Gå til innhold

Canon har skjønt poenget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 billeder per 10 sekunder er mildt sagt ikke imponerende heller... men da bedre end 7...

Jeg tok et tilbakeblikk på spesifikasjonene for mitt første digitale kompaktkamera (Jeg regner ikke med leketøyet Mustek Gmart Mini II). Canon Powershot A70 ble lansert i februar 2003 og bød på hele 2,2 fps til tross for at Canons DIGIC-prosessorer har gjennomgått flere generasjoner med hauger av forbedringer.

Lenke til kommentar
11 billeder per 10 sekunder er mildt sagt ikke imponerende heller... men da bedre end 7...

Jeg tok et tilbakeblikk på spesifikasjonene for mitt første digitale kompaktkamera (Jeg regner ikke med leketøyet Mustek Gmart Mini II). Canon Powershot A70 ble lansert i februar 2003 og bød på hele 2,2 fps til tross for at Canons DIGIC-prosessorer har gjennomgått flere generasjoner med hauger av forbedringer.

Ja man undres. Mit Ricoh CX1 kan levere 4 billeder per sekund i fuld opløsning, og 120 hvis man kan nøjes med VGA... De 11 billeder på 10 sekunder tror jeg at jeg det kan matche i ikke-continuous mode med gentagne klik på udløserknappen... :grin2:

 

...Og underligt nok reklamerer den nye lillebroder med 1.9 billeder per sekund ifølge dpreview

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
"G10 er jo mye bedre enn G11, det har jo 14.7 megapixler!"

"But this goes to eleven!"

 

Er for glad i Ricohs nærfokusgrense til å svitsje tilbake, men denne tror jeg er et verdigere medlem i G-serien enn G10 var. Dog har jeg ikke hatt noen av de siden mitt første digitalkamera - G1 som kostet skjorta den gang da.

 

Ang. video fyrer jeg likesågodt opp mitt Casio Exilim EX-F1 og tar HD-video med det. Eller hi-speed. Eller SD. Og det må jo være enda bedre siden det bare har seks megapiksler :)

Lenke til kommentar
11 billeder per 10 sekunder er mildt sagt ikke imponerende heller... men da bedre end 7...

Jeg tok et tilbakeblikk på spesifikasjonene for mitt første digitale kompaktkamera (Jeg regner ikke med leketøyet Mustek Gmart Mini II). Canon Powershot A70 ble lansert i februar 2003 og bød på hele 2,2 fps til tross for at Canons DIGIC-prosessorer har gjennomgått flere generasjoner med hauger av forbedringer.

Ja man undres. Mit Ricoh CX1 kan levere 4 billeder per sekund i fuld opløsning, og 120 hvis man kan nøjes med VGA... De 11 billeder på 10 sekunder tror jeg at jeg det kan matche i ikke-continuous mode med gentagne klik på udløserknappen... :grin2:

 

...Og underligt nok reklamerer den nye lillebroder med 1.9 billeder per sekund ifølge dpreview

 

Jeg lurte også på hvorfor det ikke ble noe HD-video på G11 og S90. Canon vet åpenbart at det er et ønske fra kjøpere, i hvert fall 720-kvalitet. Antar at det er en teknisk begresning, og søkte litt på det.

 

Jeg fant en tråd på dpreview hvor en har gravd frem specen til en 10MP Sony CCD-sensor som det virker sannsynlig at Canon bruker i disse to kameraene, og den støtter ikke høy nok videooppløsning for 720 engang. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32726998 Som noen i denne tråden påpeker er ikke specen så langt unna 720 at Canon ikke kunne upsamplet uten at kvaliteten ble alt for dårlig, de kunne også ha laget et widescreen format med 480 pikslers høyde, eller en egen ukurant oppløsning som utnyttet sensorens potensiale maksimalt. Men det kan selvsagt være andre tekniske begrensninger også som vi ikke kjenner til. Det er vanskelig å tro Ixus og SX20 IS får HD mens Canon kutter HD på toppmodellene uten å ha en rimelig god grunn.

 

Forøvrig lister Imaging Resources S90 med 0.9 bps, så her kan det være en trykkleif et sted.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
Tja, har du eksempel på andre produsenter som reduserer antall megapiksler med 30% fra en modell til neste?

 

Ingen. Vet du hvorfor? Ingen av de andre produsentene har hatt den økningen i antall megapixler som Canon har. De slipper å redusere. Canon er ett selskap som må ha mest pixler eller lengst zoom etc. slik at det tar seg bra ut i reklamene.

 

Panasonic LX2 hadde 10Mp, det samme har LX3.

Olympus stopper på 12Mp på sin E-serie dSLR.

Nikon har 10-12Mp på sine speilrefleks kameraer og har hatt dette en stund nå.

 

Canon gikk fra 40D med 10Mp til 50D med 15Mp. Helt greit, men noe overdrevet.

Canon 400D=10Mp til 450D=12Mp til 500D med hele 15Mp.

 

Pentax har 10Mp CCD og 14,5Mp CMOS i K20D og K-7.

 

 

Nå var det vel noe mere en bare antall Mp som ble endret på disse,men det hopper vi over for det betyr mindre :whistle:

 

Forøvrig er det uintresangt om et kamera har 10 , 12 eller 15 Mp så lenge bildekvalitetet er god.

På G10 ble det for mye støy, menst det på 50D ikke ble det fordi nettop andre ting også ble oppgradert i forhold til 40D .

Om så en 50D hade vært enda bedre enn den er om den hadde bare feks 12-13 Mp, ja se det er vanskelig å si :hmm:

Lenke til kommentar

G10 -> G11 ga en nedgang fra 34 til 23 MP/cm2

40D -> 50D ga en økning fra 3,1 til 4,5 MP/cm2

 

Med andre ord er dette to vidt forskjellige ligaer. Begge kompaktkameraene er så begrenset av optikken at det blir meningsløst. Begge speilrefleksene er i en helt annen klasse enn det.

 

Jeg synes det er interessant å vite hvilke kompromisser produsentene tar med ulike kamera. Blant annet hvordan balansen mellom dynamikk/ISO og megapixler er valgt. Dette synes jeg er interessant fordi jeg interesserer meg for hva som ligger til grunn for bildekvaliteten, ikke bare bildekvaliteten i seg selv. (Som om det var én enkel faktor)

Lenke til kommentar
.

.

Jeg fant en tråd på dpreview hvor en har gravd frem specen til en 10MP Sony CCD-sensor som det virker sannsynlig at Canon bruker i disse to kameraene, og den støtter ikke høy nok videooppløsning for 720 engang. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=32726998 Som noen i denne tråden påpeker er ikke specen så langt unna 720 at Canon ikke kunne upsamplet uten at kvaliteten ble alt for dårlig, de kunne også ha laget et widescreen format med 480 pikslers høyde, eller en egen ukurant oppløsning som utnyttet sensorens potensiale maksimalt. Men det kan selvsagt være andre tekniske begrensninger også som vi ikke kjenner til. Det er vanskelig å tro Ixus og SX20 IS får HD mens Canon kutter HD på toppmodellene uten å ha en rimelig god grunn.

 

Forøvrig lister Imaging Resources S90 med 0.9 bps, så her kan det være en trykkleif et sted.

Tak for link. Det forklarer nok sagen. Chip er for 'sløv'.

 

Og ad S90, det lyder sandsynligt at det er 0.9 og at de 1.9 er en tastefejl, også når man ser på nabo-tal.

Lenke til kommentar

Dette har jeg venten på lenge. Endelig har Canon tatt til fornuft og redusert antall pixler i en ny modell.

 

Yes!

 

Jeg kommer nok til å vente et halvt til ett år etter release med å kjøpe dette. Men det er nok dette kameraet jeg har ventet på for å ha et kompakt alternativ til speilrefleksen.

Lenke til kommentar

De har kanskje skjønt poenget når det gjelder megapiksler, men så absolutt ikke når det gjelder objektiv. De tidligste kameraene i G-serien hadde f-nummer på 2-tallet. Det er dette Canon må komme tilbake med dersom de virkelig vil at G-serien skal kunne konkurrere med entry-level DSLR. Men det vil de selvsagt ikke. Seriøse kameraer "skal" fortsatt være svære og klumpete.

Lenke til kommentar

Var det sånn at det største ankepunktet på den forrige modellen var for høy støy? Da er det nok svært lurt for omdømmet å vise at de gjør noe med akkurat det. Taktisk smart. 10 Mpx er uansett ganske mye, så her hadde de nok langt mer å vinne på å senke pixeltallet enn på å øke det.

Lenke til kommentar

Uansett blir det lx-3 på meg. Klarer de å få med 720 video i et mindre kamera, hvorfor klarer da ikke canon det i et større kamera til en rimelig høyere pris og. Men bra at de endelig tok en kikk på det sinnsykt irriterende pixel kjøret sitt. Canon er jo en av de produsentene som har kjørt på rimelig hardt og en av de siste som forhåpentligvis ga seg med dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...