Gå til innhold

Kjøp av pc - kan noen vennlig sjeler bistå meg ?


Anbefalte innlegg

Jeg tror SSD kan være lurt hvis han skal drive med videoredigering. Det gjør faktisk maskinen merkbart bedre i flere tilfeller.

 

Men jeg tror det hadde vært lurt å droppe i7 prosessor. Jeg er heller redd for at det koster mer enn det smaker.

 

Edit: Ops, jeg glemte PSU. Da blir det jo enda dyrere. Jeg kan snart komme opp med et nytt forslag.

 

Ok, da blir det vel AM3 da eller? i7 ser jo ut til å være litt konge på ytelseshaugen for tiden, men kanskje verdt å droppe om man ikke skal opp i over 9000,- (det er jo her i5 kommer inn om et par uker).

 

Skjermkort; det var etterspurt et brukbart skjermkort så jeg nå. Det du linket til gir masse effekt for penga, men kan vel være verd å doble pris og ytelse hvis 3d-ytelse er noe man ønsker å prioritere. Tror ATI 4850 som er dobbelt så dyrt (men fortsatt ikke veldig dyrt) kan gi like mye effekt per krone.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sier jo litt om hvor erfaren du er. Hvordan i all verden vet brukeren som laster det ned a det ikke følger med f.eks. trojanere? De trenger du ikke merke, men kan være farlig å ha. De kan f.eks. stjele bank ID osv. At det er en trojaner der trenger ikke en gang merkes. Å havne i store botnets er også vanlig i slike versjoner. Det er jo heller LANGT I FRA bra.

 

Sammenlikningen er dårlig. At du kjører i 81 i 80sone skjer oftest ubevist. Uansett så er det ingen som råder folk til å kjøre for fort heller.

 

Det har ingenting å si om du bruker Limewire, TPB, Mininova eller hva **** du skal bruke. KAnskje sjansen er mindre på det ene enn det andre. Men ingen av dem fjerner filer med virus. Og hvis de gjør det, rekker de langt i fra å ta alle.

 

Jeg kan se på ett oppsett til deg om ikke så alt for lenge.

 

Flott. Venter i spenning :)

Lenke til kommentar

NB, den foreslåtte DVD enheten er en ren lese enhet! Kjøp brenner når du først kjøper, koster bare 20 kr mer ;)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344272

 

Terabyte disk koster 650kr. Vesentlig mer for penga enn med 500gb disk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343055

 

 

Kjøper du Windows 7 via amazon.co.uk, får du home premium ferdig levert og fortollet for ca samme pris som Vista koster på komplett.

Sjekk: http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-...3571&sr=8-1 NB! - du får da Engelsk utgave av det... Jeg ville uansett ventet med å kjøpe OS til W7 kommer, Kjøper du vista nå, kjøper du ett utdatert OS.

I mellomtiden kan du bruke Windows 7 Release Candidate gratis og lovling.

Og for ordens skyld, jeg har selv forhåndsbestillt den versjonen derfra (anbefaler ikke ting jeg ikke vil prøve selv ;) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hm. Lurer på to ting:

 

1. er det gratis oppgradering til Windows 7 når du kjøper Vista "fritt" (dvs. IKKE i forbindelse med en ferdig bygd pc)?

 

2. Hvor mye har skjermkort egentlig å si for videoredigering?

 

OK, innrømmer at jeg trengte å ta en titt på førsteposten igjen (Bruk: videoredigering, bildebehandling, lett spilling).

 

Sett at svaret på spørsmål 2 er at det ikke har så mye å si (noe flere kilder antyder, men jeg har ikke funnet 100% svar, blant annet norsk wikipedia motsier det, men det virker ikke troverdig på dette punktet), så bør kanskje rådet bli å kjøpe nettopp et billig kort ala 4670 likevel (ok, jeg tok feil), og gå for en god prosessor ala i7.

 

EDIT: Hardware's egen anbefaling til videoredigereren bekrefter at svaret på spørsmål 2 er at skjermkort har lite å si for videoredigering. Altså er det tilstrekkelig med 4670 om du ikke skal spille de heftigste spillene. Edit slutt.

 

Minne og prosessor er det jeg TROR er de viktigste komponentene både i en generell bruksmaskin og i en videoredigeringsmaskin (video er 2d. den er ganske lik på alle grafikkort, mens det grafikkortene kniver om er 3d-ytelse). SSD-disk ser ut til å også være anbefalt av og til. Slik det ser ut fra bla tomshardware og andre så er et godt skjermkort kun egnet til å bedre spillytelse, og hvis bruken kun er enkle spill så gir 4670 nok ytelse.

 

Det er mye å sette seg inn i. Tror ikke moeter vil kjøpe katta i sekken uansett. Den eneste faren er vel med ferdig-pcer der prisen er satt for en tid tilbake og ikke har blitt justert.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se gjør han det enkelt og godt ved å gå til netshop, sette opp AMD PC byggern slik.

 

Du har valgt følgende:

1 stk. NetShop 3 års PC garanti for stasjonære/kampanje modeller (På lager 20+)

1 stk. Produksjon og testing av PC stasjonær (På lager 100+)

1 stk. Netshop Miditower,"Telamon II", sort med kortleser og LCD display (På lager 100+)

1 stk. LC Power 550W "Super Silent - Black" 12cm vifte (Ubekreftet 02.09.2009)

1 stk. ASUS M4A78-VM, Socket AM2+/AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, 2xDIMM, GbLAN, (Ubekreftet 01.09.2009)

1 stk. AMD Phenom II X4 920 2,8 Ghz BOXED Socket AM2+ 8MB cache (På lager 5)

1 stk. OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18) (Ubekreftet 04.09.2009)

Ingen

1 stk. Samsung 750 GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1 (Ubekreftet 04.09.2009)

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. Club3D HD4670 1 GB GDDR3 PCIe 2.0 ATI RV730 XT, GS750 MHz, 2xDVI,TV-out (Ubekreftet 31.08.2009)

Ingen

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (Ubekreftet 03.09.2009)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 32-bit med upg Windows 7 (På lager 7)

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

Ingen

 

kr 6 366,-

 

Skulle gi krefter til alt han spør om i sin opprinnelige post. Ønskes litt mer grafikkrefter legg til 4850 istede for 4670.

Lenke til kommentar

Selvsagt bør det være 64 bit, natt da jeg surfa rundt. blir kr 33 dyrere, og dette er med fri oppgradering til win 7.

 

Men til encoding så er phii 940 atskillig bedre enn phi720 og dette gjelder faktisk de alle programmer borsett ifra på spill, dette på stock, derimot til spill meget liten forskjell.

 

Jo en SSD vil øke mange aspekter under redeigeringsarbeid, men skal en først gå for SSD å går en opp til Intels 80 gb gen 2, ca 600 mer enn SSD disken du foreslår. Dette fordi det er ikke nok å ha os på SSD en bør også ha de programmer en bruker mye der, samt det en arbeider med.

 

Dog ønsker en noe bedre spillytelse, klart en går for 4850 istede for 4670, prisen for dette er da 6752,.- med4850 og 64 bit os med fri win 7 oppgradering.

 

Normalt sett sier jeg også bygg selv, dog virker ikke trådstarter særlig lysten på det, iallefall slik jeg leser hans innlegg.

 

Største svakeheten med det hk, som er i den pc byggeren er kun 2 dim spor, en kan faktisk ha god nytte for 8 gb minne under videoredigering o tung bildebehandling.

 

Ps , jeg ser du setter opp 3 x 2 gb minne brikker, du vet at dette reduserer minnebåndbredden fra doual til singel, enten 2 eller 4 brikker.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Enig i det meste du sier i siste innlegg Osse, virker ikke som han ønsker å bygge selv nei. Er det forresten vanskelig for en nybegynner å bygge selv? Er det mange her som har ødelagt komponenter i sine første forsøk?

 

Noe av poenget med DDR3 er vel muligheten for 3-kanals minne (noe som jeg har sett brukere kommentere som en merkbar forskjell)? I så fall er hovedkortet en nokså vesentlig svakhet i oppsettet.

Lenke til kommentar

nei det er ingen sammenheng mellon minnetype og minnekanaler, det er kun I7 plattformen som har 3 minnekanler, har du 2 minnebriker brukes kun2 osv, Phenom støter doble minekanaler har du 1 eller 3 kjøres det som singel, 2 eller 4 så kjøres det dobble kanaler, var i allefall slik før og kan ikke minnes at jeg har lest noen plass at det har endret seg.

 

Største svakheten med det oppsettet fra netshop er at såvidt jeg kan see må en uforholdsmessig opp i pris der for å få 8 gb minne, burde ha vært 4 minnespor på hk.

 

Det er anske mang som ikke får til å bygge pc og ødelegger første gang , endel har en tendens til å bryte for mye og vet av endel som har kjørt skruhjernet ned i kondatorer under feste av cpu kjøler, og så er det endel kabinett som har megt kronglete løsninger for lys, av og p, usb, firewire osv. Har vel bygget rundt 100 rigger opp gjennom åra, mange har jeg latt pøbel i huset bygge, bare rettleda han noe, går som regel veldig greit, bare en tar seg tid og ikke blir utolmodig.

 

 

Men tilbake til trådstarter, e litt interisert å vite om an bruker noe fireire utstyr, slik at han også trenger firewire.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Jeg har lagt inn opsettene mine. :)

 

Men kan du bygge selv, eller skal du ha en ferdig?

 

Hadde jo tenkt å kjøpe ferdig, men innrømmer at det frister litt å bygge selv.

(Aldri gjort det, men ser flere anbefaler det, bl.a. økonomiske grunner)

 

Det jeg har blitt advart mot, er at delene ikke passer sammen, altså at en av dem blir flaskehals i systemet

Lenke til kommentar
nei det er ingen sammenheng mellon minnetype og minnekanaler, det er kun I7 plattformen som har 3 minnekanler, har du 2 minnebriker brukes kun2 osv, Phenom støter doble minekanaler har du 1 eller 3 kjøres det som singel, 2 eller 4 så kjøres det dobble kanaler, var i allefall slik før og kan ikke minnes at jeg har lest noen plass at det har endret seg.

 

Største svakheten med det oppsettet fra netshop er at såvidt jeg kan see må en uforholdsmessig opp i pris der for å få 8 gb minne, burde ha vært 4 minnespor på hk.

 

Det er anske mang som ikke får til å bygge pc og ødelegger første gang , endel har en tendens til å bryte for mye og vet av endel som har kjørt skruhjernet ned i kondatorer under feste av cpu kjøler, og så er det endel kabinett som har megt kronglete løsninger for lys, av og p, usb, firewire osv. Har vel bygget rundt 100 rigger opp gjennom åra, mange har jeg latt pøbel i huset bygge, bare rettleda han noe, går som regel veldig greit, bare en tar seg tid og ikke blir utolmodig.

 

 

Men tilbake til trådstarter, e litt interisert å vite om an bruker noe fireire utstyr, slik at han også trenger firewire.

 

Jeg har et Firewire-kort i min gamle maskin, og tenkte å bruke det for å laste inn video.

Har aldri bygget en pc selv, som som en skrev: en gang må bli den første :)

 

Slik jeg forstår det, burde man klare det med litt tålmodighet og varsomhet.

 

Har du forslag til et annet HK, som har flere minnespor, OG som spiller godt med det andre som er foreslått ?

Lenke til kommentar

Her er et godt grunnoppsett.

 

Dette gir grei ytelse, dog ønsker du mer grafikkrefter så gå for 4850, Detteer et kort jeg kan like, som du ser anbefaler jeg vifteløse skjermkort, dette da jeg liker meget stillegående rigger.

 

Jeg ville nok ha satt en annen cpu kjøler også inn.

 

Mend quad core og 8 gb minne, så er det en god rigg for ditt formål. Dog sr det ikke fri oppgradering til win7, ved å kjøpe vista, slik det var på nettshops byggeside

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Cpu kjøler

 

Dette er en cpu kjøler jeg har meget gode erfaringer med, vel det var forgjengeren da, egner seg ikke for maks overklokking, men den er blant de mest stille cpu kjølerene jeg har prøvd, og det er mange.

 

Kabinettalternativ

 

 

Jeg har også lyst til å nevne disse kabinetter, jeg har bygget rundt 15 rigger med forgjengeren til disse, de er litt trange men nsten ikke hørbar, og de tar seg bra ut også.

Lenke til kommentar

Takk til dere som har besvart meg, jeg tror jeg har blitt klokere.

Basert på summen av hva jeg oppfatter som lurt, har jeg klart å legge opp et eget forslag.

Har vel bestemt meg for å prøve å bygge min første maskin. Noe jeg må passe ekstra på ?

Noen som ser om jeg mangler noe ? (Leser litt om Skruer, kjølepasta, kabler etc, men blir ikke klok)

 

Kan du som kan litt om hardware, vær-så-snill, og kommentere/foreslå endringer her:

Alt er hentet fra Komplett, for enkelhets skyld

 

Antistatic Armchain 6 feet

Varenr.: 303162

99.00

 

 

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Varenr.: 343055

625.00

 

 

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 2GB,Non-ECC, 1.8V, 240pin, CL6-6-6-20

Varenr.: 414793

1196.00

(Kan lite om minne, men vet jeg vil ha 6 eller 8 GB, ser dette ok ut ?

Kan jeg benytte 3 stk 2gb-brikker, eller må de stå i par?)

 

Samsung DVD-brenner SH-S222L/BEBE Dual, Lightscribe, Black, IDE, OEM

Varenr.: 436591

275.00

 

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

Varenr.: 434415

1195.00

(Kan lite om prosessorer, men kan denne være bra?)

 

 

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Varenr.: 431468

1079.00

(Kan IKKE noe om HK, men vil dette passe til kabinett, prosessor og de andre delene)?)

 

XFX Radeon HD 4870 1GB "xXx" GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 775/3800MHz

Varenr.: 482048

1399.00

(Kan lite om skjermkort, ser dette ok ut ?)

 

Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU)

Varenr.: 354717

615.00

(Aner ikke om kabinettet passer, gjør det ? Bør jeg se på noe annet?)

 

 

Microsoft Windows Vista Home Premium Nor SP1,OEM, 64bit, w/Offer Form

Varenr.: 483413

1295.00

(Så vidt jeg kan se , inkluderer dette oppgradering wil Win7.

Jeg HAR allerede lisens til XP media senter, kan dette oppgraderes til Vista/7)

 

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

Varenr.: 339898

835.00

(Har jo ikke peiling, men duger dette ?)

 

 

 

Er det noe som mangler ???

Må jeg ha en egen cpu-kjøler ?

 

 

Så også på en ssd-disk:

Crucial SSD M225 series 2,5" 128GB SATA2, read/write speed of up to 250MB/190MB sec, 64MB Cache, MLC

Varenr.: 490277

2399.00

Vil jeg ha noe effekt av å legge os på denne?

Er det verdt pengene liksom, blir maskinen betydelig kjappere ?

 

 

Takk på forhånd, om du gidder å svare :)

Lenke til kommentar

Boxed CPU kommer med kjøler, så det trenger du strengt tatt ikke utenom med mindre du ikke er fornøyd med støyen eller ytelsen på den som følger med. Med mindre du har ekstreme krav, så tror jeg du blir ok fornøyd med som følger med CPU. Det er uansett noe du kan vurdere i etterkant.

 

Minnebrikkene bør stå 2 og 2. 4 av de du listet virker helt greit.

Strømforsyningen duger. Vil kanskje skrante litt om du vurderer flere skjermkort i samme PC, så det er noe å ta med i betraktningen på om du vil ha en heftigere med det første. En god PSU blir dessuten med gjennom mange oppgraderinger, så her kan du fleske på litt ekstra (synes jeg da).

 

SSDen vil nok hjelpe litt ja (sitter på SSD selv og digger det). Men jeg ville vurdert en 64GB versjon istedet hvis prisen blir av betydning.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Takk til dere som har besvart meg, jeg tror jeg har blitt klokere.

Basert på summen av hva jeg oppfatter som lurt, har jeg klart å legge opp et eget forslag.

Har vel bestemt meg for å prøve å bygge min første maskin. Noe jeg må passe ekstra på ?

Noen som ser om jeg mangler noe ? (Leser litt om Skruer, kjølepasta, kabler etc, men blir ikke klok)

 

Kan du som kan litt om hardware, vær-så-snill, og kommentere/foreslå endringer her:

Alt er hentet fra Komplett, for enkelhets skyld

 

Antistatic Armchain 6 feet

Varenr.: 303162

99.00

 

 

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Varenr.: 343055

625.00

 

 

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 2GB,Non-ECC, 1.8V, 240pin, CL6-6-6-20

Varenr.: 414793

1196.00

(Kan lite om minne, men vet jeg vil ha 6 eller 8 GB, ser dette ok ut ?

Kan jeg benytte 3 stk 2gb-brikker, eller må de stå i par?)

 

Samsung DVD-brenner SH-S222L/BEBE Dual, Lightscribe, Black, IDE, OEM

Varenr.: 436591

275.00

 

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3, 95W, Boxed

Varenr.: 434415

1195.00

(Kan lite om prosessorer, men kan denne være bra?)

 

 

Gigabyte GA-MA790XT-UD4P, Socket-AM3 AMD 790X+SB750, ATX, DDR3 , Firewire, GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Varenr.: 431468

1079.00

(Kan IKKE noe om HK, men vil dette passe til kabinett, prosessor og de andre delene)?)

 

XFX Radeon HD 4870 1GB "xXx" GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 775/3800MHz

Varenr.: 482048

1399.00

(Kan lite om skjermkort, ser dette ok ut ?)

 

Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU)

Varenr.: 354717

615.00

(Aner ikke om kabinettet passer, gjør det ? Bør jeg se på noe annet?)

 

 

Microsoft Windows Vista Home Premium Nor SP1,OEM, 64bit, w/Offer Form

Varenr.: 483413

1295.00

(Så vidt jeg kan se , inkluderer dette oppgradering wil Win7.

Jeg HAR allerede lisens til XP media senter, kan dette oppgraderes til Vista/7)

 

Corsair Powersupply 550W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

Varenr.: 339898

835.00

(Har jo ikke peiling, men duger dette ?)

 

 

 

Er det noe som mangler ???

Må jeg ha en egen cpu-kjøler ?

 

 

Så også på en ssd-disk:

Crucial SSD M225 series 2,5" 128GB SATA2, read/write speed of up to 250MB/190MB sec, 64MB Cache, MLC

Varenr.: 490277

2399.00

Vil jeg ha noe effekt av å legge os på denne?

Er det verdt pengene liksom, blir maskinen betydelig kjappere ?

 

 

Takk på forhånd, om du gidder å svare :)

 

kabinettet bråker som ett fly, og skal du ha flykabinett så bør du ha antec 900.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...