Gå til innhold

Råtass for bærbare


Anbefalte innlegg

Ja, jeg leste nettop siden som det ble lenket til og det ser neimen ikke ut som om vi får et konkret svar på en god stund heller. Jaja, må si meg forsåvidt enig i at det er utviklere av programvare som må ta i litt nå. Greit nok om Intel eller AMD nå lager en enkjernet prosessor som rett og slett moser alt av det som finnes idag, men vi skal ikke se bort ifra at et par måneder seinere så vil en slik prosessor komme i 2-4 kjerner :p

Endret av Sajkow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste litt artikler om en ny type CPUer som er basert på lys og greier for en stund siden, ikke noe nytt om dette?

Dette var en gang en drøm som var for god til å være sann. I dag vet vi at lys aldri vil erstatte transistorer i en prosessor med noen få unntak:

 

- Båndbreddeintensiv kommunikasjon

- Massive matrisemultiplikatorer med bestemte matrisestørrelser

 

Det første har et poeng i vanlige maskiner. Det andre er såpass sært at det har ekstremt få reelle bruksområder. Merk at vanlig prosessering ikke er nevnt. Optikk egner seg rett og slett ikke for det og vil aldri egne seg heller på grunn av fysisk størrelsebegrensninger satt av bølgelengden på lyset. Elektronikkens verden har altså passert den optiske drømmens teoretiske potensiale.

 

Dette gir uttrykket optisk illusjon ny mening :D

Lenke til kommentar
Jeg tror det er litt for tidlig å fullstendig avskrive fotonet,

Både lys og røntgenstråler er fotoner, men røntgenstråler er likevel ikke lys. Røntgenstråling har ikke de samme plassproblemene som lys og dermed heller ikke de samme forsinkelsene mellom teoretiske minimale optiske kretser.

 

Gitt at vi bare kan bygge i et plan så vil 1 kvadratcentimeter i teorien kunne romme inntil 625 millioner optiske "transistorer" a 400x400 nm (blått lys). Dersom vi antar at en elektrisk transistor tar 100x100 nm så vil brikken ha plass til 16 ganger så mange transistorer. (10 milliarder). NB. Dette er selvsagt grovt forenklet, men hovedsaken er at det får fram poenget med antall vs størrelse.

Lenke til kommentar

Det er jo nesten komisk å se batteritid på 69 minutter ved IDLE desktop og 62 minutter ved nettsurfing. Noe maskina ikke er myntet på. Kjør i gang noen spill eller andre tunge applikasjoner som den tross alt er myntet på så vil nok batteritiden falle ennå mer.

 

Jeg er fristet til å trekke bruken av begrepet bærbar i tvil. Det burde hett kompakt stasjonær PC med alt integrert, inkludert UPS.

Lenke til kommentar

Ordet slepbar kommer i tankene...

 

Når det gjelder optiske prosessorer, spintronics, og kvante-computere er jeg enig med Anders her. Det er kanskje ikke aktuelt i overskuelig fremtid, men jeg tror ikke vi skal avskrive det fullstendig alikevell.

 

Jeg så en video på google talks for et år siden om en adiabatisk kvantecomputer som kunne løse NP-hard og NP-complete problemer. Prototypen var i operasjon og løste problemer, men var laget med spesialutviklede deler på kanten av teknologisk utvikling.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ok, så den gamle Macbook pro-en blir automagisk for treg i det øyeblikket en Macbook pro med i7 lanseres? :p

 

Med så lav klokkehastighet vil ikke det være mye brukbart for eldre spill som kanskje støtter dual core.

Ikke tenk så mye på hva spill støtter, men hva de faktisk klarer å utnytte. Jeg har ennå ikke lest om noen spill som skalerer veldig godt med antall kjerner. Selv ikke fra 1 til 2. Har du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Ok, så den gamle Macbook pro-en blir automagisk for treg i det øyeblikket en Macbook pro med i7 lanseres? :p

Apple pleier ikke å endre prisene på maskinene sine, bare innmaten. Så hvis jeg kan få en Macbook Pro til 16000 kr med i7 isteden for C2D(til sammepris) hvis jeg bare venter en stund. Så synes jeg det er verdt det. Dessuten så har jeg ikke Macbook Pro :p

Lenke til kommentar
Ok, så den gamle Macbook pro-en blir automagisk for treg i det øyeblikket en Macbook pro med i7 lanseres? :p

 

Med så lav klokkehastighet vil ikke det være mye brukbart for eldre spill som kanskje støtter dual core.

Ikke tenk så mye på hva spill støtter, men hva de faktisk klarer å utnytte. Jeg har ennå ikke lest om noen spill som skalerer veldig godt med antall kjerner. Selv ikke fra 1 til 2. Har du noen eksempler?

Nettopp, det er det jeg sier :)

Om du har lav kjernehastighet og du får bare brukt en kjerne omgangen, som de fleste spill gjøre nå i dag. Vil da ikke være stand til å utnytte flere kjerner, og derfor rammes av at vær enkelt kjerne har lav hastighet :)

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...