Gå til innhold

skudd i Splinter Cell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men i virkeligheten (eller så vidt jeg vet) så er lyden fra et dempa våpen (f.eks. 9mm) fremdeles ganske kraftig, men den bare høres ikke ut helt ut som et skudd. e.g. mye daffere.

 

Subsonisk ammunisjon er nesten et must i dempa våpen, ettersom smellet som kommer av at lydmuren brytes utgjør en ganske stor del av lyden man hører

 

Nå har jeg aldri prøvd å skutt med lyddemper, men jeg trodde selve demperen bremset ned kulen (derfor blir den jævelig varm), i pistoler er det jo ikke mye som skal til, mener å huske at glocken bare hadde 350 m/s i utgangshastighet. Og da er det jo ikke mye nedbremsing som skal til.

 

Er det noen som vet dette med sikkerhet som kan komme med en oppklaring?

 

AtW

Lenke til kommentar

jamen da har du lært noe nytt idag også...:)

 

eastereggs er vel overraskelser, ja, de kan være enten veldig hjelpsomme eller bare til bry... vet ikke om det er noen her som har spilt Perfect Dark på N64 - der var det i alle fall massevis av ostestykker spredt rundtomkring på de mest absurde plasser på brettene... et godt eksempel på ubrukelige eastereggs... et annet eksempel jeg kommer på sånn i farta er den ingame-sekvensen du får når du tar det siste oppdraget til nightelves i WarCraft III på hard difficulty... sånne ting...:)

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri prøvd å skutt med lyddemper, men jeg trodde selve demperen bremset ned kulen (derfor blir den jævelig varm), i pistoler er det jo ikke mye som skal til, mener å huske at glocken bare hadde 350 m/s i utgangshastighet. Og da er det jo ikke mye nedbremsing som skal til.

 

Er det noen som vet dette med sikkerhet som kan komme med en oppklaring?

 

AtW

 

Kan jo prøve.

 

Når kruttet i en patron eksploderer utvider lufta seg inne i kammeret og skyver kula ut. Smellet som kommer stammer hovedsaklig fra idet luften kommer ut av løpet(rett etter kula) fordi trykket da minsker veldig fort. Dette er samme effekt som i en ballong som sprekker.

 

Med en lyddemper minsker lufftrykket, først inne i selve demperen (fordi denne har større volum enn løpet), før det minsker i det kula forlater demperen. Dermed blir volumforskjellen mye mindre idet kula kommer ut og smellet blir kraftig redusert. Dette prinsippet fungerer jo best på små kaliber, og gjerne med redusert kruttmengde.

 

Eventuelle korrigeringer mottas med takk, for dette er jeg ikke ekspert på.

Lenke til kommentar

Kan jo prøve.

 

Når kruttet i en patron eksploderer utvider lufta seg inne i kammeret og skyver kula ut. Smellet som kommer stammer hovedsaklig fra idet luften kommer ut av løpet(rett etter kula) fordi trykket da minsker veldig fort. Dette er samme effekt som i en ballong som sprekker.

 

Med en lyddemper minsker lufftrykket, først inne i selve demperen (fordi denne har større volum enn løpet), før det minsker i det kula forlater demperen. Dermed blir volumforskjellen mye mindre idet kula kommer ut og smellet blir kraftig redusert. Dette prinsippet fungerer jo best på små kaliber, og gjerne med redusert kruttmengde.

 

Eventuelle korrigeringer mottas med takk, for dette er jeg ikke ekspert på.

 

Hmm, ok, men denne trykkdempningen vil også føre til lavere ugangshastighet ikke sant? (det skulle man tro ihvertfall). Så i en pistols tilfelle vil kula ha lavere utgangshastighet en lydhastigheten, eller er dette feil? (løpet blir vel også lengre med demper, og det fører muligens til at utgangshastigheten blir høyere igjen?).

 

AtW

Lenke til kommentar
jamen da har du lært noe nytt idag også...:)

 

eastereggs er vel overraskelser, ja, de kan være enten veldig hjelpsomme eller bare til bry... vet ikke om det er noen her som har spilt Perfect Dark på N64 - der var det i alle fall massevis av ostestykker spredt rundtomkring på de mest absurde plasser på brettene... et godt eksempel på ubrukelige eastereggs... et annet eksempel jeg kommer på sånn i farta er den ingame-sekvensen du får når du tar det siste oppdraget til nightelves i WarCraft III på hard difficulty... sånne ting...:)

 

når vi nå snakker om overraskelser; har klart å samle inn alle de snømennene på et par brett, men har ikke fått noe for bryet(?) :-?

Lenke til kommentar

Hmm, ok, men denne trykkdempningen vil også føre til lavere ugangshastighet ikke sant? (det skulle man tro ihvertfall). Så i en pistols tilfelle vil kula ha lavere utgangshastighet en lydhastigheten, eller er dette feil? (løpet blir vel også lengre med demper, og det fører muligens til at utgangshastigheten blir høyere igjen?).

AtW

 

Jeg tror du er inne på det riktige på slutten der.. Trykket er jo like høyt så lenge kula er inne i selve løpet, slik at i det den forlater løpet er hastigheten like høy som til vanlig.

Forskjellen vil jo være at den istedet for å klare seg på egenhånd i friluft, nå må gå igjennom demperen med kraftig redusert trykk.

 

Spørsmålet er jo da om det er noe særlig friksjon i demperen.. (noe jeg ikke vet)

Lenke til kommentar
Nja.... Har man en MP5 med lyddemper så hører man praktisk talt ikke at man skyter. Eneste man merker er det lille som er av rekyl og lyden av hylsen som treffer bakken. Tro meg, det vet jeg.

 

Vel en vanlig MP5 med lyddemper er ikke så lydløs, men en MP5SD4 derimot er veldig lydløs...og tro meg, jeg vet også... :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på det riktige på slutten der.. Trykket er jo like høyt så lenge kula er inne i selve løpet, slik at i det den forlater løpet er hastigheten like høy som til vanlig.

Forskjellen vil jo være at den istedet for å klare seg på egenhånd i friluft, nå må gå igjennom demperen med kraftig redusert trykk.

 

Spørsmålet er jo da om det er noe særlig friksjon i demperen.. (noe jeg ikke vet)

 

Hvis man regnre med ingen friskjon i demperen så vil jo demperen føre til økt utgangshastighet, siden trykket inne i demperen garantert vil være større en i atmosfæren, og da vil kula tjene fart (såfremt selve løpet på pistolen er like langt såklart). Men det er det med friksjon da. Men jeg vet som sagt ikke eksakt hvordan en slik demper fungerer, så det er jo litt vanskelig å gjøre noe annet en å spekulere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Men i virkeligheten (eller så vidt jeg vet) så er lyden fra et dempa våpen (f.eks. 9mm) fremdeles ganske kraftig, men den bare høres ikke ut helt ut som et skudd. e.g. mye daffere.

 

Subsonisk ammunisjon er nesten et must i dempa våpen, ettersom smellet som kommer av at lydmuren brytes utgjør en ganske stor del av lyden man hører

 

Nå har jeg aldri prøvd å skutt med lyddemper, men jeg trodde selve demperen bremset ned kulen (derfor blir den jævelig varm), i pistoler er det jo ikke mye som skal til, mener å huske at glocken bare hadde 350 m/s i utgangshastighet. Og da er det jo ikke mye nedbremsing som skal til.

 

Er det noen som vet dette med sikkerhet som kan komme med en oppklaring?

 

AtW

Det er feil. Lyddemperen bremser ikke kula. Inni demperen er det flere kammer nesten som en lydpotte på en bil hvor gassen fra munningen blir ført og sakte(relativt) blir bremset ned slik at sjokket blir dempet og hastigheten går ned.

Demperen blir veldig varm(kommer an på konstruksjonen) fordi den tar seg av gassen som er rimelig varm.

På en Mp5SD4 så er hele løpet laget som en demper(pluss litt mere plast her og der for å lage mindre metall lyder). Mp5SD4 skal bruke normal ammo fordi her er løpet laget slik at hastigheten på kula blir dempet...

Lenke til kommentar
At man må ha spesiell ammo for lyddempede våpen er ikke helt riktig. Man kan få nesten komplett lyddemping til vanlig ammo.

 

Grunnen til at man ikke kan plukke opp ammo i spillet er at fiendene bruker standardvåpen med kalibrene 9mm, .40 og .45. Våpenet du selv bruker i spillet og som kalles SC? egentlig er en FN 5-7 som mange sikkert kjenner (men aldri bruker) fra CS. Det spesielle med denne pilstolen er at den bruker det uvanlige kaliberet .23, noe som forklarer at ikke all ammoen du finner passer.

 

Mener du FN P90'en?

Er vel ikke helt enig i det. I følge Splintercell.com så bruker SC20K-AR 5.56mm x 45mm (ss109)ammo som faktisk er helt vanlig NATO ammo. 5.56NATO blir også kalt .223 Remington. .223 høres kanskje ikke så voldsomt mye vassere ut enn cal 22, men her er det et helt hav i mellom!

 

FN P90 derimot bruker en ganske spesiell ammo, 5,7mm x 28mm(ss190). ser ut som en mini 5.56Nato og er designet for å penetrere "skuddsikker" vester.

SC20K-AR er en mere tradisjonell bull-pup assault rifle(AR) mens FN P90 benytter seg av boks magasin som ligger på oversiden av våpenet. Også dette bygger på bull-pup men ikke på den tradisjonelle måten.

Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på det riktige på slutten der.. Trykket er jo like høyt så lenge kula er inne i selve løpet, slik at i det den forlater løpet er hastigheten like høy som til vanlig.

Forskjellen vil jo være at den istedet for å klare seg på egenhånd i friluft, nå må gå igjennom demperen med kraftig redusert trykk.

 

Spørsmålet er jo da om det er noe særlig friksjon i demperen.. (noe jeg ikke vet)

 

Hvis man regnre med ingen friskjon i demperen så vil jo demperen føre til økt utgangshastighet, siden trykket inne i demperen garantert vil være større en i atmosfæren, og da vil kula tjene fart (såfremt selve løpet på pistolen er like langt såklart). Men det er det med friksjon da. Men jeg vet som sagt ikke eksakt hvordan en slik demper fungerer, så det er jo litt vanskelig å gjøre noe annet en å spekulere.

 

AtW

 

Det er ingen metallisk friksjon inni demeren. Det er flere kammer som kula passerer. Kamrene har forskjellige størrelser ettersom trykket minsker.

Poenget er at hvis kula går fortere enn lyden(over 330 m/s) så bryter den lydmuren. Det er det ingenting lyddemperen kan gjøre noe med. Gassen derimot demper den, men den blir nok fort overdøvet av smellet når kula bryter lydmuren.

 

Kula kan ikke øke farten i en lyddemper siden trykker forsvinner på baksiden av kula(som driver den framover).

Det er heller ikke sånn at hastigheten øker i det uendelige med løpslengden. Ideal lengden er vel rundt 55cm mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Det er ingen metallisk friksjon inni demeren. Det er flere kammer som kula passerer. Kamrene har forskjellige størrelser ettersom trykket minsker.

Poenget er at hvis kula går fortere enn lyden(over 330 m/s) så bryter den lydmuren. Det er det ingenting lyddemperen kan gjøre noe med. Gassen derimot demper den, men den blir nok fort overdøvet av smellet når kula bryter lydmuren.

 

Kula kan ikke øke farten i en lyddemper siden trykker forsvinner på baksiden av kula(som driver den framover).

Det er heller ikke sånn at hastigheten øker i det uendelige med løpslengden. Ideal lengden er vel rundt 55cm mener jeg å huske.

 

Hvis det ikke er friskjon i demperen så må den vel øke hastigheten? Er det virkelig sånn at trykket inne i demperen er likt som atmosfære-trykket? (evtuelt at forskjellen er så liten at luftfrisjonen de få cm veier opp). Det høres urealistisk ut, siden demperen ihvertfall ser ut til å være en relativt lukket konstruksjon. Og hvis man antar at kula går frisjonsfritt så er uendelig den "ideelle" løpslengden, men det er jo selvsagt langt fra virkeligheten, så 55cm er sikkert riktig, men da er det jo kraftig friksjon fra løpet. Jeg vet jeg stiller mange spørsmål her nå, men jeg prøver å få oppklart hvordan det hele fungerer.

 

AtW

Lenke til kommentar

i og med at kula ikke bryter lydmuren, hele poenget er borte dersom den gjør det, så vil den reduserte hastigheten ressultere i nedsatt treffsikkerhet, dette fordi mengden spinn som kula får blir mindre og dermed blir den mindre stabil. de aerodynamiske egenskapene blir også påvirket pga redusert hastighet, dette forbedres ved at man gir sub-sonic ammo annen form slik at luftmotstanden på kula blir annerledes.

Lenke til kommentar

woaow. skyteferdighetene er på plass her. For det første, hvis du bare har kommet til oppgaven om den svarte boksen har du ikke kommet særlig langt, så å begynne på nytt er ikke så farlig. eller gå tilbake der du lagra sist?

jo mindre du skyter noen i splinter cell jo bedre, noen ganger er du nødt men det beste er å enten snike seg innpå i skyggen og ta kvelertak og slå ut vakta eller snike seg usett forbi i skyggen. husk å gjemme likene i skyggen ellers går alarmen. som regel kan alarmen bare gå tre ganger før du går på hue ut.

Synes splinter cell var meget bra spill. ikke så bra som metal gear,men du kan gjøre mye mer i SC en i metal gear. feks splitt hopp, klarte i taket, osv.

Lenke til kommentar
Nja.... Har man en MP5 med lyddemper så hører man praktisk talt ikke at man skyter. Eneste man merker er det lille som er av rekyl og lyden av hylsen som treffer bakken. Tro meg, det vet jeg.

 

Vel en vanlig MP5 med lyddemper er ikke så lydløs, men en MP5SD4 derimot er veldig lydløs...og tro meg, jeg vet også... :)

 

Joda, det er greit nok. Men nå er det jo en litt annen lyddemper som sitter på SD4 modellen. Har ikke hatt gleden av å prøvd SD4, men hvis den er lik SD6 så kommer det ikke mye lyd ut av den nei :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...