Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyden kan kommer fra dynamo, servopumpe, AC-pumpe, register etc. Umulig å gjette over internett.

 

Utover dette er Vectra B en helt grei bil, men som alle andre biler er tidligere vedlikehold og kjørelengde avgjørende. Nevner likevel at Astra F og Astra G er noe du bør holde deg langt unna i tilfellet du kommer på tanken om å kjøpe disse modellene fremfor Vectra.

Lenke til kommentar

LiamH: Hva tilsier at Astra G er mye verre enn Vectra B? Her har erfaringen vært stikk motsatt, den eneste Vectraen vi har hatt var det bare tull med, mens samtlige Astraer har vært problemfrie. (3 Astra F, 2 Astra G, 1 Astra H)

 

Har Vectra B samme problemer med 1.6 16V-motoren som på gamle Astraer, med oljeforbruk og stress om man er uheldig?

Lenke til kommentar
Om det er dynamoen så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt.

 

Det med at det er mye feil med astra g er bare tull, har aldri opplevd noe tull med de.

Kan også være servopumpa om han ikke har fylt servo olje på lenge.

 

Dynamoen trenger ikke å ha defekt lading for å lage lyd og ladelampa vil ikke automatisk lyse på turtall hvis dynamoen lager ulyd. Det er tull!

 

Selv om du ikke har opplevd mye feil på Astra G, så betyr ikke det at problemene ikke er der. F.eks. så vet jeg ikke hvor mange nav jeg har skiftet pga at gjengene til glideboltene på calipperne er spist opp, fjærer som knekker, for ikke å snakke om rust etc. Vectra B er forresten ikke så mye bedre på rust-problemet, så det er lurt å sjekk for rust rundt bl.a. ankeret til dørlåsene.

 

Jeg har jobbet på både et Opel-verksted og på et ikke-merke verksted og mine erfaringer med Astra er veldig dårlige. De fleste mekanikere jeg kjenner skyr Astra som pesten.

 

LiamH: Hva tilsier at Astra G er mye verre enn Vectra B? Her har erfaringen vært stikk motsatt, den eneste Vectraen vi har hatt var det bare tull med, mens samtlige Astraer har vært problemfrie. (3 Astra F, 2 Astra G, 1 Astra H)

 

Har Vectra B samme problemer med 1.6 16V-motoren som på gamle Astraer, med oljeforbruk og stress om man er uheldig?

 

Gamle Astra F har 8-ventilere, mens de nyere har XEL-motorene som forbruker olje, samt masse annet mikk-makk som ofte ryker. Hvis du ikke har vært plaget med dine nyere Astra, så må jeg bare gratulere. Mine erfaringer fra verkstedet er stikk motsatte av dine. Det skal nevnes at Astra H er i en litt annen liga enn Astra F og Astra G.

 

Husker ikke om Vectra B har samme motorer som nyere Astra F og Astra G, noe jeg kom til å tenke på etter at jeg postet det første innlegget. Mulig jeg var litt snar til å "godkjenne" Vectra der. Hvis Vectra B også har disse motorene, så trekker jeg tilbake at dette er en grei bil. For å være helt ærlig, så har vi ikke inne Vectra så mye på verkstedet. Det går mest i Astra G. :)

 

Det eneste jeg kan si i forhold til ulike erfaringer med Astra er at du sjekker litt rundt. Ryktet til de nyeste Astra F og Astra G er forferdelig dårlig. Jeg vet om mange som har ruinert seg på disse bilene og mange har skiftet ut det meste på disse bilene. Virker som om det er mange "mandagsbiler" ute å går blant Astra.

Lenke til kommentar

Astra F har motorer laga av dritt. Det skal jeg underskrive. Samtlige jeg kjenner til har hatt toppakningsbytte og annet surr og dritt. Har selv som hjemmemekaniker brukt atskillige timer på å mekke på disse.

 

Hadde en bil som skal høgges av F nå. Den har jeg latt min frustrasjon gå utover ved å manuelt denge den flat med slegga :D

 

Ellers er det gode biler å kjøre forsåvidt.

Lenke til kommentar
Om det er dynamoen så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt.

 

Det med at det er mye feil med astra g er bare tull, har aldri opplevd noe tull med de.

Kan også være servopumpa om han ikke har fylt servo olje på lenge.

 

Dynamoen trenger ikke å ha defekt lading for å lage lyd og ladelampa vil ikke automatisk lyse på turtall hvis dynamoen lager ulyd. Det er tull!

 

Herre. Om dynamoen har gått så lager den en ulyd eller at lampa lyser.

Lenke til kommentar
Om det er dynamoen så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt.

 

Det med at det er mye feil med astra g er bare tull, har aldri opplevd noe tull med de.

Kan også være servopumpa om han ikke har fylt servo olje på lenge.

 

Dynamoen trenger ikke å ha defekt lading for å lage lyd og ladelampa vil ikke automatisk lyse på turtall hvis dynamoen lager ulyd. Det er tull!

 

Herre. Om dynamoen har gått så lager den en ulyd eller at lampa lyser.

 

Beklager, men uansett hvor oppgitt du blir, så skjønner jeg ikke hva du snakket om og hva ladelampa og turtall hadde med OT's problem å gjøre... Igjen, beklager...

 

"Om det er dynamoen"... som hva? Lager ulyd slik OT skriver? Vet ikke helt hva annet det har vært snakk om. "Så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt"... Med andre ord: Hvis dynamoen lager ulyd, så vil ladalampa lyse om du ruser den litt. Ser du den tolkningen og hvorfor jeg skrev det jeg skrev?

 

Ikke meningen å kverulere, men vet ikke helt hva annet jeg skulle lese ut av den setningen...:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Om det er dynamoen så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt.

 

Det med at det er mye feil med astra g er bare tull, har aldri opplevd noe tull med de.

Kan også være servopumpa om han ikke har fylt servo olje på lenge.

 

Dynamoen trenger ikke å ha defekt lading for å lage lyd og ladelampa vil ikke automatisk lyse på turtall hvis dynamoen lager ulyd. Det er tull!

 

Herre. Om dynamoen har gått så lager den en ulyd eller at lampa lyser.

 

Beklager, men uansett hvor oppgitt du blir, så skjønner jeg ikke hva du snakket om og hva ladelampa og turtall hadde med OT's problem å gjøre... Igjen, beklager...

 

"Om det er dynamoen"... som hva? Lager ulyd slik OT skriver? Vet ikke helt hva annet det har vært snakk om. "Så kommer ladelampa til å lyse om du ruser den litt"... Med andre ord: Hvis dynamoen lager ulyd, så vil ladalampa lyse om du ruser den litt. Ser du den tolkningen og hvorfor jeg skrev det jeg skrev?

 

Ikke meningen å kverulere, men vet ikke helt hva annet jeg skulle lese ut av den setningen...:)

Snakket med en reperatør på et opel verksted om vectra B han sa at hadde man en2,0 l maskin så var den bra alt under 2,0 var det olje forbruk på,det var det han hadde erfart gjennom årene

Lenke til kommentar

kan prøve å ta av dynamoreima og starte og høre om lyden er der da. hviss ikke så er det en av tingene som denne reima driver det er problem med. Pass på registerreim intervaller (spesielt om det er 2 liter bensinmotoren)

Hviss det er AC kompresoren som er gåen så koster den litt. og den må skiftes på verksted.

Finn noen hansker og kjenn på fjærene framme, har erfaring med at nederste delen knekker i løpet av bilen sin levetid. Du kjenner om enden av fjæren går nedi det sportet som den skal vere i for å holde seg på plass.

Ellers er Vectra B en helt grei bil, men som ALLE andre biler har den sine svakheter.

Vectra har jo alltid vært en mer gjennomført bil en Astra.

Lenke til kommentar

Samme hvor mye feil dem har er hvertfall Opel noe av det mest kurante og skru på. Bortsett fra clutch på Vectra B.

 

Sier selger at AC pumpa er gåen er den nok det. Ikke vits og spekulere i om det er noe annet. En rask feilsøkning er rett og slett og skru av Ac`en og høre om det blir stille.

 

Og hvis selger tar feil og det er noe annet som lager lyden blir det nok billigere enn og bytte AC pumpa.

 

Uansett så ikke kjøp noe som må rett på verkstedet.

Lenke til kommentar

Har sjøl en 1.8 Vectra B stv., hatt den nå i 8 år.

Har ikke hatt noen alvorlige problemer, men har blant annet hatt;

- Dynamohavari.

- Ett strammehjul (en eller annen plass) som røk.

- Oljesvetting ved toppdeksel, skiftet pakning.

- Litt trøbbel med variabel tomgang

- Bensinpumpe rele (verkstedet ville her bytte hele motorstyringen, til jeg selv :new_woot: fant ut at det var releet til ca 70 spenn som var gåent.

- Store problemer med varsellys for airbag, byttet ledninger 3-4 ganger. Blitt bra etter vi sluttet å senke førersetet helt ned.

 

Det mest irriterende er at en eller annen takbjelke/innertak e.l. har løsnet, så det slamrer i hele taket når f.eks. dørene lukkes igjen.

Videre har jeg byttet bakre eksospotte 3 ganger, samt bremseskiver og klosser....

Også pyntelister og lister generelt som løsner og detter av.

 

I sum endel irritasjoner, men ingenting som har flådd lommeboka. Oljeforbruket er helt OK, har ikke måttet toppe oljen noengang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...