Gå til innhold

Skatt - en form for tyveri?


Er skatt en form for tyveri?  

563 stemmer

  1. 1. Er skatt en form for tyveri?

    • Ja
      173
    • Nei
      414


Anbefalte innlegg

Grunnen til at det fortsatt diskuteres er jo at man ikke er enige om de nærmere retningslinjene for diskusjonen.

 

Hvis det er basert på hva vi juridisk forstår med tyveri, så er debatten over.

 

Her ser det mer ut som om alt som diskuteres er følelser. "Jeg synes/føler skatt er tyveri" Ettersom dette er høyst subjektivt er det jo aldri mulig å bli enige.

 

Det er jo like fruktbart som å hevde at plikten til å gå på grunnskole er frihetsberøvelse.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg mener bare at folk burde innse hvor fantastisk bra ting blir forvaltet i dette landet. I forhold til andre land som er i samme posisjon, velsignet med masse naturressureser blant annet. Norge er i særeklasse her, jeg klarer ikke komme på noen land som forvalter ting så bra som Norge gjør. De fleste land som er velsignet med mange midler slik Norge er, er fulle av elendighet, krig, korrupsjon, fattigdom og listen går videre.. Ja, vi betaler litt ekstra skatt, men så har vi det også så uendelig mye bedre.

 

Så la oss gå tilbake til 1300: Legevitenskapen er jo på topp, så den skal aldri forbedres?

Det jeg vil frem til er at du gjør en logsk feilsluttning.

Det er fortsatt ting som KAN forbedres.

Vi SKAL IKKE tolerere korrupsjon og elendige ting bare fordi vi fortsatt har det bedre enn alle andre.

 

Det er vel ingen som hevder at ingenting kan forbedres. Poenget er for det første at vinklingen på en del av klagene om hvor forferdelig dårlig vi har det er ganske overdrevet. Og for det andre at mange av forslagene til "forbedringer" slett ikke vil medføre forbedringer. Å mase om at skattene er for høye og sykehjemmene er for dårlige er ikke å foreslå forbedringer.

 

Du påstår at ting ikke kan forbedres, fordi alt er verre alle andre plasser enn I norge.

Uansett hvor mye det stemmer så er det irrelevant.

 

Men la oss ta sykehjemme siden du nevner dem: Det finnes en kø som aldri burde ha eksitert, men resten er generelt greit, bortsett fra at det mangler vistnok noen få rettningslinjer vis noen er "godtroende" og gjør derav ting feil.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som hevder at ingenting kan forbedres. Poenget er for det første at vinklingen på en del av klagene om hvor forferdelig dårlig vi har det er ganske overdrevet. Og for det andre at mange av forslagene til "forbedringer" slett ikke vil medføre forbedringer. Å mase om at skattene er for høye og sykehjemmene er for dårlige er ikke å foreslå forbedringer.

 

Du påstår at ting ikke kan forbedres,

 

Øøøøøh, nei, det påstår jeg ikke. Jeg påstår faktisk det stikk motsatte.

 

Prøv igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som hevder at ingenting kan forbedres. Poenget er for det første at vinklingen på en del av klagene om hvor forferdelig dårlig vi har det er ganske overdrevet. Og for det andre at mange av forslagene til "forbedringer" slett ikke vil medføre forbedringer. Å mase om at skattene er for høye og sykehjemmene er for dårlige er ikke å foreslå forbedringer.

 

Du påstår at ting ikke kan forbedres,

 

Øøøøøh, nei, det påstår jeg ikke. Jeg påstår faktisk det stikk motsatte.

 

Prøv igjen.

 

"HYSH! Dere skal ikke klage!".

Og jeg er skuffet over din magnel på selvransakelse.

Lenke til kommentar

 

Du påstår at ting ikke kan forbedres,

 

Øøøøøh, nei, det påstår jeg ikke. Jeg påstår faktisk det stikk motsatte.

 

Prøv igjen.

 

"HYSH! Dere skal ikke klage!".

Og jeg er skuffet over din magnel på selvransakelse.

 

Vel. Jeg for min del er skuffet over dine manglende leseferdigheter.

 

Men hvis du kommer med et reelt sitat hvor jeg sier noe du mener betyr "HYSH! Dere skal ikke klage!", så kan jeg prøve å gi en lettlest forklaring på hva jeg egentlig mente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så nå dreier det seg om klager .

 

jeg ser stadig i lokal avisen at noen klager over hvor mye folk syter ( klager) .

"vi har de så bra i landet at man trenger ikke å klage". hva vet de om den som "syter" har det bra eller ikke ?

 

et eksempel som er lit utenfor skatte saken , men likevel gir et poeng .

Det var en hundeeier som var lei av at folk klagde på alle hundeskitten som lå over alt .

siden han eller hun tok opp etter hunden så var det unødvendig å klage.

Det sier bare hvordan enkelt tenker

 

Når man betaler skatt i dyre dommer så forventer man at man ser resultater av det.

Det svert får som ser noe særlig resultat av alle skattekrone som betales inn.

 

om alle skulle betale dobbel så mye i skatt så vil de neppe merk noe til disse pengene .

om alle bare skulle betale halvparten så vil man neppe merke så mye til det heller

 

jeg er redd for at mye av pengen brukes til å operetteholde et system som holder igjen på pengesekken.

( det koster også å ikke bruke penger )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du påstår at ting ikke kan forbedres,

 

Øøøøøh, nei, det påstår jeg ikke. Jeg påstår faktisk det stikk motsatte.

 

Prøv igjen.

 

"HYSH! Dere skal ikke klage!".

Og jeg er skuffet over din magnel på selvransakelse.

 

Vel. Jeg for min del er skuffet over dine manglende leseferdigheter.

 

Men hvis du kommer med et reelt sitat hvor jeg sier noe du mener betyr "HYSH! Dere skal ikke klage!", så kan jeg prøve å gi en lettlest forklaring på hva jeg egentlig mente.

 

Du forsvarer Hyd, og Hyd sier man ikke skal klage.

Derfor støtter du at man ikke har lov til å klage.

I mellomtiden så støter jeg den kjære elgen vår.

Lenke til kommentar

Men hvis du kommer med et reelt sitat hvor jeg sier noe du mener betyr "HYSH! Dere skal ikke klage!", så kan jeg prøve å gi en lettlest forklaring på hva jeg egentlig mente.

 

Du forsvarer Hyd, og Hyd sier man ikke skal klage.

Derfor støtter du at man ikke har lov til å klage.

I mellomtiden så støter jeg den kjære elgen vår.

:no:

Gjør deg selv en tjeneste: Svar på det folk sier i det innlegget du svarer på, ikke svar på hva du tror folk sier ut fra hvem du tror de "forsvarer". Da reduserer du sjansen for å misforstå.

 

Jeg mener altså IKKE at ingen ting kan forbedres. Jeg mener heller ikke at ingen skal klage over noe som helst. Det jeg mener er noe helt annet: At en del folk har mange helt enormt overdrevne klager. Og at overdreven klaging ikke er rette måten å få forbedret de tingene som faktisk bør forbedres.

 

(Og jeg tror vel egentlig at Hyd mener omtrent det samme som meg og ikke det du beskylder ham for. Men det får han eventuelt ta opp med deg selv.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så nå dreier det seg om klager .

 

jeg ser stadig i lokal avisen at noen klager over hvor mye folk syter ( klager) .

"vi har de så bra i landet at man trenger ikke å klage". hva vet de om den som "syter" har det bra eller ikke ?

 

et eksempel som er lit utenfor skatte saken , men likevel gir et poeng .

Det var en hundeeier som var lei av at folk klagde på alle hundeskitten som lå over alt .

siden han eller hun tok opp etter hunden så var det unødvendig å klage.

Det sier bare hvordan enkelt tenker

 

Når man betaler skatt i dyre dommer så forventer man at man ser resultater av det.

Det svert får som ser noe særlig resultat av alle skattekrone som betales inn.

 

om alle skulle betale dobbel så mye i skatt så vil de neppe merk noe til disse pengene .

om alle bare skulle betale halvparten så vil man neppe merke så mye til det heller

 

jeg er redd for at mye av pengen brukes til å operetteholde et system som holder igjen på pengesekken.

( det koster også å ikke bruke penger )

 

Selvfølgelig forventer man å se resultater av den dyre skatten man betaler i dette landet, men det gjør vi jo da også her til lands, til de grader. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig og se?? Det vil alltids være sin rett og rette kritikk, selv i et bra land som dette, men ikke kom å si at du ikke ser resultatene av den skattepolitikken vi har. For her i landet er det bedre enn noe annet sted jeg har vært på denne kloden. Vil prøve å se litt mer, ikke henge deg opp i de få negative tingene som er, for de er bagateller sammenlignet med alt det gode.

 

Og jeg sier ikke at ting ikke kan gjøres bedre, men vi må nesten bare innrømme at vi har det bedre enn de fleste, og det er nettopp fordi vi betaler mer skatt og slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg ser ihvertfall ikke så mange resultater.

Rettere sagt så merker jeg ingen ting til det når når skatten går opp eller går ned.

 

Hva er poenget med å øke skatten eller avgiften når det ikke har noen innvirkning på infrastrukturen ?

 

Mediene har i fler år hatt fokus på hvordan det står til med bl.a. gamlehjem og skoler.

Her skjer det ingen ting ( noen blir bedre andre blir dårligere ) totalt sett.

 

Det samme skjer når det gjelder sykehus.

 

Selv om forholdene her Norge er bedre en de aller fleste land .

selv om de fleste har det bra så har ikke Norge a/s det bra.

 

på den ene siden har vi olje formuen men den skal stort sett spares ( som i utgangspunktet kan virke fornuftig ) på den andre siden er det alt for mye av infrastrukturen som forfaller og blir dårligere for hvert år.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det interessant om skatt kan betegnes som tyveri? Det er jo kun et definisjonsspørsmål. Det at det kalles tyveri gjør det hverken rett eller galt.

Det er interessant fordi at dersom skatt er tyveri, er det et ganske sterkt virkemiddel å bruke. Erkjenner vi imidlertid dette, kan vi ha det i bakhodet og dermed forsøke å unngå å bruke det når det ikke er nødvendig. Jeg vil for eksempel hevde at det er unødvendig å stjele penger fra folk for å finansiere kultur, jordbruk, spredt bosetning, utviklingsbistand og mange andre ting. Uansett hvor man setter grensen, bør det i det minste være en grense, og det er det vi peker på når vi sier at skatt er tyveri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv digger jeg at vi betaler mye skatt i norge. Hvis vi hadde satt ned skatten, så måtte vi bare brukt mer penger på ting som forsikring/bompenger/barnehageplass o.l.

 

Bor du i Norge og har en fast jobb, så er du så hinsides priviligert. Jo mer du tjener, jo mer skal du gi bort.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det er nettopp det mange ønsker , de vil bruke pengene som de er påtvunget å betale til f.eks barnehagestøtte til private barnehager eller privat barnepass ( spesielt hvis ikke det passer med barnehage ).

 

jeg har egentlig lyst til å dra inn tv lisensen også

Nå vet jeg ikke om det er godtatt her , men jeg ville ihvertfall kalle det for tyveri dersom det taes penger under tvang som brukes til å lage programmer som ikke alle ønsker å se. disse pengene er ikke brukt til å hjelpe folket , som er hovedmålet med skatten

Lenke til kommentar

Det vil føre til økende klasseskiller. Og til slutt ender vi opp som USA, hvor man betaler minimal skatt, men hvis det skjer deg noe, så må du klare deg selv.

Du fremstiller det som om USA ikke er et trygdesamfunn. Riktignok ikke i like sterk grad som Norge, men lell. Og man blir ikke dumpet ut av sykebilen om man ikke har betalt forsikringsgebyrene sine i tide.

 

Og vi veit vell alle hvor mye godt den philosofien gjorde for det landet...
Vet vi? Endret av 793
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...