Gå til innhold

Stoltenberg-regjeringen 2005-2009 evaluering (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Det nærmer seg nå slutten for en fire år lang regeringsperiode der Jens Stoltenberg har hatt flertall sammen med SV og SP. I denne tråden vil jeg at vi skal evaluere regjeringen som har vært.

 

Har lyst å prøve en liten vri i denne tråden. Jeg vil at vi som har vært motstander av regjeringen skal komme med ros til regjeringen, og så vil jeg at de som har vært tilhenger av regjeringen skal komme med kritikk. Hva vil regjeringen bli husket for?

 

For min del så syntes jeg at Kristin Halvorsen har gjort en flott figur som finansminister. I tillegg har Norge hatt en svært dyktig og kompetent utenriksminister i Jonas Gahr-Støre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg er tilhenger av denne regjeringen får jeg komme med det jeg synes er negativt:

 

1. Halvorsen har lovt altfor mye når det kommer til fattigdom.

 

2. De har hatt en for svak innvandringspolitikk.

 

3. Har hatt visse vinglesaker, men det har vel de fleste regjeringer.

 

Kommer sikkert på flere, men dette er de jeg kommer på for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Jeg er imot de rød-grønne, men har merket meg flere positive ting:

 

-Skatter har ikke økt (som lovt)

 

-De har håndtert finanskrisen på en meget forsvarlig måte

 

-De har gitt mer penger til kommunene

 

-Nærmest full barnehagedekning (til tross at jeg ikke har barn i barnehagen)

 

-Jonas Gahr-Støre har overrasket meg i veldig positiv retning (spesielt i tilfeller der han gikk i mot partiprogrammets innhold og uttalte seg på egen hånd)

 

-Skattesystemet er blitt litt mer rettferdig til tross for det negative omtalen i medier i det siste (medier tok ikke med i beregning hele skattereformen)

 

-Det foreligger planer, på initiativ fra regjeringen, om opprustning av veinettet gjennom eget fond til slike formål (håper det blir vedtatt i Stortinget)

 

-Fortsatt sterk tilknytning til NATO (til tross for at jeg personlig er uenig med NATO-s politikk både i Afghanistan og Irak)

 

-Fortsatt sentrale lønnsforhandlinger som sikrer minimum lønn på landsbasis, i stede for lokale lønnsforhandlinger

 

Men siden jeg er et snev mer liberal enn hva de står for så kunne jeg tenke meg redusering av arbeidsgiveravgiften slik at næringslivet får bedre vilkår under finanskrisen. Samtidig ønsker jeg meg mer privatisering i sektorer der staten ikke klarer å løse problemer, blant annet i eldre omsorgen og til dels i helsevesenet. I tillegg flere tiltakk som skal forhindre økning i antallet asylsøkere med ugyldig grunn til opphold her i landet (slik at vi kan øke antallet av flyktninger gjennom FN-systemet), flere tiltak i retning av fornybarenergi, mer penger til forskning slik at vi har bærekraftig utvikling etter at oljesektoren har tatt kveld, gradvis (men forsvarlig) økning av penger til infrastruktur, og fjerning av umoralske dobbelskatter slik som eiendomsskatt og arveavgift. Det hadde heller ikke vært så dumt å redusere enkelte avgifter som sperrer for mer klimavennlige tiltak, slik som redusering av avgifter på biler med alternativt drivstoff samt nye biler som i større grad har bedre CO2 rensningssystem enn eldre biler. De fleste av disse tiltak er langsiktige (ønsker ikke bruke mer penger av oljefondet, og med det skape inflasjon som resulterer i høyere renter) slik at vi har en alternativ plan for videre økonomisk utvikling etter at oljealderen her til lands er over.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg er mot.

 

Det positive ved forige regjering.

 

1. Dei har svekka regjeringa.

2. Dei har ødelakt sosialistane sitt rykte.

3. Dei har konvertert mange til mitt ståstad når det gjeld politikk.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Eg er mot.

 

Det positive ved forige regjering.

 

1. Dei har svekka regjeringa.

2. Dei har ødelakt sosialistane sitt rykte.

3. Dei har konvertert mange til mitt ståstad når det gjeld politikk.

 

Jeg er forsatt ikke mot eller for.

 

Men den gamle regjeringen var ikke bedre på noen måter.

De skulle få slutt på fattigdommen. Noe som ikke ble noen ting av. Dagens regjering jobber ihvertfall gradvis med det.

De har svekket regjeringen? Regjeringen har svekket seg selv? Den ble litt for dum.

 

Bondevikregjeringen var nok norgeshistoriens verste regjering.

Lenke til kommentar

En av de største skandalene i norsk historie, kort oppsumert. Aldri før har flere statsråder blitt byttet ut.

-Vi har en "næringsminister" som går ut å sier at hun er forbanna og opptrer uprofisjonelt. Når røkke har en kontrakt etter regelverket kan man heler holde kjeft.

-Dessuten har vi en helseminister som ikke har kontroll over noen ting.

-Justisministeren er jo ett kapitel for seg selv.

-Jonas G. Støre som står frem på arabisk TV og beklager at vi har pressefrihet og at anstendige nordmenn aldri ville gjort noe slikt. Landsforæderi.

-Finansminister som går ut og sier at hun er ute etter å ta de rike? hva er det for noe å si? Enn må tross alt tenke på hvem som skaper, innvistere og bidrar i samfunnet her.

-Aldri før har en regjering hat mer penger, fortsatt er veinettet dårligere enn når de overtok etter bondevik II.

 

Jeg må rekke ett fly nå, men det kommer mer siden ja, for denne listen er ekstremt lang.

Lenke til kommentar

Men du er i mot dagens sittende, så du skal komme med argumenter for. Men er vel LITT vanskelig å lese.

 

Og utover det virker det litt som du overdriver så til de grader, men sånn er det vel med raddiser på begge siden av midten.

Endret av Bata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...