Gå til innhold

70-200mm - Hvorfor heter det Macro?


Anbefalte innlegg

Hei

Som sikkert forstår av emne har lurer jeg på hvorfor det heter Macro i en ikke macro linse?

 

Feks.

Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Macro II HSM C - dette er jo en tele zoom linse?

Nærgrensen på den er 100cm, ikke hva jeg forbinder med Macro fotografering.

 

Vurderer denne linsen til tur i september, men litt amatørmessig som jeg er så lurer jeg pådette uttrykket som blir brukt i mange linser.

Kloke hoder der ute?

Endret av BWW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det høres rart ut jeg også, men dpreview har ikke kommentert noe annet rundt dette enn:

 

The word 'Macro' in the lens title reflects a short close focus distance; maximum magnification is 0.30x, achieved at a measured close focus of 98cm, and giving a working distance of 75 cm from the front of the lens to the subject.

Lenke til kommentar

Sigma liker å kalle de fleste objektivene sine macro. Det er fordi Sigma er ganske flinke til å gi objektivene brukbar nærgrense. Det høres sikkert ikke så viktig ut, men den lille forskjellen mellom 100cm og 130-150cm, som enkelte andre 70-200-objektiver pleier å ha, den er merkbar, spesielt om du vil fotografere tette portretter innendørs. :)

Lenke til kommentar

Ekte makro er 1:1. Altså at noe som er 1cm i virkeligheten dekker 1cm av sensoren i kameraet. Siden sensoren er ganske liten så betyr det at den tingen på 1cm dekker en stor del av bildet. F.eks at en bie som sitter på en blomst kan dekke halve bildet.

 

Som sagt har begrepet blitt utvannet i markedsføringen ved at både 1:2 og 1:3 ofte kalles makro. Utvanningen er etter min meningen ikke helt uberettiget siden sensorene har krympet siden filmbasert foto og dermed gjengir små ting som en større del av bildet ved 1:1 makro. Olympus sine speilrefleks med 2x crop-format gjengir f.eks en bie som en like stor del av bildet med 1:2 makro som man gjorde før med 135-film og 1:1 makro. Med andre ord synes jeg noe av utvanningen er berettiget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...