Gå til innhold

8% vurderer å stemme De Grønne (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8% vurderer MDG. Er du en av dem? - Et godt alternativ til alle partier med mindre enn 10% oppslutning?

Egentlig ikke, fordi de har en altfor liberal innvandringspolitikk, og hvis de kommer inn (noe de ikek gjør) vil de bare bli et støtteparti for de rødgrønne/AP og AP kan stikke til FRP hvis de vil ha igjennom f.eks. oljeborring f.eks. Bryr dere om miljøet, da er Venstre et bedre valg.

Lenke til kommentar
8% vurderer MDG. Er du en av dem? - Et godt alternativ til alle partier med mindre enn 10% oppslutning?

Egentlig ikke, fordi de har en altfor liberal innvandringspolitikk, og hvis de kommer inn (noe de ikek gjør) vil de bare bli et støtteparti for de rødgrønne/AP og AP kan stikke til FRP hvis de vil ha igjennom f.eks. oljeborring f.eks. Bryr dere om miljøet, da er Venstre et bedre valg.

Mja. Hvis man mener at mennesker som vi påfører dramatiske skader gjennom vårt levesett ikke skal få komme til Norge, bør man kanskje heller stemme på Venstre eller noen av de andre partiene.

Lenke til kommentar

Det er følelsen jeg sitter med også (men det er klart at jeg ikke er 100% nøytral etter å ha agitert for Venstre i lang tid ...). At MDG er et Venstre minus den realismen man gjerne får etter en stund med begrenset men reell makt.

 

MDG har store søsterpartier ute i Europa, har de der tilsvarende konkuranse fra et grønt, liberalt sentrumsparti (ala Venstre) på den ene siden og et grønt semisosialistisk parti (ala SV) på den andre?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjempeflott at MDG vokser og blir mer og mer synlige. Vi har stivnet i en sosialistisk vs borgerlig tankegang her i Norge, synes jeg, og med dagens utfordringer så trenger vi å tenke nytt - slik de gjør f.eks i Sverige og Tyskland hvor De Grønne er mye større.

 

Og, ja, jeg er en av dem, og er også medlem av partiet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at de blir større. Jeg stemmer selv AP, men vil gjerne ha flere partier som er sterkt miljøbevisste på stortinget, og er stort sett enig i samtlige ideer de har vedrørende miljø- og dyrepolitikk. Jeg er dog usikker på om hva som vil hjelpe miljøet mest: flere Venstre-mandater, og ingen fra MDG, eller like mange/færre Venstre-mandater, og noen fra MDG.

Lenke til kommentar

MDG kannibaliserer bare på de andre miljøpartiene, SV, Rødt og Venstre. Det er ingenting spesielt med MDG i forhold til disse partiene utover at MDG påstår de ikke kompromisser på miljøet og er litt med idealistiske enn f.eks. Rødt som mener at forbruksveksten ikke er bærekraftig og på sikt må stoppes og reverseres, mens MDG mener at forbruksveksten må stoppes og reverseres NÅ. Javel, tenker jeg da. Er forskjellen semantikk? Nei, stem heller på et av de andre miljøpartiene, de har også mulighet til å få inn noen mandater.

 

Jeg skjønner jo forsåvidt at De grønne er en relativt stor blokk i Europa, men vi har ikke denne tradisjonen i Norge. De tradisjonelle partiene har tatt opp i seg miljøsaken. Det er ikke noe behov for MDG, dessverre kanskje.

Lenke til kommentar

Det kommer også ann på hvordan spørsmålene ble stilt og hvordan dataene ble tolket, husk at hva en person svarer fort kan tolkes til noe helt annet.

 

Som også det er nevnt før så er en ting hva folk har vurdert å ha skulle stemt, og det de stemmer. Hadde De Grønne fått 8% av stemmene på landsbasis, hadde de vært det 4. største partiet i valgkampen, da hadde de ikke vaket sammen med en haug andre partier på 1,1%.

 

Jeg politikken deres blir litt for snever, de fokuserer nok dessverre litt for mye på naturvern. Det er ikke det som drar velgere. De burde heller gjort noe ala det Venstre har gjort, satse på noen andre kjerne saker også slik at de ikke blir for snevre for velgerne.

Lenke til kommentar

Det er ingen som tror at 8 % kommer til å stemme på MDG, men det er uansett et stort fremskritt og det viser at flere og flere hører om partiet.

 

Jeg mener så absolutt at partiet er nødvendig i Norge. Vi trenger et parti som har den politikken som er nødvendig for å gjøre noe med klimaendringene, ikke bare partier som driver med populistisk parti for å vinne stemmer på kort sikt.

 

Ang. naturvern så er ikke det MDGs hovedfokus. Det er mer en bærekraftig økonomi, en fornybar fremtid og økologisk mat. Jeg vil ikke si MDG er snevert - partiet har både et helt partiprogram samt digitale rettigheter som en av sine hjertesaker.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at Norge skal styres av MDG. (I hvertfall ikke i første omgang). Et steg om gangen - først må partiet bli så stort at det kan påvirke regjeringen og bidra til at de andre partiene fører en grønnere politikk. Når de da blir større, så vil de jo etterhvert opparbeide seg den erfaringen og kunnskapen som trengs for (eventuelt) å styre Norge. Alle parti har jo vært små en gang.

 

Har du forresten lest partiprogrammet? MDG tar for seg mye mer enn bare miljø-relaterte saker.

Lenke til kommentar

MDG har i alle fall en spennende politikk i forhold til fildeling og programvare.

 

3.2.3 Digitale rettigheter

 

Miljøpartiet De Grønne ser på digitale rettigheter som alminnelige universelle borgerrettigheter overført til den digitale sfæren. Retten til kunnskap, læring, deling, møtevirksomhet, samt ytringsfrihet, personvern og forbrukerrettigheter er rettigheter vi i Norge er vant til, og tar for gitt. Likevel er det et faktum at den digitale verden er et nytt miljø, og at rettighetene her må kjempes fram på nytt. Miljøpartiet De Grønne støtter initiativer for fri tilgang til digitalisert kunnskap og fri programvare. Det offentlige må bruke åpne standarder, for å sikre at folk ikke tvinges til å bruke for eksempel et bestemt operativsystem eller en bestemt nettleser for å få tilgang til offentlige nettsider. På den andre siden vil allmenngjøring av den digitale sfæren kreve økt fokus på personvern, ikke minst forebygging av identitetstyveri.

 

3.2.4 En moderne opphavsrettslov

 

Miljøpartiet De Grønne mener dagens opphavsrettsregler aktivt misbrukes på en slik måte at utvalget og tilgangen på kultur begrenses, og ønsker å endre lovverket slik at det blir enklere å lovlig dele kulturprodukter ikke-kommersielt. Det eneste reelle alternativet til dette er en videre oppblomstring av ulovlig fildeling, og kriminalisering av vanlige borgere. Samtidig er det viktig at et nytt lovverk sikrer opphavspersonens rettigheter.

 

Det er vel kun venstre som ligner på MDG i forhold til dette?

 

Når det gjelder spørsmålet om vi trenger MDG i norsk politikk er jeg usikker, et parti som stjeler velgere fra andre partier på venstresiden og bidrar til oppstykking er ikke nødvendig. Likevel er flere av temaene, og selvfølgelig først og fremst miljø, så viktige at de kanskje har noe i norsk politikk å gjøre.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Når det gjelder spørsmålet om vi trenger MDG i norsk politikk er jeg usikker, et parti som stjeler velgere fra andre partier på venstresiden og bidrar til oppstykking er ikke nødvendig. Likevel er flere av temaene, og selvfølgelig først og fremst miljø, så viktige at de kanskje har noe i norsk politikk å gjøre.

 

Hvis et parti ikke hadde eksistert, så hadde deres stemmer gått til andre partier. Dermed kan man jo si at alle partier stjeler stemmer fra andre partier i kraft av sin eksistens. Selv om MDG nok ligger mer mot venstre enn mot høyre generelt sett, så vil jeg likevel ikke si at de tilhører "venstresiden" da sosialisme ikke er deres ideologi.

 

Men er selvsagt helt enig i det du skriver til slutt, at de tar opp såpass viktige saker at de trenger å være der.

 

Thlom: Ang. din påstand om at "Venstre, SV og Rødt deler så og si samtlige av MDGs saker.", så kan man igjen si at det er mange partier som har saker som andre partier er enige i. Det MDG har som er unikt, og som gjør dem så viktige, er en grønn politikk i stedet for en rød eller blå. Dvs at de legger økologi og en bærekraftig fremtid til grunn for sin politikk, ikke sosialisme, konservatisme eller liberalisme. Dog har de plukket det beste fra hver av disse -ismene, men legger det grønne i bunn for all sin politikk. Det er det ingen andre partier som gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...