Gå til innhold

Destruktive forumbrukere, hvordan reagere på de?


Anbefalte innlegg

Har vært en aktiv bruker av PRS-kategorien i svært mange år etter hvert nå. Liker meg der inne, veldig mye vettugt som skrives av folk man er enig og uenig med.

 

Dessverre så merker man en trend med at noen brukere ligger og vipper på grensen til trolling. Gudene vet hvor mange diskusjoner disse brukerne greier å rive fra hverandre i løpet av en uke. Hvordan skal man egentlig reagere på dette? Jeg prøver jo å hinte frem noen ganger hva jeg mener om det, men det blir (helt korrekt) slettet som personfokus, fremfor sakfokus.

 

Hva gjør man med brukere som er destruktive i diskusjonssammenheng?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at disse brukerne etter min mening ødelegger mange tråder. Målet til disse brukerne er å stanse diskusjonen ved å gjenta de samme, usaklige og meningsløse frasene til det kjedsommelige. Jeg har ignorert de i den forstand med at jeg ikke svarer på det de sier. Men når mange andre gjør det, og vrir trådene i feil retning gang på gang så blir jeg litt frustrert :)

Lenke til kommentar

Beklager, jeg missforstod. :p

Det blir litt verre ja.

Å legge seg i diskusjon med slike brukere fører vel aldri noe steds hen...

Ignorere slike brukere/innlegg er vel den enkleste løsningen. Er det noen som er svært problematisk å overse kan du jo vurdere å filtrere vekk disse brukerne helt og holdent med denne funksjonen: https://www.diskusjon.no/index.php?act=UserCP&CODE=ignore

???

Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg har sluttet å diskutere med disse folkene for lengesiden. Problemet er at det alltid er noen som går på. Og det fører til at tråd etter tråd blir oppslukt i kverulantkriger, avsporinger og andre ting som på ingen måte bidrar til gode diskusjoner om sakens kjerne. Selvføligelig at folk forskjellige oppfatninger om hva som er trådens kjerne, hva som er relvant, og hvor relevant småting er. Men jeg føler meg trygg på at mange forumbrukere som diskuterer politikk vet hva jeg mener, og hvilke brukere jeg snakker om her. :)

Lenke til kommentar

Mot arroganse er det best å være tolerant.

 

:)

 

Det er et problem jeg opplever fra tid til annen i P&S, det skal jeg ikke legge skjul på. Men det er viktig å forstå årsakene, nemlig at det diskuteres politikk. Politikk er og blir noe folk hisser seg opp over. Det er bare å se video fra valgvakene til politiske partier valgnatten. OK, det blir noe litt annet, men prøv å diskutere noe så mundant som likestilling i en samfunnsfagklasse på videregående.. :)

 

Dersom man mener at en bruker troller er det lureste man kan gjøre å rapportere det. Og så kan vi, altså moderatorene, vurdere om det er hold i det.

 

Mer enn det er det ikke mye vi kan gjøre med "maktmidlene" og sanksjonene vi kan nytte oss av. Ofte blir man mer provosert om man er sterkt uenig, og de færreste klarer å se slike ting objektivt. Det er en daglig utfordring. :)

 

Hadde det vært lett å rydde opp med sletteknappen og fjerne innlegg etter innlegg fra brukere som mener provoserende ting, brukere som er for sterke i ordbruken. Det er en enkel og grei løsning som vil gjøre P&S til et idealforum i løpet av uker. Men det vil også være å gå løs på prinsippene vi har satt for debatten, og samtidig syns det virker i overkant autoritært.

 

Dersom dere har forslag tar vi gjerne i mot dem.. :)

Lenke til kommentar

Som vanlig er jeg enig i det du skriver.

 

Men misforstå meg ikke, det er ikke arroganse jeg reagerer på. Finnes en del arrogante brukere i politikkforumet, men disse er ihvertfall saklige og har masse gode poenger. Har såpass lang fartstid der inne at jeg vil kalle meg selv for rutinert når det gjelder å forholde seg til andre brukere. Men det er et fåtall brukere som jeg har irritert meg svært mye over i en lang tidsperiode. Disse brukerne (denne brukeren) står på samme side av den politiske aksen som meg, så jeg er til en viss grad enig i mye av det brukeren skriver. Men i samtlige tråder greier han rett og slett og stoppe opp diskusjonen ved å ha en destruktiv diskusjonsinnstilling.

 

Jeg skal heller starte å rapportere tilfeller som jeg oppfatter som trolling, og håpe at dere moderatorer forstår hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar

Ja jeg er klar over det, men det er også slikt det skal være på et seriøst forum :)

 

Jeg rapporterer ivei etterhvert som det skjer framover. Så ser forhåpentligvis noen i systemet det samme som jeg ser. Men jeg har ikke så store forhåpninger, Dotten og TWFA hadde nok hivd han på hodet ut for lengesiden om det hadde vært grunn for det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jo, men dette forutsetter at andre brukere responderer på uttalelsene. Om ingen responderer vil det heller ikke være noe "gøy", da bruker ikke får noe ut av provoseringene. Dessverre er det ofte vanskelig for mange å ignorere disse, dermed bærer man bensin på bålet. Har selv måtte bite meg hard og lenge i tunga for å ikke kommentere enkelte utspill. Men det er fult mulig og min erfaring er at dette da dabber av. Så kan man alltid rapportere i stedet for å kommentere.

Lenke til kommentar

Er enig med deg der, Roberto (du lurer ikke meg med nytt nick ;)). Om alle holder seg tolmodig, så dabber det av. Men som du også er enig i, så er det alltid noen som lar seg provosere utpå. Enten det er noen av de faste i den aktuelle kategorien, eller noen nye som er innom, og vips er tråden kuppet.

 

Det er nettopp der problemet ligger. Jeg greier fint å la være å lese innleggene til visse brukere. Men trådene blir kuppet og sporet vekk fra problemstillingen. Trådene drukner i endeløse quotes, flisespikking, avsporinger osv.

 

Hva med å ha en egen kategori i samfunn-delen, der det stilles strengere krav til diskusjonsetikette, og derav en enda strengere moderering. Trådstarter får større rom til å definere hva han ønsker skal diskuteres, men må også følge opp diskusjonen i større grad.

Lenke til kommentar

Jeg er slettes ikke fjern for den ideen. Det kunne vært interessant om forumet kunne tilrettelagt en arena også for oss litt "eldre". Eventuelt ha nulltoleranse for denne type debattteknikk (eller begge deler). Min erfaring fra innsiden er at dette er særs vanskelig. Da må man først har en klar definisjon på hva som defineres som uønsket og i strid med retningslinjene (noe som etter min erfaring er svært lite), samt være aktiv og sette en stopper før mange biter på og lager det totale kaos. Dette må selvsagt også forekomme i en eventuelt ny kategori. Vi får sjå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva med å ha en egen kategori i samfunn-delen, der det stilles strengere krav til diskusjonsetikette, og derav en enda strengere moderering. Trådstarter får større rom til å definere hva han ønsker skal diskuteres, men må også følge opp diskusjonen i større grad.

Det du er ute etter er xkcds Serious Buisness, et underforum med strenge regler for diskusjonsetikette. I tillegg til strenge regler, har de også svært dyktige moderatorer som håndhever reglene med jernhånd. Forumreglene kan du lese her. Hva med å opprette en egen kategori her på berget som en skamløs kopi under navnet "Seriøs Diskusjon" eller noe lignende? Jeg hadde tatt imot en slik nykomling med åpne armer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...