Gå til innhold

Skatt - en form for tyveri?


Er skatt en form for tyveri?  

563 stemmer

  1. 1. Er skatt en form for tyveri?

    • Ja
      173
    • Nei
      414


Anbefalte innlegg

Jeg så denne posten og lurer på hvordan i huleste noen små mattefunksjoner (eller hva det er) kan representere et så stort og nyansert tema som anarki, frihet, demokrati, "moderne samfunn"?

  1. For det første er det en ad hoc modell av et velferdssystem skriblet ned i all hast. Jfr min siste post om presisering. Der finner du pålitelige kilder til mer presise memo / notater.
  2. Jeg velger å kalle modellen uten skatt / avgifter for anarki løsningen. Modellen med en skatte og avgiftsvektor kaller jeg demokrati løsningen. Der er også en modell for diktatur løsningen med et diktatur fradrag D.
  3. En tegning av et hus er en modell. En modell av en bro er på samme måte en modell. En modell kan være god eller dårlig.

Nå utfordrer jeg deg til at du setter ned på papiret din mentale velferdsmodell for anarki, demokrati og diktatur. Med andre ord ber jeg deg om å formalisere det du tenker på. Så kan vi jo se om det er mulig å finne et velferdsmaksimum basert på din tankemodell.

 

Greit, jeg forstår ikke det som du har skrevet opp, men jeg har mine store tvil om at dette kan ha noe praktisk mening eller si så mye om den virkelige verden (og dens muligheter)

"Maksimal velferd" er da noe langt mer

Maksimal velferd er ikke et vanskelig begrep innen økonomisk velferdstori. Jeg har gitt noen kilder ovenfor. Har man en matematisk modell for samfunnets velferdsfunksjon, kan denne maksimeres på vanlig måte. Jeg har nevnt noe i mine siste poster. Det er enkelt å maksimere et individs nyttefunksjon (som det gjøres innen utilitatismen - bla deg tilbake til mine WikiPedia lenker).

 

Robinson Crusoe - hvor hans individuelle nyttefunksjone faller sammen med hans velferdsfunksjon - vil fort finne ut at det kan lønne seg for ham å investere litt tid i å lage et fiskegarn i stedet for å fange fisk med hendene. På kort sikt kan det føre til redusert velferd ettersom det tar tid å lage fiskegarnet. Det kalles omveisproduksjon. Maksimerer man Crusoes nytte, vil man finne den optimale kombinasjonen av arbeide brukt til å lage fiskegarn, hente kokosnøtter, brødfrukter, andre planter, bygge hytte etc. De som kjenner linær programmering vet hvordan dette kan gjøres i praksis. Det er en enkel metode. Linær programering brukes av private bedrifter til å løse mer kompliserte problemer. Google lineær programmering om du ikke vet hva det er.

 

Et moderne samfunn er mye mer komplisert enn Robinsons enmanns - alene på en øde øy. Ovenfor har jeg kort beskrevet at man for å forbedre velferden til en gruppe ofte må gjøre det ved å endre systemet. Anta for eksempel at man vil at personer med en inntekt lavere enn 3G ikke skal betale inntektsskatt. Dette skal oppnås uten at statens budsjetter svekkes. Man kan oppnå dette ved å skjerpe progresjonen i skattesystemet f.eks ved at bruttoskatten økes. Man kan selvsagt også fjerne det usosiale rentefradraget Man har da gjort det jeg ovenfor (i en annen post) kaller å flikke på systemet ved at gruppen med inntekter under 3G har fått økt sin velferd på beksotning av de som har fått skjerpet skatt eller redusert rentefradrag.

 

Bra og klar post ja. Nå skjønner jeg bedre hva du mener.

På dette stadiet så er nok mine ideer for generelle og prinsippfokuserte til at jeg kan formalisere systemer på et slikt nivå. Jeg har lest endel artikler skrevet om anarkisme som går i detalj og da handler det om alt fra det økonomiske som frivillig-"alt", eiendomsrett, utdanning i entrepenørskap/finanser (slik at man kan sette opp eget firma eller være flink md penger), oppdragelse av barn (for å hindre vold, dysfunskjoner i psykologien og familien) og fokus på vitenskap og empati etc. Det er med andre ord i noens øyne en total filosofisk og praktisk reform som skal få det beste ut av mennesker.

Det som er problemet er at det kan danne seg en ny stat, eller en gruppe med personer som tar makten for seg selv. Derfor så syntes jeg fortsatt at anarki sånn praktisk sett er veldig høytsvevende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Matematikken din ser besnærende ut, men jeg ser bare spørsmål og påstander, og ikke noe bevis.

 

Ulempen med en datataskjerm er at man bare kan fremstille 2 dimensjoner og kvasi 3 dimensjoner med perspektiv tegning.

 

En såkalt Edgeworth bytte boks

 

400px-Contract-curve-on-edgeworth-box.svg.png

 

er et meget forenklet grafisk verktøy som jeg nevnte i en anne post ovenfor.

 

Kilde og forklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Edgeworth_box

 

Den brukes ofte i forenklede illustrasjoner.

 

Sentralt i veferdsteorien er Arrow's impossibility theorem

 

In social choice theory, Arrow’s impossibility theorem, the General Possibility Theorem, or Arrow’s paradox, states that, when voters have three or more distinct alternatives (options), no voting system can convert the ranked preferences of individuals into a community-wide (complete and transitive) ranking while also meeting a certain set of criteria. These criteria are called unrestricted domain, non-dictatorship, Pareto efficiency, and independence of irrelevant alternatives. The theorem is often cited in discussions of election theory as it is further interpreted by the Gibbard–Satterthwaite theorem.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Arrow%27s_impossibility_theorem

 

Jeg har også funnet noen Wkipedia kilder for deg:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_economics

 

Her finner du det meste og ved å bla i lenkene under avsnittet

 

See also

 

vil du se at velferdsteori er ganske matematisk.

 

Denne

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare%27s_effect_on_poverty

 

er litt interessant. Vet ikke hvor presis den er.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

For å si det på den gode gamle måten. du jobber og betaler skatt for at de gamle skal ha det godt. Noe som vises ganske bra ved at eldreomsorgen vår er rangert som verdens tredje beste. Å bidra til velferdssamfunnet har da overhodet ingenting med tyveri å gjøre. Hva i all verden går det av ts som spør om noe sånt?!?!?!?!?!Er han ikke villig til å bidra til velferdssamfunnet. Det er da veldig egoistisk!

Lenke til kommentar

For å si det på den gode gamle måten. du jobber og betaler skatt for at de gamle skal ha det godt. Noe som vises ganske bra ved at eldreomsorgen vår er rangert som verdens tredje beste. Å bidra til velferdssamfunnet har da overhodet ingenting med tyveri å gjøre. Hva i all verden går det av ts som spør om noe sånt?!?!?!?!?!Er han ikke villig til å bidra til velferdssamfunnet. Det er da veldig egoistisk!

 

For å side på en annen måte , pengen skal teoretisk dekke inn velferdsordningene på en god måte.

Gjør de det , nei!

Mange av disse pengene blir også hente inn i påskudd av å dekke andre ting.

F.eks bilutgiftene som må betales på nytt , når behovet der melder seg

Da ER det tyveri.

 

Man skulle tro at dette var et lån fra bilistene , men det er det ikke

Lenke til kommentar

For å si det på den gode gamle måten. du jobber og betaler skatt for at de gamle skal ha det godt. Noe som vises ganske bra ved at eldreomsorgen vår er rangert som verdens tredje beste. Å bidra til velferdssamfunnet har da overhodet ingenting med tyveri å gjøre. Hva i all verden går det av ts som spør om noe sånt?!?!?!?!?!Er han ikke villig til å bidra til velferdssamfunnet. Det er da veldig egoistisk!

 

For å side på en annen måte , pengen skal teoretisk dekke inn velferdsordningene på en god måte.

Gjør de det , nei!

Mange av disse pengene blir også hente inn i påskudd av å dekke andre ting.

F.eks bilutgiftene som må betales på nytt , når behovet der melder seg

Da ER det tyveri.

 

Man skulle tro at dette var et lån fra bilistene , men det er det ikke

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men les innlegget mitt en gang til(hvis du har lest det i det hele tatt). Der står det i korte trekk hva skatten går til. Og den går altså til skole, eldreomsorg, vei, sykehus, jobber, osv...Det aller meste altså...

Lenke til kommentar

For å si det på den gode gamle måten. du jobber og betaler skatt for at de gamle skal ha det godt. Noe som vises ganske bra ved at eldreomsorgen vår er rangert som verdens tredje beste. Å bidra til velferdssamfunnet har da overhodet ingenting med tyveri å gjøre. Hva i all verden går det av ts som spør om noe sånt?!?!?!?!?!Er han ikke villig til å bidra til velferdssamfunnet. Det er da veldig egoistisk!

 

For å side på en annen måte , pengen skal teoretisk dekke inn velferdsordningene på en god måte.

Gjør de det , nei!

Mange av disse pengene blir også hente inn i påskudd av å dekke andre ting.

F.eks bilutgiftene som må betales på nytt , når behovet der melder seg

Da ER det tyveri.

 

Man skulle tro at dette var et lån fra bilistene , men det er det ikke

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener, men les innlegget mitt en gang til(hvis du har lest det i det hele tatt). Der står det i korte trekk hva skatten går til. Og den går altså til skole, eldreomsorg, vei, sykehus, jobber, osv...Det aller meste altså...

 

såpass vet jeg. det er bare det at disse pengene strekker ikke til slik at det ( forholdene i skolen ,eldreomsorgen, infrastruktur o.s.v ) er så bra som de burde være med tanke på hvor mye penger man tar inn.

 

så enten "spiser noen av lasset" eller så brukes de veldig ineffektivt.

 

hvis man følger med lit på nyhetene så ser man hvor ille det står til.

 

hva er det pengene går til ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg har reist i en del land. Sett litt forskjellig. Er nå i et oljerikt land i Europa, de har hatt olje i alle år, siden oljen først ble oppdaget. Her er det pengene som rår, lønnen før hotellrengjørere er 1500-3000kr, korrupsjonen er skyhøy. miljøhensyn eksisterer ikke, oljen flyter langs strendene og på oljefeltene innenlands flyter den utover bakken og det stinker sulfid og svovel. Til og fra jobb ser jeg tiggere overalt, korrupt politi. I går så jeg en fyr med tidenes svulst på magen, fordi det ikke er noe helsevesen som kan hjelpe han med å fjerne den. Gamle damer i 70 årene som tigger i fra bil til bil i trafikken, for trafikken står stille, det finnes ikke ordentlig vei her..

 

Men de har jo bensin til 3,5kr literen og biler med V8'er får du jo billig da, så da er alt flott.

 

Nei faen heller, vi har det så jævlig bra i Norge hvor ting blir forvaltet i verdensklasse!

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har reist i en del land. Sett litt forskjellig. Er nå i et oljerikt land i Europa, de har hatt olje i alle år, siden oljen først ble oppdaget. Her er det pengene som rår, lønnen før hotellrengjørere er 1500-3000kr, korrupsjonen er skyhøy. miljøhensyn eksisterer ikke, oljen flyter langs strendene og på oljefeltene innenlands flyter den utover bakken og det stinker sulfid og svovel. Til og fra jobb ser jeg tiggere overalt, korrupt politi. I går så jeg en fyr med tidenes svulst på magen, fordi det ikke er noe helsevesen som kan hjelpe han med å fjerne den. Gamle damer i 70 årene som tigger i fra bil til bil i trafikken, for trafikken står stille, det finnes ikke ordentlig vei her..

 

Men de har jo bensin til 3,5kr literen og biler med V8'er får du jo billig da, så da er alt flott.

 

Nei faen heller, vi har det så jævlig bra i Norge hvor ting blir forvaltet i verdensklasse!

 

Har du tenkt på at det er de rike som gjør de fattige fattige.

 

Det er de rike som bestemmer prisen , men de med dårlig råd må bare godta det.

På en måte så lever de i hver sin boble

 

Å påstå at man har det så bra her i Norge er for nyansert .

Det er bare å følge med på hva nyheten hoster opp av dårlig vedlikeholdt bygninger , dårlig behandlete personer i institusjoner, transport systemer som bare så vidt funger o.s.v

Lenke til kommentar

Jeg har reist i en del land. Sett litt forskjellig. Er nå i et oljerikt land i Europa, de har hatt olje i alle år, siden oljen først ble oppdaget. Her er det pengene som rår, lønnen før hotellrengjørere er 1500-3000kr, korrupsjonen er skyhøy. miljøhensyn eksisterer ikke, oljen flyter langs strendene og på oljefeltene innenlands flyter den utover bakken og det stinker sulfid og svovel. Til og fra jobb ser jeg tiggere overalt, korrupt politi. I går så jeg en fyr med tidenes svulst på magen, fordi det ikke er noe helsevesen som kan hjelpe han med å fjerne den. Gamle damer i 70 årene som tigger i fra bil til bil i trafikken, for trafikken står stille, det finnes ikke ordentlig vei her..

 

Men de har jo bensin til 3,5kr literen og biler med V8'er får du jo billig da, så da er alt flott.

 

Nei faen heller, vi har det så jævlig bra i Norge hvor ting blir forvaltet i verdensklasse!

 

Har du tenkt på at det er de rike som gjør de fattige fattige.

 

Det er de rike som bestemmer prisen , men de med dårlig råd må bare godta det.

På en måte så lever de i hver sin boble

 

Å påstå at man har det så bra her i Norge er for nyansert .

Det er bare å følge med på hva nyheten hoster opp av dårlig vedlikeholdt bygninger , dårlig behandlete personer i institusjoner, transport systemer som bare så vidt funger o.s.v

 

Litt dårlige bygninger? Dårlig behandlede personer i instutisjoner? Det er jo bare småtteri i forhold til hva resten av verden hanskes med. Det kan ikke sammenlignes engang.. Haha, våkn opp kjære deg.

Lenke til kommentar

Jeg har reist i en del land. Sett litt forskjellig. Er nå i et oljerikt land i Europa, de har hatt olje i alle år, siden oljen først ble oppdaget. Her er det pengene som rår, lønnen før hotellrengjørere er 1500-3000kr, korrupsjonen er skyhøy. miljøhensyn eksisterer ikke, oljen flyter langs strendene og på oljefeltene innenlands flyter den utover bakken og det stinker sulfid og svovel. Til og fra jobb ser jeg tiggere overalt, korrupt politi. I går så jeg en fyr med tidenes svulst på magen, fordi det ikke er noe helsevesen som kan hjelpe han med å fjerne den. Gamle damer i 70 årene som tigger i fra bil til bil i trafikken, for trafikken står stille, det finnes ikke ordentlig vei her..

 

Men de har jo bensin til 3,5kr literen og biler med V8'er får du jo billig da, så da er alt flott.

 

Nei faen heller, vi har det så jævlig bra i Norge hvor ting blir forvaltet i verdensklasse!

 

Har du tenkt på at det er de rike som gjør de fattige fattige.

 

Det er de rike som bestemmer prisen , men de med dårlig råd må bare godta det.

På en måte så lever de i hver sin boble

 

Å påstå at man har det så bra her i Norge er for nyansert .

Det er bare å følge med på hva nyheten hoster opp av dårlig vedlikeholdt bygninger , dårlig behandlete personer i institusjoner, transport systemer som bare så vidt funger o.s.v

 

Litt dårlige bygninger? Dårlig behandlede personer i instutisjoner? Det er jo bare småtteri i forhold til hva resten av verden hanskes med. Det kan ikke sammenlignes engang.. Haha, våkn opp kjære deg.

 

Nå dreier denne diskusjonen seg om hvordan skattepengen våres bli bruk her i landet .

Da blir det feil å dra inn nøden i ulandene.

 

Du mer vel at man skal bruke alle skattepengene på nødhjelp ?

Lenke til kommentar

Jeg har reist i en del land. Sett litt forskjellig. Er nå i et oljerikt land i Europa, de har hatt olje i alle år, siden oljen først ble oppdaget. Her er det pengene som rår, lønnen før hotellrengjørere er 1500-3000kr, korrupsjonen er skyhøy. miljøhensyn eksisterer ikke, oljen flyter langs strendene og på oljefeltene innenlands flyter den utover bakken og det stinker sulfid og svovel. Til og fra jobb ser jeg tiggere overalt, korrupt politi. I går så jeg en fyr med tidenes svulst på magen, fordi det ikke er noe helsevesen som kan hjelpe han med å fjerne den. Gamle damer i 70 årene som tigger i fra bil til bil i trafikken, for trafikken står stille, det finnes ikke ordentlig vei her..

 

Men de har jo bensin til 3,5kr literen og biler med V8'er får du jo billig da, så da er alt flott.

 

Nei faen heller, vi har det så jævlig bra i Norge hvor ting blir forvaltet i verdensklasse!

 

Har du tenkt på at det er de rike som gjør de fattige fattige.

 

Det er de rike som bestemmer prisen , men de med dårlig råd må bare godta det.

På en måte så lever de i hver sin boble

 

Å påstå at man har det så bra her i Norge er for nyansert .

Det er bare å følge med på hva nyheten hoster opp av dårlig vedlikeholdt bygninger , dårlig behandlete personer i institusjoner, transport systemer som bare så vidt funger o.s.v

 

Litt dårlige bygninger? Dårlig behandlede personer i instutisjoner? Det er jo bare småtteri i forhold til hva resten av verden hanskes med. Det kan ikke sammenlignes engang.. Haha, våkn opp kjære deg.

 

Nå dreier denne diskusjonen seg om hvordan skattepengen våres bli bruk her i landet .

Da blir det feil å dra inn nøden i ulandene.

 

Du mer vel at man skal bruke alle skattepengene på nødhjelp ?

 

Nei, jeg mener bare at folk burde innse hvor fantastisk bra ting blir forvaltet i dette landet. I forhold til andre land som er i samme posisjon, velsignet med masse naturressureser blant annet. Norge er i særeklasse her, jeg klarer ikke komme på noen land som forvalter ting så bra som Norge gjør. De fleste land som er velsignet med mange midler slik Norge er, er fulle av elendighet, krig, korrupsjon, fattigdom og listen går videre.. Ja, vi betaler litt ekstra skatt, men så har vi det også så uendelig mye bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener bare at folk burde innse hvor fantastisk bra ting blir forvaltet i dette landet. I forhold til andre land som er i samme posisjon, velsignet med masse naturressureser blant annet. Norge er i særeklasse her, jeg klarer ikke komme på noen land som forvalter ting så bra som Norge gjør. De fleste land som er velsignet med mange midler slik Norge er, er fulle av elendighet, krig, korrupsjon, fattigdom og listen går videre.. Ja, vi betaler litt ekstra skatt, men så har vi det også så uendelig mye bedre.

 

Så la oss gå tilbake til 1300: Legevitenskapen er jo på topp, så den skal aldri forbedres?

Det jeg vil frem til er at du gjør en logsk feilsluttning.

Det er fortsatt ting som KAN forbedres.

Vi SKAL IKKE tolerere korrupsjon og elendige ting bare fordi vi fortsatt har det bedre enn alle andre.

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener bare at folk burde innse hvor fantastisk bra ting blir forvaltet i dette landet. I forhold til andre land som er i samme posisjon, velsignet med masse naturressureser blant annet. Norge er i særeklasse her, jeg klarer ikke komme på noen land som forvalter ting så bra som Norge gjør. De fleste land som er velsignet med mange midler slik Norge er, er fulle av elendighet, krig, korrupsjon, fattigdom og listen går videre.. Ja, vi betaler litt ekstra skatt, men så har vi det også så uendelig mye bedre.

 

Så la oss gå tilbake til 1300: Legevitenskapen er jo på topp, så den skal aldri forbedres?

Det jeg vil frem til er at du gjør en logsk feilsluttning.

Det er fortsatt ting som KAN forbedres.

Vi SKAL IKKE tolerere korrupsjon og elendige ting bare fordi vi fortsatt har det bedre enn alle andre.

 

Det er vel ingen som hevder at ingenting kan forbedres. Poenget er for det første at vinklingen på en del av klagene om hvor forferdelig dårlig vi har det er ganske overdrevet. Og for det andre at mange av forslagene til "forbedringer" slett ikke vil medføre forbedringer. Å mase om at skattene er for høye og sykehjemmene er for dårlige er ikke å foreslå forbedringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...