre applikasjoner.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...