Gå til innhold

Problemer med winxp


Sentinel

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For en uke siden la jeg inn winxp til fordel for win98se. Tenkte det var på tide et noe nytt og mer "brukervennlig" operativsystem. Nå har jeg støtet på problemer.

Enkelte ganger starter ikke winxp etter jeg skrur på maskina. Den kommer et stykke på vei, men plutselig rebooter det seg. Løsningen har vært å starte opp under safe mode for så å fjerne en hardware. Da starter winxp som oftest normalt og finner ny hardware, legger den inn, og så er jeg igang som før. Dette blir noe slitsomt i lengden så lurer på hva dette kan være. Er det en driverkonflikt ? Hardwarekonflikt ? Har flytta på alle pci korta, men det er det samme problemet uansett hvordan de står. Stemmer det også at dette er Winxp sin måte å preventere seg mot eventuelle hardware/software konflikter ?

 

Maskin spesifikasjon:

K7T PRO2A hovedkort, Geforce 32mx, AMD Athlon 1000, Ethernet basert nettverkskort, Pinnacle TV-Tuner, 512 Sd-ram, Soundblaster Live (det første som kom)

 

Drivere:

Bruker Winxp sine standard drivere bortsett fra Detonator driverene til Geforce'en (23.11)

 

Kan det ha noe med at jeg stort sett bruker maskinen til å spille Anarchy Online ? Har hørt at det spillet benytter OS'en på en spesiell måte under drift. Stort sett så slår jeg på maskinen, spiller Anarchy, og slår den av igjen =)

 

Hadde vært befriende om noen har løsninga på dette problemet ...

 

[ Denne Melding var redigert av: Sentinel på 2002-01-25 00:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke et XP problem, men et problem relatert til hovedkortet / VIA chipsettet ditt. VIA brainfart #20958 er nemlig at den setter alle komponentene i maskinen din på et par irq'er, dette fører ofte til problemer. Ta og gå inn på control panel, system, hardware, device manager, ta på VIEW menyen og velg IRQ. Her ser du hvor konfliktene ligger. Hvis forøvrig alt ligger på et par til tre irq'er så kan en bios flash og en oppdatering av via4-1 drivere være løsningen. Evnt. kjøp Intel neste gang!

Lenke til kommentar

Vel, dette synes jeg høres litt usannsynlig ut med tanke på hva dette ville gjort for microsofts markedsføring. Om alle brukere av via baserte hovedkort skulle ha slike problemer ville microsoft tapt milliarder ... Forøvrig så stemmer det. Alle korta ligger på 3 irq'er til sammen ... Skal prøve å flashe bios, men har mine tvil ..

 

[ Denne Melding var redigert av: Sentinel på 2002-01-25 14:09 ]

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

Det du kan gjøre er å slå av i BIOS de portene du ikke bruker og frigi IRQ på denne måten. Jeg har f.eks. slått av USB, COM 2, LPT, og AC97 integrert lyd i Shuttle AK31 V3.1.

 

 

Det er det jeg kommer på.

 

 

Hilsen

 

Staljin

 

 

[ Denne Melding var redigert av: staljin på 2002-01-25 19:46 ]

Lenke til kommentar

OUCH OUCH OUCH !!!

 

Fjerne tv-tuneren er jo forferdelig, men verdt et forsøk antar jeg. Ellers har jeg en kommentar til den "Via støtter ikke winxp like bra som intel baserte systemer pga IRQ fordeling"

 

QUOTE:

 

Note that Windows XP cannot rebalance resources in the same way that Microsoft Windows 98 does. After PCI resources are set, they generally cannot be changed. If you change to an invalid IRQ setting or I/O range for the bus that a device is on, Windows XP cannot compensate by rebalancing the resource that was assigned to that bus.

 

Windows XP does not have this ability because of the more complex hardware schemas that Windows XP is designed to support. Windows 98 does not have to support IOAPICs, multiple root PCI buses, multiple-processor systems, and so on. When you are dealing with these hardware schemas, rebalancing becomes risky and therefore is not implemented in Windows XP except for very specific scenarios.

 

(However, PCI devices are required to be able to share IRQs. In general, the ability to share IRQs does not prevent any hardware from working !!!!!!! )

 

 

(microsoft sine egen hjemmeside)

http://support.microsoft.com/default.aspx?...ymous%7c2613391

 

[ Denne Melding var redigert av: Sentinel på 2002-01-25 22:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...