Gå til innhold

Fotokonkuranse v.7 runde 5: Humør


Gjest Slettet+5132

Fotokonkuranse Tema: Humør  

62 stemmer

  1. 1. Avgi din stemme

    • Førstepremie
      28
    • Veronica vil dø
      13
    • Shopping-glede
      3
    • Forlatt
      16
    • Humøret på topp
      2


Anbefalte innlegg

1. Du kan kun benytte ett bilde i konkurransen. Du må være fotografen bak bildet og det må være tatt i den aktuelle tidsperioden.

Ja, jo, men det var meg som hadde satt opp kameraet i manuell modus, instruerte, poserte, utvalgte, beskar, behandlet, etc.

Tolket dette som at jeg da var "fotografen bak bildet", selv om jeg ikke nødvendigvis teknisk sett var bak kameraet da utløseren ble utløst. :)

Det er ingen enkel sak dette; det ble jo diskutert også når Anew sendte datteren ut med kamera for en stund siden. Det som teller imot, er at personen som trykket av gjorde et (forhåpentligvis) bevisst valg av komposisjon og tidspunkt når utløseren ble trykket ned (bl.a. for å ta bildet akkurat når du hadde det riktige ansiktsutrykket).

 

Edit: ..Hvis dette diskvalifiserer bildet dropper jeg selvfølgelig alle krav på seier og poeng.. :)

Kom fram til at det ville være teit å diskutere dette under konkurransen, ettersom jeg det da ville være veldig åpenbart hvilket bilde det ville være snakk om..

Det er klart at akkurat det hadde vært dumt ...

 

Hva mener dere andre?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen enkel sak dette; det ble jo diskutert også når Anew sendte datteren ut med kamera for en stund siden. Det som teller imot, er at personen som trykket av gjorde et (forhåpentligvis) bevisst valg av komposisjon og tidspunkt når utløseren ble trykket ned (bl.a. for å ta bildet akkurat når du hadde det riktige ansiktsutrykket).

Vel - kameraet var innstilt i seriemodus, og uttrykket var faktisk delvis et smil over akkurat det - det var sjette bilde i serien eller noe sånt. Retting av horisont, samt bortkloning av ledning og tupp på instruktørcaps ble foretatt av meg.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vet ikke, er litt vanskelig å bedømme. Men han har jo egentlig klargjort og komponert det selv, bare at han ikke trykket ned knappen, slik jeg har forstått det. Vi får høre hva de andre mener..

Lenke til kommentar

I may be tooting my own horn, men jeg mener at man må selv trykke på utløseren for at det skal telle. Man kan være med på bildet og alt det der. Man kan få hjelp til å sette opp. Men jeg mener man må trykke på knappen selv. Trykte du ned?

 

edit: Det er slik jeg har tenkt tidligere selv hvertfall. Fikk en annenplass eller tredjeplass med selvportret og da fikk jeg en del hjelp, men jeg trykte ned utløseren selv

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett det omstridte bildet, men ser at det etterlyses nøytrale innspill her.

 

Reglene er klare. Spørsmålet blir vel hvordan man tolker ordet "fotografen".

 

Hvis fotografen tolkes som synonymt med den som har opphavsrett til bildet, da ser jeg ingen grunn til diskvalifikasjon. Ut fra slik fotoprosessen blir beskrevet, er det liten tvil om at det er den som har sendt bildet inn som har opphavsretten til det.

Lenke til kommentar

Sånn reint bortsett fra hvem som trykte på knappen så var jo det et klart flertall som valgte vinnerbildet. Kanskje en god løsning er om det hadde blitt opprettet en profil for personen som faktisk trykte på utløseren og h*n fikk poengene?

 

edit: Eventuelt at det ikke ble delt ut poeng for førsteplassen, men kun for de andre plasseringene.

 

(prøver ikke å være vanskelig her. Prøver bare å finne ne løsning som er "riktig")

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Hva er det slags poenger dere snakker om? :D
Administrative regler, som du egentlig ikke trenger å bry deg om:

 

12. 1. plass premieres med 4 poeng, 2. plass med 2 og 3. plass med 1 poeng i sammendraget.

13. Etter 13 runder utropes en samlet vinner, og en ny "hovedrunde" begynner.

14. Ved poenglikhet i sammendraget er det den med flest seire, deretter andreplasser osv. som vinner sammenlagt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
For meg, så er det å trykke på utløseren selv, en viktig del av det å være fotografen.

 

Tom

Det er det forsåvidt for meg og, sånn rent personlig. Men det blir etter mitt syn irrelevant.

Det sier nok mer om min og din måte å tenke foto, enn om hva som ligger i ordet fotograf.

 

Da har vel jeg sagt mitt, tror ikke jeg har mer å tilføre debatten.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg mener absolutt at Trondster ikke bør diskvalifiseres, han har ikke gjort noe som ingen andre store fotografer har gjort. Det er veldig vanlig at assistenter har fingeren på utløserknappen uten å få noe kreditering for det, både innen fashion, sport og andre sjangre. Sannsynligvis har de også mer input enn det kameraten til Trondster hadde. Klarer umulig å se noe galt i dette, og ser ikke helt sammenligningen med at Anew ble disket for å ha sendt ut datteren med kamera. Regner med Trondster ba kameraten om å avfotografere han. Det med å trykke på utløseren blir nesten en formalitet i dette tilfellet.

Endret av matsktsk
Lenke til kommentar

Leger ut en kopi av hva je akkurat skrev til trondster:

For å være helt ærlig så synes jeg denne situasjonen er jævlig moro. Det er ikke tvil om hvilket bilde som var best. Du fikk nesten dobbelt så mange stemmer. Jeg hadde bare håp om å kjempe om 2. plassen. Men nå er det plutselig et spørsmål om hvordan reglene skal bli tolket.

 

Da jeg fikk andre eller tredje plassen i en tidligere runde så var jeg jævlig nøye på det med at det var jeg som skulle trykke ned knappen. Jeg tok kanskje 20 bilder med selvutløserknappen før jeg var fornøyd. For jeg følte jeg måtte trykke ned knappen for å være rettmessig fotograf.

 

Hverken du eller jeg kan avgjøre denne saken (eller Anfall som var administredrende dene gang. Hun er tross alt dama mi). Jeg vet ikke hva du synes, men jeg tenker at det beste hadde vært om en av deg og meg hadde laget en tråd med spørsmål om du skulle få fullt med poeng, jeg skulle få dem, eller om førsteplassen bare forsvant og det bare ble delt ut poeng or andre og tredje plass.

Så kunne vi latt den avstemningen gå i en uke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...