Gå til innhold

Fotokonkuranse v.7 runde 5: Humør


Gjest Slettet+5132

Fotokonkuranse Tema: Humør  

62 stemmer

  1. 1. Avgi din stemme

    • Førstepremie
      28
    • Veronica vil dø
      13
    • Shopping-glede
      3
    • Forlatt
      16
    • Humøret på topp
      2


Anbefalte innlegg

Etter min tolkning, så er det Trondster som er fotografen bak dette bildet. Han har satt opp, stilt inn, og gjort alt klart for at en hvilken som helst person skal holde utløserknappen inne.

 

Hadde derimot denne personen lånt kameraet hans og tatt et "snapshot" (sic) hadde selvfølgelig saken stilt seg anderledes, for da er det plutselig bare hans kamera som har tatt et bilde.

 

Men her er det jo Trondster som har tenkt ut scenen, utsnittet og ikke minst innstillingene på kameraet. Det eneste han ikke har gjort er å holde utløserknappen inne for å satse på at et bilde ble bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett kan vi like gjerne spesifisere i reglene til neste gang at "Du må være fotografen bak bildet og selv ha utløst kameraet".

Heh - dette er da også det eneste bildet jeg har postet på akam uten at jeg selv har utløst kameraet - alle med meg i bildet har vært med timer og/eller kabel. (Ble til tider mange forsøk. ;))

Hadde jeg visst at det ble diskusjon om lovligheten hadde jeg ikke sendt inn bildet - trodde at "Du må være fotografen bak bildet" også ga en en viss frihet..

Lenke til kommentar
Jeg mener absolutt at Trondster ikke bør diskvalifiseres, han har ikke gjort noe som ingen andre store fotografer har gjort. Det er veldig vanlig at assistenter har fingeren på utløserknappen uten å få noe kreditering for det, både innen fashion, sport og andre sjangre. Sannsynligvis har de også mer input enn det kameraten til Trondster hadde. Klarer umulig å se noe galt i dette, og ser ikke helt sammenligningen med at Anew ble disket for å ha sendt ut datteren med kamera. Regner med Trondster ba kameraten om å avfotografere han. Det med å trykke på utløseren blir nesten en formalitet i dette tilfellet.

Jeg er ikke sikker på om analogien holder helt vann, fordi "store fotografer" er samtiig et firma, eller representerer et, slik at man forventer ikke at sluttproduktet kommer fra en enkeltperson. Det er heller ikke assistenten til Trondster som tok bildet.

 

(Anew var ikke med i en konkurranse, så han ble heller ikke disket. Den gang diskuterte vi om han hadde lov til å legge ut bildet).

 

Uansett kan vi like gjerne spesifisere i reglene til neste gang at "Du må være fotografen bak bildet og selv ha utløst kameraet".

Det er et godt forslag. Men er det ikke bedre norsk å si " ... og selv ha trykket på utløseren." ?

 

Heh - dette er da også det eneste bildet jeg har postet på akam uten at jeg selv har utløst kameraet - alle med meg i bildet har vært med timer og/eller kabel. (Ble til tider mange forsøk. ;))

Hadde jeg visst at det ble diskusjon om lovligheten hadde jeg ikke sendt inn bildet - trodde at "Du må være fotografen bak bildet" også ga en en viss frihet..

Dette er et grensetilfelle og jeg er stemt for å la det gå for denne gang. Men reglene bør nok strammes inn for å unngå misforståelser i fremtiden.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Dette er et grensetilfelle og jeg er stemt for å la det gå for denne gang. Men reglene bør nok strammes inn for å unngå misforståelser i fremtiden.

 

Tom

Den er jeg enig i. Ser ikke vitsen i å opprette en tråd for avstemming i en uke eller whatever. Da kan hvem som helst stemme uten å bry seg det minste om hva saken handler om, og det kan gå på person, så det blir i alle fall ikke rettferdig.

Ser ikke for meg at Trondster gråter seg i søvn om han ikke får arrangere neste runde, men jeg er enig i at vi bare kan la det går for denne gang, og heller spesifisere i senere tråder. Selv er jeg ofte nøye på at det er jeg som har trykt ned knappen, men det virker som det er veldig individuelt hva folk mener. Så hva skal vi konkludere med?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk over problemstillingen allerede før jeg stemte, for det så ikke ut som selvutløser, og ansiktet til Trondster er jo velkjent fra juni(?)festen :p

 

Min første tanke var: det kan vel ikke være helt lov? Men - den som tok bildet var vel bare en form for selvutløser.

 

For å sette ting litt på spissen: Hva om Trondster hadde satt opp kameraet og så gitt det til Tom for å ta bildet - og begge sendte inn samme bildet til konkurransen? Hvem skulle ha blitt diskvalifisert?

 

just a thought.

Lenke til kommentar
For å sette ting litt på spissen: Hva om Trondster hadde satt opp kameraet og så gitt det til Tom for å ta bildet - og begge sendte inn samme bildet til konkurransen? Hvem skulle ha blitt diskvalifisert?

Vel - begge - det ville vært juks at to prøver å sende inn samme bilde. Er heller ikke helt enig i analogien - det er forskjell på å gi kameraet til en tilfeldig kollega og å gi det til en Fotograf.

 

 

Humoristen i meg vil så fortsette med å anal-ogisere til forskjellen på å gi kameraet til en Named Character og til en NPC. ;)

(..Og ja, jeg har MegaTokyo-trøya.) :fun:

Lenke til kommentar

True. Som sagt - satte det litt på spissen.

 

Er forsåvidt enig i det anfall og tom skriver, at det bør gå for denne gang, og heller spesifiseres i reglene til neste gang. Det er tross alt ikke en alvorlig/seriøs konkurranse der det er store premier det er snakk om. Ihvertfall ser jeg på det som en uhøytidelig konkurranse - så det er vel ingen grunn til å være helt firkantet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke deltatt i konkurransen, så dere får tillegge min mening den vekt dere ønsker.

 

Uansett - rent juridisk er Trondster åndsverkhaver, da det er han som har stått for at bildet har verkshøyde. Således ville jeg også tolket reglene dithen at kameraten/assistenten kun fungerer som stativ/selvutløser, og Trondster kan levere bildet som sitt. Jeg personlig ser heller ikke noen grunn til at man skal reservere seg mot dette i senere utgaver av reglene - det er jo uansett helt bak mål å utnytte dette til egen fordel da det er en konkurranse uten premier...

Lenke til kommentar

Fotografering er om å fange øyeblikket. Noe jeg syns er gjort bra i bildet til Trondster. Når han har fått en annen til å fange det øyeblikket så er det jo diskutabelt hvem som har tatt bildet. Jeg mener at den som trykket er viktigst. Innstillinger og komposisjon (på stativ?) gjort på forhånd er jo også viktig, men jeg mener at det viktigste er øyeblikket man velger å trykke. Nå kan jo Tronster si at han forklarte så i detalj at bildet skulle tas da og da, og da blir vel saken kanskje en annen. Det blir vel tilslutt Trondsters eget valg om bildet er hans eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt rykter om fotografer som kun setter opp og fikser alt men trykker ikke utløseren selv.

 

Jeg har hørt rykter om fotografer som ikke gjør noe annet enn å trykke på utløseren og lar andre ta seg av lys, lukkertid, blender, brennvidde/objektiv, effekter, ISO, reflektor bla bla osv osv.

 

Dave Lachapelle :D

Lenke til kommentar

Hmm - at konsensus for det meste er "Nja, men det får gå for denne gang", og at vi småjusterer reglene til neste runde?

Skal jeg gå videre med å "åpne" neste rundes fotokonk og sende pm til Aetius/Faaeri?

 

 

(Forresten - er det ok at avholderen av en runde fotokonk selv deltar i runden, eller hva? Lot nemlig selv være å sende inn bilde forrige gang jeg vant.. Gikk bare ut fra at det var sånn, men kan i etterkant ikke se noe i reglene om det.. ;))

Lenke til kommentar
(Forresten - er det ok at avholderen av en runde fotokonk selv deltar i runden, eller hva? Lot nemlig selv være å sende inn bilde forrige gang jeg vant.. Gikk bare ut fra at det var sånn, men kan i etterkant ikke se noe i reglene om det.. ;))

Det var sånn før, men reglene ble endret slik at vinner av foregående runde fikk delta.

 

Vi fant rett og slett ut at det var litt nedtur å vinne med den regelen... :)

Lenke til kommentar
Det var sånn før, men reglene ble endret slik at vinner av foregående runde fikk delta.

 

Vi fant rett og slett ut at det var litt nedtur å vinne med den regelen... :)

Jepp - ellers jo er maks oppnåelige poengsum å få andreplasser jevnt over, før man vinner i siste runde. Blir litt feil. ..Og - så er det nesten sikkert at det minst kommer étt bidrag. :)

Lenke til kommentar
Fotografering er om å fange øyeblikket. Noe jeg syns er gjort bra i bildet til Trondster. Når han har fått en annen til å fange det øyeblikket så er det jo diskutabelt hvem som har tatt bildet. Jeg mener at den som trykket er viktigst.

Var ikke poenget her at kameraet var satt opp til å ta en serie bilder? I så tilfelle er jo alle kreative beslutninger tatt av Trondster, og da synes jeg valget er lett. I situasjoner der kreative ideer kommer fra flere ville jeg vært i tvil, her synes jeg det er sort-hvitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...