Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 4770


Anbefalte innlegg

Artig å se at HD5870 trekker mindre effekt enn dette i 2d/idle. Med tanke på hvordan tilgjengeligheten på disse kortene har vært, kan det virke som om ATI lanserte HD 4770 like mye for å teste 40nm produksjonsprosess i en større skala. Hvis HD 5870 er noe pekepinn, bør HD 5750/5770 være mye mere effektive kort; lavere effekttrekk på tomgang (10-15w?) og ytelse opp mot 4850/4870(90), og samtidig mye mer ytelse per watt. Jeg gleder meg til resten av 5000-serien!

Kortet alene er ikke verdt pengene. Anbefaler alle å spare til toppkort (Single GPU) istedenfor å kjøpe nytt mellomklassekort hvert år. det er faktisk dyrere å drive på å kjøpe mellomklassekort. Det trekker også mer strøm om man SLI eller Crossfire dem. Er du Gamer lønner ikke mellomklassekort seg.

 

Overklokking fjerner Garantien din, så man vinner mye på ett toppkort.

 

Sats på topp ATI 5xxx serien eller GTX 285 eller en kommende GTX 385.

HD 4770 har mer ytelse per krone (dollar) enn noen av de kortene du nevnte. Det er ikke alle som trenger skjermkort som drar alle spill i 1920x1200 og høyere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Vel jo bedre jo lengre tid tar det før det blir eldre\Seigt.

 

Dollar har vel ikke mye å si i verdens rikeste land?

 

En GTX 285 tilsvarer jo bare prisen til 5 Xbox 360 spill. De koster jo mer enn 500 kroner stykket. Mange kjøper mer enn 5 spill i året.

 

Målgruppen her i landet må vel være studenter eller de med trangt budsjett.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Vel jo bedre jo lengre tid tar det før det blir eldre\Seigt.

 

Dollar har vel ikke mye å si i verdens rikeste land?

 

En GTX 285 tilsvarer jo bare prisen til 5 Xbox 360 spill. De koster jo mer enn 500 kroner stykket. Mange kjøper mer enn 5 spill i året.

 

Målgruppen her i landet må vel være studenter eller de med trangt budsjett.

 

Folk har jo ikke evig med penger, kostnaden for kortet er jo åpenbart relevant, det er sjeldent særlig økonomisk å kjøpe toppkort (dog er det enekelte unntak, feks 4890 var jo et ganske billig "toppkort"), det er bedre å kjøpe mellomklasse oftere.

 

AtW

Lenke til kommentar
@saccosekk: helt enig.

 

Det at 6-pins uttaket peker mot harddiskene dine og kan eventuelt gi plassproblemer i små kabinetter er et større minus enn det at kortet på load spinner litt opp i blant spør du meg.

Alle ATi-kort har den samme retningen på strømuttaket, dessverre. Det gjør at jeg ikke får plass til en vanlig 25mm tykk vifte i kabinettet mitt (Antec Sonata III, midtower) da Radeon 4870 er et ganske langt kort.

Lenke til kommentar

Jeg er mer spent på HD5770 og spesielt siden HD5870 har et lavere idle forbruk enn HD4770. HD5xxx serien vil jo også støtte flere enn to skjermer. På jobben kjører jeg 3 skjermer og da ville et HD5770 være midt i blinken.

 

Jeg håper bare AMD ikke gjør det ekstremt tåplige og fjerner flerskjermstøtten på mid-end HD5xxx.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
-Viften "napper" høylytt i ny og ne

 

Er dette for noe latterlig minus? Med alle drivere til ATI korta kan du manuellt sette viftehastigheten eller hvordan vifta skal oppføre seg i visse temperaturer.

 

Jeg gjør dette selv med mitt 4870 kort. Manuell hastighet på 30% gir en nesten ikke merkbar sus som blander seg lett inn med resten av viftene.

 

Så å sette "Viften "napper" høylytt i ny og ne" som et minus bare fordi dere ikke klarer å skjønne at viftehastighet kan stilles på er jo fantastisk latterlig...

 

Ser andre bidragsytere ignorerer posten din fullstendig, og det er forsåvidt svar nok.

Men så lett slipper du ikke unna. :)

 

Det som er mest latterlig her er å ta så på vei over en test av et skjermkort som ikke fokuserer på de som synes det er naturlig å editere XML-profiler for å styre viftehastighet.

For nyere kort/siste Catalyst-drivere slipper man riktignok det, men du bør vite hva du gjør uansett når du f.eks. setter viftehastighet til max 20-30% og belaster koret 100% i ett varmt rom med en PC full av hybelkaniner.

 

Som Oysfaerg pleide å si:

 

Ta deg en bolle

 

:)

Lenke til kommentar
Alle ATi-kort har den samme retningen på strømuttaket, dessverre. Det gjør at jeg ikke får plass til en vanlig 25mm tykk vifte i kabinettet mitt (Antec Sonata III, midtower) da Radeon 4870 er et ganske langt kort.

 

Hmm, tenkte ikke så mye på det, har 2900 XT, uttakene der peker mot kabinettdøra :p

Lenke til kommentar
-Viften "napper" høylytt i ny og ne

 

Er dette for noe latterlig minus? Med alle drivere til ATI korta kan du manuellt sette viftehastigheten eller hvordan vifta skal oppføre seg i visse temperaturer.

 

Jeg gjør dette selv med mitt 4870 kort. Manuell hastighet på 30% gir en nesten ikke merkbar sus som blander seg lett inn med resten av viftene.

 

Så å sette "Viften "napper" høylytt i ny og ne" som et minus bare fordi dere ikke klarer å skjønne at viftehastighet kan stilles på er jo fantastisk latterlig...

 

Ser andre bidragsytere ignorerer posten din fullstendig, og det er forsåvidt svar nok.

Men så lett slipper du ikke unna. :)

 

Det som er mest latterlig her er å ta så på vei over en test av et skjermkort som ikke fokuserer på de som synes det er naturlig å editere XML-profiler for å styre viftehastighet.

For nyere kort/siste Catalyst-drivere slipper man riktignok det, men du bør vite hva du gjør uansett når du f.eks. setter viftehastighet til max 20-30% og belaster koret 100% i ett varmt rom med en PC full av hybelkaniner.

 

Som Oysfaerg pleide å si:

 

Ta deg en bolle

 

:)

 

Wow, endelig noen som sier noe om det. Men hvorfor i det heletatt nevne redigering av XML-profiler når dette ikke er et tilfelle når det kommer til normal viftestyring av dette kortet?

 

Men jeg står ved poenget mitt. Blir det samme som å si at en bil bråker mye når du holder gasspedalen i bånn og at dette er et minus. Selvfølgelig bråker en bil om du holder gassen i bånn...

 

Men ja, for nybegynnere så kan jeg være enig at det kan være et minus. Jeg ville bare gjøre folk oppmerksom på at kortet ikke uten vidre lever sitt eget liv, og gjør livet ditt til et helvette uten at du kan gjøre noe med det. Noe som godt kunne vært nevnt i testen også.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Jeg er mer spent på HD5770 og spesielt siden HD5870 har et lavere idle forbruk enn HD4770. HD5xxx serien vil jo også støtte flere enn to skjermer. På jobben kjører jeg 3 skjermer og da ville et HD5770 være midt i blinken.

 

Jeg håper bare AMD ikke gjør det ekstremt tåplige og fjerner flerskjermstøtten på mid-end HD5xxx.

Prototypene av HD 5750 har ihvertfall samme utganger som HD5850/70, så en kan jo håpe.

post-33352-1254579963_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Målgruppen her i landet må vel være studenter eller de med trangt budsjett.
Folk har jo ikke evig med penger, kostnaden for kortet er jo åpenbart relevant, det er sjeldent særlig økonomisk å kjøpe toppkort (dog er det enekelte unntak, feks 4890 var jo et ganske billig "toppkort"), det er bedre å kjøpe mellomklasse oftere.

 

AtW

Når jeg kjøpte meg 4870x2 i slutten av august i fjor ga jeg 3600kr for det... ca 600kr verditap på et år på dette kortet på er jo ikke værst. Hvis jeg får meg vannkjøling på det nå vil det garantert holde hvertfall 2-3 år til med mine spillevaner, og 1000 kr pr år i skjermkortutgifter kan jeg ta meg råd til, selv som student :)

Men jeg er enig, jeg synes det vil være bedre å kjøpe øvre middelklasse kort oftere enn et toppkort hvert skuddår. Det hadde seg bare slik når jeg kjøpte det at jeg hadde en del penger liggende og flesket til med et kraftig oppsett.

Lenke til kommentar
Alle ATi-kort har den samme retningen på strømuttaket, dessverre.

 

Det er temmelig irriterende ja.

 

Heldigvis har HD 5870 strømuttaket vendt mot døra.

_MG_0227.jpg

 

HD5850 har "standard" ATI config:

End.jpg

 

Dog, 5850 er kortere enn 5870, så om du har plass til et 5870 får du plass til 5850 med adapter.

 

Merker det er på tide å bytte kabinett. Får så vidt plass til 3870 med strømplugg, og et 5870 som jeg har planer om har ikke sjans til å få plass.

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Målgruppen her i landet må vel være studenter eller de med trangt budsjett.
Folk har jo ikke evig med penger, kostnaden for kortet er jo åpenbart relevant, det er sjeldent særlig økonomisk å kjøpe toppkort (dog er det enekelte unntak, feks 4890 var jo et ganske billig "toppkort"), det er bedre å kjøpe mellomklasse oftere.

 

AtW

Når jeg kjøpte meg 4870x2 i slutten av august i fjor ga jeg 3600kr for det... ca 600kr verditap på et år på dette kortet på er jo ikke værst. Hvis jeg får meg vannkjøling på det nå vil det garantert holde hvertfall 2-3 år til med mine spillevaner, og 1000 kr pr år i skjermkortutgifter kan jeg ta meg råd til, selv som student :)

 

Tingen er ikke at det ikke kan være kjekt for de som har råd til det/prioriterer det høyt nok, tingen er at det er VELDIG mange som ikke spiller nok til å se verdien i å bruke 3k på et skjermkort. Sitter selv på et gammelt 7900GT kort pga. jeg heller vil bruke 200 kroner helgen på noe kos enn datautstyr(+ jeg har andre hobbyer som musikk som jeg bryr meg mer om), så kunne absolutt tenkt meg en anmeldelse hvor det ble sammenlignet med mer relevante kort.

 

Større mellomkorts-anmeldelse FTW! *hinthint*

 

 

sein edit-

Og for å være litt positiv og, ellers veldig flott anmeldelse! Mer mellomklasse! :D

Endret av Bakkem
Lenke til kommentar
Dog, 5850 er kortere enn 5870, så om du har plass til et 5870 får du plass til 5850 med adapter.

 

Merker det er på tide å bytte kabinett. Får så vidt plass til 3870 strømplugg, og et 5870 som jeg har planer om har ikke sjans til å få plass.

Herlig, da slipper jeg bytte av kabinett ved neste skjermkortoppgradering. :)

Lenke til kommentar
Målgruppen her i landet må vel være studenter eller de med trangt budsjett.
Folk har jo ikke evig med penger, kostnaden for kortet er jo åpenbart relevant, det er sjeldent særlig økonomisk å kjøpe toppkort (dog er det enekelte unntak, feks 4890 var jo et ganske billig "toppkort"), det er bedre å kjøpe mellomklasse oftere.

 

AtW

Når jeg kjøpte meg 4870x2 i slutten av august i fjor ga jeg 3600kr for det... ca 600kr verditap på et år på dette kortet på er jo ikke værst. Hvis jeg får meg vannkjøling på det nå vil det garantert holde hvertfall 2-3 år til med mine spillevaner, og 1000 kr pr år i skjermkortutgifter kan jeg ta meg råd til, selv som student :)

 

Tingen er ikke at det ikke kan være kjekt for de som har råd til det/prioriterer det høyt nok, tingen er at det er VELDIG mange som ikke spiller nok til å se verdien i å bruke 3k på et skjermkort. Sitter selv på et gammelt 7900GT kort pga. jeg heller vil bruke 200 kroner helgen på noe kos enn datautstyr(+ jeg har andre hobbyer som musikk som jeg bryr meg mer om), så kunne absolutt tenkt meg en anmeldelse hvor det ble sammenlignet med mer relevante kort.

 

Større mellomkorts-anmeldelse FTW! *hinthint*

 

 

sein edit-

Og for å være litt positiv og, ellers veldig flott anmeldelse! Mer mellomklasse! :D

 

Dette kortet er vel low end ikke mellom klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...