Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kausjonssystemet i USA.


Ferchie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fungerer på den måten at man kan kjøpe seg fri fra å sitte i fengsel den tiden det tar før saken kommer for retten. Dvs at man slipper varetekt. Man kjøper seg ikke fri fra straffen da denne ikke er satt enda.

 

Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, derfor har man muligheten til å slippe å sitte i fengsel uten å ha fått en dom i rettsystemet. Vinner man saken får man også pengene igjen mener jeg å huske.

 

I noen tilfeller, der det er stor sjans for at en mistenkt skal rømme landet eller ødelegge beviser blir kausjonssummen satt meget høyt, eller muligheten for å betale kausjon forsvinner helt.

 

Håper dette forklarte det litt.

Lenke til kommentar

Ikke "muligens", man blir jaktet av dusørjegere, og dette signerer man på at man godtar. Det er ikke et "get outta jail cheap" kort. Er massevis av dusørjeger-firmaer som jobber med Bail Bonds-firmaene. USA er eneste landet som har lovlige dusørjegere, derfor finnes dette systemet bare der.

Lenke til kommentar
Ikke "muligens", man blir jaktet av dusørjegere, og dette signerer man på at man godtar. Det er ikke et "get outta jail cheap" kort. Er massevis av dusørjeger-firmaer som jobber med Bail Bonds-firmaene. USA er eneste landet som har lovlige dusørjegere, derfor finnes dette systemet bare der.

 

Regner med at dusørjegerene jobber for bail bonds firmaene, men hva hvis man får mora si til å betale og hun ikke har lyst til å sende folk på deg? Kan man da minske risikoen for å bli jakta på? Regner med at alle småkriminelle får en pris på seg hvis de ikke møter i retten? Noen blir vel kanskje etterlyst, men sikkert mange som har sluppet unna pga dette?

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at alle som ikke møter opp til gitte dato vil få saken sin gitt videre til dusørjegere.

 

Hva hvis man ikke har en dusør på hodet da? Dusørjegere jobber ikke gratis...

 

Si man betaler kausjon på 1000 dollar for en narkotika overtredelse eller noe, så stikker av. Vil ikke tro man da får en dusør på seg, men retten sitter igjen med disse pengene, imens den tiltalte fortsatt er etterlyst, men verken hovedprioritert av politiet eller med en sum på hodet.

 

Dusørjegerene er nok ikke veldig billig, og jeg tror ikke påtalemyndighetene bruker penger og ressurser på alle som stikker av fra sin rettsak? Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at alle som ikke møter opp til gitte dato vil få saken sin gitt videre til dusørjegere.

 

Det stemmer. Det er kun når vilkårene for kausjonen blir brutt at dusørjegere eventuelt kan ta saken. Kausjon betales rett og slett som en garanti for at vedkommende følger opp meldeplikten og møter opp i retten. Dersom man ikke møter opp blir kausjonssummen brukt som et insentiv for dusørjegere til å finne vedkommende.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at alle som ikke møter opp til gitte dato vil få saken sin gitt videre til dusørjegere.

 

Hva hvis man ikke har en dusør på hodet da? Dusørjegere jobber ikke gratis...

 

Si man betaler kausjon på 1000 dollar for en narkotika overtredelse eller noe, så stikker av. Vil ikke tro man da får en dusør på seg, men retten sitter igjen med disse pengene, imens den tiltalte fortsatt er etterlyst, men verken hovedprioritert av politiet eller med en sum på hodet.

 

Dusørjegerene er nok ikke veldig billig, og jeg tror ikke påtalemyndighetene bruker penger og ressurser på alle som stikker av fra sin rettsak? Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil

Burde egentlig ikke uttale meg her i og med at jeg ikke er sikker, men min oppfatning er at alle saker er aktuelle for dusørjegerne. Om de tar saken eller ikke er opp til dem. Det går et program på Discovery om dusørjegere, og i mange tilfeller tar de saken hvor det er snakk om ''småpenger'' om de har nok informasjon nok om siktede, noe som gjør en pågripelse kjapp og enkel.

 

Nå vet jeg ikke om det er en minimumstakst for kausjon, men min oppfatning er at de generelt er veldig høye.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar

Dusørjegerne får en del av kausjonspengene såvidt jeg vet, de blir betalt av rettsvesenet. Eller bail bonds firmaet som har saken, ikke helt sikker. Hvis jegerne bruker stygge metoder mot "klientene", skyter de seg selv i foten fordi da vil ikke klienten bruke bail bonds-firmaet neste gang, og dermed mister de en kunde så og si.

Det er derfor de stresser med å få tak i folk som har saker som er nesten foreldet, for da får de ikke betalt hvis de mister rettsdatoen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

I norsk rett er kausjon hjemlet i straffeprosessloven:

 

§ 188. I stedet for fengsling kan retten treffe beslutning om forføyning som nevnt i § 181, eller om sikkerhetsstillelse ved kausjon, deponering eller pantsettelse.

 

 

I stedet for fengsling kan retten treffe beslutning om plassering i institusjon eller kommunal boenhet. Slik plassering kan bare skje dersom institusjonen eller kommunen samtykker. Retten kan beslutte at siktede som er psykisk utviklingshemmet og antas å være utilregnelig, skal plasseres i en fagenhet for tvungen omsorg, jf. straffeloven § 39 a. Når den siktede skal oppholde seg i institusjon eller kommunal boenhet, kan retten fastsette at den siktede skal kunne holdes tilbake der mot sin vilje og hentes tilbake ved unnvikelse, om nødvendig med tvang og med bistand fra offentlig myndighet.

 

Reglene i §§ 184, 185 og 187 gjelder tilsvarende.

 

Regelen er aldri blitt brukt, og vil antageligvis ikke bli brukt i den overskuelige fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...