Gå til innhold

Gamer pc til 7000. Konkurranse


Anbefalte innlegg

tja selv min gamled via 1 ghz enkelkjerne funker greit til litt regnskap, regneark, teksbhandling, har også drevet en god del med photoshop, dreaweaver, litt flash , og masse med regneark osv, og har enda tilgode å legge merke til noe lag med denne, turion 2,1 ghz dobbelkjerne, og hadde kunne heller ikke si at det var mye lag med min forriege 2,0 ghz turion singelkjerne.

 

.Gill, så hva er det jeg skal isafall forstå utav det, ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Osse

790gx chipset med mulighet for CF, kr 850,-

4 gb ddr3 minne kr 695,-

Radeon 5850 kr 2195,-

1 tb hdd kr 585,-

sony dvd brenner kr 199,-

750 w psu kr 789,-

Anteech 300 kr 545,-

PHII 955 kr 1499,-

 

Totalt kr 7356 uten frakt.

 

Dine kalkulasjoner er missvisende, det er snakk om 1,- avvik.

 

 

@Osse

I en gamrigg ser en etter det best skjermkortet en kan få, deretter sørger en for at det er cpu krefter nok til å drive grafikkortet.

 

Feil.

 

Gå heller for 48(90) mener nå jeg, viser til High-End kort.

 

@Osse

4870 er et godt kort det er ikke det, i7 er en meget god cpu, men en trenger minst 2 x 4890 eller bedre for å virkelig utnytte kraften i7 ha

 

Og hvor fikk du det fra?

 

@Osse

hvorfor , jo fordi de fleste lsd skjermer har en begrensing på 60 fps , dvs , at du merker ikke forskjell om du har 60 eller 120

 

LCD? Uansett, vi snakker om menneskeøyet, ikke en LCD skjerm. Nå blander du 60Hz og 60FPS pararelt med hverandre. Øyet kan bare se 60 fps eller så, mens hjernen kan oppfatte 120 fps, så hvis du kjører et spill på 150 FPS kan du fortsatt forstå i den forstand at du kjører spillet på mange FPS, men du får ikke se alle de 150 rammene i det ene sekundet.

En 40-nm Radeon 4770 er 137mm ^ 2. I 4850/4870 området som omfatter ca 800SP og 40TU området er om lag 104mm ^ 2 i henhold til til kjernen. Hvis vi antar at 75% flere 40-nm transistorer kan passe inn i det samme rommet som 55-nm transistorer, så den plassen som kreves for å legge til 480 SP og 24 TU til 5850 for å få 1120 SP / 56 TU totalt er: 104/1.75 * 480/800 = 36mm ^ 2. En 1120 SP/56TU DX10.1 Radeon 4770 vil være ca 173mm ^ 2 (137mm ^ 2 +36 mm ^ 2), mens 4890 er visstnok på litt over 180 mm ^ 2. forskjellen ville være nok til å utnytte ca 60% av i7 med den geniale hyperthreading teknikk og opptil mer når DX11 kommer om noen år, og det er derfor 4890 i CfX ville vært det beste valget, men jeg klandrer ikke deg for å tenke meget langt fram i tid kontra budsjett, men om jeg ikke tar feil er det allerede DX11 ute nå, i og med at muligens Dirt 2 har det. Ikke er jeg sikker, men fint om dere vet noe om det, men ja. 5870/5850 er bra laged med tanke på teknikk lagt i grunn på plass fordeling.

 

@Osse

tja selv min gamled via 1 ghz enkelkjerne funker greit til litt regnskap, regneark, teksbhandling, har også drevet en god del med photoshop, dreaweaver, litt flash , og masse med regneark osv, og har enda tilgode å legge merke til noe lag med denne, turion 2,1 ghz dobbelkjerne, og hadde kunne heller ikke si at det var mye lag med min forriege 2,0 ghz turion singelkjerne.

 

.Gill, så hva er det jeg skal isafall forstå utav det, ?

 

Bare fordi du driver litt med regneark, litt photoshop og litt dreamweaver, betyr ikke det at han også gjør det. Kan godt hende han bestemmer seg for å gå over til 3D rendering etter en liten stund, f.eks Cinema 4D, og da er det CPU-en som rendrer frames for godt... Da hadde det nok hvert en fordel å ha en CPU som måler seg mot fremtiden? Hvertfall hvis du har de nye chipsettet på ditt mobo som støtter i7, så en CPU spiller en stor/viktig rolle i valg av komponenter, spør du meg, er det den viktigste komponenten likestilt med GPU-en, og som jeg ga en forklaring på istad, ville en i7 ha hvert mer fremtidsrettet.

 

@Osse

i5 eller iy7 vil ikke gi deg mer framses pr second

 

Joda, den kommer til å gi deg fler frames, jeg sitter selv med erfaring av dette, og som sagt, en i7 er mer fremtidsrettet.

 

@Osse

du taper , for det kan du ikke

 

Ikke tro du er bedre enn alle andre, du viser bare selv hvor smart du er når du skriver noe så patetisk, det gjelder også 6 poster etter hverandre, og lav kvalitet på språket samt. 100 skrivefeil i hver post.

 

@Cuz

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=103157

Det beste oppsettet? Kvalitetsprodukter allt sammen, med greie muligheter for å overklokke senere. Kommer på rett under 7k.

 

Der har du det jeg mener, kvalitets produkter, sammensatt og som jeg vil si som det beste oppsettet gjennom hele denne tråden.

 

Jeg har sagt mitt.

Lenke til kommentar
@Cuz

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=103157

Det beste oppsettet? Kvalitetsprodukter allt sammen, med greie muligheter for å overklokke senere. Kommer på rett under 7k.

 

Der har du det jeg mener, kvalitets produkter, sammensatt og som jeg vil si som det beste oppsettet gjennom hele denne tråden.

 

Jeg har sagt mitt.

 

Lite problem med det systemet der er at det ikke vil fungere i det hele tatt da, LGA1156-prosessor på LGA775 funker heller dårlig

Lenke til kommentar
@Cuz

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=103157

Det beste oppsettet? Kvalitetsprodukter allt sammen, med greie muligheter for å overklokke senere. Kommer på rett under 7k.

 

Der har du det jeg mener, kvalitets produkter, sammensatt og som jeg vil si som det beste oppsettet gjennom hele denne tråden.

 

Jeg har sagt mitt.

 

Lite problem med det systemet der er at det ikke vil fungere i det hele tatt da, LGA1156-prosessor på LGA775 funker heller dårlig

Oisann, den overså jeg. Nå skal det fungere, til samme pris.

Lenke til kommentar

ikke vondt tatt i det hele tatt.

 

Men les nå forslaget du linker til.....hvordan får du i5 i sokkel 775 ?

 

Ellers baserer jeg mine utsagn på tester, noe som er min lidenskap i over 20 år å følge med på. Samt praktisk bruk siden 8086 og amiga tiden. Samt at jeg personlig nok har satt sammen rundt 100 rigger opp gjennom åra.

 

I5 er en god cpu, og det er rom for den innenfor prisramme kr 7500,-, for å ta i5 750 vs phii955, i de fleste benchmarks har I5 750 et lite overtak.

 

Dog så har dragon plattformen noe som ikke I5 plattformen har og det er to enkle og gode verktøy som enkelt lar selv en nybygnner hente mest ut av riggen, det er Amd Overdrive og fushion.

 

Når det gjelder mitt ståsted i anbefalinger er ganske greit, kan jeg anbefale en like god eller bedre AMD rigg innenfor den gitte prisramme så gjør jeg det, kan jeg det ikke holder jeg stort sett kjeft. Dette har sin bakgrunn i et markedspolitisk ståsted. Er en meget sterk monstand av monpol tilstander.

 

Når det gjelder LCD så er de fleste skjermer på 60 hz, det vil si de oppfrisker bilde tilsvarende 60 fps. Dog er det en utvikling mot 100 hz skjermer, hvorvidt en kan se forskjell på 60 og 100 hz strides det om, dog et av de største argumenter for 100 hz var vist att bilde skulle bli oppfattet som noe roligere.

 

Når det gjelder mine skrivefeil, så har jeg nok dysleksi, og språk har jeg aldrig vært god i, om dette gjør meg mindre smart vet jeg faktisk ikke, dog på både gymas og handelskole var mine karrakter stort sett 6 i alle mattematiske fag og ned mot 3 i språk.

 

Og vell skal ærlig innrømme at det hadde vært en fuktig kveld på byen i går, dog fordi som greier å lese hva jeg skriver der på side 2 så er det stort sett forankra i fakta og hva tester rundt på nettet tilsier er riktig.

Lenke til kommentar
Er du nå innenfor ramma, som var 7500 med frakt, samt at det skal være på lager :), i seg selv et godt oppset dog. En AMD rigg med phii 955 vil være ca 200-300 rimeligere med samme funksjonalitet og oppgraderingsmulighet.

Sant nok, dog består mitt oppsett av litt mer anerkjente produkter som er kjent for kvalitet. Vet ikke om FOX og Chieftek er det samme.

Men ser at du er flink og har lagt et kalkulert oppsett.

Så vidt jeg ser er hovedkortet mitt bedre, stømforsyningen og prossessoren også. Verdt de ekstra pengene spør du meg. Tror AM3 er mer på vei ut av markedet enn LGA 1156.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

corisar er nok hakke vasser en chiftech når det gjelder psu.

 

Og det er morsomt å sette opp forslag hvor det er en max grense, mye og ta hensyn til. Når det gjelder Intel rigger vet jeg bare hvordan de yter, har aldrig satt opp en Intel rigg , og det gjør jeg ikke før markedsitiasjon er litt mer jevn en den er nå.

 

For å si det slik under phenom i tiden vs core 2 tiden, så jeg svært liten vits i en amd rigg dersom det ikke var absolutt low end.

 

Derimot så er det frustrende å se folk tro at de har fådd en god gamerigg bare ved å sette in I7 920. I5 750 er derimot er irriterende godt valg i mange tilfeller.

 

@gill, jeg lenket da til test av i7 vs phii og 4890 i crossfire, noe som skulle vise poenget at selv med 2 x 4890 kan en ikke utnyttet potesiale i en i7 920 til gaming, og synes det er vankelig å anbefale 4890 pga for nært i pris til 5850, ganske så mye dårligere ytelse, ikke direct x 11, ikke støtte for 3 skjermer.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Derimot så er det frustrende å se folk tro at de har fådd en god gamerigg bare ved å sette in I7 920. I5 750 er derimot er irriterende godt valg i mange tilfeller.

920@1366 er ikke, som setningen over impliserer, noe dårligere valg enn 750@1156. 920 vil imidlertid antagelig koste mer penger. Dersom en ser en bort fra økonomien blir 920 sannsynligvis bedre fordi mulighetene er større og varigheten antagelig lengre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Sier ikke at det er dårlig valg desom budsjettet er stort nok til minst 5870 dersom det er snakk om gaming, eller en meget rask tallknuser og rigg for tung videoredgering og mye konvertering, men en ofrer ikke 5850 eller 5870 for å få seg en gamerigg med i7 920, det er direkte tåpelig. Med gpu løsninger i klassen du har er ikke i7 et dårlig valg-

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
men en ofrer ikke 5850 eller 5870 for å få seg en gamerigg med i7 920, det er direkte tåpelig

Det spørs hva planen er; Derom du velger et rimeligere skjermkort nå fordi du planlegger å sette inn et nVidia 3xx serie kort til neste år er ikke et slikt kjøp så værst allikevel.

 

Men for all del; i5/AM3 er et helt greit valg og med en 7000,- grense ville jeg kanskje valgt det selv, litt avhengig av hva planene fremover er.

 

Det er mulig jeg er litt sær fordi det er mange år siden jeg kjøpte en komplett maskin, det er i stedet en evig pågående oppgraderings syklus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...