Gå til innhold

Rykte - Canon EOS 1D mark IV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minner om at alle emnetitler i ryktebørsen skal være merket med "Rykte".

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres; evt. kommentarer tas på PM.

 

Uffda, beklager min feil. Ser poenget.

Tenkte jo det var opplagt siden tråden ligger under ryktebørsen :-)

 

 

 

Jeg vil ikke være overrasket om det blir FF sensor denne gangen - at Canon kutter ut 1.3x crop. Rykter om det har svirret rundt en stund.

Lansering blir vel PMA i febraur 2009.

Tom

 

Er nok kanskje februar som er tidspunktet ja.

Om ikke Canon også finner på noe til 09.09.09. kl 0909

Lenke til kommentar
Minner om at alle emnetitler i ryktebørsen skal være merket med "Rykte".

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres; evt. kommentarer tas på PM.

 

Uffda, beklager min feil. Ser poenget.

Tenkte jo det var opplagt siden tråden ligger under ryktebørsen :-)

 

Det er vel av samme grunn som vi har BK: foran bildekritikk titlene - slik at man ser at det er en ryktetråd på trådoversikten på forsiden til Akam.

 

Jeg vil ikke være overrasket om det blir FF sensor denne gangen - at Canon kutter ut 1.3x crop. Rykter om det har svirret rundt en stund.

Lansering blir vel PMA i febraur 2009.

Tom

 

Er nok kanskje februar som er tidspunktet ja.

Om ikke Canon også finner på noe til 09.09.09. kl 0909

En fristende dato og tidspunkt ...

 

Argumentet mot det, er at det såpass tett opptil forrige lansering.

 

Tom

Lenke til kommentar
Canon bør ha lagt merke til at Nikon slukte en god andel pressefotografer da D3 kom på markedet. Det må de gjøre noe med.

Det er vel dette som er grunnen til at det er mange som tror at 1D Mk IV blir FF.

 

Tom

 

Tror egentlig det var mange årsaker til at nikon fikk mange nye brukere. Markedsføring og slikt er nok vel så viktig som tingen i seg selv.

 

Men la oss unngå en slik hvem er best av nikon og canon diskusjon. De er kjedelige. La oss heller se på hva vi vil ha av funksjoner og spec.

Lenke til kommentar
Canon bør ha lagt merke til at Nikon slukte en god andel pressefotografer da D3 kom på markedet. Det må de gjøre noe med.

Det er vel dette som er grunnen til at det er mange som tror at 1D Mk IV blir FF.

 

Tom

 

Navnene 1D og 1Ds er så godt kjente benevnelser at Canon neppe vil smelte sammen/blande disse to begrepene. Alle vet at det er den lille s'en som skille FF og crop

Lenke til kommentar
Navnene 1D og 1Ds er så godt kjente benevnelser at Canon neppe vil smelte sammen/blande disse to begrepene. Alle vet at det er den lille s'en som skille FF og crop

Det kommer an på øyene som ser. For meg betyr 1D et kamera bygd for fart (sport/journalistikk) og 1Ds et kamera med høy oppløsning og bildekvalitet (studio/landskap). At 1D foreløpig har 1.3x crop er fordi det har vært eneste måte å få opp farten på.

 

Tom

Lenke til kommentar
Navnene 1D og 1Ds er så godt kjente benevnelser at Canon neppe vil smelte sammen/blande disse to begrepene. Alle vet at det er den lille s'en som skille FF og crop

Det kommer an på øyene som ser. For meg betyr 1D et kamera bygd for fart (sport/journalistikk) og 1Ds et kamera med høy oppløsning og bildekvalitet (studio/landskap). At 1D foreløpig har 1.3x crop er fordi det har vært eneste måte å få opp farten på.

Enig med tomsi her, tenker akkurat det samme om mondellbetegnelsene. Personlig tror jeg neste 1D blir FF.

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar
Navnene 1D og 1Ds er så godt kjente benevnelser at Canon neppe vil smelte sammen/blande disse to begrepene. Alle vet at det er den lille s'en som skille FF og crop

Det kommer an på øyene som ser. For meg betyr 1D et kamera bygd for fart (sport/journalistikk) og 1Ds et kamera med høy oppløsning og bildekvalitet (studio/landskap). At 1D foreløpig har 1.3x crop er fordi det har vært eneste måte å få opp farten på.

 

Tom

 

Man skal vel heller ikke se bort fra at sportsfotografer oftest har mer bruk for tele enn vidvinkel.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk Canon gjør en genistrek dersom de lanserer 1Dmk4 som 1.3x eller 1.0x (FF) - akkurat det tror jeg faktisk ikke vil ha så veldig stor betydning, med mellom 12 og 14 megapiksler. En viss økning i megapikselantallet må nok til, ellers er det jo ikke fremskritt (! :)), men jeg tror Canon innser at de ikke bør øke pikselantallet for meget.

 

Da 5Dmk2 ble lansert i fjor var den første reaksjonen til en frilansfotograf jeg kjenner "nei, jeg gidder faktisk ikke det, da må jeg investere i ny Mac". Og det tror jeg mange pressefolk faktisk tenkte da kameraet ble lansert. Om de ikke nødvendigvis tenker på oppgradering av arbeidsplatformen sin, vil de i alle fall lure på hvorfor i alle dager de trenger så høy oppløsning.

 

1D-serien er et raskt, sofistikert kamera som for det aller meste retter seg mot dagspressen og magasinpressen. Jeg kjenner til folk som har kjørt magasin-spreads med langt under 6 megapiksler, ned mot 3 eller 4,uten at det har representert noe problem. Dagspressen trenger ikke ekstreme oppløsninger.

 

De bør også levere litt nyvinninger på autofokusfronten, og selv om forskjellen på 10 og 12 fps nok ikke er spesielt merkbar bør de nok øke kameraets opptakshastighet noe. Jeg gjetter på at 12fps er en rimelig antagelse.

 

Vel, det tror jeg.. :)

Lenke til kommentar

I avisa hvor jeg jobber har vi 4 stk MK3, og siden dette hovedsaklig er ett pressekamera er det oftere vidvinkler som får kjørt seg, og at alt av objektiver er FF uansett, så tror jeg ikke det er noe feilsted av Canon å gå for FF, de får bare bundle det med en 1,4x converter til sport og fugler. Det er tross alt ikke mange som jobber heltid med sportsfoto i Norge, eller verden, lengre.

 

Simon, forskjellen mellom 10 og 12 er ganske markant, spesielt til fotball, det er tross alt to ekstra bilder hvert sekund, det er like mange som min første dSLR spøy ut.

 

Håper det ikke blir så mye mer enn 16mpx, det er digg å croppe men med 1500 bilder etter en kamp blir det vesentlig mye mer data å jobbe med, samt at økonomien i presseverden generellt ikke roper etter å få oppgradere arbeidsstasjoner. D1H var tross alt mye brukt, med sine 2,7mpx. Har forresten en D2H som brevvekt her på pulten =)

 

Vet ikke hvor mange av disse kameraene som går til yrkesaktive vs hobbybrukere?

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk Canon gjør en genistrek dersom de lanserer 1Dmk4 som 1.3x eller 1.0x (FF) - akkurat det tror jeg faktisk ikke vil ha så veldig stor betydning, med mellom 12 og 14 megapiksler.

Simon, det er mulig det er leseforståelsen min som det er noe rart med. Men jeg skjønner ikke hva du mener her. Tror du mangler et komma eller to ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...