Gå til innhold

Oppskriften på et krimfritt Oslo


Anbefalte innlegg

Aftenposten i dag tar for seg New York-modellen for bekjempelse av kriminalitet. Dette har gitt svært gode resultater der og modellen studeres for mulig implementering i Oslo. Jeg er personlig tilhenger av en slik modell men ser at noen politikere og politiledere allerede tar til orde for å beholde den høye og ukontrollerte kriminaliteten vi er så glad i her i landet (les Oslo-området).

 

LINK til artikkel

 

Sitat:

"1. Alle må fotfølges

Uteliggere. Narkomane. Småkriminelle. Tiggere. Pushere. Politiet må fotfølge disse gruppene nøye og arrestere dem for hver minste overtredelse av loven. En nulltoleranse for overtredelser må praktiseres. Politiet må ta alle for alt.

Teorien er at de små overtredelsene må tas med en gang, før de utvikler seg til større straffbare handlinger. Tar du det lille blir det aldri større. I New York City opplevde innbyggerne aggressive og pågående tiggere for ti år siden. Effekten av nulltoleransen kom umiddelbart."

 

Musikk i mine ører :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det er mykje i gatebildet som folk irriterer seg over men som ikkje er direkte forbudt. F.eks horene, det er nå så genialt laga ei lov som berre gjer det forbudt å kjøpe, ikkje selge så politiet kan ikkje fjerne horene fra gatebildet med mindre dei gjer noke anna krimminelt.

 

Ei slik løysning trur eg for det fyrste hadde blitt veldig dyr og kreve meir politi, så før ei slik ordning kan starte her i landet så må det nøye definerast kva som er ulovleg og kva straff dei forskjellige handlingane skal gi.

 

Vil dette bety at vanlige folk blir bøtlagt for forsøppling om dei slepp ting på gata? Kva med ordensforrstyrelser? Vil folk som ikkje klarer å gå stille og beint heim etter ei natt på byen bli bøtlagt for ordensforstyrrelser? Kva med gatemusikantar?

Lenke til kommentar

blir vel en litt enkel løsning på problemet, kaste alle i fengsel for hver minste ting. så er vi kvitt de. jeg vil iallefall ikke betale mat og tak over hue for alle uteliggere og annet med mine skatepenger, da man faktisk kan løse probblemet på lenger sikt. fengselsplassene burde være for de som faktisk har gjort noe grovere kriminelt, ikke en som satt med en kopp å spurte etter penger. ser heller ikke hvordan noen skal klare seg noe bedre etter de kommer ut av fengslet.

 

skal vi sende de inn igjenn da vi har dumpa de ut av fengslet og personen igjenn må ty til tigging da?

 

er vel en kjent sak at iallefall i storbyene er det invandrere og folk fra østblokkland som står for mye a kriminaliteten og den organiserte tiggingen. tror en kunne blitt kvitt MYE ved å ta tak i gjengsmiljøene og disse fine feriegjestene vi har som organisert tigger og begår kriminelle handlinger.

Endret av pekka1991
Lenke til kommentar

Dette lukter av symptomatisk behandling lang vei.

 

Hva med å forebygge kriminalitet og gjøre noe ett ledd i forveien i stedet? Ofte kan kriminalitet forklares av at folk ikke har det bra nok. I alle fall den hverdagskriminaliteten de fleste av oss har i hodet i en diskusjon som denne. De narkomane får faktisk ikke hjelpen de trenger og etter min mening har krav på.

Lenke til kommentar

Nei, de får ikke den hjelpen de trenger. Har de dermed rett til å gjøre kriminelle handlinger?

 

I en ideell verden er jeg helt enig med TS. Gjør du noe galt, så får det konsekvenser. Dessverre har vi ikke politi nok til å følge opp disse "småsakene", og viljen til å skaffe nok politi til å gjennomføre noe slikt er vel heller ikke tilstede.

Lenke til kommentar
Nei, de får ikke den hjelpen de trenger. Har de dermed rett til å gjøre kriminelle handlinger?

 

I en ideell verden er jeg helt enig med TS. Gjør du noe galt, så får det konsekvenser. Dessverre har vi ikke politi nok til å følge opp disse "småsakene", og viljen til å skaffe nok politi til å gjennomføre noe slikt er vel heller ikke tilstede.

Du forstår kriminelle handlinger som frie handlinger, eller hva? Man trenger ikke akkurat å diskutere fri vilje for å komme fram til at de fleste av de småkriminelle her i landet har hatt en utfordrende oppvekst, og i mange tilfeller har blitt avvist av samfunnet hele veien inn i karrieren som lovbryter. Litt mer forståelse for disse menneskene hadde gjort seg i en debatt som denne. Moralisme tilhører en annen tid.

Lenke til kommentar
Du forstår kriminelle handlinger som frie handlinger, eller hva? Man trenger ikke akkurat å diskutere fri vilje for å komme fram til at de fleste av de småkriminelle her i landet har hatt en utfordrende oppvekst, og i mange tilfeller har blitt avvist av samfunnet hele veien inn i karrieren som lovbryter. Litt mer forståelse for disse menneskene hadde gjort seg i en debatt som denne. Moralisme tilhører en annen tid.

Vel og bra at du vil være snill mot alle, det står det respekt av. Men her har artikkelen gitt et eksempel (New York) på at mye politi og lav toleranse for kriminalitet fungerer. Har vi noe eksempel på at "mer forståelse" for de kriminelle har redusert kriminaliteten et sted den tidligere var høy?

Lenke til kommentar

Beste løsningen er å sende ut alle utlendingene som blir tatt for en forbrytelse rett ut av landet!

 

Har selv blitt forsøkt ranet 2 ganger oslo, av utlendinger!

Hender jeg er ved oslo s og elva og du ser fort at det er utlendingene som selger dop og holder på, ikke nordmennene.

 

Narkisene er som oftest norske, og disse er det egentlig ikke så mye å gjøre med og de er ikke så veldig kriminelle i forholdt til gjengene og selgerne.

 

Det hjelper ikke å ta de, gi dem litt fengsel eller bot, de løper ut i gata igjen så fort de er frie.

snakket med noen dealere fra utlandet på ca 30 for litt siden og alle sa at de tjente fett med penger og alle hadde blitt tatt før, men starta opp forettningen igjen, med en gang de slapp løs!

Så den eneste løsningen her er å sende dem bort.

 

Bandene som raner folk, er som oftest de litt yngre dealerne som holder til ved elva.

 

 

Send dem vekk sier nå jeg!! de gjør seg ikke fortjent til å bli tatt i mot av landet vårt, hvis kriminalitet er det eneste de bidrar med!

 

Men, en ting som jeg har lakt merke til er at politiet har vært veldig frempå i det siste og det er veldig bra!

Ser med en gang at dealerne forsvinner fra gaten, kan tørre å påstå at det faktisk blir betydelig mindre folk i gatene ved elva og på oslo s.

Så det hjelper faktisk en del! men problemet her er at de er tilbake 2 minutter etter at politiet er borte, og noen holder jo også på når politiet er på utkikk.

 

Alt i alt, så er det beste for oss å sende dem ut av landet!

Vi taper mer en vi tjener på å ha de er, i tillegg skaper de frykt blant nordmenn som går i gatene i oslo og det svekker turismen og inntrykket av oslo.

Lenke til kommentar
Jeg har ett ord jeg, CCTV.

 

However, there is little evidence that CCTV deters crime. According to a Liberal Democrat analysis, in London "Police are no more likely to catch offenders in areas with hundreds of cameras than in those with hardly any." A 2008 Report by UK Police Chiefs concluded that only 3% of crimes were solved by CCTV. In London, a Metropolitan Police report showed that in 2008 only one crime was solved per 1000 cameras.

 

The most measurable effect of CCTV is not on crime prevention, but on a small number of high media-profile case of detection. The investigation or prosecution of several notable murder cases have been aided by the use of CCTV evidence; such as the apprehension of David Copeland, the Soho nail bomber. The use of CCTV to track the movements of missing children is now routine.

 

Kilde: Wiki

 

Jeg er ikke for massiv overvåkning av befolkningen som knapt gir noen gevinst.

Lenke til kommentar
Beste løsningen er å sende ut alle utlendingene som blir tatt for en forbrytelse rett ut av landet!

Husk dog at dette ikke nødvendigvis er asyslsøkere fra "langt-vekk-istan" som vi blir kvitt en gang for alle, men kriminelle individer fra de nye EU-landene i øst-europa. De kan reise ut og inn av Norge temmelig problemfrit og p.g.a. Schengen-avtalen er det heller ikke pass-plikt så de kan enkelt komme tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Vel og bra at du vil være snill mot alle, det står det respekt av. Men her har artikkelen gitt et eksempel (New York) på at mye politi og lav toleranse for kriminalitet fungerer. Har vi noe eksempel på at "mer forståelse" for de kriminelle har redusert kriminaliteten et sted den tidligere var høy?

Den samme artiklen advarer mot bivirkninger som at kriminelle gjenger kan forflytte seg til et sted uten like intenst politi. Når det er sagt så reagerer jeg mer på selve ideen om at man f.eks. kan fjerne narkoproblemet ved å arrestere folk på den måten som det er gjort i NY. Det stiller seg annerledes med vold. Visse saker er mer nyttige å kjøre en tøff linje på. Men hovedtanken bak det opprinnelige fengselssystemet er utvilsomt dyrt og ineffektivt. Det trengs nytenkning, spesielt i USA, der så mange som 2,3 millioner (#incarceration rate i følge wikipedia) sitter i fengsel (det er trekvart prosent av befolkningen).

 

Mer forståelse innebærer å behandle rus og rusproblemer isolert fra vold og andre typer kriminalitet. Hvis en ruset person er voldelig, er det volden som skal tiltales. USA har et system der haugevis av mennesker fengsles for bruk eller besittelse av stoffer. Feil bruk av ressurser, etter min mening.

Lenke til kommentar
Beste løsningen er å sende ut alle utlendingene som blir tatt for en forbrytelse rett ut av landet!

Husk dog at dette ikke nødvendigvis er asyslsøkere fra "langt-vekk-istan" som vi blir kvitt en gang for alle, men kriminelle individer fra de nye EU-landene i øst-europa. De kan reise ut og inn av Norge temmelig problemfrit og p.g.a. Schengen-avtalen er det heller ikke pass-plikt så de kan enkelt komme tilbake igjen.

 

Det gjør ting litt vanskeligere ja!

Men jeg tror faktisk flesteparten kommer fra andre steder enn europa.

Lenke til kommentar
Men jeg tror faktisk flesteparten kommer fra andre steder enn europa.

Tja, nå blir du ikke regisrtert hvis du kommer landeveien over grensa, og dermed vet vi jo heller ikke hvor mange øst-europere med kriminelle hensikter som til enhver tid befinner seg her i landet. Jeg har passert jevnt & trutt over Svinesund i etpar ti-år og har vel ikke blitt stoppet mer enn 6-7 ganger. (og selv om en øst-europeer skulle bli stoppet, har han likevel full rett til å komme inn i landet)

Lenke til kommentar

De fleste som raker gatelangs ved elva og oslo s er negere. av 40 dealere så er 10 av dem fra europa (utseende messig) Etter sånn som jeg oppfatter det.

Tror det hadde hjulpet MYE og sende alle de andre ut av landet, for så å fotfølge den lille mengden av europeere som blir igjen.

 

en annen ting som faktisk også hadde hjulpet en del, hadde vært å senke standaren på de norske fengslene betraktelig...

 

Kommer en av disse kriminelle utlendingene inn i et norsk fengsel så er standeren som regel høyere i fengselet enn der han har bodd meste praten av tiden, samtidig som han tjener penger i fengselet som han sender til familien sin i utlandet.

Det blir på en måte vinn vinn situasjon for de utenlandske kriminelle uansett om de blir tatt eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...