Gå til innhold

Rett vei på kontaktlinser?


Misunne

Anbefalte innlegg

Jeg startet nylig å bruke kontaktlinser. Fikk litt veiledning der jeg kjøpte de om hvordan jeg skulle bruke de osv. Det er lurer på er om hvordan i all verden ser jeg hva som er rett vei på en kontaktlinse? Jeg fikk høre at om den er feil vei, får den en litt sånn "utover kant", men jeg ser absolutt ingen forskjell når jeg snur den.

NB! Bruker dagslinser x)

 

Hadde vært takknemlig for litt veiledning. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange myke linser er det vanskelig å se forskjell på, ja. I tillegg ser man omtrent like bra selv om man har satt på linsen feil. Vanligvis gjør det, om man har satt linsen på feil vei, vondt ganske med en gang, men av og til må du ha på linsen en stund før du kjenner ubehag.

 

En annen måte å teste om linsen er feil vei er å forsøke å vrenge den. Lar den seg LETT vrenge, var den feil vei (men er nå vrengt til riktig vei), lar den seg vanskeligere vrenge, VAR den rett vei (og du må nå vrenge den tilbake :p).

Lenke til kommentar

Har brukt linser i snart en uke nå, bare ved å putte de på en tilfeldig vei (siden jeg ikke ser forskjell). Har ikke merket noe spesielt ubehag noen av gangene, bortsett fra litt kløe her og der. Rekner med det bare er fordi øynene mine ikke er vandt til det.

Håper det ikke er skadelig for øynene om linsene er satt på feil vei :O

 

Og takk for all svarene : )

Endret av Misunne
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å kontrollere at den er rett vei.

 

Det enkleste er bare å huske på at den ligger rett vei i linsebeholderen.

 

Om det blir litt krøll osv, er det bare å ta linsa opp på, og la den hvile på pekefingeren. Også tar du begge peke- og langefingeren fra den andre hånda og presser forsiktig inn fra kantene(linsa skal fortsatt hvile på pekefingeren). Når du presser inn vil en av to ting skje:

 

- Linsa fullfører buen, eller svingen, og den bretter seg ikke på kanten. (Rett vei!)

 

- Linsa bøyer seg utover på tuppen, og den fullfører ikke linsas sving.

 

Eksempel på utførelse og hvordan den ser ut når den ligger rett vei finnes etter 1:15 i denne videoen:

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...