Gå til innhold

Linux-kjernen utvikles i rekordfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Inressang lesing :)

 

 

Jeg ble litt nysgjerrig på hva som skal til for at en kode kommer inn i kjernen, først og fremst med tanke på sikkerheten.

 

En annen ting jeg synes hadde vært litt intressant er hvordan farten på utviklingen til Linux-kjernen er i forhold til utviklingen i Windows og OS X.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Av rapporten forstår jeg at en relativt betydelig andel av disse bidragene er bedrifter som ønsker å sørge for god kompatibilitet med sin hardware, altså drivere. Men finnes det et kakediagram som sier noe om hvor mye dette i så fall utgjør?

Slenger meg på denne. Hvor mye av kjernens kodebase på 12 millioner linjer kode (Mloc?) er drivere og hvor mye er 'selve kjernen'?

Lenke til kommentar
angående gutteromskommentaren i artikkelen, linus startet vel prosjektet som student i helsinki, og mange av dem som i dag jobber for red hat eller andre startet på samme måte og fikk jobbtilbud etter hvert som dem fikk vist at dem var gode på ting.

Ingen tvil om at mye FOSS har sitt utspring fra "gutterommet". Det jeg vil til livs er den typiske FUD-en motstandere av FOSS ofte kommer med av typen: "Man kan ikke stole på FOSS for det er bare kode som er lagt av kvisete tenåringer på gutterommet" og lignende kommentarer.

Lenke til kommentar
angående gutteromskommentaren i artikkelen, linus startet vel prosjektet som student i helsinki, og mange av dem som i dag jobber for red hat eller andre startet på samme måte og fikk jobbtilbud etter hvert som dem fikk vist at dem var gode på ting.

Ingen tvil om at mye FOSS har sitt utspring fra "gutterommet". Det jeg vil til livs er den typiske FUD-en motstandere av FOSS ofte kommer med av typen: "Man kan ikke stole på FOSS for det er bare kode som er lagt av kvisete tenåringer på gutterommet" og lignende kommentarer.

ah, da så :)

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikrer man linuxkjernen med så mange endringer fra så mange forskjellige bidragsytere?

Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

 

 

Helt riktig Anders Jensen.

 

Ikke..tror.. her, nei takk, de vil bli tvunget til det.

 

Det er interessant hvordan, og helst hvor mye, det, vil forandre status quo og image, samt hvordan man skal forberede opinionen, for forandringer som vil tvinges fram.

 

Det er prisen for "suksess" som forfølger alle. Uansett.

 

Men, alle er for, gode i resultat endringer, så jeg ser for meg at mentalitets kritikk for MS business model vil og forandre etter hvert.

Lenke til kommentar

Linux Mint 7 har vært letteste vei for meg fra Microsoft Windows ---> Linux.

 

Jeg kan ikke si at at jeg vet at alle relevante plugins og codecs støttes men jeg har i hvertfall ikke installert en eneste siden jeg startet med Mint og alt fra TV på nrk.no, Youtube og DVD støttes fullskjerm...

 

Linux Mint er mer enn en Ubuntu i forkledning. Alle de typiske hjemmebruker-kravene er ivaretatt og man slipper å surre med Software Sources etc. for å få DVD til å spille.

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikrer man linuxkjernen med så mange endringer fra så mange forskjellige bidragsytere?

Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

æh, jeg vil si det var nettopp voksesmerter som etter hvert tvang fram utviklingen av git...

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikrer man linuxkjernen med så mange endringer fra så mange forskjellige bidragsytere?

Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

 

 

Helt riktig Anders Jensen.

 

Ikke..tror.. her, nei takk, de vil bli tvunget til det.

 

Det er interessant hvordan, og helst hvor mye, det, vil forandre status quo og image, samt hvordan man skal forberede opinionen, for forandringer som vil tvinges fram.

 

Det er prisen for "suksess" som forfølger alle. Uansett.

 

Men, alle er for, gode i resultat endringer, så jeg ser for meg at mentalitets kritikk for MS business model vil og forandre etter hvert.

 

Her var det sannelig ikke lett å forstå hva du mente?

 

Når det gjelder endringer så er jo det noe som alle organisasjoner gjennomgår med ujevne mellomrom uansett, so what's the big deal? Syns egentlig at linux-kjernen har utvist fantastisk evne til å tilpasse seg og til å vokse jeg. Noe de fleste (større) organisasjoner helt klart kunne ha lært litt av.

 

Linux har bra kvalitetskontroll, relativt få feil pr kodelinje (men når det er snakk om 2,7millioner nye kodelinjer i år så er det jo nødt til å ligge igjen en del bugs) og generelt bra kvalitet. Noe annet enn man kan si om diverse andre utviklingsprosjekt drevet frem av norsk stat og kommune. Som f.eks. minside, altinn, det nye billettsystemet til oslo sporveier ++

Lenke til kommentar
Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

 

Har ikke jeg trua på i det heletatt. En dårlig driver vil ikke greie å komme seg INN i selve kernelen. Den må godkjennes alt for mange ganger, og koden som går inn må fakitsk oppfylle visse krav(kryptisk uleselig koding = ulovelig).

Kernelen er ikke "hiv inn drivere tilfeldig av tilfeldige folk", så hvordan vil de kunne møte denne "voksesmerten"?

Det er vel denne mentaliteten jeg regner med kommer til å bli den største bøygen for Linux. I et OS er gode komponenter bare en av suksessfaktorene. Samspillet mellom de er viktigere og det får du ikke testet og på langt nær planlagt strukturert ved å dobbel eller trippel sjekke for bugs i komponenter.

 

Angående git.. det er et verktøy ikke en organisasjon. git kan ikke legge en langsiktig plan for OS arkitektur og utvikling. Det er det mennesker som gjør og de må organiseres på ett eller annet vis. Slik det er nå snakker alle i munnen på hverandre og det går stort sett i sterkestes rett, konsensus osv. Det er ikke en skalerbar modell for å ta beslutninger i et prosjekt med sterkt voksende kompleksitet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

At Adobe flash for Linux ikke er like god håper og tror jeg da vikelig ikke skremmer folk over på andre OS !

 

Jeg for min del bruker Opera og noen av de sidene jeg ofte besøker har flash-bannere som henger Adobe flash i kortere/lengre perioder. Mitt tips da er å høyre-klikke siden og velg "Blokkere innhold". Klikk på bannerene og OK.

Bannerene er borte og siden kan også leses uten reklame :) og Opera husker valget til neste gang.

Lenke til kommentar
Av rapporten forstår jeg at en relativt betydelig andel av disse bidragene er bedrifter som ønsker å sørge for god kompatibilitet med sin hardware, altså drivere. Men finnes det et kakediagram som sier noe om hvor mye dette i så fall utgjør?

Slenger meg på denne. Hvor mye av kjernens kodebase på 12 millioner linjer kode (Mloc?) er drivere og hvor mye er 'selve kjernen'?

For øyeblikket er fordelingen slik: Omtrent halvparten av utviklingen er drivere (kjernen til et operativsystem har tross alt to hovedoppgaver, nemlig å kommunisere med hardwareressursene og fordele dem). Dernest ligger omlag 10% på arkitekturer (linux støtter det meste av relevante prosessorer), 10% på filsystemer, 10% på kjernefunksjonalitet (limet som holder alt sammen), 10% på diverse verktøy, og 10% på røkla.

 

ref. http://lkml.org/lkml/2009/8/13/549

Lenke til kommentar

Nei kanskje ikke Morten, men jeg tror likevel ikke man bør kimse av allvoret i å ha dårlig flash-støtte på desktop-markedet. Ditt svar kan jo minne litt om det på tegningen til Stonescream; psssh, hvem bruker vel flash anyway... ;)

Hvis man feks ser på Google søkestatistikk, så ser man at Youtube rager helt der oppe på første plass for siste 12 mnd i Norge, og befinner seg på topp 3 i USA. Med andre ord: Flash-video er stort! At man kan disable flash, la vær å se i fullskjerm, osv, tror jeg ikke er godt nok om man skal hevde seg på desktop-markedet i dag.

 

 

Hjertelig takk for svar på dette med fordelingen Del, det var akkurat hva jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Nei kanskje ikke Morten, men jeg tror likevel ikke man bør kimse av allvoret i å ha dårlig flash-støtte på desktop-markedet. Ditt svar kan jo minne litt om det på tegningen til Stonescream; psssh, hvem bruker vel flash anyway... ;)

Hvis man feks ser på Google søkestatistikk, så ser man at Youtube rager helt der oppe på første plass for siste 12 mnd i Norge, og befinner seg på topp 3 i USA. Med andre ord: Flash-video er stort! At man kan disable flash, la vær å se i fullskjerm, osv, tror jeg ikke er godt nok om man skal hevde seg på desktop-markedet i dag.

Godt poeng. Faktisk er flash det som har fungert best på GNU/Linux. Det minste av tre onder kan man si, hvor de to andre er fra MS. Heldigvis er video taggen på plass i html nå, og Google har det meget travelt med å etablere denne som standard. Google eier som kjent youtube, så de blir nok blant de første som legger om. Man vil da ikke trenge noen plug-in, og hadde det ikke vært for Apple hadde vi hatt bare en codec å forholde oss til som hadde vært inkludert i alle nettlesere. Med andre ord ingen overhead ved videoavspilling, ingen plug-in nødvendig, og full frihet til å innebygge video sømløst i nettsider. Alt fungerer optimalt på alle plattformer. Det eneste som trengs er at nettleserne legger inn støtte for video rett i html. Heldigvis har alle nettlesere så nær som en lagt det inn, dessverre er det IE som ikke har lagt det inn. Mon tro hva de bruker pengene våre til?
Hjertelig takk for svar på dette med fordelingen Del, det var akkurat hva jeg lurte på.
Ingen årsak :)
Lenke til kommentar
Del

Det eneste som trengs er at nettleserne legger inn støtte for video rett i html. Heldigvis har alle nettlesere så nær som en lagt det inn, dessverre er det IE som ikke har lagt det inn. Mon tro hva de bruker pengene våre til?

Hehe, nei si det. Jeg ser i alle fall at Microsoft har 36.000 ansatte innenfor feltet forskning og utvikling, men jeg vet ikke hvor mange av disse som jobber direkte med Windows. Det skulle være nok av kokker der også... ;)

 

Dette med video i HTML5 som du nevner syns jeg forøvrig er veldig interessant, og prøvde det litt med Firefox Beta for en stund siden. Firefox har dette med nå, men jeg tror ikke Opera har fått det på plass enda (Jeg får i hverfall ikke spilt av med Opera 9.64 i Windows). Men de har såvidt jeg har forstått vært en av pådriverne for dette, så er vel på plass i betaversjoner og er underveis. Hva MS har tenkt å gjøre vet jeg ikke, men dersom både Google video, og etterhvert Youtube, går over til dette blir det nok orden på det i IE også. Har fått med meg Apple og Nokias innvendiger ifht fare for patentkrav, manglende hardwarestøtte på mobile dingser, og påstatt dårlig kvalitet/egenskaper med Ogg theora.

 

Jeg vet ikke hva som er reelle argumenter, vs hva som er skalkesjul for andre motiver. Men det virker for meg som pantentsystemet igjen er et vesentlig hinder. Man burde hatt et liknende system som for konkurser, eller folk som gifter seg; gjør det offisielt kjent hva man har tenkt å gjøre, og dersom noen har noen innvendiger; si det nå, eller ti for alltid!

Lenke til kommentar
Hehe, nei si det. Jeg ser i alle fall at Microsoft har 36.000 ansatte innenfor feltet forskning og utvikling, men jeg vet ikke hvor mange av disse som jobber direkte med Windows. Det skulle være nok av kokker der også... ;)

Men selv om de jobber direkte med windows så jobber de ikke direkte med kjernen. Hvis vi tar med _alle_ som jobber med et prosjekt til en GNU/Linux distro kommer vi sikkert opp og forbi 36.000. (gjetter, ingen kilder). Dette innebærer kde, gnome, redhat, novell, canonical osv osv..

 

 

@iNorge-net: Skjønte ikke meningen med kommentaren din. Men jo, et bedre produkt bli mer populært enn det samme med dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar

Det er nå drøyt 1000 registrerte kjerneutviklere for linux. Mange av disse er naturligvis ikke heltidsbeskjeftiget, faktisk bidrar de 30 mest aktive med 25% av koden.

 

ref. http://www.linuxfoundation.org/publication...writeslinux.pdf

 

iNorge ser ut til å trolle, men bommer stygt. Den største hindringen for GNU/Linux gjennom de ti siste årene har nettopp vært tilgang til gode drivere. At dette nå skyter fart eksponentielt samtidig som driverstøtten er dramatisk bedret fra bare et par år tilbake, vil gjøre det mye enklere for nye og gamle brukere. For de som har fulgt med er det opplagt at vesentlig bedret driverstøtte vil øke utbredelsen av GNU/Linux.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Egentlig handler denne tråden om Linux, og da er utbredelsen enorm. Sannsynligheten for at også iNorge kjører en og annen Linux-kjerne er svært stor. Utbredelse av Linux og utbredelse av GNU/Linux er to vidt forskjellige saker.

 

Når det er sagt så fatter og begriper jeg ikke hvorfor folk som liksom skal forsøke å kritiskere GNU/Linux altid begynner å prate om utbredelse. Hva har det å si? Det sier ingenting om kvaliteten på produktet, ei heller noe om hvor viktig produktet er. Det er ikke annet enn et sideargument brukt av de som rett og slett ikke har kunnskaper nok til å produsere virkelige argument.

Vi har en lokal pizza sjappe like under oss som lager utrolig god pizza. De har 2 avdelinger. Utbredelsen sammenlignet med f. eks. Peppes er svinnende liten. Men det betyr ikke at det ikke er plass til den lokale, ei heller at den lokale har et dårligere produket, faktisk tvert i mot.

 

For oss som bruker GNU/Linux daglig, og bruker det som et kraftig verktøy, et verktøy langt kraftigere en svært mye annet på markedet, så spiller det ingen rolle hvor mange som bruker det. De av dere som stadig driver og maser om utbredelsen: Er det slik at dere ikke kjøper BWM, Mercedes, Volvo og lignende siden Toyota har langt større utbredelse i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...