Gå til innhold

Heter det f/2.8 eller f/2,8 ?


Anbefalte innlegg

Heter det f/2.8 eller f/2,8 ?

 

Hvorfor bruker så mange punktum der det på norsk er naturlig med komma?

 

_____________________________________________________

 

Tilleggspørsmål: Hvorfor er solblendere så lange?

 

pentax60-250f4.jpg

 

Hadde det ikke vært lurere om det var som et lokk foran objektivet med en firkantet rute som lysåpning? En luke på siden av dette lokket bør gjøre det like enkelt å vri filtre som med lange solblendere som har slik luke. Se solblenderen til venstre:

 

PentaxogSonysolblendere.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har bare for mye fritid, altså :p Eller så må du slutte å like våken om natta og tenke på disse tingene ...

 

Heter det f/2.8 eller f/2,8 ?

 

Hvorfor bruker så mange punktum der det på norsk er naturlig med komma?

Vane tenker jeg. Og så er det litt snålt å skrive 1/100s, f/2,8, 25mm, ISO 200 ...

 

 

_____________________________________________________

 

Tilleggspørsmål: Hvorfor er solblendere så lange?

 

Hadde det ikke vært lurere om det var som et lokk foran objektivet med en firkantet rute som lysåpning? (En luke på siden av dette lokket bør gjøre det enkelt å vri filtre)

De er å lange for at de skal virke best mulig. Et slik lokk, du beskriver vil ikke virke på samme måte. Lysbrytningen langs kanten i den firkantede hullet vil nok skape flere problemer enn de de løser. De hindrer jo for de første ikke lys i å komme inn på skrå.

 

Tom

Lenke til kommentar
Heter det f/2.8 eller f/2,8 ?

 

Hvorfor bruker så mange punktum der det på norsk er naturlig med komma?

Jeg gjør det fordi jeg bruker . som desimalskille. Vet det ikke er "norsk standard", men det er mye mer praktisk i alt av programmering og i generell matematikk. Jeg bruker forøvrig . også ved håndskrift, og kommer ikke til å skifte på det, uansett hva som er "riktig".

 

Punkt som desimalskille er forøvrig vanlig i USA, og mange har "adoptert" det derfra. Jeg sier fremdeles "komma" i dagligtale dog, skjønt jeg ville ikke protestert om noen brukte "punkt" i stedet for.

 

Når det gjelder solblendere - de er så lange som de kan være uten å skygge for bildevinkelen. Da fjerner de mest mulig av strølyset som ikke er en del av bildet, men som kan skape flares og interne refleksjoner...

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg bry meg med hva folk gjør, men på norsk (europeisk) er desimaltegnet komma, og på amerikansk er det punktum. På samme måte er deletegnet for tusen på norsk (europeisk) punktum, og komma på amerikansk.

 

Amerikansk: 1,000,000.00

Norsk: 1.000.000,00

 

Litt avhengig av hvilket tall man skriver, kan man få gode misforståelser ved å være inkonsekvent på dette.

Lenke til kommentar
Litt avhengig av hvilket tall man skriver, kan man få gode misforståelser ved å være inkonsekvent på dette.
Og skriver man med . som desimalskille og mellomrom (eller ingenting) som tusenskille, er det ingen tvil, og man har fremdeles mulighet til å bruke , som skilletegn i lister... :-)

 

1 000 000 000.001

1000000000.001

Begge deler er fine greier for min del...

Lenke til kommentar

Jeg bruker punktum når jeg ramser opp ting. 21mm f/3.2, 40mm f/2.8, 70mm f/2.4 osv. Det ser bedre ut, bryr meg lite om det er korrekt eller ikke.

 

DA 21mm f/3,2 og DA 40mm f/2,8 har kun en liten åpning framme på solblenderen. Zoom objektiver blir det sikkert mye værre med. Solblenderen er lang på teleobjektiver og kort/vid på normalzoomer og vidvinkel.

Lenke til kommentar

Jeg tok liksågreit å sendte en mail til språkrådet og spurte om akkurat dette (de svarer alltid hyggelig på mail):

 

"Det finnes ingen offisiell regel for om du bør endre fra punktum til komma i slike tilfeller, men jeg vil si at om du skal beholde punktum eller ikke, kommer an på sammenhengen. Hvis du refererer til et produktnavn der F2.8 er del av produktnavnet, bør du beholde punktum som skilletegn siden dette er del av navnet. Skriver du derimot mer generelt om forskjellige typer kameralinser uten å henvise til bestemte produktnavn, vil det være naturlig å bruke komma og skrive 2,8.

 

Det finnes egne regler for oppramsing av desimaltall. Du kan bruke semikolon (;) som skilletegn for å unngå forvirringen med komma som både desimaltegn og skilletegn. Ditt eksempel blir da 2,8; 3,5; 5,6 osv."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...