Gå til innhold

Destruktive forumbrukere, hvordan reagere på de?


Anbefalte innlegg

Tror jeg gir denne tråden "førstehjelp". *casts lvl 1 revive*

 

Er det lov å stille krav til argumenter bak påstander? Skulle gjerne ha sett en regel for dette, fordi når ting begynner å bli usakelig hadde det vært bedre at en moderator grep inn og sveivet rundt med massiv postsletting, i kontrast til at noen kommenterer det og det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det lov. Det er vårt forum og vi lager de reglene som trengs og stiller de kravene er hensiktsmessige. Spørsmålet er om krav til dokumentasjon er hensiktsmessig. Vi ser jo for eksempel ofte at det er konspirasjonsteoretikerne som har størst kildemateriale. (Om kildene er troverdige er en annen diskusjon.) Problemet er at krever vi dokumentasjon så rammer det de som ikke har fritidsproblemer og ikke kan bruke timevis på YouTube, Wikipedia og ulike nettsider.

 

Jeg er ikke så glad i postsletting. Det er vanskelig å unngå sensur på den måten. Jeg er mer stemt for å reagere med utestengning når brukere er destruktive.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har ofte lurt på hvorfor diskusjon.no spesielt ser ut til å trekke til seg folk med ekstreme meninger (konspirasjonsteoretikere, ekstremliberalister, antiteister, rasister...). Det jeg har kommet frem til er at de trekker hit fordi her får de ofte svar. Folk tar dem seriøst, noe som legitimerer deres ståsted. I enkelte ekstreme scenarier synes jeg dette i seg selv er feil, men det er en personlig mening. Det jeg reagerer mer på er ikke alltid selve meningene de har, men at svært ofte dreier dette seg om folk som ikke kan debattere. Det er spamming av videoer, hersketeknikker, dårlig retorikk, personangrep, latterliggjøringer og trådkapringer an mass.

 

Dette blir, til en viss grad, faktisk tillatt av forumets ledelse/moderatorene, og kombinasjonen av hvor langt disse kan gå og det faktum at brukere faktisk debatterer med dem, gjør at de blir et svært forstyrrende element på samfunnsforumet. I prinsippet er jeg enig i tanken om at det er bedre å trekke dem frem i lyset slik at trollet sprekker, men etter flere års erfaring så ser jeg at det er ikke dette som skjer. Trollet sprekker i den forstand at mange ser at de ikke er i stand til å argumentere for seg, men bortsett fra det så klarer disse folkene likevel å ødelegge og kvele debatter. Her på diskusjon.no har dette gått så langt at enkelte emner har blitt tabu og kan ikke debatteres, fordi folk med en agenda kaprer trådene og fører dem over til den debatten de ønsker. (Eksempler her er holocaust, jøder, religion og mange politiske emner når ekstremliberalistene har sine aktive perioder).

 

Man snakker om høy takhøyde fordi man ønsker en åpen debatt og ytringsfrihet - men når det går så langt at enkelttemaer blir tabu og ikke kan debatteres så har jo forumets policy faktisk fått motsatt effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror problemet litt i at moderasjonen ikke vil gjøre noe med problemet.

Vis noen fremmer en påstand, og den blir bevist feil, så reposter de påstanden, så er ikke moderasjonen villig til å slette posten.

På samme side er ikke moderasjon villig til å slette noe.

Selvsagt må grensen gå en plass, og for min del er det greit å poste hva man vil, så lenge man begrunner det. Jeg prater spesielt om "Politikk og Samfunn" biten av foraet, hvor det SKAL være akkseptabelt å tvile på f.eks Holocaust eller 9/11 så lenge det er godt grunnlag.

Selvsagt har vi oppslagstavlen til å poste mye rarere ting, men det er vel greit nok for den.

 

Det virkelige problemet er at jeg får lov til å poste en video, i et topic, uten å forklare deg, jeg har lov å avfeie mine motstanderes argumenter uten å argumentere, osv.

Vis vi legger frem at krav om at i en diskusjon så er et argument verdt en mengde argumenter, så tror jeg ting vil bli bedre, så lenge dette blir opprettholdt.

Lenke til kommentar

Hva om vi har strengere regler for hva som er tillatt i selve samfunnsforumet, men lar Oppslagstavlen være litt friere? Der kan man poste videoer uten beskrivelser, avspore tråder osv. Moderatorene reagerer kun på mer kraftige regeloverbrudd som regelrett spam og direkte personangrep, men lar den delen ellers være mye friere. Så kan hver og en debattere i den delen av forumet de ønsker, og man får ikke et elitistisk forum.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...