Gå til innhold

Kjøp av pc - kan noen vennlig sjeler bistå meg ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal selv snart igang med bygge min egen første stasjonære PC, venter kun på PSU-en - klarte selvfølgelig å glemme den under bestilling. Så sitter jeg da her med alle de andre delene, livredd for å ødelegge de. Synet av hovedkortet er helt jævlig! Det ser så svært, avansert og skjørt ut at dette kan jo umulig gå bra. '

 

Menmen, skal nok med hjelp fra min bror gå bra til slutt. Ønsker deg ihvertfall lykke til med montering, og husk; Du er ikke alene!

 

Til dere andre datakyndige mennesker inne i emnet; har dere noen input på hvor mye jeg kan overklokke en e8500-prosessor m/ kjøleren som følger med den?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig at du ønsker at jeg skal se over, er tross alt en liten lidenskap, det å bygge rigger.

 

Tok meg tid til å lete opp det jeg ville kjøpt og bygget siden du hadde spurte meg. Jeg vektlegger dog ikke maks ytelse for penga, men god ytelse og stille. Fins ikke noe værre enn å jobbe seriøst i nærheten av en bråkete rigg.

 

Min anbefaling inkludert SSD

 

 

I tillegg til det som står u linken til prisguiden, vil jeg anbefale

 

3 stk av disse, 1 for dra inn luft foran på kabinettet, 1, for inntak av luft sidedør, 1 for utblåsing luft bak. (for utskifting av medfølgede 2 vifter)

 

Freezer 64 pro, jo det er cpu kjøler med, men den er ikke så stille.

 

Det kan være mulig at du trenger en vifteadaberkabel for alle viftene. I tillegg kan det være greit med et lite sett av dataverktøy. Setter svært pris på mitt eget lille verktøysett, særskilt en smart sak med 3 gripe "armer" til å få de første omdreininge på hk skruer.

 

Kabinett: Jo Antech 300 er et godt gamerkabinett. (Hovedårsaken til at jeg velger det bort er at jeg ikke får de vifter jeg ville ha.) Siden du har endel firewire utstyr, bør det være firewire ifront av kabinettet. Coolermaster Centurion er et greit og rimelig kabinett i så måte. Dog er det ikke helt ønskekabinettet, men prøver å holde prisen nede uten at det går utover ytelsen.

 

Cpu/hk/Minne

 

Phii 720 som du har valgt er en knakede god cpu, AM3 gir mulighet for DDR3. Men jeg velger alikevel å anbefale Am2+, det er forsvinnende liten forskjell på ytelse ved DDR3 og DDR2, hk, minne for AM2+ er rimeligere, og Am2+ , tar også AM3 cpu, noe som gjør at du vil ha oppgrerismulighter ganske lenge. Vidre i programmer som støtter flere kjerner mer en veier det at phii940 har 4 kjerner opp for manglende DDR3 støtte.

 

 

Skjermkort

 

Hadde det vært slik at gaming var et prioritert område, ja så ville jeg også valgt 4870 ev 4890. Men som personlig kommer det ikke et 4870 el. 4890 inn hos meg uten at det blir med endret kjøleløsning, og siden jeg sa jeg skal legge vekt på støynivå så vil jeg ha endret det. Og jeg forstår det slik at du ikke er så vant til å bygge , slik at jeg har litt vansklig for å anbefale det. Jeg anbefaler derfor det kraftisge vifteløse skjermkortet jeg vet om. 4850 1 gb minne.

 

 

HDD

 

Jeg har gode erfaringer med samsung, som greie og stille disker.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Takk for god hjelp, jeg har nå bestillt og betalt følgende:

 

461645 Cooler Master HAF Mini 922 Sort Komplett

1x 200mm front fan, 1x top 200mm fan, 1x rear 120m

 

339898 Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, Komplett

120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

 

431471 Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3 Komplett

AMD 770+SB700, ATX, DDR2 , Firewire, GbLAN, PCI-Ex

 

343055 Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 Komplett

32MB 7200RPM

 

333974 OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4GB KIT CL5 Komplett

w/two 2048MB PC6400 XTC, CL5-5-5-18

 

436591 Samsung DVD-brenner SH-S222L/BEBE Komplett

Dual, Lightscribe, Black, IDE, OEM

 

490277 Crucial SSD M225 series 2,5" 128GB Komplett

SATA2, read/write speed of up to 250MB/190MB sec,

 

AMD PHENOM II X4 940 3.0GHZ BLACK SKT AM2+ 8MB 125W P (HDZ940XCGIBOX) Amentio

 

GIGABYTE VGA 1024MB GB HD4850 (GV-R485MC-1GI) Amentio

 

OEM Adapter HD 2, 5"-3, 5", for å koble 2.5" disk på 3.5" kontroller (SACON2535) Amentio

 

 

Det er en ukes levering, og jeg både gleder og gruer meg til å forsøke å skru sammen min første maskin.

Men sånn på tampen, et siste spørsmål: Er det noen som ser om noe mangler ?

 

Jeg mener, følger det med skruer, kabler og annet "rask" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...