Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

På hvilken måte da egentlig??

 

At Taliban er muslimer ??

 

Milorg D13 ble opprettet utelukket pga. okkupasjonen, kjempet mot den og ble oppløst da krigen var vunnet.

 

Taliban grep makten over et helt land, torturerte og teroriserte befolkningen der og gav ly til en terroristorganisasjon som Al Qaida selvom de var fullt klare over Al Qaidas handlinger. Det er ingen ting å sammenligne her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke holde seg seriøs!?

 

Hei, det er ikke meg som prøver å bruke teknologiske fremskritt til å forsvare angrepskriger. Tror de vi har problemer med selve teknologien? Nei, vi har problemer med at det kommer til å bli brukt til å forsvare flere overgrep i vårt navn.

 

Angrepskriger... Tror du virkelig USA vil tillate et nytt terrorangrep ala 11/09-01 dersom det kan unngås? Tenk deg hva som kan rammes neste gang. Kansje blir det Chrysler Building, Empire State Building eller Smith Tower... Eller et helt annet mål. Jeg var uenig med George W. Bush i mye av det han sa og gjorde, men jeg støttet ham fullt ut i at det var bedre å drepe fienden i deres eget land istedefor å risikere flere angrep på USA! Å drepe opprørere og terrorister med droner før de rekker å utføre angrep mot egne og/eller allierte soldater eller ditt eget land er helt legitimt og ikke noe overgrep!

Lenke til kommentar

Jeg vil se en sverm av stilige droner mot andre droner i skywars langt oppe i store blå. Intervjuer av de ulike produsenetene og pilotene før og etter kampene. Bookmakere som tar veddemål. Kommentatorer som kommenterer. Tilskuere i gigantiske øltelter nede på bakken med storskjerm. Underholdning og morro uten tapte menneskeliv. Når man får det til å funke kan det kombineres med de olympiske leker.

 

Slik skulle krigføring vært!:D

 

1) Dette er en seriøs tråd.

 

2) Jeg vil se droner slik de brukes i dag, til å ta ut mål på bakken slik de er ment for i tillegg til overvåkning. Droner er et glimrende våpen og jeg er sikker i min sak på at teknologien med dem kommer til å gå langt videre og at bruken blir langt mer utstrakt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig! Vi i Norge ble jo invadert av et annet land. Mens afghanistan...wtf, pointet er jo at de er bonkers fucking mental!

 

Forskjellen er enorm! Norge ble invadert av Nazi-Tyskland helt uten noen grunn annet enn Adolf Hitlers maktsyke og ønske om et germansk og arisk Europa! Afghanistan ble invadert fordi Talibanregimet nektet å samarbeide med USA og utlevere Osama bin Laden etter terrorangrepet 11/09-01. Invasjonen av Afghanistan samt den påfølgende okkupasjonen var og er fortsatt fullstendig legitim! Og akkurat det samme kan man si om droneangrepene både i Afghanistan og Pakistan ettersom de går etter opprørere som kjemper både mot de utenlandske soldatene samt mot landenes regjering!

Lenke til kommentar

Det er virkelig trist lesning på tråden her. En lurer på om det virkelig kan være mennesker som står bak innleggene, eller om det roboter som er programert til å melde at droner er topp.

 

Typisk trumf-kort til en bruker som åpenbart ikke forstår situasjonen og angriper motpartens holdninger og synspunkter.

 

Hvorfor er ikke dronene topp? Bomben vil falle uansett og folk vil dø. Om den faller fra et F-16 fly eller en MQ-9 Reaper spiller ingen rolle, avgjørelsen om å ta liv er hverken droneoperatøren eller jagerpilotens avgjørelse, den kommer fra høyere makter.

 

Droner er rimeligere, mindre risikofylte og ikke minst mye enklere. Hva er det her som IKKE er bra med droner annet enn noen få arbeidsløse piloter?

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke dronene topp? Bomben vil falle uansett og folk vil dø. Om den faller fra et F-16 fly eller en MQ-9 Reaper spiller ingen rolle, avgjørelsen om å ta liv er hverken droneoperatøren eller jagerpilotens avgjørelse, den kommer fra høyere makter.

 

"Høyere makter". Det høres ut som en er på oppdrag fra Gud. Eller det er skjebnen som rår. Snart er det maskinene som er disse "høyere makter" :

 

"The United States government is reportedly working to develop pilotless military drones that are fully automatic, identifying and destroying human targets on the ground without any intervention from an operator or pilot back in Nevada, and this is generating virtually no public outrage. The drones would reportedly seek their targets based on facial-recognition software or other biometrics. The Defense Department planners have dubbed the technological leap “lethal autonomy,” meaning that the life-or-death decision can be made instantaneously and independently by the machine without any slowing down of the process due to a human being having to make a decision whether to fire or not."

 

http://original.antiwar.com/giraldi/2011/09/28/robo-death-made-in-the-usa/

 

Det må altså gå så fort at man har ikke tid til å involvere en menneskehjerne.

 

Det blir et nytt skritt vekk fra det menneskelige. Hvis 80 Taliban-ungdom i en koranskole slaktes av soldater på bakken, med maskinpistoler, så kaller vi det en krigsforbrytelse utført av psykopater. Hvis de derimot slaktes av kvisete ungdom med joystick, på den andre siden av kloden, så hever vi ikke et øyebryn. Og ikke den kvisete ungdommen heller. Det er som et dataspill for ham.

 

Det hele er fjernet fra det menneskelige. Og snart blir det også maskiner som får jobben å slakte.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke dronene topp? Bomben vil falle uansett og folk vil dø. Om den faller fra et F-16 fly eller en MQ-9 Reaper spiller ingen rolle, avgjørelsen om å ta liv er hverken droneoperatøren eller jagerpilotens avgjørelse, den kommer fra høyere makter.

 

"Høyere makter". Det høres ut som en er på oppdrag fra Gud. Eller det er skjebnen som rår. Snart er det maskinene som er disse "høyere makter" :

 

"The United States government is reportedly working to develop pilotless military drones that are fully automatic, identifying and destroying human targets on the ground without any intervention from an operator or pilot back in Nevada, and this is generating virtually no public outrage. The drones would reportedly seek their targets based on facial-recognition software or other biometrics. The Defense Department planners have dubbed the technological leap “lethal autonomy,” meaning that the life-or-death decision can be made instantaneously and independently by the machine without any slowing down of the process due to a human being having to make a decision whether to fire or not."

 

http://original.antiwar.com/giraldi/2011/09/28/robo-death-made-in-the-usa/

 

Det må altså gå så fort at man har ikke tid til å involvere en menneskehjerne.

 

Det blir et nytt skritt vekk fra det menneskelige. Hvis 80 Taliban-ungdom i en koranskole slaktes av soldater på bakken, med maskinpistoler, så kaller vi det en krigsforbrytelse utført av psykopater. Hvis de derimot slaktes av kvisete ungdom med joystick, på den andre siden av kloden, så hever vi ikke et øyebryn. Og ikke den kvisete ungdommen heller. Det er som et dataspill for ham.

 

Det hele er fjernet fra det menneskelige. Og snart blir det også maskiner som får jobben å slakte.

 

Sykt skremmende det der, men jeg står likevel fast på at som våpensystem er det uansett genialt..

 

At man velger å bruke det og hvordan det brukes er en annen diskusjon.

 

Jeg synes usa burde bombes slik at det endelig kan bli fred i verden . De trenger å smake sin egen medisin tror jeg..

Lenke til kommentar

Å begynne med autonome våpenplatformer er en veldig skummel sak, synes jeg. Med den utviklingen i teknologi som vi har sett de siste tredve år så er det ikke så fryktelig utenkelig at vi får kraftige våpen som ikke bare er utenfor vestlig "good guy"-kontroll, men utenfor mennesklig kontroll overhodet. Sikkert fryktelig praktisk for folk uten skrupler som kan slippe løs en slik for å ta livet av et mål, og når alle i bydelen ligger med lapp på tåa kan de si "woops, vi glemte å kjøre windows update før vi startet".

 

Akasha: For å få fred i verden nytter det ikke å bombe noe eller noen som helst. Bombing (eller andre drap for den del) er midlertidige løsninger på kortsiktige problemer. Det eneste scenariet der bombing gir fred, er der det ikke er noen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg synes usa burde bombes slik at det endelig kan bli fred i verden . De trenger å smake sin egen medisin tror jeg..

 

Jeg syns du burde ta selvmord.

 

Det hjelper ikke noe, jeg blir jo bare født på ny...

 

Så det er kun en midlertidig løsning i så fall

 

du blir ikke det, men hvis du blir det så får vi håpe du blir født i amerika da :)

Lenke til kommentar

Blir litt for dumt a kalle norske motstandsfolk for terrorister ved a vise til Taliban. Talibankrigere som slass mot vestlige styrker er ikke terrorister, det kaller ikke vestlige soldater dem heller, men de som bruker frykt og terror mot sivilbefolkningen er terrorister. Stor forskjell som ser ut til a matte oppklares hver eneste gang vi gar inn pa temaet.

 

Mange her ser ut til a annse droner, forst og fremst som en vapenplatform. Dette stemmer ikke. Droner egner seg best til overvakning og har antagelig spart mange sivile liv ved at man far lokalisert fienden og engasjert han, istedenfor at man skyter pa sansynlige mal. Pa denne maten bekjemper man de stridende og unngar, i storre grad, at sivile fanges i skuddlinjen. Som vapenplatform er konvensjonelle fly og helikoptre fullstendig overlegne i normale taktiske rammer. Eneste ommradet dronene egner seg bedre er ved operasjoner slik vi har sett i grenseommradene mellom Pakistan og Afghanistan.

Lenke til kommentar

Jeg synes usa burde bombes slik at det endelig kan bli fred i verden . De trenger å smake sin egen medisin tror jeg..

 

Jeg syns du burde ta selvmord.

 

Det hjelper ikke noe, jeg blir jo bare født på ny...

 

Så det er kun en midlertidig løsning i så fall

 

du blir ikke det, men hvis du blir det så får vi håpe du blir født i amerika da :)

 

genialt.. da bruker jeg dronene på alle jeg ikke liker...

 

Det er de jo så flinke til fra før..

Lenke til kommentar

Mange her ser ut til a annse droner, forst og fremst som en vapenplatform. Dette stemmer ikke. Droner egner seg best til overvakning og har antagelig spart mange sivile liv ved at man far lokalisert fienden og engasjert han, istedenfor at man skyter pa sansynlige mal. Pa denne maten bekjemper man de stridende og unngar, i storre grad, at sivile fanges i skuddlinjen. Som vapenplatform er konvensjonelle fly og helikoptre fullstendig overlegne i normale taktiske rammer. Eneste ommradet dronene egner seg bedre er ved operasjoner slik vi har sett i grenseommradene mellom Pakistan og Afghanistan.

 

Hvor har du det fra at det er den eneste typen strid droner passer til? Jeg ville feks. med glede sluppet dem løs over havområdene utenfor Somalia og skutt på hver eneste pirat!

 

Som vi ser feks. med det nye superflyet USA har testet samt opptrappingen av dronebruk i Afghanistan og Pakistan tror jeg den typen våpenteknologi bare vil ta mer og mer over.

Lenke til kommentar

Mange her ser ut til a annse droner, forst og fremst som en vapenplatform. Dette stemmer ikke. Droner egner seg best til overvakning og har antagelig spart mange sivile liv ved at man far lokalisert fienden og engasjert han, istedenfor at man skyter pa sansynlige mal. Pa denne maten bekjemper man de stridende og unngar, i storre grad, at sivile fanges i skuddlinjen. Som vapenplatform er konvensjonelle fly og helikoptre fullstendig overlegne i normale taktiske rammer. Eneste ommradet dronene egner seg bedre er ved operasjoner slik vi har sett i grenseommradene mellom Pakistan og Afghanistan.

 

Hvor har du det fra at det er den eneste typen strid droner passer til? Jeg ville feks. med glede sluppet dem løs over havområdene utenfor Somalia og skutt på hver eneste pirat!

 

Som vi ser feks. med det nye superflyet USA har testet samt opptrappingen av dronebruk i Afghanistan og Pakistan tror jeg den typen våpenteknologi bare vil ta mer og mer over.

 

Jeg sier ikke at de ikke egner seg overhodet, men at konvensjonelle fly er overlegne. Dette blir veldig klart hver gang man ser bade droner og konvensjonelle fly driver CAS. Man far rett og slett mye bedre uttelling med fly som er bygd for dette og de kan bare med seg flere og mer egnede vapen. Low pass er heller ikke sa veldig avskrekkende med en drone.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at dronene vil erstatte bemannede kampfly mer og mer.

 

http://prairiepundit.blogspot.com/2011/09/navy-wants-to-replace-f-35-with-x-47b.html

 

Nå husker jeg ikke hvor jeg leste dette, men er sikker på å ha hørt at USAs kjøp av 2400 F-35 fly skal være tidens bomkjøp fordi det allerede ved lansering satses hardt på droner og at F-35 mest sansyneligvis ikke vil få løpt sin fartstid ut før dronene er i stand til å overta det meste av arbeidet.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare USA som bruker droner.

 

17 drept og 60 skadet i Somalia. Og dronene var fra... Israel. Det er visst fritt fram. Alle som har droner kan drepe fritt, det er bare å ta det med seg til et tilstrekkelig fattig land.

 

"They added that more than 60 others were also injured in the strikes.

Israel has reportedly deployed five unmanned aerial vehicles in a Kenyan military base near the border with neighboring Somalia, and has also passed a considerable amount of heavy weapons to Kenya. The Israeli regime has even sent thirteen trainers to Kenya to provide the Kenyan army with technical training or assistance related to Nairobi’s military operations in war-torn Somalia.

Kenyan Prime Minister Raila Odinga recently requested Tel Aviv’s assistance in carrying out intensified offensives inside Somalia."

 

http://www.presstv.ir/detail/211871.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...