Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bror som (fest)røyker - hvordan ta det opp?


Gjest Supergjesten

Anbefalte innlegg

Gjest Supergjesten

Hei!

 

Først av alt, jeg er en 18 år gammel gutt, og jeg har en lillebror på 15 år. Vi har et nokså godt forhold, men vi er ikke veldig nære, vi snakker f.eks. aldri med hverandre om jenter, forelskelser, fester og slike ting.

 

Iblant har jeg overhørt broren min snakke med kamerater, og jeg har dermed fått vite at han iblant festrøyker. Jeg er ikke veldig glad for dette, men når jeg hørte om det var jeg fortsatt under 18 år og snuste, og ville derfor ikke sladre på han i fare for å miste lappen.

 

Uansett, jeg er nå fylt 18 år, og i dag så en god kamerat broren min i byen, med en røyk i hånden.

Broren min har tidligere vært toppidrettsutøver, og har blant annet deltatt i europamesterskap i seiling. Han har de siste to årene hatt problemer med knærne, og har derfor ikke seilt noe særlig det siste året - og det er her probleme har startet.

Siden seilmiljøet er såpass godt, ihvertfall i nokså ung alder, så har det aldri vært noe problem, men nå som han har startet å skate mye mer (noe han også er veldig flink til), har han kommet seg inn i nye omgangskretser og har blitt kjent med enkelte folk ihvertfall jeg ikke er veldig glad for at han kjenner.

Det er ikke snakk om at det er doplangere eller noe, men enkelte av de er nokså veslevoksne og tror at de vet best hva som er best for de.

 

Som sagt ble han sett i byen i dag med en røyk i hånden, og min gode kamerat som så han, gikk bort, snakket til han og spurte hva faen han drev med. (Kan også nevne at både han og jeg også er seilere)

Har ikke helt fått vite hva som ble sagt, men tror at min bror kastet røyken og så gikk.

 

Spørsmålet mitt til dere, dersom dere gadd å lese gjennom mine skriblerier, er; hva skal jeg gjøre?

Hvordan skal jeg ta dette opp med han, og bør jeg snakke direkte med mine foreldre, eller snakke med han først og så avvente og se om han klarer å skjerpe seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Supergjesten

Skaden han har hatt er en belastningsskade, og det er slik at "knærne ikke helt henger sammen" under belastning - noe som fort skjer når man seiler og man må henge ut fra båten for å holde den vannrett.

Han har også hatt plager når han har knærne i samme posisjon over lengre tid.

 

Skatingen er mye bedre, for der har du så godt som aldri knærne i samme posisjon i mer enn et par sekunder. Dessuten skater han jo ikke flere timer i strekk, noe man ofte gjør når man seiler.

 

Forøvrig syns jeg å sammenligne med dop er ganske latterlig.

 

Og for å forklare litt grundigere - jeg var under 18, jeg fikk lappen dersom jeg ikke snuste/røykte, men han var klar over det. Så jeg var redd for at dersom jeg sladret ville han ta igjen og sladre på meg igjen.

 

Har nå bestemt meg for å bare nevne det til han, og ikke si noe til mine foreldre enda - men dersom han starter fast, vil jeg nok gjøre de oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
La gutten gjøre hva han vil. Han vet selv hva som er best for seg selv. Vist jev il ta dop f.eks, da tar jeg dop. Vil jeg drikke heimert te frokostendrikker jeg det. Vil han ta seg en røyk er det hannes problem, ikke dit. Men hvordan får du det til at han har for dårlige knær til å seile, men skater istedet for?

 

 

Siden når var det å ta dop/begynne å røyke det å vite hva som er best for seg selv?

Lenke til kommentar

Det er en bra beskrivelse av mange 15åringer jeg kjenner :p

 

Var snille og koselige på barneskolen, spilte fortball og innebandy 24/7, men nå snuser og røyker alle :p

 

 

Jeg har en kompis som har 2 brødre begge er 20 og 22, og de har sett oss røyke og snuse mange ganger men aldri sladra.

Jeg synes ikke du burde sladre, for da blir han mest sansynelig sur på deg, men på en annen side kan det jo hende han ender opp med og bli en fulltids røyker hvis du ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Siden han er lillebroren din ser han kanskje opp til deg på en eller annen måte. Hvis du forteller han at du vet hva han gjør og at du syns det er dumt, uten å være "foreldreaktig" så kan det hende han tar det til seg. Problemer blir hvertfall aldri løst uten å konfrontere de, så å ikke si noe i det hele tatt er en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Du kan snakke med han om det. Jeg tviler på han vil slutte, men det hjelper at han vet hva du syntes. Ikke kjeft eller si at han skal slutte, men si at han burde slutte og at du hadde forventet bedre etc. (vist det er dette du mener, da).

 

Jeg også tviler litt på det, men om det er en ØRLITEN sjanse for at han slutter så er det verdt det.

Lenke til kommentar

Det er aldeles ikke galt å bry seg. Du trenger ikke å gjøre alt surt for han, men du kan ta en prat med han og si at han burde kaste den før foreldrene merker det (Noe som de garantert vil gjøre).

 

 

 

 

Det er ikke hans liv for dem som sier det, han er ikke myndig og han står enda som et ansvar for foreldrene; og jeg synes at foreldrene gjør en god sak om de våger å gripe inn i det han driver med.

Lenke til kommentar

Trodde faktisk det var snakk om Hasj, siden du var så redd for at han "fest" røyker..

Rart du ikke reagerer likt på alkohol, siden han tydlig vis drikker Alkohol. :blink:

Men uansett om det er Alkohol, hasj eller tobakk, så er det hans valg, hans liv og hans kropp! ;)

Du kan godt sei du ikke liker det til han. Men å trekke foreldra dine inn i bilde blir vell å tyste? Brødre holder tett har jeg alltid blitt lært!

Lenke til kommentar

Dagens ungdom er ekstremt likegyldige, og tenker kortsiktig, og ser bare ting fra et perspektiv.

 

Fortell ham hva du synes om røykingen, og hvis han ikke hører på "kloke ord" så sier du fra til foreldrene dine.

Sett dere ned, og vær forståelsesfull, og ikke slik at du forteller ham hva han må gjøre. Men du sier til slutt at han kan enten slutte, si det til foreldrene, eller la deg si det til foreldene.

 

Jeg ser for meg at broren kanskje har litt lav selvtillit, eller enkelt og greit er en "follower" og ikke en "leader".

Si til ham at han trenger ikke røyke for å være kul, hvis det er det som er greia.

For ingen jeg noen gang har møtt har likt røyk første gangen! Eller andre. Eller tredje.

Lenke til kommentar
Dagens ungdom er ekstremt likegyldige, og tenker kortsiktig, og ser bare ting fra et perspektiv.

 

Fortell ham hva du synes om røykingen, og hvis han ikke hører på "kloke ord" så sier du fra til foreldrene dine.

Sett dere ned, og vær forståelsesfull, og ikke slik at du forteller ham hva han må gjøre. Men du sier til slutt at han kan enten slutte, si det til foreldrene, eller la deg si det til foreldene.

 

Jeg ser for meg at broren kanskje har litt lav selvtillit, eller enkelt og greit er en "follower" og ikke en "leader".

Si til ham at han trenger ikke røyke for å være kul, hvis det er det som er greia.

For ingen jeg noen gang har møtt har likt røyk første gangen! Eller andre. Eller tredje.

 

Så du oppmuntrer broren til å sladre på han? Tviler på at broren kommer til å ta det veldig godt imot. OG alle som røyker har ikke lavt selvbilde, prøver å være med i flokken etc. Selvsagt er det mange som gjøre det for å være kule, men det er mange som bare syns det er godt etter et par ganger, som meg. Men selvsagt er det feil. Vist han ikke røyker alene, er bare det et GODT tegn på at han prøver å være en av gjengen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...