Gå til innhold

Kjøp av pc - kan noen vennlig sjeler bistå meg ?


Anbefalte innlegg

larsingedude: Hvordan i alle dager kan du anbefale å laste ned ulovelig versjon av Windows 7?! For det første så er det ikke lov, for det andre er det stygt gjort av deg å anbefale en som åpenbart ikke er noen "dataekspert" å laste ned noe som setter trådstarter i STOR risiko for å havne i et botnet.

 

Moeter: Jeg råder deg stærkt til ikke å høre på han.

Endret av program
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

larsingdude: -Last ned Windows 7 fra Piratebay, og kjøpt eksemplar (og aktiveringsnøkkel når det kommer i butikken, event finn en ulovlig versjon, alt avhengig av hva du foretrekker)

 

Les det en gang til du.

 

Man kan ikke aktivere RC-vesjonen til fullversjon. Det må kjøpes. Og uansett er det ikke lurt å laste ned RC-versjonen fra TPB heller, ofte botnets og annet rusk i dem.

Endret av program
Lenke til kommentar

Du trenger sikkert ikke mer enn 250-300W for det jeg gav link til, men nå finnes det ingen gode strømforsyninger til under 750,-, hvor man da starter på rundt 500W. Da vil jeg oppfordre kjøper til å punge ut 150-250,- ekstra for å få en bedre PSU.

 

PSU + Kabinett er noe man beholder over lengre tid, imotsetning til hovedkort, cpu.

 

Her http://www.hardware.no/artikler/intel_core_i7_920/57245/5 kan du lese test om den cpu jeg anbefaler og den i7 tilhengerne vil kjøpe. Nå er ikke e8400 akkuratt samme som e8600, men ytelsesvis er det bare en liten insilling i bios som skal til. kjører min e8400 på 4.18gz, mens e8600 kjører på 3.33 i testen der.

 

så hvis du skal drive med masse greier som HD litt tyngre video-redigering og programmer som tar nytte av 4 kjerner, er i920 ett klart bedre alternativ. men igjen så har du sjansen til å spare noen tusen på å velge socket 775.

 

jeg tror du vil ha mye mer glede av å investere de høvdingene du havner under budskjettet i ett godt lydkort, nettverkskort, og ei god mus og eit godt tastatur.

 

det er iafall min erfaring.

Lenke til kommentar

Mulig dere er større eksperter enn meg, men jeg kan jo komme med det jeg mener jeg vet ettersom jeg så vidt har begynt å tenke på oppgradering selv.

 

Det stod en artikkel i dinside.no om 32-bit vs 64-bit her om dagen. Du kan lete den opp, eller her er kortversjonen: 64-bit er sannsynligvis fremtiden og mange bruker det allerede. 32-bit har begrensning på hvor mye minne den kan håndtere, men har en bitteliten fordel over 64-bit i dag pga at du i noen få tilfeller kan dukke opp kompatibilitetsproblemer på 64-bit (gamle program kan i enkelte tilfeller kun leses i 32-bit eller noe sånt). Det er imidlertid stort sett trygt å gå for 64-bit (slik jeg har oppfattet det).

 

I dag varierer det hva som er best av rask 2-kjerner eller "tregere" 4-kjerner, ettersom hva slags bruk du har, men (igjen slik jeg har oppfattet det), er 4-kjerner fremtiden fordi stadig flere program optimaliseres for bruk av flere kjerner.

 

Det kan være verdt å vente på i5. Det er både det med at du får den nye sokkelen (oppgraderbarhet), høyere hastighet og ikke minst støtte for DDR3-minne (noe dyrere, men også raskere). i7 m/ X58 er bra, men koster en tusenlapp mer enn budsjettet hans tillater. Forhåpentligvis vil i5 krype under i7 i pris, spesielt på hovedkort og egentlig treffe ambisjonsnivået bedre på sikt.

 

Skulle til å gi en link til et tilbud på komplett.no, men så så jeg at det kun ble levert med 32-bits i tillegg til at du da ville fått 775-plattformen. Ellers var det godt skrudd sammen og velytende. Man kan jo lure litt på i hvor stor grad man virkelig kommer til å oppgradere før man kjøper ny om 3-5 år? Men tror jeg for min egen del vil vente på i5 i all fall. (Okei, litt langt innlegg for å forklre noe enkelt, litt trøtt, legger meg nå. natti.)

Lenke til kommentar

Men en alderede utgående socket er i alle fall ikke bra om noen år. Kanskje 1366 er utgående da, men enda brukbar, da er 775 socketen utgått for lenge siden.

 

Det kan kanskje sies at du har mye riktig. Hvis han har tid, synes jeg også at han skal vente til i5. Det hadde vært katastrofe for Intel om i5 blir dyrere enn i7, siden det er en svakere modell. Kanskje litt mer ment for "folket".

Lenke til kommentar
larsingedude: Hvordan i alle dager kan du anbefale å laste ned ulovelig versjon av Windows 7?! For det første så er det ikke lov, for det andre er det stygt gjort av deg å anbefale en som åpenbart ikke er noen "dataekspert" å laste ned noe som setter trådstarter i STOR risiko for å havne i et botnet.

 

Moeter: Jeg råder deg stærkt til ikke å høre på han.

 

Ingen fare, jeg anser meg som mer erfaren enn en normal internettsurfer, så skjønner at jeg ikke bør installere piretversjoner.

Men takk for rådet, det setter jeg alltid pris på.

 

Men du har kanskje noen gode forslag om pc til meg. Pris rundt 6000-8500 (uten skjerm, tast. mus etc)

Lenke til kommentar
Mulig dere er større eksperter enn meg, men jeg kan jo komme med det jeg mener jeg vet ettersom jeg så vidt har begynt å tenke på oppgradering selv.

 

Det stod en artikkel i dinside.no om 32-bit vs 64-bit her om dagen. Du kan lete den opp, eller her er kortversjonen: 64-bit er sannsynligvis fremtiden og mange bruker det allerede. 32-bit har begrensning på hvor mye minne den kan håndtere, men har en bitteliten fordel over 64-bit i dag pga at du i noen få tilfeller kan dukke opp kompatibilitetsproblemer på 64-bit (gamle program kan i enkelte tilfeller kun leses i 32-bit eller noe sånt). Det er imidlertid stort sett trygt å gå for 64-bit (slik jeg har oppfattet det).

 

I dag varierer det hva som er best av rask 2-kjerner eller "tregere" 4-kjerner, ettersom hva slags bruk du har, men (igjen slik jeg har oppfattet det), er 4-kjerner fremtiden fordi stadig flere program optimaliseres for bruk av flere kjerner.

 

Det kan være verdt å vente på i5. Det er både det med at du får den nye sokkelen (oppgraderbarhet), høyere hastighet og ikke minst støtte for DDR3-minne (noe dyrere, men også raskere). i7 m/ X58 er bra, men koster en tusenlapp mer enn budsjettet hans tillater. Forhåpentligvis vil i5 krype under i7 i pris, spesielt på hovedkort og egentlig treffe ambisjonsnivået bedre på sikt.

 

Skulle til å gi en link til et tilbud på komplett.no, men så så jeg at det kun ble levert med 32-bits i tillegg til at du da ville fått 775-plattformen. Ellers var det godt skrudd sammen og velytende. Man kan jo lure litt på i hvor stor grad man virkelig kommer til å oppgradere før man kjøper ny om 3-5 år? Men tror jeg for min egen del vil vente på i5 i all fall. (Okei, litt langt innlegg for å forklre noe enkelt, litt trøtt, legger meg nå. natti.)

 

Supert !

Kunne du alikevel legge inn linken til det du fant ?

Som du sier, det blir jo kanskje en ny en om 3-5 år.

Lenke til kommentar

Takk til alle som skriver her, det er nyttig å lese meningene og diskusjonene.

 

Men kan noen av dere vennlige sjeler / eksperter foreslå hva jeg skal kjøpe ?

Har opp til 8500 å bruke, og trenger ikke eget lydkort, skjerm, tast/mus etc.

Ønsker stor lagringsplass, gjerne 1 tb.

Vista 64, 6-8gb ram, ok skjermkort og ok prosessor

 

Hvilket tilbud gir meg mest for pengene ?

Noen som har sett noen gode tilbud ?

 

Noen ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg satte sammen en handlevogn men lagde den ikke i Prisguide så et bilde får duge.

post-178035-1251601467_thumb.jpg

Lurer på om noe ikke passer sammen siden jeg er kanskje for trøtt til og merke det selv!

Lenke til kommentar
larsingedude: Hvordan i alle dager kan du anbefale å laste ned ulovelig versjon av Windows 7?! For det første så er det ikke lov, for det andre er det stygt gjort av deg å anbefale en som åpenbart ikke er noen "dataekspert" å laste ned noe som setter trådstarter i STOR risiko for å havne i et botnet.

 

Moeter: Jeg råder deg stærkt til ikke å høre på han.

 

Ingen fare, jeg anser meg som mer erfaren enn en normal internettsurfer, så skjønner at jeg ikke bør installere piretversjoner.

Men takk for rådet, det setter jeg alltid pris på.

 

Men du har kanskje noen gode forslag om pc til meg. Pris rundt 6000-8500 (uten skjerm, tast. mus etc)

 

-Jeg oppfordret heller til å kjøpe lisesns når den kom, men den er da ikke tilgjengelig enda, så da må du vente med å kjøpe den.

Endret av Super8
Fjernet brudd på retningslinjene
Lenke til kommentar

Det sier jo litt om hvor erfaren du er. Hvordan i all verden vet brukeren som laster det ned a det ikke følger med f.eks. trojanere? De trenger du ikke merke, men kan være farlig å ha. De kan f.eks. stjele bank ID osv. At det er en trojaner der trenger ikke en gang merkes. Å havne i store botnets er også vanlig i slike versjoner. Det er jo heller LANGT I FRA bra.

 

Sammenlikningen er dårlig. At du kjører i 81 i 80sone skjer oftest ubevist. Uansett så er det ingen som råder folk til å kjøre for fort heller.

 

Det har ingenting å si om du bruker Limewire, TPB, Mininova eller hva **** du skal bruke. KAnskje sjansen er mindre på det ene enn det andre. Men ingen av dem fjerner filer med virus. Og hvis de gjør det, rekker de langt i fra å ta alle.

 

Jeg kan se på ett oppsett til deg om ikke så alt for lenge.

Endret av program
Lenke til kommentar
Supert !

Kunne du alikevel legge inn linken til det du fant ?

Som du sier, det blir jo kanskje en ny en om 3-5 år.

 

Link til komplettilbud (bra spillpc, men 32-bit operativsystem og socket 775):Komplett PC i30 m/fett skjermkort og firekjerneprosessor, konfigurerbar.

 

Det er også denne, som er litt billigere, en rask 2-kjerneprosessor, ser ut som en bra allrounder. Bare husk å konfigurer til 4gig minne.

 

Her er dinside-artikkelen om 64-bit windows.

Lenke til kommentar

Her har jeg et eksempel hvor du kan lese om det: http://www.hardware.no/artikler/piratkopie..._trojaner/35789

 

og her: http://www.idg.no/pcworld/article131774.ece

 

Det blir spredd mye raskere pga. uvitende personer som deg! Du burde ikke anbefale uten å vite. Å f.eks. si at det er trygt å laste ned fra The Pirate Bay er bullshit!

Endret av program
Lenke til kommentar

Her har jeg et konkret forslag. Det krever at du kan bygge selv da.

 

DVD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332311

CPU: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=100208

SSD (Installere OS): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425734

Harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391645

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461441

Minne (kjøp 3 av den): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=414793

Vista: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331580

Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=426717

Kabinett(Det kan du egentlig bestemme selv): http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485612

 

Det blir 8505,-, men da får du en kraftig PC. Hvis du vil ha det billigere, kan jeg senke prisen på noen av delene. Men da tror jeg ikke du får noen i7-prosessor.

 

Må legge til at jeg ikke vet hvor mye dette støyer. Men jeg håper noen kan kommentere forslaget. :)

Endret av program
Lenke til kommentar
Her har jeg et konkret forslag. Det krever at du kan bygge selv da.

(...)

Det blir 8505,-, men da får du en kraftig PC. Hvis du vil ha det billigere, kan jeg senke prisen på noen av delene. Men da tror jeg ikke du får noen i7-prosessor.

 

Må legge til at jeg ikke vet hvor mye dette støyer. Men jeg håper noen kan kommentere forslaget. :)

 

Jeg er ikke sikker på om Moeter vil bygge selv?

 

Hvis han er interessert i det, så synes jeg forslaget ser bra ut. Lurt med billig skjermkort. Anbefalt skjermkort holder til de fleste spill i dag, og om to år bytter du ut skjermkortet med et nytt til samme pris (dette i stedet for å kjøpe ett til mellom 1000 og 1500 i dag, altså mer moro for penga).

 

Eneste jeg lurer på er om du ikke mangler PSU? Og hvor nødvendig er egentlig SSD? Er enig i at SSD kan være bra, men koster det ikke vel mye i forhold til hva det smaker? Jeg tror jeg ville droppet SSD-en, lagt til en grei strømforsyning, og kanskje (litt avhengig av hvor hardt du kommer til å kjøre maskina) oppgradert kabinettet til Antec Nine Hundred som ser ut til å være et populært og kjølig kabinett. Totalt vil dette øke prisen med ca 700,- til 9200,-, så da må du eventuelt droppe oppgraderingen av kabinett for å holde deg på 8500,-

Lenke til kommentar

Jeg tror SSD kan være lurt hvis han skal drive med videoredigering. Det gjør faktisk maskinen merkbart bedre i flere tilfeller.

 

Men jeg tror det hadde vært lurt å droppe i7 prosessor. Jeg er heller redd for at det koster mer enn det smaker.

 

Edit: Ops, jeg glemte PSU. Da blir det jo enda dyrere. Jeg kan snart komme opp med et nytt forslag.

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...