Gå til innhold

Fordeler ved å faste?


Anbefalte innlegg

Men så er du den eneste ekte muslimen jeg vet om også da... :)

Da må du komme deg ut og bli kjent med flere muslimer ;)

De andre muslimene vi ser må jo være dårlige kopier, ihvertfall hvis en skal tro dere "rett troende", som kun lever etter hva koranen sier. Rart egentlig at folk kan bli så forskjellig av å lese den samme boken, syntes du ikke? Så enten må de andre være retttroende og du ikke eller omvendt, som nevnt, i min bok. En kan ikke være begge deler når det spriker så mye som islam faktisk gjør, banna bein.

De spm`ene du stiller der har vi to diskutert før, og siden det er snakk om fordeler ved å faste så synes jeg at vi burde droppe den diskusjonen her;)

Men se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0547&st=860

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men så er du den eneste ekte muslimen jeg vet om også da... :)

 

De andre muslimene vi ser må jo være dårlige kopier, ihvertfall hvis en skal tro dere "rett troende", som kun lever etter hva koranen sier. Rart egentlig at folk kan bli så forskjellig av å lese den samme boken, syntes du ikke? Så enten må de andre være retttroende og du ikke eller omvendt, som nevnt, i min bok. En kan ikke være begge deler når det spriker så mye som islam faktisk gjør, banna bein.

 

hehe

har en muslim på jobben som hentet ungen i barnehagen her om dagen.

Barnehagefolkene spurte om ungen fastet, og de hadde ikke gitt ungen mat i barnehagen. Min kollega undret fært på hvorfor de spurte om det. Det er jo ramadan sa de....

 

Mange er muslimer i navnet. Og rister like mye på hodet over de som vandrer rundt som teltduker i gatene. Og så kan man se på fødselstallene om 9 måneder.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette tåpelige innlegget pågår fortsatt men muslimer faster fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) muslimer ber fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) alt muslimer gjør er fordi de får ordre fra Allah (guden deres) om å gjøre det. De gjør det fordi de har tro på Allah og alt de praktiserer (som ikke står i Koranen) kommer fra Sunnah (han de kaller for Profeten Mohammed), alt han har praktisert så gjør de muslimene det også.

At ramadan er sunn osv. er bare tåpelig ting å reklamere for, det for være en annen sak.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette tåpelige innlegget pågår fortsatt men muslimer faster fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) muslimer ber fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) alt muslimer gjør er fordi de får ordre fra Allah (guden deres) om å gjøre det. De gjør det fordi de har tro på Allah og alt de praktiserer (som ikke står i Koranen) kommer fra Sunnah (han de kaller for Profeten Mohammed), alt han har praktisert så gjør de muslimene det også.

At ramadan er sunn osv. er bare tåpelig ting å reklamere for, det for være en annen sak.

Jeg er et levende bevis på at dette er sunt, jeg føler meg frisk og oppegående, jogger hverdag, fotball i helgene, og under ramadan føler jeg at faktisk har mere krefter enn vanlig ;)

 

Hvorfor skulle Gud be oss om å faste? Han har bedt oss om å holde oss unna alkohol, røyk osv og dette er jo bare bra for kroppen vår, så Gud vet hva som er best for kroppen vår..

Og de fordelene jeg pratet om i mitt forrige innlegg kan du argumentere dem istedet for å si at NEI det er ikke sunt??

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette tåpelige innlegget pågår fortsatt men muslimer faster fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) muslimer ber fordi det er en ordre fra Allah (i Koranen) alt muslimer gjør er fordi de får ordre fra Allah (guden deres) om å gjøre det. De gjør det fordi de har tro på Allah og alt de praktiserer (som ikke står i Koranen) kommer fra Sunnah (han de kaller for Profeten Mohammed), alt han har praktisert så gjør de muslimene det også.

At ramadan er sunn osv. er bare tåpelig ting å reklamere for, det for være en annen sak.

Jeg er et levende bevis på at dette er sunt, jeg føler meg frisk og oppegående, jogger hverdag, fotball i helgene, og under ramadan føler jeg at faktisk har mere krefter enn vanlig ;)

 

 

Hvorfor skulle Gud be oss om å faste? Han har bedt oss om å holde oss unna alkohol, røyk osv og dette er jo bare bra for kroppen vår, så Gud vet hva som er best for kroppen vår..

Og de fordelene jeg pratet om i mitt forrige innlegg kan du argumentere dem istedet for å si at NEI det er ikke sunt??

 

Nå har jeg sett langt fler muslimer som ihvertfall i det yttre IKKe er et godt bevis for sunn livsførsel endade også ligger under for den samme koranen, så de er tydeligvis ikke så sunne som deg. :)

 

Men fast i vei du. Så lenge du ikke prakker dette på meg og forlanger at jeg skal gjøre det er dette helt greit for meg. Jeg syntes det er noe ordentlig tull, men så er det også en masse jeg syntes er noe ordentlig tull også da... :)

Lenke til kommentar

Tja, ser vi bortifra hvordan muslimer faster , så kan jeg jo personlig si at å faste en dag eller to er helt greit (ikke noe inntak av mat overhodet, men rikelig med drikke) :

 

*Man gir fordøyelsesystemet tid til å hvile og reparere seg selv.

*Man blir sannsynlgivis kvitt litt giftstopper i kroppen (finnes vel detox programmer og med te og urter man kan ta mens man faster).

 

Jeg faster selv alt fra opp til 72 timer 1 gang i året (og ved behov) og spesielt om jeg føler meg oppblåst og problemer med fordøyelsen. Jeg slet personlig i mange år med en problematisk mage, men etter at jeg begynte å faste regelmessig så er jeg så og si kvitt disse problemene.

Lenke til kommentar
Jeg er et levende bevis på at dette er sunt, jeg føler meg frisk og oppegående, jogger hverdag, fotball i helgene, og under ramadan føler jeg at faktisk har mere krefter enn vanlig ;)

Jeg er levende bevis på det motsatte. Jeg jogger hver dag og når du faster spiser jeg mye god mat slik min tradisjon krever, og da føler jeg faktisk at jeg har mer krefter enn vanlig.

Lenke til kommentar
Jeg er et levende bevis på at dette er sunt, jeg føler meg frisk og oppegående, jogger hverdag, fotball i helgene, og under ramadan føler jeg at faktisk har mere krefter enn vanlig ;)

Jeg er levende bevis på det motsatte. Jeg jogger hver dag og når du faster spiser jeg mye god mat slik min tradisjon krever, og da føler jeg faktisk at jeg har mer krefter enn vanlig.

Bra for deg ;)

Lenke til kommentar

Må si at jeg likte denne:

"The reasons behind these accidents were excessive speed, wrong overtaking and the use of mobile phone, particularly in highways. "

Ikke et pip om at det kan skyldes feil ernæring, søvn magel eller irritasjon pga ramadan.... Ærligheten ligger som vanlig tjukt utpå alt som kommer fra muslimer OM muslimer, de juger jo for allah og da er det vel lov da? Akkurat som kreasjonister juger for sin kjære gud....

 

Sliter litt med slikt jeg, for det virker som de forsøker å lyve mest til seg selv liksom om hva den virkelige årsaken kan være til disse trafikk ulykkene. Grunnen til det, slik jeg forstår det, må jo være de beinharde straffene som rammer alle som skriver et pip negativt om allah og hans profet og det tvinger jo folk til å skrive løgn, eller utelate deler av historien, selv om de ikke direkte vil det. Og der er muligens feilen med islam og islamske land, de tvinger folk som tror til å være uærlige da konsekvensene for de som ymter frempå med noe annet enn det som er opplest og vedtatt som sannhet er fryktelige.... Faktum er jo, selv om en del muslimer nekter til de blir blå ansiktet på det, at denne fastingen ikke er bra. Det er ikke bra å gå en hel dag uten vann i varme strøk, det sier seg jo selv det! Da dehydrerer du og gjør begynner å gjøre dumme ting.. men dette er nok statistikk som ingen tørr å yttre i disse landene tenker jeg, med mindre du har et ønske om å bli 20 centimeter kortere i den øverste enden fordi "gud" krever det....

 

Bare se på denne uttalelsen:

“I have no idea why people are behaving so differently in Ramadan even though they are supposed to respect the spirit of the holy month by being patient and tolerant. This happens every Ramadan despite our continued warnings. Motorists tend to speed more than usual and lose their concentration while driving,” he said.

 

Jeg har en ide, og de sier det jo litt lenger opp på siden også, at de er utsultet, irriterte og genuint svimle av dette tullet de driver med en måned... Så kanskje forbudet ikke bare skulle gjelde mat og vann, men også forbud mot bilkjøring i ramadan måneden for de som faster?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Må si at jeg likte denne:
"The reasons behind these accidents were excessive speed, wrong overtaking and the use of mobile phone, particularly in highways. "

Ikke et pip om at det kan skyldes feil ernæring, søvn magel eller irritasjon pga ramadan.... Ærligheten ligger som vanlig tjukt utpå alt som kommer fra muslimer OM muslimer, de juger jo for allah og da er det vel lov da? Akkurat som kreasjonister juger for sin kjære gud....

 

Hehe, ja, de VET hvorfor, men de tør ikke si at grunnen til at folk blir irritable eller mister konsentrasjonen er mangel på energi.

 

 

Egentlig så er det temmelig uansvarlig å kjøre bil hvis en faster.

Lenke til kommentar

Det er nesten en regel at folk gjerne kommer med usaklige kommentarer til omtrent alt som omhandler Islam bare det nevnes.

Så for å lette deres egen oppgave med å spotte Islam i forhold til faste og Ramadan, her er en link:

 

Fasting in Islam

 

Som man ser her, er ikke fasting forbeholdt Ramadan, men kan gjøre så regelmessig som en gang i måneden.

Det at man skal komme nærmere Allah i løpet av fasten er tull. Man skal aldri komme nær Allah i dette livet, kun i det neste - HVIS man har vært en god muslim. Poenget med den fysiske tilværelsen i Islam er å underkaste seg Allahs ord, og Mohammeds tolkninger av den.

 

Det er nevnt av et par andre her, men som vanlig er det også forbigått når mange skal skyte inn sin mening om det ene og det andre; når man faster - både under Ramadan og ellers - gjelder forbudet mot mat og drikke fra før solen står opp til etter at den har gått ned. Sex, røyking, og alkohol er forbudt under hele Ramadan. Altså er det tillatt å spise når det er mørkt (tidsregulert i forhold til soner utenfor Mekka), og jeg kan love deg at det spises og drikkes rikelig når det er tillatt å gjøre så.

Derfor faller også den urimelige påstanden om at man skal komme nærmere de fattige ved å gå sulten hele dagen. De fattige er sultne hele dagen, en som faster er sulten kun en del av dagen og ser frem til å gå hjem og bryte fasten.

 

For syke (diabetes, blodsykdommer, hjertesykdommer etc.) er det ikke påbudt å faste, men det er valgfritt så mange gjør det likevel. Påbudet gjelder med andre ord friske mennesker hvis kropper kan tåle påkjenningene som kroppen utsettes for i løpet av en dag der man propper i seg mat i to omganger (når fasten brytes og frokosten man inntar før fasten inngås dagen etter) for så å la være å spise resten av dagen.

I negativ forstand gjør dette underverker for blodsukkeret og fordøyelsen. Derfor faller også argumentet om at fasting er sunt - vel å merke så lenge det gjøres riktig. Dessverre er det ikke definert ett eneste sted i islamske skrifter hva man skal forholde seg til av næring for å motvirke sukkerrush, blodtrykk etc. Ei heller har det kommet av religiøse autoriteter i ettertid, hvilket lar det være opptil den enkelte å følge sin egen "Ramadan-diett".

Hvem som gjør det riktig eller feil blir umulig å bevise. Etterhvert har selvsagt ernæringsleger og fysiologer kommet på banen for å rette litt på situasjonen, men ikke nok til at det har kommet retningslinjer, kun anbefalinger av leger, og artikler i media.

 

Jeg ser at det fokuseres mye på magnesium for å promotere at fasting er sunt, men magnesium er noe som fremkommer i kroppen fra før, og ikke noe unikt for Ramadan. Linken under tar for seg magnesium og dens rolle i kroppen, samt i hvilke matvarer den fremkommer. Man kan lett velge 5-6 matvarer i denne listen som kan antas å fremkomme i kostholdet til muslimer, og som etterfyller kroppen med nok daglig dose av magnesium.

For eksempel: muslimer konsumerer enorme mengder dadler under Ramadan. Én daddel alene tilsvarer 3% av kroppens daglige behov for magnesium (kilde: næringsfakta om daddel).

 

Magnesium in the body

 

Videre er det fokusert på sinnsro under Ramadan grunnet kroppens utskillelse av opioider og endorfiner. Dette er stoffer som kroppen uansett skiller ut - sånn ca hver gang vi inntar føde. Det er en grunn til at man blir slapp etter en god middag. Dersom Islam er avhengig av at man oppnår sinnsro ved at kroppen skiller ut mer endorfiner er det jo like greit å innta dette kunstig.

 

Dr. Zakah tar også opp kroppens utvidede forbruk av energi under Ramadan grunnet forlenge bønner. Han sier at kroppen bruker 200 kalorier ved å be 20 Rakh... WOW!!! 200 Rakh = 2000 kalorier. Jeg skal begynne med dette med en gang for å redusere pondusen.

Er det vesentlig å oppgi såkalte helseeffekter av fasting for unge muslimer?

Er det ikke bare en kommersialisering for å tiltrekke seg SATS-generasjonen av muslimer?

Hele ideen med Ramadan og fasting i Islam er at man skal være rettskaffen i troen, ikke fordi man slanker seg ved å be intenst.

Lenke til kommentar
og jeg kan love deg at det spises og drikkes rikelig når det er tillatt å gjøre så.

Kan se at du aldri har fasta, kan love deg at når u faster så orker du ikke så mye mat, litt suppe, litt frukt og drikke hodler i massevis,.Men seff er dette fra personen til personen, men de jeg kjenner spiser ikke så mye som du skal ha det til :)

Derfor faller også den urimelige påstanden om at man skal komme nærmere de fattige ved å gå sulten hele dagen. De fattige er sultne hele dagen, en som faster er sulten kun en del av dagen og ser frem til å gå hjem og bryte fasten.

Når du ikke spiser og drikker i flere timer så blir du jo sulten, og en sulten mage, kan forstå en sulten mage, det kan ikke en mett mage, men ja, jeg skjønner at jeg vet når sola har gått ned så kan jeg spise hva jeg vil.

Men jeg har fortsatt den følsen og tenker på de som ikke kan gjøre dette. Så ja jeg kommer nærmere de fattige fordi jeg kan forstå den følsen av å gå en hel dag uten mat og drikke. Og du blir takknemmlig ovenfor Gud for den maten og drikken du får servert da:)

Pluss man sparer veldig mye penger på mat denne mnd, og de pengene som blir til "overs" pleier vi å donere til en org. Når jg sier vi, da mener jeg min familie og venner..

For syke (diabetes, blodsykdommer, hjertesykdommer etc.) er det ikke påbudt å faste, men det er valgfritt så mange gjør det likevel.

Min mor har jo diabetes og hun faster ikke..Folk som må bruke medikamenter i løpet av hverdagen trenger ikke å faste..

Dessverre er det ikke definert ett eneste sted i islamske skrifter hva man skal forholde seg til av næring for å motvirke sukkerrush, blodtrykk etc. Ei heller har det kommet av religiøse autoriteter i ettertid, hvilket lar det være opptil den enkelte å følge sin egen "Ramadan-diett".

Dadler er noe arabere har brukt som næring i flere tusen år.

http://no.wikipedia.org/wiki/Daddelpalme

Under ramadan så er det vanlig å spise Harira:

flour

tomatoes and tomato concentrate

lentils

chickpeas

onions

rice

beaten eggs

herbs (celery, parsley and coriander)

spices (mainly saffron, ginger, and pepper

small amount of meat: (beef, lamb or chicken)

a spoon or two of olive oil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harira

 

Når profeten åpnet fasten, pleide han å spise dadler, drikke melk, og harira..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...