Gå til innhold

Hvilke skytevåpen kan jeg prøve i militæret?


DonQuixotec

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i garden, og jeg har nå fått vite at jeg sannsynligvis kommer til å bli trent med HK416.

 

Jeg er interessert i det mekaniske med våpen og syns mange av dem er ingeniør kunstverk. Jeg lurer på hvilke våpen jeg kan få prøvd ut og evt delt opp og lært litt om i forsvaret. Er det no "våpenrom" der du kan spørre om å låne litt for å gå å treneskyte osv? Har veldig lyst til å prøve Glock 17 (husker ikke hva den heter på norsk). Også har jeg lyst til å prøve MP5 og hagle. Er dette mulig? Eller får vi bare prøve det vi kommer over under trening?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det er sagt her så får du nok kun bruke de våpen som din avdelign skal bruke.

Jeg var i kystartilleriet og fikk prøvd AG3, MG3, Glock, MP5, Browning(?) 12,7 og 20mm Rheinmetall.

 

MP5 og Glocken var ikke vanlig våpen for oss menige men fikk prøve de på skytebanen for å bli litt kjent med de.

Lenke til kommentar

I min tid i garden fikk jeg prøvd Ag3, Mg3, Glock, Granatutskytningsrør for Ag3, m72 og RFK. Fikk i tillegg prøvd splint og sjokkgranat. Føler jeg fikk prøvd meg ganske godt, men du må faktisk gjøre en innsats og ha litt flaks for å komme borti alle de nevnte,

Lenke til kommentar

Høyst sannsynlig HK416, kanskje AG-3 men denne er på vei ut fra HMKG. Glock er lite sannsynlig, varierer litt fra kompani til kompani. Som regel er det kun lagførere som får dette + san.personell. Som oftest får ingen da det ikke er tid til å drive utdanning på disse våpnene. Havner du i eskorte får du Mp5. Jeger bruker en slags rifle med 7,62 kaliber. Tropp 1 og 2 har kanonlag som skyter med 84mm rfk. De aller fleste får prøve sjokkgranat. Noen får opplæring i hk79 (granatutskytningsrør). Som regel får samtlige prøve m72 med innlegg.

Lenke til kommentar

Men hvis du er veldig frampå på det å få prøve våpen, og markerer tydelig at du er våpeninteressert, ender du veldig fort opp i en stilling hvor du har svært liten tilgang til våpen.

Og det finnes definitivt ikke noe ""våpenrom" der du kan spørre om å låne litt for å gå å treneskyte osv".

 

Hagle får du lånt på velferden hvis du har jegerprøven. Den kan du ta på VO.

Lenke til kommentar
jeg skjønner at 416 har lettere ammunisjon og at man da kan bære med seg mer ammo. men jeg syns vi burde ha noen (nye) våpen i 6,5 til spesiele oppdrag og lignende. 5,56 har liten kinetisk energi og fungerer ikke så bra hvis motstanderen din har tatt dekke bak en bil eller noe annet.

Til de "spesielle oppdragene" du snakker om kan vi vel bare bruke 417?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...