Gå til innhold

Fakturert for internett et halvt år etter flytting. selv om jeg ikke bodde der. Overtramp ?


Magnolian

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg har fått krav om å betale regninger på internett jeg hadde i en annen leilighet. Regningene er for måneder jeg ikke bodde i leiligheten! Dette er for flere år siden !

 

Jeg husker selv jeg sa opp nettet og skiftet boadresse i folkeregisteret, men Tele2 og inkassogjengen mener jeg aldri sa opp noe abonement i følge deres logger. Så nå skal de ha penger for 5 måneder internett + 1200 kroner i gebyrer.

 

Jeg ber om å få delt opp hele beløpet i 10 trekk, men nei det går ikke ann å dele det opp i mer en 4 beløp sier damen, skal jeg dele det opp mer kommer det et tileggsgebyr på 800 KRONER !

 

Føler jeg blir rundtlurt av dem , Har de lov til å ta gebyrer for at jeg ikke har RÅD til å dele opp regningen i flere beløp en 4 trekk ?

 

Kan jeg ta kontakt med Posten å bevise at jeg ikke bodde der under månedene jeg har blitt fakturert?

 

Mildt sagt desperat og forbannet nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært ute for noe lignende når det gjelder et strømabonnement. Leste av måleren sammen med utleier og postet selv 'meldeskjemaet' til Hafslund.

 

I ettertid hevder de at de aldri har fått dette og jeg måtte pent betale for flere måneders forbruk som jeg selv ikke sto for siden den som flyttet inn etter meg ikke hadde opprettet nytt abonnement.

Lenke til kommentar
Nei jeg ringte Tele2 kundeservice Mars 2006 , å sa opp muntlig. Da er det vel min feil at jeg ikke gjorde det skriftlig da :(

 

Men tilbake til gebyrer på oppdeling av regning / inkassokrav, er det lov ?

 

Siden alle krav er forfalt kan de nok om så kreve deg for hele beløpet i ett. Du er nesten nødt til å finne deg i at de setter premissene for hvor mange avdrag beløpet kan deles opp i.

Lenke til kommentar

Den del av kravet som er over 3 år gammelt er det jo stor sjangs er foreldet. Ja, kjipe slike situasjoner. Tele2 er heller ikke et av de mest kundeinnstilte selskapene heller. Har selv tatt de litt etter at en venn opplevde problemer med dem. Men det ordnet seg for vedkommende ihvertfall, det var inkassoselskapet som ryddet opp den gangen.

Lenke til kommentar
Men hva med at adsl modemet mitt ikke var i bruk under disse månedene ? De må jo klare å se om jeg har vært aktiv eller ikke på nettet, de er jo så flinke til å bruke de i andre settinger.

Hva har det med saken å gjøre? Internettleverandøren sitter ikke og følger med på trafikken som går til hver abonnement og stenger de som ikke har hatt trafikk i 2-3 dager. Det er en grunn til at man har en avtale og en oppsigelsesfrist. Kan det kravet de har på deg være for månedene oppsigelsesfristen løp?

Lenke til kommentar

Aldri si opp slike avtaler muntlig, og aldri ta det for gitt at de har fått det med seg før du har fått en skriftlig bekreftelse på e-post eller brev at de har mottatt oppsigelsen din. Tror til og med det står i de fleste selskapers vilkår at slike avtaler skal sies opp skriftlig.

 

Jeg sier alltid opp skriftlig via e-post eller brev, og ber om bekreftelse. Får jeg ikke bekreftelse, så "maser" jeg skriftlig til jeg får det.

 

Det er ikke trådstarter sin skyld at Tele2 roter det til her, men slike ting lærer man etterhvert at man må kontrollere selv, og ikke bare forvente at alt er i skjønneste orden. Man lærer så lenge man lever, og mulig du må ta dette som en lekse ettersom din påstand om muntlig oppsigelse mest sannsynlig ikke vil holde i en eventuell forbrukertvist eller rettssak. Tror ikke du kommer til å si opp en slik avtale muntlig en gang til, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar

Som Super8 sier, og klok av skade, sa eg nylig opp et tilleggskort til Viasat abonnementet mitt. Eg sendte en e-post(etter å ha bekreftet pr telefon at dette var godkjent) til kundeservice hvor eg skriver at eg sier opp tilleggskortet med følgende kortnummer fra og med når bindingstiden min på tilleggskortet gikk ut. I tillegg gjentok og presiserte eg på slutten av e-posten at eg IKKE ønsket å si opp hele abonnementet, kun det ene tilleggskortet.

 

Et par timer etterpå får eg en tilbakemelding om at oppsigelsen på mitt abonnement var registrert og at begge mine programkort måtte sendes inn til Viasat når oppsigelsestiden var ferdig. Lettere irritert sendte eg et svar på den e-posten(det stod ikke noe om at den ikke ble lest) hvor eg gjentok meg selv og ønsket en skriftlig bekreftelse på at det kun var tilleggskortet som ble sagt opp, ikke hele abonnementet. Dette fikk eg aldri.

 

Ringte så opp tre uker før kortet skulle sperres for å sjekke opp i hva som hadde skjedd og min mistanke ble da bekreftet. Hele abonnementet var registrert sagt opp. Uten å hisse meg opp, men tydelig irritert, forklarte eg hva eg hadde gjort og sagt, og ba de sjekke opp saken eg hadde sendt inn. Det kunne ikke personen eg snakket med, men forsikret meg om at all e-post ble lest. Vedkommende registrerte da pr telefon at eg kun hadde sagt opp tilleggskortet og ikke abonnementet i sin helhet. Dette skulle eg få en skriftlig bekreftelse på tilsendt min e-postadresse. Denne kom aldri.

 

Tre dager før stengedato fikk eg en telefon i fra Viasat hvor de lurte på hvorfor eg ikke var interessert å være kunde hos de lenger. Nå gav eg opp. Eg gjentok min historie, sa at eg aldri hadde sagt opp mitt kundeforhold, kun ett enkelt tilleggskort. Men siden han nå ringte og lurte så svarte eg med at det ikke var lenge før eg sa opp kundeforholdet om det skulle fortsette slik. Han beklagde hele saken, behandlingen og manglende tilbakemeldinger. Han tok tak i saken, gav meg 1 år med 50% rabatt på det ene programkortet mitt mot at eg også ble bundet i 1 år(sikkert det samme som alle nye kunder får). Denne avtalen fikk eg bekreftet pr SMS(ikke e-post, som han lovte).

 

Nå er det gått over stengedato med ei uke og det er kun tilleggskortet som er stengt. Så saken ble løst til slutt. Selv om deg mistenker(og håper) at min sak var litt utenom det vanlige, så er det veldig viktig å pushe på å få ting skriftlig. Spesielt avtaler og oppsigelser.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på foreldelse, og som andre har påpekt er det i utgangspunktet snakk om 3 år. "Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse" (§3), så i ditt tilfelle er det nok snakk om den første datoen Tele2 kunne sendt deg regning. Så langt har du kanskje en sjanse.

 

Men: "Foreldelse avbrytes når skyldneren overfor fordringshaveren uttrykkelig eller ved sin handlemåte erkjenner forpliktelsen, så som ved løfte om betaling eller ved å betale rente" (§14). Og: "Foreldelse avbrytes når fordringshaveren tar rettslig skritt mot skyldneren for å få dom, skjønn, voldgiftsdom eller tilsvarende avgjørelse" (§15). Dette betyr i praksis at du ikke lenger kan håpe på foreldelse hvis de har tatt ut forliksklage eller du har vedkjent at du skyller pengene før fristen går ut. Her må du sjekke datoer nøye.

 

Når det gjelder tilbakebetaling så vil jeg tro de har rett til å kreve gebyr for å la deg betale tilbake i avdrag, ja. Eller for å si det på en annen måte, hvis de har rett på pengene har de rett på dem straks, og du må "bestikke" dem for å få dem til å godta en mindre fordelaktig (for dem) løsning.

 

Mitt forslag er å undersøke muligheten for et forbrukslån. Hvis du i det hele tatt får lån vil nok rentesatsen være skikkelig stygg, men det kan jo likevel bli billigere enn å betale inkassoselskapets "dele-opp-gebyr" og rente.

Lenke til kommentar
Men hva med at adsl modemet mitt ikke var i bruk under disse månedene ? De må jo klare å se om jeg har vært aktiv eller ikke på nettet, de er jo så flinke til å bruke de i andre settinger.

Har du ikke noen dokumentasjon på at du har sagt opp har du egentlig lite du skal si.

Og, ja. man kan sjekke om modemet er påkoblet eller ikke, men hvordan i svarte skal de kunne vite om du har sagt opp eller ikke når de ikke har i systemet sitt at du har sagt opp.

 

Ta en telefon, og be om å få prate med avdelingsleder. Ting blir oftest fikset på en greiere måte da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen, takk for alle svar.

 

blir nok til at jeg betaler mot min vilje, bare for å bli kvitt faenskapet. Men jeg husker hvertfall jeg kjøpte adsl modemet samt at jeg betalte flere måneder internett . Uansett jeg orker ikke krangle med inkasso lenger. Frambringer steinaldermannen i meg, noe som ikke er bra for hverken meg eller mennesket i andre enden av telefonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...