Gå til innhold

Linux-kjernen utvikles i rekordfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du sikker? Opera 9.6 skal ha god html5 støtte, spesielt støtter den video taggen.

 

ref. http://ubuntuswitch.blogspot.com/2009/07/h...d-browsers.html

Nja, blir jo litt usikker når du spør sånn, men jeg er sikker på at jeg har prøvd en del steder uten å få det til å virke. Brukte Videobay til testing for en stund siden, men den siden er tydeligvis nede. Helt konkret på siden du nevner http://www.dailymotion.com/openvideoframe så kommer det bare et fint bilde av Firefox og teksten: "You need the latest version of Firefox to view this demo!". Så hvis det burde virket med Opera 9.64 uten at man skal trenge å gjøre noe spesielt for å enable det, så virker det ikke enda. Har en Unbutu maskin med Opera også, men har fått litt trøbbel med hardware der, så får ikke testet det annet enn i med Opera i Windows.

 

Som en kuriositet kan det nevnes at i IE8 kommer det fra nettsiden; "Your current version of Internet Explorer can make your computer unsafe and affect your viewing experience. Why not switch or upgrade to a browser that's faster, more secure and up-to-date?"

Mens IE selv svarer med advarsel-linjen på toppen som sier at "IE har blokkert nedlastning fra dette området, for å bedre sikkerheten"

Det er jammen ikke lett å være "vanlig" bruker, snakk om forvirrende motstridene meldinger... :p

 

(Forøvrig blir man sendt videre til MS søk for ukjente filtyper dersom man trosser advarseler, og takker ja:

 

MIME Type: application/xhtml xml

Description: UnKnown

Windows does not recognize this MIME type. )

 

 

 

Smif Lagt til I dag, 13:40

Men selv om de jobber direkte med windows så jobber de ikke direkte med kjernen.

Neida, det er helt sant, og det er vanskelig å sammenlikne direkte av mange grunner. Windows er både kjerne og skrivebordsmiljø ++ i ett, og selv om jeg formoder at MS har en god del folk i sving på driversiden gjennom WHQL programmet, så er det jo ikke en direkte del av kjernen på samme måte. Jeg vet som sagt ikke hvor mange som jobber med noe tilsvarende, men husker at de visstnok hadde ca 200 mann i sving med MinWin prosjektet. Kjerneslanking-eksperimentet som en del av de høstede frukter formodentlig har funnet veien inn i 7-kjernen.

 

cyclo Lagt til I dag, 14:32

For oss som bruker GNU/Linux daglig, og bruker det som et kraftig verktøy, et verktøy langt kraftigere en svært mye annet på markedet, så spiller det ingen rolle hvor mange som bruker det. De av dere som stadig driver og maser om utbredelsen: Er det slik at dere ikke kjøper BWM, Mercedes, Volvo og lignende siden Toyota har langt større utbredelse i Norge?

Selv om jeg prinsippielt er ening i det andre du skriver, så er jeg ikke mer enn delvis ening i dette siste.

 

For desktop (som er det feltet jeg finner mest interessant) så ER det av en viss betydning om det er et syltynt nisje-produkt, eller noe som har en viss utbredelse. Som bla Del også sier har drivere vært med å gjøre opplevelsen negativ for mange, og utbredelsen nede. Den beste måten å endre på dette tror jeg er at produsentene skal se reell nytte i å utvikle gode drivere for denne plattformen. Produsentens interesse vil jeg tro er nokså nært knyttet til etterspørsel -altså utbredelse.

Og for å fortsette bilanalogien kan man kanskje si noe av det samme gjelder der også, har du en Ford finner du et merkeverksted i hver by, og du finner et utall uoriginale deler til lavere pris. Men ja, Ferrari er en vesentlig kulere bil, helt til den stopper.... :p

 

Men for all del, jeg skal ikke klage på utvalget av uoriginale deler for Linux, jeg mener bare at utbredelse ikke er så ubetydelig som jeg får inntrykk av at du mener. :)

Lenke til kommentar

Desktop blir i denne sammenheng et altfor vidt begrep. Som jeg skrev: For de av oss som bruker maskinen som et verktøy har utbredelse liten betydning. Noe helt annet er det for de som bruker PC-en som underholdningsmaskin, da har man helt klart et behov for utbredelse og vid støtte. Selvsagt med visse unntak slik som filmproduksjon, men det er felt hvor det uansett ikke finnes noen tradisjon for å bruke GNU/Linux.

 

Uansett så er hele opplegget med folk som på død og liv må kritisere Linux eller GNU/Linux i en hver sammenheng et mysterium for min del. Hva er egentlig poenget? Føler man at GNU/Linux har så stort potensiale og er så mye bedre enn <sett inn det OS-et man selv bruker her> at man er redd for at GNU/Linux skal skrive <sett inn det OS-et man selv bruker her> ut av markedet? Neppe. Det er nemlig i mine øyne eneste grunnlaget. Om ikke det er agendaen, så finnes det vell neppe andre agendaer enn at man er et "troll" som ønsker å rakke ned på alle som ikke bruker det samme som en selv. Jeg blåser en lang marsj i hvilket OS andre måtte bruke, og jeg hater folk som på død og liv ønsker å fortelle meg hvilket OS jeg skal bruke.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Dessuten har linux stor utbredelse. Vi snakker i denne artikkelen om Linux-kjernen, ikke GNU/Linux eller en distro som ubuntu (som ja, har mindre utbredelse enn windows).

Men linux-kjernen finner men i mange desktoper, servere, mobile enheter, nettverksutstyr og sikker kjøleskap og motorstyringssystemer i biler.

 

Og i tillegg, hvis vi igjen tenke desktop, så knuser linux-kjernen windows-kjernen på driverstøtte. Det at hw produsenter skriver flere drivere til windows plattformen over kjernen har ingenting å si for denne artikkelen/diskusjonen.

 

Vi kan diskutere utbredelse og kvalitet i hundre år, men vi må sammenligne riktige ting. F.eks. Linux, NT og Darwin. (GNU/Linux, windows og OS X)

 

Og jeg kan i farta komme på lite NT kan stille opp med mot Linux. (snakker nå kun om kjernen)

Lenke til kommentar
Men for all del, jeg skal ikke klage på utvalget av uoriginale deler for Linux, jeg mener bare at utbredelse ikke er så ubetydelig som jeg får inntrykk av at du mener. :)

Som det har blitt påpekt i denne tråden, er Linux nokså utbredt, og vil nok påsta at det er mer utbredt enn Windows om man teller hver enhet per produkt som kjører Windows vs Linux.

 

Kan sitere noe Jim Zemlin sa angående hvor mange som bruker Linux:

 

"I am not joking or trying to be trite, but the answer to this question is: every single person in the modern world every day. Everyone who searches Google, picks up a phone and uses telecommunication infrastructure, watches a new televisions, use a new camera, makes a call on many modern cell phones, trades a stock on a major exchange, watches a weather forecast generated on a supercomputer, logs into Facebook, navigates via air traffic control systems, buys a netbook computer, checks out at a cash register, withdraws cash at an ATM machine, fires up a quick-boot desktop (even those with Windows), or uses one of many medical devices; the list goes on and on. It is hard to think of someone in the developed world who doesn't touch Linux every single day. The better question here is who isn't a Linux user."

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Desktop blir i denne sammenheng et altfor vidt begrep. Som jeg skrev: For de av oss som bruker maskinen som et verktøy har utbredelse liten betydning. Noe helt annet er det for de som bruker PC-en som underholdningsmaskin, da har man helt klart et behov for utbredelse og vid støtte.

Ok, så får vi kalle det underholdningsmaskin. Jeg tenker på stasjonære og mobile datamaskiner for privat bruk, kort og godt områder der Ubuntu og liknende distroer passer inn, og gjør det forholdsvis bra. Det er først og fremst det segmentet som fanger min interesse. Årsaken til at jeg mener det er relevant også i denne diskusjonen er at drivere er en del av kjernen, og som vi har hørt er ca halvparten av alle endringene nettopp drivere. Jeg har allerede forklart hvorfor jeg mener utbredelsen på dette markedet er viktig. Men vi får kanskje heller bare være enige om å være uenige om viktigheten av akkurat dette feltet. ;)

 

Grunnen til at jeg personlig gjerne skulle sett mer Linux i underholdningsmaskin-segmentet er i hovedsak to ting:

 

1. Jeg liker å bruke Linux på en del områder, og har som sagt stor tro på at kvaliteten på opplevelsen vil bli bedre i takt med utbredelse. Dette gjelder både ifht hardware (direkte avhengig av kjernen), og programvare (ikke avhengig av kjernen).

 

2. Jeg tror at; jo større "trussel" Linux representerer på underholdningsmaskin-markedet, jo bedre vil det andre alternativet jeg bruker bli! (Windows). Jeg tror feks Linux faktisk kan ta en liten del av æren for at vi for første gang nå får en Windows versjon som faktisk er mer lettkjørt enn forgjengeren. Med større utbredelse vil det også raskere tvinge frem åpne formater.

 

Jeg gir i prisippet blaffen i hva andre bruker, og du vil aldri se meg forsøke å prakke på noen et operativsystem. Men samtidig har jeg altså en viss glede av å se Windows-alternativer mer utbredt på underholdningsmaskiner. Dersom de fleste her altså ikke deler det synet, syns utbredelesen er god nok, eller ikke ser noe glede i større konkurranse i akkurat dette segmentet, kan jeg fint leve med det. Vi prioriterer og vurderer vel forskjellig alle sammen. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Oups, da beklager jeg det Cyclo.

Jeg misforstod, eller eventuelt vi snakket litt rundt hverandre ifht bruksområder og viktighet av utberedelse.

 

Både "desktop", "underholdningsmaskin", og "som et verktøy" kan vel kanskje være litt uklare begreper, men håper jeg har fått frem hva jeg tenker på, hvorfor jeg mener det er viktig, og hvordan det er relevant i denne tråden. Så får jeg bare beklage om jeg tilla noen meninger de ikke har.

Lenke til kommentar

Jeg tror vel du har rett pcp160, uansett bruksområde. Selv for oss som bruker GNU/Lkinux som verktøy tror jeg utbredelse er viktig. Man har riktignok segmenter hvor GNU/Linux er så enerådende at man ikke ser problematikken i særlig grad, men går man til de områdene hvor MS har hatt noe suksess med å få innpass er konsekvensene store. MS er dyktige og de kjører bevisst lock-in, før du aner ordet av det sitter du med et verktøy som tvinger deg til å bruke windows.

 

Jeg tror det er mange som av en eller annen merkelig grunn ser GNU/Linux som en trussel. Det virkelig absurde med det er at de samme folkene gjerne nyter Firefox, Thunderbird, VLC daglig. Gimp og Open Office er to andre som burde få folk til å se det som et pluss. Snart vil de også få tilgang til KDE-applikasjonen på alle plattformer. Dette burde være bevis nok på at den ene siden er inkluderende, mens den andre er ekskluderende.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Selvsagt med visse unntak slik som filmproduksjon, men det er felt hvor det uansett ikke finnes noen tradisjon for å bruke GNU/Linux.

Dette stemmer ikke ved store filmproduksjoner, som i hollywood, hvor gnu/linux faktisk er det mest brukte opperativsystemet.

 

http://www.linuxmovies.org/

 

Her en liste over studioer i hollywood, som primært bruker gnu/linux til filmproduksjon

 

http://www.linuxmovies.org/studios.html

 

Spesialeffekter i Harry Potter er jo laget med cinepaint som er et gnu/linux-program

 

 

Ved mindre filmstudioer er nok mac og eller windows vanligere, men ved virkelig store produksjoner har de stort sett gått over til gnu/linux

 

men tja, det har nok ikke vært tradisjon for dette tidligere :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
men så spørs det om en snaker studio eller gutterom, tror det er en del som skyter spurv med kanon takket være pirater...
Godt poeng, du skal ha rimelig spesielle krav og dyp lommebok hvis åpne alternativer ikke dekker dine behov på disse områdene nå. For de profesjonelle begynner det også å bli interessant i disse kategoriene, jeg er slett ikke sikker på at påstanden din gjelder så kategorisk lengre olear. Heldigvis har det blitt satt betydelig fokus på disse områdene, og en rekke kunnskapsrike brukere har gjort dype reviews som igjen resulterer i perfeksjonering av de åpne alternativene. For lydproduksjon er Studio Dave hos Linux Journal et godt eksempel.

 

olear, har du tittet på Gimp 2.7 ennå? Noen kjappe kommentarer hadde vært interessant.

 

ref. http://developer.gimp.org/NEWS

Endret av Del
Lenke til kommentar
Man bruker det OS som støtter programvaren man bruker, derfor er Linux veldig lite utbredt innen grafikk-, video- og musikkproduksjon. Det eksisterer ingen alternativer som er på høyde med produkter tilgjengelig for Windows/MacOS.

Ikke for å kverulere, men i videobransjen blir Linux brukt i en del av prossene som inngår i produksjonen. Linux blir ofte brukt til å rendre effekter og sekvenser laget i 3D. Blandt annet Sony bruker et program (mener å huske det var CinePaint, en fork av Gimp som jeg tror het FilmGimp tidligere) til å redigere frames. Og de mest brukte 3D-applikasjonene eksisterer også til Linux.

 

Det jeg synes kan bli intressant å se fremover er om/når de åpne alternativene blir såpass solide at de får bedre omtale og blir mer atraktive i markedet, er å se om flere selskaper benytter seg av disse alternativene slik at de kan legge inn eventuelle funksjoner og forbedre programvaren for å tilpasse den til deres arbied. Sony har på denne måten bidratt med CinePaint.

Lenke til kommentar
men så spørs det om en snaker studio eller gutterom, tror det er en del som skyter spurv med kanon takket være pirater...
Godt poeng, du skal ha rimelig spesielle krav og dyp lommebok hvis åpne alternativer ikke dekker dine behov på disse områdene nå. For de profesjonelle begynner det også å bli interessant i disse kategoriene, jeg er slett ikke sikker på at påstanden din gjelder så kategorisk lengre olear. Heldigvis har det blitt satt betydelig fokus på disse områdene, og en rekke kunnskapsrike brukere har gjort dype reviews som igjen resulterer i perfeksjonering av de åpne alternativene. For lydproduksjon er Studio Dave hos Linux Journal et godt eksempel.

 

olear, har du tittet på Gimp 2.7 ennå? Noen kjappe kommentarer hadde vært interessant.

 

ref. http://developer.gimp.org/NEWS

3D modellering er vel faktisk en av de tingene som står best til, med Blender.

For lyd er VST(i) støtte fortsatt litt shaky (baserer seg jo på Wine) såvidt jeg har forstått, og DAW flaggskipet Ardour mangler en del MIDI støtte (men det kommer i 3.0 ;D).

GIMP støtter fortsatt ikke fargedybde utover 8bit igjennom hele prosessen, og det er faktisk ikke et så veldig spesielt krav og gjør det dermed ubrukelig for en del profesjonelle. Og det kommer meg bekjent ikke med 2.8 heller...

 

I denne sammenheng er det passende å linke til Blender Institute sitt siste prosjekt, kodenavn Durian: http://durian.blender.org/

Målet er å lage animasjonsfilm i toppklasse kun ved hjelp av fri programvare, og jeg er ganske trygg på at de lykkes. Vel, musikk gjøres av en ekstern aktør og der er det ikke nødvendigvis brukt friprog.

 

(Sony Pictures) Imageworks har forresten sluppet 5 prosjekter som fri programvare nylig:

http://opensource.imageworks.com/

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...