Gå til innhold

Test: Asus Eee Seashell 1005HA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341
Her er video som demonstrerer 1080p

http://www.youtube.com/watch?v=MsYJpHnh7Dw

Wow, med dette ble plutselig Acer D751H et alternativ igjen. Den er omtrent like liten og lett som Seashell, men har 8 timer batteritid, LED-baklys og HD-skjerm, og utifra hva du skriver og linker til bør også den klare 1080p. Ikke verst.

 

Fremtiden er nærmere enn jeg fryktet.

 

 

Vær ops på at d751h har et veldig seriøst problem med at maskinen fryser i hytt og pine. To stykker på jobb har/hadde denne maskinen, og begge hadde samme problemet. Er også en 18-siders tråd på aspireoneuser om problemet:

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...=87&t=16164

Forøvrig er oppgitt batteritid 8 timer. Etter det jeg har hørt fra de på jobb er faktisk batteritid nærmere 6-7

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Her er video som demonstrerer 1080p

http://www.youtube.com/watch?v=MsYJpHnh7Dw

Wow, med dette ble plutselig Acer D751H et alternativ igjen. Den er omtrent like liten og lett som Seashell, men har 8 timer batteritid, LED-baklys og HD-skjerm, og utifra hva du skriver og linker til bør også den klare 1080p. Ikke verst.

 

Fremtiden er nærmere enn jeg fryktet.

Jeg liker Acer maskinene, men har den også Intel GMA500?

 

EDIT:

Ser det karen over her skriver så hmm

EDIT2:

Samt en stakkar i prisguiden

ACER ASPIRE ONE D751H:

Ganske skuffet

2. sep 2009 – Forfatteren er anonym.

 

Konklusjon

Jeg kjøpte denne datamaskinen 20 juli 2009. 2 uker etterpå krasjet harddisken, acer kunne ikke hjelpe meg, så jeg måtte kjøpe OS og installere selv med minnepenn. Det kostet meg 1399 kroner. Nå nettopp funket plutselig ikke batteri lengre (nytt batteri: 899kr eksl. frakt.

Da hadde jeg brukt 2399 kroner på maskinen. Har betalt ALT for mye i forhold til at jeg betalte 3890 kroner for maskinen. Vurderer å selge den, mitt dyreste kjøp noen sinne..

Han skulle hverken betalt for ny harddisk, OS eller batteri så det sier mye hårreisende om kundeservicen til Acer :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Han skulle hverken betalt for ny harddisk, OS eller batteri så det sier mye hårreisende om kundeservicen til Acer :hmm:

 

 

Nå kjøper man vel strengt talt ikke nytt OS og batteri år harddisken krasjer, så selv om jeg ikke har noe godt å si om acer sin kundeservice så vil jeg også tro at de samtalene som kom ut fra den fyren der ikke var helt vettuge heller.

 

Forøvrig er det flere maskiner med GMA500. D751H var den jeg og så på og siklet på (før jeg visste om fryseproblemene) helt til jeg fant EEE 1101HA ved et slumptreff. Samme specs (hdd, cpu, chipsett, gpu, skjerm, oppløsning, bluetooth) men med "opp til" 9.5 timer batteri (reell brukstid for surfing med wifi/film etc er 8 timer, som fortsatt slår aceren med 1-2 timer), 802.11 b/g/n vs b/g på acer, samt at batteriet ikke stikker ut av maskinen bak. Både d751h og 1101ha bruker en 1.33Ghz Atom Z520 CPU som er merkbart tregere enn N270/N280, dog kommer 1101HA med en innebygd overclocking sak der du kan stille inn opp til 30% overclock i BIOS (opp til 1,73Ghz) som så aktiveres med FN + space som hurtigtast i windows. Prestasjontester viste at den da var raskere på en del oppgaver enn N270/N280, dog bruker du nødvendigvis batteri fortere.

 

Har ikke testet overclocking selv da du mister den muligheten om du oppgraderer til 2GB RAM og ikke holder deg til et av to merker som er støttet av overclockingsfunksjonen (idiotisk). MPX selger visst den RAMbrikken som støttes, men klarer meg fint med hastigheten som den kjører normalt.

 

Har heller ikke testet 720p/1080p noe særlig - kjører Windows 7 ultimate og HD video funker ikke veldig bra med Aero aktivert. Man må også ha programmer som støtter dxva hw-dekoding, noe som ikke inkluderer VLC foreløpig. Har ikke internetthaatighet til å laste ned HD uansett.

 

Bottom line, 1101HA og D751H er nesten helt like - forskjellen er null fryseproblem med 1101HA, støtte for 802.11 n, hurtigtast for overclocking og bedre batteritid (samt batteri som ikek stikker ut bak). 1101HA er også et par hundrelapper billigere.

Lenke til kommentar

Hva med Acer Timeline 3810T SU3500 (Imponerende 6 timer videoavspilling og 9 timer idle) eller dual-core SU9400 om du ønsker ennå mer kraft. (styr unna SU4100 som bare er en dårligere SU3500, koster like mye og bruker dobbelt så mye strøm)

 

For å ikke gå for langt opp prismessig har man Aspire 3410T med CM723 til bare 5K som er i et Timeline 3810T skall og som jeg tror vil være et meget godt alternativ til mange av Atom maskinene (5t batteri med denne dog)

 

Captain:

Enig der, jeg forstår ikke hvordan man kan ha havnet i den ulykka.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på at ps.no selger en versjon som har Atom N270 og bl.a. ikke leveres med vesken.

 

Edit: Ser at dette gjelder flere bl.a. Netshop og mpx. De har også svakere batteri 6-cell 4400mAh mot 5600mAh.

 

Når begge maskiner markedsføres som ASUS EEE PC 1005HA, så synes jeg dette i beste fall grenser opp mot svindel.

 

Ser dog at utgaven med svakere spesifikasjoner har fått en M føyd til i modellbetegnelsen vs H for den bedre modellen i noen nettbutikker som har begge modellene.

 

Dette burde kommet frem i testen og i prisguiden da det har vesentlig betydning.

 

Edit 2:

Har sammenlignet spesifikasjonene på komplett.no på 1005HA-M vs 1005HA-H

1005HA-M har i tillegg til svakere cpu og batteri som nevnt over så har den kun 0,3 megapiksler kamera (mot 1,3), den har ikke bluetooth og diskkontroller er Serial ATA-150 (mot ATA-300).

I tillegg er det nevnt at 1005HA-H har "Color Shine" skjerm. Uvisst om dette betyr at den leveres med glanset vs matt skjerm.

 

Komplett har pr i dag kr 500,- i prisforskjell på maskinene. Uansett er det viktig å være klar over disse vesentlige spesifikasjonsforskjellene.

Endret av aiwuser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er ikke svindel når modellnummeret er forskjellig, er bare dårlig research av HW-testeren og prisguiden. Men ha, det finnes flere forskjellige av den her - flere enn du nevner óg iirc. Matt/glanset skjerm er forskjellen mellom to av dem men husker ikke hvilke.

Lenke til kommentar
Vær oppmerksom på at ps.no selger en versjon som har Atom N270 og bl.a. ikke leveres med vesken.

 

Edit: Ser at dette gjelder flere bl.a. Netshop og mpx. De har også svakere batteri 6-cell 4400mAh mot 5600mAh.

 

Når begge maskiner markedsføres som ASUS EEE PC 1005HA, så synes jeg dette i beste fall grenser opp mot svindel.

 

Ser dog at utgaven med svakere spesifikasjoner har fått en M føyd til i modellbetegnelsen vs H for den bedre modellen i noen nettbutikker som har begge modellene.

 

Dette burde kommet frem i testen og i prisguiden da det har vesentlig betydning.

 

Edit 2:

Har sammenlignet spesifikasjonene på komplett.no på 1005HA-M vs 1005HA-H

1005HA-M har i tillegg til svakere cpu og batteri som nevnt over så har den kun 0,3 megapiksler kamera (mot 1,3), den har ikke bluetooth og diskkontroller er Serial ATA-150 (mot ATA-300).

I tillegg er det nevnt at 1005HA-H har "Color Shine" skjerm. Uvisst om dette betyr at den leveres med glanset vs matt skjerm.

 

Komplett har pr i dag kr 500,- i prisforskjell på maskinene. Uansett er det viktig å være klar over disse vesentlige spesifikasjonsforskjellene.

Det er jo ikke nytt at det selges forskjellige maskiner med nesten samme modellbetegenelse. Dette er helt vanlig i databransjen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hvem søren er det som skriver på en Nett-pc? Lav skjerm oppløsning, liten skjerm etc. Ingen fryd for øynene. Hvis du liker å ha det jævlig mens du surfer på pc'en, ja da kjøper du en slik en.

 

Er ikke alle netbooks som har liten skjerm og oppløsning. Om du så har 9" med 1024x600, skal du fint kunne se det om du har noenlunde syn.

 

(skrevet på en EEE 1101HA i en forelesningssal ved HiL)

 

CIMG2457.JPG

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...