Gå til innhold

Nytt stativ - egnet for makro


Anbefalte innlegg

Har nå kommet frem til at jeg skal ha meg et nytt stativ. Har fra før et billig, men greit stativ. Problemet med det er at det er helt ubrukelig til makro.

 

Det jeg lurer på er hva som er å anbefale til dette formålet. For meg er det viktigste at det er enkelt å gjøre små justeringer, og at jeg kan komme nært bakken med kamera.

 

Når det kommer til prisklasse er jeg veldig usikker. Vet rett og slett ikke hva jeg må ut med for å få noe brukbart. Trenger absolutt ikke det dyreste.

 

Takker for svar...

 

 

 

PS. Veldig greit om dere anbefaler stativ som er mulig å få kjøpt i butikk i Bergen. Japan Photo og Ur og Foto er finr butikker.

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette innlegget (redigert) har jeg også postet tidligere

under en annen tråd om stativ:

 

Jeg kjøpe meg et stativ hos Elite-Foto for en stund

siden. Stativet kostet 1.599,- (mulig det var tilbud

inkl. kulehode), og heter Vanguard Alta Pro 263.

 

Et solid og meget anvendelig stativ. Stativet fikk

forøvrig TIPA-2009 prisen.

 

Når det gjelder macro har det følgende muligheter:

 

Snu midtsøylen (egentlig mer prakk enn nytte)

Vinkle midtsøylen 90 grader til sidene.

Folde ut bena tilnærmet horisontalt.

 

Mer info finner du her:

 

http://www.vanguardusa.com/ for detaljer.

 

PIMPIM

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Fant forresten et veldig interessant hode. Noen som har noen erfaringer med det? Syns det var litt i overkant når det gjelder pris, så egentlig hadde jeg vel blitt gladest om noen visste om noe tilsvarende...bare rimeligere. Egentlig trenger jeg kun denne finjusteringen i en retning; frem og tilbake (for fokus).

 

Ellers så stativet du nevner, Pim, ganske greit ut.

 

Edit: Noe sånt ser egentlig ganske genialt ut. Noen som vet om noen modeller jeg kan se på?

Endret av SKT
Lenke til kommentar
Jeg fotograferer mye macro, og kjøpte derfor Velbon Sherpa 600R fotostativ 162cm, 2,1kg - fikk det anbefalt her, kjøpte på JP og det var ikke dyrt. Jeg er godt fornøyd med det. (Tror det var et par hundrede kroner billigere da jeg kjøpte det)

RandiA

 

Jepp, det er ikke et dumt valg.

 

Ikke hør på alle som mener ditt og datt om at stativer må koste mange tusen. Bare vas! Det er motivet som må være mest mulig i ro. Det vil ikke bli noe problem med rystelser i stativet. Spesielt ikke når stativet er så godt planetet i jorda som det er når man tar makro-bilder..

 

Må jo også tenke på at stativet bør være lett.. Slitsomt å dra med seg noe for tungt i skauen..

 

Edit: Men hvis du har et stativ som er tilsvarende velbonenen, så blir det vel ikke noe oppgradering.. Men de spinkleste på elkjøp er jeg enig i at suger kraftig. Men mange tusen er strengt tatt ikke nødvendig..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Må jo også tenke på at stativet bør være lett.. Slitsomt å dra med seg noe for tungt i skauen..

Lette stativer som er like bra som de tyngre, må nødvendigvis bli dyrere (les: laget av mer eksotiske materialer). _Men_ det er ikke sikkert man trenger et stort stativ. I de fleste makrosituasjoner jobber man relativt nært bakkenivå, det er da også flere produsenter som lager stativer som er spesielt beregnet på makro (de er små, men solide). Det er dog ikke gitt at de er spesielt billige av den grunn...

Lenke til kommentar

Til å begynne med kan du godt prøve deg med et stativ fra Velbon/Vanguard, men over tid vil du nok spesialisere deg såpass og kravene blir større. Dette gjelder ikke bare stabilitet som enklete hinter til, men også fleksibilitet og vekt.

 

Min favoritt til store og små formål nært bakkenivå er for tiden RRS (ReallyRightStuff) TP-243. Dette er et stativ som er spesielt egnet til makro, men på grunn av dets størrelse og styrke så er det svært mange som bruker stativet (med riktig kulehode) på lengre teleobjektiver som f.eks 500mm F/4. Noen fakta:

 

Maks høyde: 43cm

Minste høyde: 4cm

Sammenslått lengde: 31cm

Antall seksjoner per bein: 2

Vekt: 1.2kg

Kapasitet: 23kg

Materiale: Aluminium

 

 

Link til siden: http://reallyrightstuff.com/tripods/05.html

 

Det er ikke veldig billig, men du verden for et stativ. Med riktig hode (treveis, kulehode, rail, whatever you'd like) holder dette i mange år fremover.

Lenke til kommentar

Stativet jeg har er vel tilsvarende Velbon Sherpa 600R i kvalitet, problemet er at jeg ikke kommer særlig nærmt bakken med det. Derfor trenger jeg et nytt.

 

Utstyret mitt er forresten ikke så alt for tungt (D5000 + Tamron 90 + mellomringer), og jeg har ingen planer om å opgradere i tyngre utstyr. Valgte D5000 fremfor D300 pga vekt og størrelse.

 

Jeg har heller ingen problemer med å legge mer penger i et stativ, men jeg føler ikke det er verdt det. Jeg trenger ikke noe fancy materiale uten vekt, men som samtidig hadde overlevd krig.

 

Det eneste jeg savner er muligheten til å komme ned på bakkenivå + en slik macro rail.

 

 

 

Jeg har forresten et gammel Hama stativ som har muligheten til å snu midtstolpen så kameraet kommer ned til bakken, men jeg har mistet hurtigplaten til det. Har spurt før om noen her visste om hvor jeg kan få tak i ny, men den gang var det ingen som visste. Er kanskje verdt å prøve igjen...En slik er det jeg trenger.

 

 

Edit: RRS TP-243 så forresten veldig interessant ut

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Stativet jeg kjøpte var på grunnlag av 3 ting, ville ikke ha for dyrt, ett som var høyt nok og ikke minst fleksibelt nok. På det kan man heise opp senterdelen og så "legge" den 90 grader og justere fram og tilbake, en løsning som fungerer topp til makrofotografering. Noe som skal gå i gang med neste uke, legger ut eksempel hvis får til noe...

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Fant forresten et veldig interessant hode. Noen som har noen erfaringer med det? Syns det var litt i overkant når det gjelder pris, så egentlig hadde jeg vel blitt gladest om noen visste om noe tilsvarende...bare rimeligere. Egentlig trenger jeg kun denne finjusteringen i en retning; frem og tilbake (for fokus).

 

Ellers så stativet du nevner, Pim, ganske greit ut.

 

Edit: Noe sånt ser egentlig ganske genialt ut. Noen som vet om noen modeller jeg kan se på?

 

Kjøpte først et 488 RC2 hode,det er greit nok,men blir for klumsete når en skal gjøre innstillinger fordi en da må holde kamera med ene hånden menst en justerer.

 

manfrotto_m488rc4_hode_-887551104_0.jpg

 

 

 

Ente derfor opp med å kjøpe et annet og det benyttes i 99% av tilfellene.

 

manfrotto_m808rc4_220429899_0.jpg

 

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=38750

 

 

Bruker dette stativet:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=85915

 

 

Velbon Sherpa 600R som RandiA nevner er meget bra til den prisen,har selv brukt det.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...