Gå til innhold

Er prisen på 50D (EU) riktig hos Datakjeden?


Anbefalte innlegg

Er akkurat i samme situasjon. Har sendt dem mail og de har sagt at de skal undersøke saken. Venter i spenning.

 

Min bestilling er fremdeles til behandling, og datakjeden svarer ikke på mine e-post henvendelser. Flott gjeng!

 

Ja, dette er særdeles dårlig håndtering av denne saken. Blir nok en sak for forbrukerrådet dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter her...

 

Ser jeg har lagd lurveleven og skulle gjerne vært med på det selv:) Dessverre droppa jeg det og kjøpte 40D og 17-85mm for 6850kr brukt. Ikke super pris, men heller ikke spesielt dårlig... Objektivet skal selges for 2400kr så kameraprisen blir bra nok ;)

 

Må si det er veldig dårlig behandling av kundene hos Datakjeden og de burde SKAMME SEG!!! Stå på krava dere som bestilt. En feil kan skje, og man kan beklage og sende et minnekort i posten, men dette er på kanten. Jeg kan ikke loven, but this is wrong.

Lenke til kommentar

Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår...

 

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre.

Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår...

 

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre.

Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget

Problemet er vel hvordan Datakjeden har oppført seg ...

 

Såvidt jeg kan skjønne på postene her, så har følgende skjedd

  1. Datakjeden la ut en 50D med 60mm macro til en særdeles hyggelig pris.
  2. Folk bestilte som bare det.
  3. Datakjeden endret beskrivelsen på varen; og som fortsatt er ullen.
  4. Datakjeden effektuerer ordrene med den varen som nå er beskrevet i forhold til varenummer.

#1 og #2 er grei. Problemet er med steg #3 og #4. Det Datakjeden skulle ha gjort; var å fjerne hele varen fra websiden og satt varen i null i det interne ordre-systemet. Deretter skulle de kansellert alle ordrene og sendet en e-post med en høflig unnskyldning til de som hadde bestilt.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår...

 

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre.

Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget

Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene.

 

Edit: tyrkleif

Endret av Vortex Surfer
Lenke til kommentar
Vil bare minne om at da MPX priset 30D feil i ca 24 timer, så fikk vi som hadde bestilt varen i dette tidsrommet den for den feile prisen, altså over 1000 kr lavere enn det prisen skulle vært .

Nettopp, det er slik de som er seriøse og tenker litt lengre enn det nesetippen rekker driver butikk.

Lenke til kommentar
Hele tråden viser jo at dere har selv skjønt at denne prisen er feil, så istedet for å sutre hadde det vært en ide å lest Datakjeden sine villkår...

 

Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Datakjedens side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 10% av normal utsalgspris, kan Datakjeden ensidig endre, slette eller avvise ordre.

Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget

Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene.

 

Edit: tyrkleif

 

Godt poeng.

 

At Datakjeden har generelle vilkår som er direkte i strid med forbruker-kjøpsloven, underbygger ytterligere deres mangel på seriøsitet. Styr unna, hvis du kan.

Lenke til kommentar

Datakjeden og andre Norske butikker kan saktens prøve seg med alskens forbehold og vilkår som kunder liksom skal akseptere bare ved at de handler hos dem, men det hjelper ikke (dem/Datakjeden) når forbrukerkjøpsloven har § 3 om Ufravikelighet: "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her."

 

Har man inngått en avtale i form av bestilling fra kunde og påfølgende bekreftelse fra selger så har man en avtale som da skal oppfylles av partene.

 

Edit: tyrkleif

 

Godt poeng.

 

At Datakjeden har generelle vilkår som er direkte i strid med forbruker-kjøpsloven, underbygger ytterligere deres mangel på seriøsitet. Styr unna, hvis du kan.

Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen.

 

Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel.

Lenke til kommentar
Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen.

 

Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel.

 

Her kan du lese om en tolkning av loven.

http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

 

Det Datakjeden fremviser her er en utrolig klønete og uprofoisjonell måte å løse en kinky situasjon de selv har satt seg i. På toppen av det viser de kvaliteten på sin service og hvilken dårlig kvalitetsikring de har internt.

Lenke til kommentar
Her kan du lese om en tolkning av loven.

http://www.hardware.no/artikler/juss_paa_nett/21903/5

Takk for nyttig link. Det var mye som stod her som jeg ikke klarer å lese ut fra forbrukerkjøpsloven, så jeg har ikke helt klart for meg om tolkningen baserer seg utelukkende på forbrukerkjøpsloven, eller om de krydrer med rettspraksis og "utdannet synsing" osv.

 

Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet:

Mange nettbutikker har et forbehold om trykkfeil, utsolgte varer, prisendringer el. Slike forbehold er bare gyldige om de er lett synlige på websidene - slik at kunden MÅ ha sett dem under kjøpeprosessen.

 

Det Datakjeden fremviser her er en utrolig klønete og uprofoisjonell måte å løse en kinky situasjon de selv har satt seg i. På toppen av det viser de kvaliteten på sin service og hvilken dårlig kvalitetsikring de har internt.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Overhodet ikke noe godt poeng. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om at det ikke er lov til å ta forbehold om feil prising (det skulle da bare mangle), så §3 betyr ingenting i denne sammenhengen.

 

Datakjeden har håndtert denne saken dårlig - det er det ingen tvil om, men jeg har ikke voldsom sympati med lykkejegerne i denne tråden likevel.

La oss prøve å skille snørr fra barter her:

- Datakjeden har av en eller annen (ukjent) grunn i en kort periode annonsert en pakke bestående av EOD 50D med (w) EF-S 60mm til en svært god pris (for kjøper).

 

-En del personer har bestillt denne pakken og noen av disse har mottatt en ordrebekreftelse fra Datakjeden.

 

-I de tilfellene der bestiller har mottatt en ordrebekreftelse må bindende avtale kunne tolkes som inngått dersom detaljene i tilbud, bestilling og bekreftelse er sammenfallende. At Datakjeden endrer detaljene for ordrene i sitt system i etterkant er likegyldig dersom kunde har mottatt bekreftelse.

 

Det dreier seg ikke om det at annonsert pris har vært feil, men det faktum at det er inngått en avtale i form av tilbud fra selger -aksept/bestilling fra kunde - bekreftelse/aksept fra selger. Evt forbehold kan ikke endre på dette, evt inngåtte avtaler er bindende, og det bør strengt tatt ikke være behov for § 3 i forbrukerkjøpsloven, selv om den bare styrker kjøpers rettigheter i dette tilfellet.

 

Dersom Datakjeden hadde håndtert dette annerledes kan det riktignok tenkes at enkelte ville ha reagert annerledes men - you reap what you sow...

 

Forøvrig er det ikke heeeelt utenkelig at en slik pakke kan selges til en overraskende lav pris, se feks på JP og MPX sine lave priser på 30D for en stund siden, samt JP sitt tilbud på pakken K200D m SMC 18-55 II . (Ja, riktignok var 30D utgående modeller, men etter at 7D kom kan _nesten_ 50D regnes for utgående modell - iallefall i noens øyne.)

 

Edit: tyrkleifer

Endret av Vortex Surfer
Lenke til kommentar
Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet:
Vel, jeg måtte lete litt for å finne dem, og da må man klikke seg inn på det. Slik jeg tolker artikkelen, bør det stå i klartekst når man er i handlekurven el.l. at de tar prisforbehold, og det kan jeg ikke se at Datakjeden gjør (har dog ikke fullført hele prosessen på en god stund, så jeg tar forbehold om at det kommer senere).
Lenke til kommentar
Uansett så skriver de følgende som etter mitt skjønn dekker Datakjeden i dette tilfellet:
Vel, jeg måtte lete litt for å finne dem, og da må man klikke seg inn på det. Slik jeg tolker artikkelen, bør det stå i klartekst når man er i handlekurven el.l. at de tar prisforbehold, og det kan jeg ikke se at Datakjeden gjør (har dog ikke fullført hele prosessen på en god stund, så jeg tar forbehold om at det kommer senere).

Før du får lov til å bekrefte bestillingen må du hake av for

 

"Alle kjøpsbetingelser nevnt under Salgs- og leveringsvilkår ble akseptert ved bestilling."

 

Hvis ikke dette er godt nok er det ingenting som er det.

Lenke til kommentar

Dere har ingen mulighet til og få noen kompensasjon eller kameraet til noe lavere pris. Datakjeden har alt sitt på det rene. Dere prøvde og utnytte en feil. Datakjeden har fullt rett til å kansellere ordren deres. Er enig at det var en litt dårlig løsning av datakjden og endre vare/vare nr underveis, men hvem vet. Kanskje dette også var en feil.

Hadde dere endt opp med et objektiv i stedenfor et et kamera kunne dere bare benyttet dere av angreretten og så var den saken ute av verden. Synes det blir for dumt å kverulere. Hva vil dere oppnå? alle kan gjøre en feil.

Lenke til kommentar
Før du får lov til å bekrefte bestillingen må du hake av for

 

"Alle kjøpsbetingelser nevnt under Salgs- og leveringsvilkår ble akseptert ved bestilling."

 

Hvis ikke dette er godt nok er det ingenting som er det.

Kjøpsbetingelser, og dermed forbrukerkjøpsloven er en ting, avtalerett en annen.

Evt tvister i denne saken vil sannsynligvis delvis falle inn under begge lovenes virkekområder.

 

Jeg tviler sterkt på at en butikk, uavhengig av hvilke betingelser de får kundene til å hake av for, kan klare å vri seg unna en inngått avtale dersom tilbud, bestilling og aksept har likelydende formulerte betingelser.

Lenke til kommentar
La oss prøve å skille snørr fra barter her:

For all del, jeg hater barter... ;)

 

Min tolkning: Man kan avtale hva som helst ved et forbrukerkjøp, så lenge det ikke er dårligere vilkår for forbruker enn det som står i forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke står noe om at butikken ikke har lov til å ta forbehold om trykkfeil, er det altså lov til å avtale et slikt forbehold. Alle som sender en bestilling via nettbutikken må bekrefte at de har lest vilkårene først. Dermed kan ikke jeg se at Datakjeden har noen juridiske problemer her (men jeg er heller ingen jurist).

 

Men omdømmeproblemer? Det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...