Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Det er jo derfor det er så godt å ha så mange alternativer å velge i.. Alltid noe som passer for enhver. :)

Jeg surfer temmelig mye, men begrenser meg selv med det abo jeg har nå fordi jeg vet at regningen plutselig kan bli veldig dyr.. Dessuten hjelper ikke spotify akkurat. Håper det blir portet til N900 snart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kompis fra usa finner ikke den i butikkene idag(hva jeg tviler om) skal han bestille en til meg fra nokiausa.com der de har satt ned prisen fra 649$ til 559$, og det ser ut som de har de på lager. Tastaturen og prisen skal jeg i hvert fall være fornøyd med :roll:

gleder meggggggggggggggggg :D:xmas:

Endret av alik
Lenke til kommentar

Ser at man må bruke fn tasten for å få piltast opp og piltast ned..

 

Hva trenger man pilene til egentlig, annet enn i spill? :ph34r:

 

Regner nesten med at hvis det blir et problem med piltastene i programmer der man ikke skal skrive, så kan man sikkert få en plugin som endrer layout på tastaturet slik at æ, ø og å blir borte ved behov.. Maemo er jo helt åpent, så å endre tastaturopsett bør ikke være noe problem.

Ser for meg at jeg trenger de tre bokstavene oftere enn jeg trenger piltastene.. :cool:

Lenke til kommentar
Ser at man må bruke fn tasten for å få piltast opp og piltast ned..

 

Hva trenger man pilene til egentlig, annet enn i spill? :ph34r:

 

Regner nesten med at hvis det blir et problem med piltastene i programmer der man ikke skal skrive, så kan man sikkert få en plugin som endrer layout på tastaturet slik at æ, ø og å blir borte ved behov.. Maemo er jo helt åpent, så å endre tastaturopsett bør ikke være noe problem.

Ser for meg at jeg trenger de tre bokstavene oftere enn jeg trenger piltastene.. :cool:

Jeg tror jeg leste (på talk.maemo.org) at man kan endre layout til et annet tastatur, e.g. uk - vanlig metode for å bytte enkelte taster, xmodmap hadde ikke en på maemo.org fått til å fungere ennå.

Lenke til kommentar
Uch, gribbene har ikke noe avslag å tilby, selv om en tar den feiteste datapakka deres og binder seg i et år.. Noen som vet om andre aktører som tilbyr avslag/subsidiering?

 

Angående tastatur, så er det vel ikke noe stress? Dette er Linux mann, burde være null problem å få fiksa pilene om en skulle trenge det.

 

Hehe. Sant det. Men jeg synes utseende på tastaturet var stygt i forhold til de andre hvor piltastene er slik de skal, og det kan man ikke programmere bort ;P

Men klart, dette er jo bare en manns mening, og det betyr ikke stort i det store bildet.

N900 er, slik jeg ser det etter mye research, en fantastisk sak som er verd å prøve ut!

Lenke til kommentar
Hadde noen vært interesert å kjøpe den for 4500 kr?

Muligens får en eller to ekstra fra usa...

 

Tenkte på å selge en norsk utgave av den til sånn 4200, men tror nok jeg ender opp med å la den være en julegave til meg selv :p (hvis jeg noensinne får den da. ElGuide hos elkjøp viste sist jeg sjekket 16/12 i butikken min =/)

Lenke til kommentar
Uch, gribbene har ikke noe avslag å tilby, selv om en tar den feiteste datapakka deres og binder seg i et år.. Noen som vet om andre aktører som tilbyr avslag/subsidiering?

 

Angående tastatur, så er det vel ikke noe stress? Dette er Linux mann, burde være null problem å få fiksa pilene om en skulle trenge det.

 

Hehe. Sant det. Men jeg synes utseende på tastaturet var stygt i forhold til de andre hvor piltastene er slik de skal, og det kan man ikke programmere bort ;P

Men klart, dette er jo bare en manns mening, og det betyr ikke stort i det store bildet.

N900 er, slik jeg ser det etter mye research, en fantastisk sak som er verd å prøve ut!

 

Kødder du? Stygt?

Da er det vel en helt annen telefon du er på utkikk etter da..

 

Det er nøyaktig like mange taster på begge layoutene og samme fasong..

Eneste forsjellen er hva som står på de respektive tastene.

 

Sjekk bildet av UK layaut her og sammenlign med bildet over..

 

N900 UK

 

 

Komplett.no annonserer iallefall N900 med "fri prat" abb til 3339,- og oppover..

 

Mulig det kommer bedre tilbud etterhvert.

Lenke til kommentar

Ja det er jo selvsagt like mange taster på tastaturene..

Men rent estetisk, altså hva som står på de respektive tastene. Der synes jeg uten tvil at UK layouten kommer best ut av de to. Men dette er jo bare min mening over hvem av layoutene som ser penest ut. Og som jeg sier som har det ingen innvirkning på om jeg kjøper N900 eller ei. For den skal jeg ha uansett, jeg må bare revurdere om det blir en UK utgave istede for den vi får her hjemme. Thats it, så nei, det er nok ikke en helt annen telefon jeg er på utkikk etter da ;)

 

 

Kødder du? Stygt?

Da er det vel en helt annen telefon du er på utkikk etter da..

 

Det er nøyaktig like mange taster på begge layoutene og samme fasong..

Eneste forsjellen er hva som står på de respektive tastene.

 

Sjekk bildet av UK layaut her og sammenlign med bildet over..

 

N900 UK

 

 

Komplett.no annonserer iallefall N900 med "fri prat" abb til 3339,- og oppover..

 

Mulig det kommer bedre tilbud etterhvert.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Kanskje jeg (og andre) legger for mye i hva piltastene på en enhet med touch-skjerm betyr for bruken, men jeg ville aldri ha kjøpt en bærbar hvor de har slengt dem i en stripe utenfor en forkrøplet liten Enter-tast etc. — det vet jeg av erfaring og bruksmønster ville irritert meg grenseløst nesten hver eneste gang jeg tok i maskinen.

 

En annen ting jeg synes er unødig å måtte leve med er at de har flyttet komma til FN + Punktum. Komma er et alt for mye brukt tegn til at det er akseptabelt å "gjemme det bort". — Og hvor har de gjemt "&" hen ...?

 

Å måtte bruke tid på å "remappe" for så å ha flere taster som fungerer annerledes enn de er merket er forøvrig en helt uinteressant tanke for mitt vedkommende.

 

En tjapp sammenligning av forskjellene (røde taster) på de nordiske tastene kontra UK/USA-modellen;

post-79107-1259522551_thumb.png

Lenke til kommentar
Kanskje jeg (og andre) legger for mye i hva piltastene på en enhet med touch-skjerm betyr for bruken, men jeg ville aldri ha kjøpt en bærbar hvor de har slengt dem i en stripe utenfor en forkrøplet liten Enter-tast etc. — det vet jeg av erfaring og bruksmønster ville irritert meg grenseløst nesten hver eneste gang jeg tok i maskinen.

 

En annen ting jeg synes er unødig å måtte leve med er at de har flyttet komma til FN + Punktum. Komma er et alt for mye brukt tegn til at det er akseptabelt å "gjemme det bort". — Og hvor har de gjemt "&" hen ...?

 

Å måtte bruke tid på å "remappe" for så å ha flere taster som fungerer annerledes enn de er merket er forøvrig en helt uinteressant tanke for mitt vedkommende.

 

En tjapp sammenligning av forskjellene (røde taster) på de nordiske tastene kontra UK/USA-modellen;

post-79107-1259522551_thumb.png

 

Helt enig i hva du skriver her.

Det er som sagt ikke tvil om at UK/USA tastaturet er det mest brukervennlige og peneste av de to.

Så da er spørsmålet, hva gjør jeg nå. Jeg tror ikke jeg vil ha den nordiske versjonen, bare på grunn av det der. Da vil jeg heller remappe inn de tre bokstavene æøå istede for å måtte harve over 30% av tastene på den nordiske versjonen for å få nå det någenlunde i system.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...