Gå til innhold

Er prisen på 50D (EU) riktig hos Datakjeden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At det ble betalt, er vel et resultat av automatiske systemer som trekker penger fra konto i det man bekrefter bestillingen.

Da har butikken akseptert handelen. At de har automatiske systemer som grafser til seg fra kundenes konto år stå for deres regning. De sparer penger på å ikke ha saksbehandlere som godtar kjøpene.

 

Norge har muligens verdens beste lover til fordel for forbrukere, også skal man forsøke å krangle seg til enda bedre vilkår?

Det er jeg enig i, men jeg ville ikke forstått at dette var en pris som var for god til å være sann. Jeg har ikke peiling på priser på kamera og objektiver, men jeg ville selvsagt sjekket med flere forhandlere før jeg hadde kjøpt noe som helst i en slik prisklasse og funnet ut at de lå under alle andre. Om jeg dermed burde forstått at prisen var for god til å være sann? Det er jeg nå ikke så sikker på. Det er velkjent at prisene kan variere rimelig mye på elektronisk utstyr. 20-30% er ikke unormalt. At forbrukeren skal forventes å ha bedre kunnskap om prisene som gjelder på produktene en butikk fører, enn forhandleren selv, det er for meg ganske uforståelig ...

 

Varer prises ofte høyere enn konkurrentene, butikkene rundt om i dette land selger ofte en vare til en høyere pris enn andre, mens andre varer er billigere. Vi ser jo f.eks at butikker gjerne tar 5-600 for et spill, mens man kan få tak i det samme spillet til 1-200 hos konkurrenten. Gjerne gjelder dette spill som er solgt til platinum. Kan kunden da klage på en slik handel når kunden blir oppmerksom på det? Og samtidig gjøre butikken oppmerksom på feilprisingen?

Lenke til kommentar

Nå har min ordre hos Datakjeden blitt kansellert. Det resulterte i at jeg sendte følgende brev til forbrukerrådet med tre konkrete spørsmål. Jeg har IKKE sendt det som en klage til Forbrukerombudet, kun som konkrete spørsmål jeg ønsker svar på.

 

Jeg har nettopp mottatt følgende i en mail:

 

Hei,

 

Vi har ikke trukket penger her og bestillingen er ikke bestilt opp. Vi kan ikke levere kitet til denne prisen, det vil være betydelige penger å spare på disse varene til kostpris. Vi ligger allerede blant de billigste fra før av. Vi anser ikke ordrebekreftelsen som en juridisk bindende avtale, men som en bekreftelse på at din ordre er mottatt hos oss.

 

Din ordre er kansellert og ordresum satt til refundering mot kort brukt under transaksjonen. Hvis de ønsker videre dialog angående saken ber vi deg ta dette via forbrukerrådet.

 

Med vennlig hilsen Johnny

 

Datakjeden Webshop

Web: http://www.datakjeden.no/

Telefon: 815 11 800, innvalg 2

 

Historien som ledet opp til denne mailen er at jeg har kjøpt en vare i webshopen til Datakjeden som det i ettertid har kommet frem er feilpriset. Jeg har også mottatt en ordrebekreftelse på ordren. Første endret Datakjeden min ordre til å innholde et produkt jeg ikke ønsket. Dette klaget jeg på og gjorde klart at jeg hadde en ordrebekreftelse som spesifiserte noe annet. Det har vært en del mailkommunikasjon mellom meg og Datakjeden etter dette for å prøve å løse uenigheten mellom oss. Uenigheten har endt opp i mailen jeg referer til over.

 

Jeg legger ved ordrebekreftelsen og kopi av mailen jeg referer til over her. All kommunikasjon har foregått via mail så hvis det er ønskelig kan jeg sende kopi av all kommunikasjon mellom meg og Datakjeden.

 

Etter min mening skal alminnelige avtalerettslige prinsippet om tilbud og aksept, fungere på nettet slik som i en helt vanlig butikk. Når Datakjeden her også bekrefter sin aksept ved en ordrebekreftelse uten noen som helst endring i forhold til ordre, mener jeg at de akseptert å levere varene. Jeg ser at også dere i Forbrukerrådet skriver følgende om ordrebekreftelse

 

”Formålet med regler om bekreftelse av bestilling er todelt. For det første skal bekreftelsen fjerne eventuell usikkerhet omkring hvorvidt det er inngått en avtale. For det andre skal den tjene som dokumentasjon for den avtalen som er inngått, slik at partene kan gå til bestillingsbekreftelsen for å se hva som er avtalt dersom det senere skulle bli en tvist.”

 

Spørsmålene mine til Forbrukerrådet er:

 

· Stemmer det at en ordrebekreftelse ikke er en juridisk bindende avtale, slik Datakjeden anser det?

 

· Er det slik at netthandel ikke behøver forholde seg til det alminnelige avtalerettslige prinsippet om tilbud og aksept?

 

· Hva bør jeg gjøre med denne saken? Jeg vet jeg ikke er den eneste i denne situasjonen så jeg regner med dere allerede har fått noen mailer angående Datakjeden.

 

I følge forbrukerrådet sine sider tar det cirka tre dager å svare på spørsmål, så jeg skal poste dem her når jeg får dem.

Lenke til kommentar

Har mottatt en SMS fra Datakjeden. Der sier de at pga prisfeil på web vil ikke min ordre bli gjennomført. Dette ca en uke etter bestillingen. De sa ingenting om hvorfor de endret produktet til å gjelde noe annet enn det som var bestillt.

 

Jeg har også kontaktet forbrukerrådet for å høre hva de mener om denne saken. Fint om andre gjør det samme slik at de skjønner at dette gjelder flere.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg, om man går inn i en butikk, leser prisen på en vare, stikker bort i kassa, betaler, men må vente noen dager siden varen tilfeldigvis er utsolgt. Vil forhandleren da plutselig kunne ombestemme seg å si at de skal ha noen tusen til for varen? Er det virkelig slik det fungerer i dette landet?

 

Det er jo det som faktisk har skjedd her. Når man surfer på sidene deres, så er det tilsvarende å vandre rundt i butikken, når man klikker legg til, så er det å anse som at man putter varen i vogna, noe de også skriver på sidene sine, "handlevogn". Når man så klikker på kasse, så må vel det anses som at man går bort til kassa i en butikk og får varene slått inn på kassa. Når man så trykker betal, så gir man pengene fra seg og får en kvittering. I dette tilfellet så får man altså en ordrebekreftelse, som bekrefter at man har kjøpt en vare, siden varen skal sendes i posten.

 

Varen er i mine øyne kjøpt og betalt i det øyeblikk man har trykket betal. At forhandleren plutselig ombestemmer seg vil si at han bryter den kontrakten som er inngått.

Lenke til kommentar

Denne saken har klart to sider, og jeg sier ikke at alle som har bestilt kameraet til feil pris burde fått kameraet til den prisen, men dette stiller jo spørsmål til hvilke rettigheter man faktisk har da man handler i en nettbutikk.

 

Hvis du handler i en vanlig butikk kan jo ikke selger ombestemme seg om prisen etter at du har dratt kortet? Det er jo basicly det som har skjedd her, og hvis nettbutikkene skal få lov til å justere opp prisene etter at forbrukeren har betalt, er det jo noe galt.

 

I tillegg, kan man jo spørre seg når ansvaret går over fra kunde til selger.. Igjen, i en vanlig butikk vil vel det være da selger godtar at du kjøper en vare til prisen selger har gitt deg. Hvis du kjøper varen og forlater butikken kan vel ikke selger ringe deg senere på dagen og beklage med at det var feil pris, og at varen må leveres tilbake?

Her burde det jo være klare tydelige linjer hos nettbutikkene også. Hva regnes som den bindende avtalen? Er det ordrebekreftelsen, eller bekreftelsen på at varen er sendt?

 

I tillegg, står det følgende i artikkelen til Hardware

Mange nettbutikker har et forbehold om trykkfeil, utsolgte varer, prisendringer el. Slike forbehold er bare gyldige om de er lett synlige på websidene - slik at kunden MÅ ha sett dem under kjøpeprosessen. Nettbutikker som ikke har slike forbehold i vilkårene sine, risikerer å få bindende avtaler som de vil kunne tape mye på når de kreves gjennomført. Om du bestiller en vare som var oppgitt til feil pris, vil du nemlig kunne kreve avtalen gjennomført hvis du "ikke skjønte eller burde skjønne" at det var en feil. Selv om webshopen har tatt forbehold mot trykkfeil, vil man etter vår mening likevel ha en bindende avtale så snart webshopen har sendt deg en ordrebekreftelse. Mange webshoper opererer med automatiske ordrebekrefteler, men det må være webshopens og ikke kundens risiko at webshopen har dårlige rutiner på dette.

 

Da dette er en måte å tolke lovene på, er det jo ingen garanti for at alle vil tolke det slik, men dette må vel bety at Datakjendens måte ikke er god nok, da forbehold om prisen står på en egen side du absolutt ikke _MÅ_ se for å godkjenne kjøpet?

 

Jeg håper vi kan være heldige og at denne saken, og lignende saker kanskje får noen litt høyere i systemet til å tenke litt på å lage litt klarere linjer mellom hvor ansvaret går over fra kunden til selger, da det egentlig er det som er problemet her..

 

Da det er sagt, synes jeg Datakjeden kunne håndtert saken på en hyggeligere måte, ikke bare endret ordrene uten forvarsel. Men om de skulle solgt kameraene med store tap, det er jeg ikke så sikker på.

Lenke til kommentar
Da det er sagt, synes jeg Datakjeden kunne håndtert saken på en hyggeligere måte, ikke bare endret ordrene uten forvarsel. Men om de skulle solgt kameraene med store tap, det er jeg ikke så sikker på.
Det tror jeg de fleste er enige om, og jeg skal heller ikke påstå at jeg vil at Datakjeden skulle solgt kameraene med tap. Men jeg synes virkelig (også etter å ha vært fotobutikkansatt) at de skulle håndtert dette på en langt mer ordentlig måte...
Lenke til kommentar
Da dette er en måte å tolke lovene på, er det jo ingen garanti for at alle vil tolke det slik, men dette må vel bety at Datakjendens måte ikke er god nok, da forbehold om prisen står på en egen side du absolutt ikke _MÅ_ se for å godkjenne kjøpet?

Som tidligere sagt, må du krysse av for at du faktisk har lest forbeholdene før du får lov til å bestille...

Lenke til kommentar
Har fått tilbakemelding ifra Forbrukerrådet. De sa at har man mottatt en ordrebekreftelse så har man inngått en bindende avtale. Men at det kan stille seg annerledes dersom man kunne forstått at prisen var feil.

Med sånne "lover" kommer man jo ingen vei, da kan bare butikken gjemme seg bak at man burde forstått at prisen var feil.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
Har fått tilbakemelding ifra Forbrukerrådet. De sa at har man mottatt en ordrebekreftelse så har man inngått en bindende avtale. Men at det kan stille seg annerledes dersom man kunne forstått at prisen var feil.

Med sånne "lover" kommer man jo ingen vei, da kan bare butikken gjemme seg bak at man burde forstått at prisen var feil.

 

Så enkelt er det nok ikke, og til synende og sist så er det jo ikke opp til butikken selv å fastslå hva en kunde burde ha forstått. En slik sak kan man jo ta videre inn i forliksrådet og eventuelt til en rettssak.

 

Jeg leste for litt siden om en tilsvarende sak hvor en kar hadde fått bestillt 3 stk bærbare PCer for litt under kr 700,- pr maskin. Butikken nektet å levere og henviste til at han burde ha forstått at prisen var gal. De vant faktisk frem med dette og retten gav dem medhold. Det er jo særdeles uvanlig at en bærbar PC, uansett mmerke og modell, koster mindre enn kr 1000,-

 

Men jeg vil tro at det fort kan stille seg veldig annerledes i denne saken da kameraet tross alt ble annonsert for "flere tusen kroner", og det er jo slett ikke uvanlig at et DSLR kamera koster nettopp "flere tusen kroner". Og "prisavslaget" var vel ca 50% og det er jo ikke helt utenkelig at noen skal kunne selge kameraer med 50% prisavslag.

Lenke til kommentar
Har fått tilbakemelding ifra Forbrukerrådet. De sa at har man mottatt en ordrebekreftelse så har man inngått en bindende avtale. Men at det kan stille seg annerledes dersom man kunne forstått at prisen var feil.

 

Nettop det hadde vel aLLE HER FORSTÅTT FØR DET BLE BESTILT.

 

For her er hva tråden starter med :

 

"Pr idag 15. sept ser jeg at prisen på 50D hos Datakjeden er på under 4800kr. Det er EU-versjonen og jeg lurer på om dette rett og slett er prisfeil?"

 

"La inn en bestilling jeg og..

Vi får krysse fingrene å håpe på at noe som er for godt til å være sant, faktisk er det.

 

Eneste man risikerer er vel at pengene blir reservert på VISA'en, og Datakjeden er jo ikke akkurat en ukjent nykommer i "nettbutikkverdenen"."

 

 

"Reserverte varen til henting i butikk, så slipper jeg å ha 5000kr utilgjengelig hvis det skulle vise seg å ikke gå den rette veien."

 

 

Dette viser vel helt klart at de fleste var klar over at dette var feilpriset, men tok sjansen på å bestille.

Derfor synest jeg det blir bak mål å sutre og å prøve å skal presse butikken til å selge varen til feil pris . :hmm:

Lenke til kommentar
Dette viser vel helt klart at de fleste var klar over at dette var feilpriset, men tok sjansen på å bestille.

Derfor synest jeg det blir bak mål å sutre og å prøve å skal presse butikken til å selge varen til feil pris . :hmm:

 

Du kan gjerne kalle det sytring og klaging, men jeg føler ikke jeg har gjort det. Jeg var en av dem som bestilte og for meg var det bare et test prosjekt. Jeg har av og til lurt på om jeg skal bestile ting fra Amentio eller Datakjeden, men har alltid valgt andre nettbutikken som jeg har vært fornøyd med tidligere. Når jeg ser hvor klønete og uprofisjonelt Datakjeden opptrådde i begynnelsen av denne saken (de tok seg inn igjen etterhvert) så har jeg konkludert med at jeg aldri skal handle hos dem. Jeg har også lært endel om lover og regler osv. Forresten så har jeg også fått svar fra på mine spørsmål (ihvertfall et av dem) fra forbrukerrådet og jeg vil nå la denne saken ligge, for jeg viste at prisen var feil fra begynnelsen av.

 

Svaret fra forbrukerrådet var følgende:

En ordrebekreftelse må anses som et dokument som bekrefter den avtalen som er

kommet i stand mellom partene. Som et alminnelig utgangspunkt er derfor det

som fremkommer i en ordrebekreftelse bindende for partene. Men dette er altså

utgangspunktet. Det kan tenkes unntak, f.eks i tilfeller hvor du burde

forstått at den oppgitte pris ikke var riktig. Noe mer konkret i din sak kan

jeg ikke si, men dersom du har skrevet en skriftelig klage til selger og dere

ikke kommer til enighet kan du få saken behandlet av Forbrukerrådet;

 

Det ser ut som de fleste har fått det samme svaret, med andre ord kan vi som handler via nettet ikke har klare rettningslinjer for nårtid en avtale er bindende.

Lenke til kommentar
Dette viser vel helt klart at de fleste var klar over at dette var feilpriset, men tok sjansen på å bestille.

Derfor synest jeg det blir bak mål å sutre og å prøve å skal presse butikken til å selge varen til feil pris . :hmm:

Joda, eksemplene dine viser at folk viste at de bestilte varer som var feilpriset, og De viste pokker så godt hva De bestilte og på hvilke grunnlag.

I utgangspunktet så har De ikke en sak. Noen gir en kompensasjon, noen gir ikke, betyr jo ikke så mye heller.

 

Nå vet jeg ikke hvordan forretningskikk du driver Snekker'n, men jeg tviler på at du selger en pakke, for deretter å forandre på pakkens innehold.

Det er denne biten jeg reagerer på når det gjelder Datakjeden. Undres på hvordan de er på reklamasjon.......og garantisaker.....

Lenke til kommentar
Dette viser vel helt klart at de fleste var klar over at dette var feilpriset, men tok sjansen på å bestille.

Derfor synest jeg det blir bak mål å sutre og å prøve å skal presse butikken til å selge varen til feil pris . :hmm:

 

Du kan gjerne kalle det sytring og klaging, men jeg føler ikke jeg har gjort det. Jeg var en av dem som bestilte og for meg var det bare et test prosjekt. Jeg har av og til lurt på om jeg skal bestile ting fra Amentio eller Datakjeden, men har alltid valgt andre nettbutikken som jeg har vært fornøyd med tidligere. Når jeg ser hvor klønete og uprofisjonelt Datakjeden opptrådde i begynnelsen av denne saken (de tok seg inn igjen etterhvert) så har jeg konkludert med at jeg aldri skal handle hos dem. Jeg har også lært endel om lover og regler osv. Forresten så har jeg også fått svar fra på mine spørsmål (ihvertfall et av dem) fra forbrukerrådet og jeg vil nå la denne saken ligge, for jeg viste at prisen var feil fra begynnelsen av.

 

Svaret fra forbrukerrådet var følgende:

En ordrebekreftelse må anses som et dokument som bekrefter den avtalen som er

kommet i stand mellom partene. Som et alminnelig utgangspunkt er derfor det

som fremkommer i en ordrebekreftelse bindende for partene. Men dette er altså

utgangspunktet. Det kan tenkes unntak, f.eks i tilfeller hvor du burde

forstått at den oppgitte pris ikke var riktig. Noe mer konkret i din sak kan

jeg ikke si, men dersom du har skrevet en skriftelig klage til selger og dere

ikke kommer til enighet kan du få saken behandlet av Forbrukerrådet;

 

Det ser ut som de fleste har fått det samme svaret, med andre ord kan vi som handler via nettet ikke har klare rettningslinjer for nårtid en avtale er bindende.

 

Når jeg sa bak mål så var det ikke en bestemt,men summen i denne tråden.

La oss først være enig i at butikken har taklet dette dårlig, de priset feil og burde da på en grei måte beklaget dette, istedenfor å rote det mere til.

På den annen side har alle som bestilte vært klar over at dette var feilpriset, forbrukerrådet nevner jo også dette og i og med det skulle saken være grei. I tillegg så må dere hake av for å ha lest betingelsene ved bestilling og dær tar de forbehold om feilprising, ergo har dere godtatt dette forbeholdet før avtale var inngått .

 

Mvh Snekker`n

 

Dette viser vel helt klart at de fleste var klar over at dette var feilpriset, men tok sjansen på å bestille.

Derfor synest jeg det blir bak mål å sutre og å prøve å skal presse butikken til å selge varen til feil pris . :hmm:

Joda, eksemplene dine viser at folk viste at de bestilte varer som var feilpriset, og De viste pokker så godt hva De bestilte og på hvilke grunnlag.

I utgangspunktet så har De ikke en sak. Noen gir en kompensasjon, noen gir ikke, betyr jo ikke så mye heller.

 

Nå vet jeg ikke hvordan forretningskikk du driver Snekker'n, men jeg tviler på at du selger en pakke, for deretter å forandre på pakkens innehold.

Det er denne biten jeg reagerer på når det gjelder Datakjeden. Undres på hvordan de er på reklamasjon.......og garantisaker.....

 

 

Her er vi enige og jeg har nevnt det tidligere at butikken har behandlet saken svært klønete .

Lenke til kommentar
..men dersom du har skrevet en skriftelig klage..

ha ha.. ja da så. Skrev de virkelig det? Altså skrev de det skriftlig?

 

Saken har jeg ingen formening om, men firmaet styrer jeg nok unna allikevel. Og da siden de endret innholdet i pakken for at folk skulle avbestille selv, istedenfor å bare betale tilbake penger og sende en mail med en beklagelse om feilen. Vil nok tro at de fleste ville godtatt det?

Lenke til kommentar
Har fått tilbakemelding ifra Forbrukerrådet. De sa at har man mottatt en ordrebekreftelse så har man inngått en bindende avtale. Men at det kan stille seg annerledes dersom man kunne forstått at prisen var feil.

Med sånne "lover" kommer man jo ingen vei, da kan bare butikken gjemme seg bak at man burde forstått at prisen var feil.

 

Men var det noen her som ikke forstod at prisen var feil, da? Se tittelen på tråden. Jeg syns folk bør være voksne nok til å forstå at grine seg til en pris de selv forstod var en feil. Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...