Gå til innhold

Operativsystem for Via C3 miniserver for mobilt bredbånd


Pallantir

Anbefalte innlegg

En Via C3 har ikke akkurat store mengder datakraft, men den går på 12 V og kan derfor brukes som mobilt bredbåndsserver i en bil (koblet til et trådløst aksesspunkt). Jeg skal bruke en WM6.5-enhet (HTC Touch HD) som bredbåndsmodem, så det må være et OS som støtter det. Og helst er så enkel som overhodet mulig, så det starter på kort tid og ikke blir sur hvis den blir skrudd rett av uten avslutning. Har noen et godt forslag her? Jeg har stort sett alt av Windows-varianter her, fra 2.0 og fram til 7, men jeg ville foretrukket en enkel Linux-distribusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok misforstått deg litt - hva skal du med USB modem ?

Skal du ikke bruke HTC Touch HD som modem ?

 

Jeg så for meg at det var noe i denne duren

 

VIA C3 ---- trådløs wlan (når du har dekning) ---- internett

VIA C3 ---- HTC Touch HD (når du ikke har wlan dekning) ---- internett

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å bruke Touchen, men fikk i dag tak i et Huawei e220 som jeg skal bruke istedenfor. Men poenget er at VIAen skal fungere som et ADSL-modem i bilen og på hytta, så jeg skal bruke Huaweien (eller opprinnelig Touchen, egentlig er ikke forskjellen så stor) til å få Internettilgang og så koble VIAens nettverksutgang til en trådløs router, som så sprer det til de bærbare pc-ene til ungene, meg og kona. Omtrent sånn:

 

Internett --- Touch/Huawei --- VIA C3 --- Trådløs router --- pc-er

Lenke til kommentar

Dette er mulig i de fleste Linux distroer (kernel > 2.6.20).

Huawei E220 har blitt en referansemodell for HSDPA modem i Linux og er bredt støttet.

 

Hvilken trådløs ruter ?

Har du eks. ASUS WL-500g finnes det ferdig firmware for dette.

 

Sjekk denne. OpenWRT kan installeres på x86 (VIA C3).

Endret av leo24
Lenke til kommentar

Wow! Takk! Den siste varianten blir så avgjort saken! :) Jeg har som sagt liggende VIAen, men jeg har ikke en ruter med USB-kontakt. Og det må være noe som kan kjøres direkte på bilbatteri, så jeg har en 3Com Officeconnect, som har vist seg å være ekstremt holdbar selv når bilens spenning går opp i 14 volt. Men jeg skal så avgjort prøve meg på OpenWRT, jeg laster ned nå.

 

Edit: Litt mer inviklativt enn jeg trodde, men jeg får se om jeg finner ut av det. Først og fremst hvilket image jeg skal bruke. Jeg har bestilt et 256 meg CF-kort fra eBay. 70 kroner med porto, fra England.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Beklager, kanskje jeg ikke var klar nok... Jeg skal uansett bruke VIAen som brannmur/kontakt til internett. Der er det ikke noe tvil, 3Com-en har ikke noe med den jobben å gjøre, bare å spre det videre etterpå (setter nok nettverkskortet på VIAen til 192.168.0.1 og kjører med DHCP for å bruke den som router, og så lar jeg bare 3Com-en være aksesspunkt). Så spørsmålet er bare hvilken av de utallige (vel, rundt 20) filene i x86-katalogen jeg skal bruke.

 

Edit: Og selv om jeg ikke har noe imot Telnet (40+, vokst opp med MS-DOS) foretrekker jeg en versjon med web-GUI og flest mulig brukervennlige funksjoner. ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Det blir nok å følge de instruksene som er i linkene over, med et nytt 256 meg CF-kort (jeg har et på 64, men stoler ikke helt på tilstanden, det er eldgammelt) og med en Huawei e220. Begge deler er på vei i posten, den første er alt i Norge. venter dem i slutten av uka, når onkel Toller er ferdig med dem.

Lenke til kommentar

Jeg hater å føle meg dum! :cry: Jeg får ikke konfigurert modemet. Jeg bruker LuCI-interfacen siden jeg trives bedre med det enn med telnet. Men jeg får en feil når jeg prøver. Jeg tror modemet er til stede, for jeg får denne rekka på skjermen koblet til VIAen:

USB 1-2: new full speed USB device using uhci_hcd and address 2

USB 1-2: configuration #1 chosen from 1 choice

usbcore:registered new interface driver usbserial

drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial support registered for generic

usbcore:registered new interface driver usbserial_generic

drivers/usb/serial/usb-serial.c: USB Serial Driver core

 

Men når jeg prøver å legge inn device, får jeg denne leksa:

 

# Value "/dev/usb/tts/2" of option "network.wan.device" does not validate as datatype "device"

# In dependency check for section "network.wan":

Dependency (proto=static and ipaddr and netmask) failed:

option "network.wan.netmask" has no value

Dependency (proto=static and ip6addr) failed:

option "network.wan.ip6addr" has no value

Dependency (proto=pppoe and password and username) failed:

option "network.wan.proto" is not eqal "pppoe"

Dependency (proto=pppoa and encaps and password and username and vci and vpi) failed:

option "network.wan.encaps" has no value

Dependency (proto=ppp and device) failed:

Error in option "network.wan.device" (network.interface.device):

Value "/dev/usb/tts/2" of option "network.wan.device" does not validate as datatype "device"

Dependency (proto=3g and device) failed:

Error in option "network.wan.device" (network.interface.device):

Value "/dev/usb/tts/2" of option "network.wan.device" does not validate as datatype "device"

Dependency (proto=pptp and password and server and username) failed:

option "network.wan.proto" is not eqal "pptp"

Dependency (proto=dhcp) failed:

option "network.wan.proto" is not eqal "dhcp"

Dependency (proto=none) failed:

option "network.wan.proto" is not eqal "none"

 

Og det gjelder enten jeg prøver /dev/usb/tts/0 (og opp til 2), som det sto i den svenskens oppskrift eller følger det som står i OpenWRT, /dev/ttyUSB0 (og opp til 2). Noen ide om hva dette er for noe? Jeg har installert de nødvendige pakkene, tror jeg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...