Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil å mekke på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel neppe mye å tjene på å kjøpe dårlige biler, skru på dem, og selge dem? Arbeid koster vel mer enn materiell, så jeg tipper det ville gått med tap.

 

 

Utrolig mange starter sin mekkekarriere med folkevognbobler, eller Hitlertralle, som de også kalles.

Ferdinand Porche (Ja, han som startet Porche) designet den etter Hitlers spesifikasjoner.

VolksWagen betyr Folkevogn.

Hitler personlig tegnet de ytre detaljene som gjør at bobla ser så søt og snill ut. Porches design manglet personlighet.

 

 

Men hvis du tør å tenke litt utafor boksen, har jeg et skikkelig macho tips til deg:

Lada Niva.

Etter mitt syn verdens tøffeste firehjulstrekker. Og liten nok til å få plass i garasjen.

bronto.jpg

 

Lada Niva er bygd for sovjetiske veier, og er temmelig solid bygget. Versjonen som ble solgt i Vesten er langt bedre enn den versjonen som ble solgt i Sovjetunionen.

Dette er en bil som ser tøffere ut jo mer du gjør med den. I tillegg er den kjent for å være lett å fikse. Vitsene vil ha det til at Lada-fabrikken ansetter to mann: en til å klippe og en til å lime.

Det er kanskje ikke helt slik, men du kommer langt med verktøy fra Biltema.

 

Du finner dem på Finn, f.eks. her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19175557

Den blir din for 8.000.

Nei det er ikke jeg som er selger, så dette er ikke reklame.

 

For tiden er det kun en Lada Niva på Finn, men det legges alltid ut noen, og ofte i denne prisklassen.

 

Vurderte en selv, men fatter'n maste meg til å kjøpe en Peugeot :(

Funker fjell, men er håpløs å skru på.

Lada Niva er en ganske liten bil.

Lenke til kommentar
Er vel neppe mye å tjene på å kjøpe dårlige biler, skru på dem, og selge dem? Arbeid koster vel mer enn materiell, så jeg tipper det ville gått med tap.

 

Kjenner flere som kjøper bil til rundt 20 000 kr og skrur noen timer og deretter selger de for rundt 30 000 kroner. Timesbetalinga er betraktelig bedre enn hva jeg (og mest sannsynlig du) har på jobb.

Lenke til kommentar
Den blir din for 8.000.

Nei det er ikke jeg som er selger, så dette er ikke reklame.

 

For tiden er det kun en Lada Niva på Finn, men det legges alltid ut noen, og ofte i denne prisklassen.

 

Vurderte en selv, men fatter'n maste meg til å kjøpe en Peugeot :(

Funker fjell, men er håpløs å skru på.

Lada Niva er en ganske liten bil.

Det er en god grunn til at man fortsatt finner Lada-vitser i Donald Duck. Og de sluker suppe!

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en bil som folk snur seg etter (selv om de snur seg av feil grunn :)) så er Lada Niva et fint alternativ uansett.

 

Ja, den bruker endel bensin, men det gjør definitivt en Volvo 240 også.

 

Niva er som kjent svært lett å skru på. En helt grei bil å begynne med.

Og den har et tøft offroad-utseende. Niva er en av de beste bilene noensinne når det gjelder framkommelighet.

 

Men med tanke på trafikksikkerhet, kanskje du burde velge noe moderne?

Jeg er heller ikke sikker på hvor du skaffer deler, men det meste kan vel skaffes på postordre.

Lada Niva har vært produsert siden 1977, og svært lite er endret siden den gang. En lada-del er en lada-del, uansett årsmodell.

 

Et fint valg om du skal ha en spesiell bil som ikke alle har, og hvis du liker looken.

Du skriver at du vil lære å skru, så dette er neppe et dårlig valg.

Hvis du er ute etter en bruksbil, er nok andre biler bedre. Men mange biler er vanskelige å skru på. Lada er blant de enkleste bilene å fikse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Liker konseptet til Lada Niva, det er definitivt en bil som skiller seg ut , og den skal visst være fenomal på terreng. Men jeg klarer ikke helt å like utseendet, så jeg selv kjøpte en bil jeg mener er macho i en helt annen grad enn Niva: VW T3 syncro

image016.jpg

Hvor slitesterk den er kan vel diskuteres (jeg har ihvertfall hatt mye uflaks), det meste er vel helt ok å skru på den (noe er tungvindt) men den har syk framkommelighet , og personlighet og sjarm i bøttevis.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

240 og 740 er relativt greie biler å lære seg å skru på. Dog, de bruker en del bensin, men er ypperlige "sladdebiler".

Men har noen punkter du kanskje burde tenke på:

 

- Hvordan mulighetene er for deler o.l

- Ikke minst prisen

- Hvordan forsikringen er (om det regnes som sportsbil)

 

Men som sagt, Volvo er typisk "sladdebrakke" som mange velger.

Lenke til kommentar
240 og 740 er relativt greie biler å lære seg å skru på. Dog, de bruker en del bensin, men er ypperlige "sladdebiler".

Men har noen punkter du kanskje burde tenke på:

 

- Hvordan mulighetene er for deler o.l

- Ikke minst prisen

- Hvordan forsikringen er (om det regnes som sportsbil)

 

Men som sagt, Volvo er typisk "sladdebrakke" som mange velger.

Ganske enig de punktene du ramser opp her :)

 

Volvo har et stort marked for som er billig og med et godt marked! De er enkle å skru på, samt at mye er lett å bytte. Du får samtidig en billig bil og billig forsikring (selv med turbo), men bruker som sagt litt mer bensin enn andre biler.

 

Men hva gjør vel det, når vi snakker om leiketøy på 4 hjul?!! :p

Lenke til kommentar

Volvo er jo ganske kjedelig da. Som oftest veldig gamle biler som er lett å skru på, mest pga veldig primitive og enkle konstruksjoner.

Jeg for min del syns at en Boble er fantastisk mye tøffere enn en 240.

Her har du en tøff bil å skru på, samtidig som den er veteran så du kan få billig forsikring og generelt veldig lite utgifter, utenom bensin og deler så klart ;)

Her har du en bil som sluker bensin, og da mener jeg sluker (!), men makan til stilfull bil til 7.000. Deler finnes det masse av, spesielt i Tyskland.

Lenke til kommentar
Volvo er jo ganske kjedelig da. Som oftest veldig gamle biler som er lett å skru på, mest pga veldig primitive og enkle konstruksjoner.

Jeg for min del syns at en Boble er fantastisk mye tøffere enn en 240.

Her har du en tøff bil å skru på, samtidig som den er veteran så du kan få billig forsikring og generelt veldig lite utgifter, utenom bensin og deler så klart ;)

Her har du en bil som sluker bensin, og da mener jeg sluker (!), men makan til stilfull bil til 7.000. Deler finnes det masse av, spesielt i Tyskland.

Eller man kan finne seg en 450 sl :p Men er vel ikke helt å anbefale hvis man ikke skal bruke den til anna enn hagepynt siden man da bare har råd til å kjøpe selve bilen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...