Gå til innhold

Kjøp av pc - kan noen vennlig sjeler bistå meg ?


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter ny pc, etter at lynet tok den jeg hadde.

 

Først av alt:

 

Pris 6000 - 8500 (trenger ikke skjerm)

Bruk: Generell kontorprogram, internet, enkle spill, bildebehandling (photoshop), enkelt videredigering med pinnacle ell.l (ikke HD)

Ikke proffesjonell bruk, men heftigere bruk enn en normal internettsurfer

Ikke nødvendig med trådløst nett, bruker kabel

Ikke nødvendig me firewirekort

Ikke nødvendig med eget lydkort

Ikke nødvendig med HD-utg, eller blueray

 

Finner så ufattelig mange tilbud, og selv om jeg kan litt om data generellt, må jeg innrømme at jeg er forvirret.

 

1. Vista 64 eller 32 bit ? (fått inntrykk at jeg bør satse på 64)

 

2. Minne 4,6 eller 8 gb (forstår at Vista64 kan utnytte mere minne, men hva trenger jeg)

 

3. Grafikkort ? (Her er jeg blank, men noen anbefaler et kort med 1 gb minne ???)

 

4. HD. Ønsker 1 TB, men enkelte mener jeg bør kjøpe 2 stk, og sette dem i RAID-0 for raskere lesing og skriving) Sikkerhet ikke viktigst, da jeg tar backup på ekstern disk

 

5. Prosessor. Her blir jeg helt forvirret av begrepe som Core™ 2 Duo-, Core™ 2 Quad- og Core™ 2 Extreme-prosessorer.

Ser i et tilbud fra Dell, at forskjellen mellom en Intel® Core™ 2 Duo E7500-prosessor (2,93 GHz, 1066 MHz, 3 M og en Intel® Core™ 2 Q9400 firekjerneprosessor (2,66 GHz, 6 MB buffer, 1333 MHz FSB) er nesten 2000 kr. Hvor viktig kan det være ?

 

 

Er det noen barmhjerlige sjeler der ute som kan bruke noen minutter på å bistå meg, enten i form av tips av leverandør, konkret pc, eller deler ?

Siden en baby akkurat er i hus, har jeg så veldig lite lyst til å sitte igjen med sjegget i postkassa, fordi jeg hoppet på et "dårlig tilbud".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder bit på operativsystemet er det best å gå for 64 bit, da 32 bit kun støtter 3 gb ram. Nå som minneprisene er såppas lave er det likegreit å kjøpe mer enn 3 gb.

 

Kan se på ett oppsett i morgen til deg. Det mest fremtidsrettete nå er å gå for en i7 prosessor, men nå kommer i5 i begynnelsen av september. Disse er noe billigere enn i7, så om du har tid til å vente så ville jeg ha gjort det.

Lenke til kommentar

Sier meg enig i det Mr.Anki sier her.

 

I det tilfellet at du vil kjøpe nå så er i7 920 trolig det beste alternativet i dag. Når det gjelder hovedkort er det bare å kjøpe det billigste du finner til LGA 1366-sokkelen, ettersom den eneste forskjellen som er på de er overklokkingspotensialet(stygt ord, men fant ikke noe bedre). Du trenger ikke et spesielt heftig skjermkort, og 1GB er definitivt litt overkill. På en annen side er ikke skjermkort så rådyrt som det en gang var, i alle fall hvis du holder deg til ATI. Du kan kanskje vurdere et ATI 4850 med passiv kjøling? Skjermkort-kjølere har en tendens til å bråke som bare pokker, og å bytte dette ut med passiv kjøling er rimelig herlig. På en annen side må du være sikker på at du har en viss luftflyt inne i kabinettet.

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Når det gjelder bit på operativsystemet er det best å gå for 64 bit, da 32 bit kun støtter 3 gb ram. Nå som minneprisene er såppas lave er det likegreit å kjøpe mer enn 3 gb.

 

Kan se på ett oppsett i morgen til deg. Det mest fremtidsrettete nå er å gå for en i7 prosessor, men nå kommer i5 i begynnelsen av september. Disse er noe billigere enn i7, så om du har tid til å vente så ville jeg ha gjort det.

 

Kjempeflott med en konkret anbefaling om du får tid. Som du skjønner blir dette litt i overkant teknisk :)

Har tid til å vente noen uker ja, så kanskje "i5" er lurt

Lenke til kommentar

1. Kjøp 64-bit.

 

2. Kjøp 6gb minne.

 

3. Om du kjøper 512mb eller 1gb spiller ikke stor rolle for deg. Det trenger ikke være veldig dyrt hvis du bare spiller enkle spill.

 

4. Jeg ville valgt 2 500gb disker. Men til ikke avansert bruk er det kanskje mer "ryddig" å ha en.

 

5. 2000,- ekstra for en quad er ikke verdt det for deg. Men jeg kan ta en liten titt på prosessorer i morgen.

Endret av program
Lenke til kommentar
1. Kjøp 64-bit.

 

2. Kjøp 6gb minne.

 

3. Om du kjøper 512mb eller 1gb spiller ikke stor rolle for deg. Det trenger ikke være veldig dyrt hvis du bare spiller enkle spill.

 

4. Jeg ville valgt 2 500gb disker. Men til ikke avansert bruk er det kanskje mer "ryddig" å ha en.

 

5. 2000,- ekstra for en quad er ikke verdt det for deg. Men jeg kan ta en liten titt på prosessorer i morgen.

 

Supert !

Konkrete råd faller i smak :)

 

Men hva mener du om såkalt RAID-0 ?

Vil jeg oppleve at lesing/skriving går kjappere, og da særlig på videoredigering, hvor jeg merker disken går mye - og lenge.

 

 

Tar gjerne i mot flere råd, også om prosessorer når/om du finner tid !

Lenke til kommentar

Du kan les om raid her.

 

RAID 0 / Striping

 

minimum antall disker: 2

maks antall disker som kan svikte i minimums konfigurasjon: 0

 

Dette er RAID for ren hastighet, her spres dataene over flere disker, altså en fil deles opp i cluster size som bestemmes når du lager RAIDet ditt og 128kb er ganske vanlig så en fil på 256kb blir da delt i to og spredt på 2 harddisker istedet for 1 slik som det er ved vanlig funksjon.

Om du har flere disker i RAID 0 slik som Nizzen bruker for benchmarking så blir filen fordelt på antall harddisker uavhengig av cluster sizen, dog blir ubrukt plass i clustersize fortsatt «brukt» noe som da vil tilsi at du får plasstap på RAIDet.

 

+ Øker BÅDE lese og skriveytelsen på diskene.

 

- Om en harddisk ryker så er alle data tapt og regnes som svært risikabelt, da spesielt om du har flere disker

Lenke til kommentar

Alle her vil ha deg til å bruke 10k på en kontor-pc. Det er det samme som å gi 5 millioner for en bil som skal brukes frem å tilbake til jobben.

 

 

Du får nok litt mer når du gir 5 millioner for en bil, istedenfor ett par hundre tusen, spørsmål er om du trenger "designet" og de 600hk.

 

Jeg ville gått for p45 & 775 platform hvis du ikke vil ha det nyeste av det nyeste, så kan du gi 5-6k nå, og 5-6k om noen år, istedenfor å gi 10k nå, og ha noe som er utdatert iløpet av noen mnd.

 

Jeg ville gått for:

 

-E8400 (1200-1400)

-Noe billig minne, med anbefalinger / gode reviews (400-650,- for 4gb)

-P5Q Pro HK fra Asus (800-1000,-)

-En Harddisk etter smak fra den produsenten du liker, selv liker jeg Samsung (500,-)

Corsair 750W PSU (900-1000)

-Kabinett etter støybehov, der må du se hva du selv liker av design, ytelse osv (med tanke på OCing) (800-1000)

-Skjermkort - (4870, 4890, 260gtx, 275gtx) avhengig av om du liker Nvidia eller ATI

(1000-1900)

-Kjøp en lovlig versjon av Windows

-Så kan du slenge med en trådløs USB, ett lydkort og alt annet etter behov.

 

Pris for det over blir litt over 5000 inkludert en lovlig versjon av Windows.

Endret av Super8
Lovliggjorde et par setninger
Lenke til kommentar
Alle her vil ha deg til å bruke 10k på en kontor-pc. Det er det samme som å gi 5 millioner for en bil som skal brukes frem å tilbake til jobben.

 

TULL!

 

Du burde merke deg at den også skal brukes til annet enn kontor.

 

Og du får helt sikkert en billig kalkulator til 10kr på Nille, bedre enn hoderegningen din i alle fall.

Endret av program
Lenke til kommentar

Det er bedre å kjøpe noe som er litt mer fremtidsrettet om en vil ha maskinen i noen år.

 

Da blir det mye lettere å bytte ut evt. deler som ryker og du har bedre oppgraderings muligheter.

 

Og det er ingen her som har sagt at han skal kjøpe en kontormaskin til 10000,-

Endret av Mr.Anki
Lenke til kommentar
Alle her vil ha deg til å bruke 10k på en kontor-pc. Det er det samme som å gi 5 millioner for en bil som skal brukes frem å tilbake til jobben.

 

TAKK, konkrete svar liker jeg :)

Siden jeg aldri har bygge en pc selv, vet du om noen gode tilbud a´la ovennevnte (som er ferdig satt sammen).

Har som sagt opp til ca 8000 å bruke.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

750w PSU på det oppsettet der? snakk om å skyte spurv med kanon?

 

Om ekstrem ytelse ikke er 101% for deg, så bør du absolutt se på AMD CPUer også. Du kan få MYE mer kraft pr krone der enn med Intel, selv om de ikke strekker seg de siste få prosentene opp til Intel på ytelse.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

En gang kan jo bli den første. Og bygge PC er ikke vanskelig bare du tar det rolig, jobber systematisk, er villig til å lese litt og er forsiktig.

 

Ikke kjøp 750w PSU til det. Da betaler du ekstra for ingenting.

 

Du må jo se på benchmarks for å finne ut om AMD yter bedre enn Intel per krone. Min oppfatning har vært det motsatte. Men det er liten forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...