Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavere eksos mottrykk = mindre effekt.


Hellemyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@trådstarter: Interessant spørsmål. Jeg er ikke biltekniker, men etter å ha tenkt litt har jeg to teorier.

 

- Mindre eksosanlegg vil virke positivt på undertrykket fra grenrørene. Desto mindre rør, desto raskere vil gassene gå gjennom og forbi.

 

- Overgang fra små til store rør vil skape turbulens.

 

Noen formeninger om det..?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Innsuget vil alltid være tjent med å ha så grove rør som mulig, men det som er enda viktigere er at rørene og skjøter er strømlinjeformet slik at man ungår turbulens i flenser osv.

 

Du kan vel strengt tatt få ett bedre bunndrag i bilen ved at utblåset er litt strupet hvis du har en kam som åpner utblåset tidlig, men hvis utblåset åpnes først når stempelet er i bunn vil ikke dette ha noen effekt.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur

 

mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd..

 

1: full gass på kald motor

2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende

 

tipper det er en av de 2 ;)

 

 

jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras

 

OK, gammel tråd men ser jeg ikke svarte deg på dette. Når du chipper en turbomotor er det oftest turboen som fysisk begrenser hvor mye effekt du kan hente. Turboen har som du vet et kart som viser trykkforhold og turtall, der en oftest har et ganske klart definert maksimalt turtall. Overskrider du det, overruser du turboen og den vil skades.

 

Effekten en turbo klarer å levere er gitt av gassmasse og temperaturforskjell over turboen. Når du omprogrammerer en motor spesifiserer du nye mål for ladetrykk, blandingsforhold og tenning. Ettersom original eksos sjelden er dismensjonert for effekten du henter når du chipper, balanserer du belastning på turboen (ladetrykket) mot baktrykket i eksosen (flow og temperaturforskjell) slik at du henter ut det turboen kan levere, minus en viss margin.

 

Når du så skifter eksos, fra en original eksos med et visst baktrykk til en bedre eksos med lavere baktrykk, blir verdiene du har speisfisert feil. Motoren får høyere ladetrykk og lavere ladetemperatur enn før, og verdiene du har programmert for wastegate stemmer ikke fordi du har lavere trykkforskjell over wastegate og samtidig bedre flow og større temperaturforskjell over turboen. Om turboen din jobbet opp mot grensen før du skiftet eksos, skal det ikke mye til før du overruser den etter eksosskiftet.

 

Dette er faktisk noe som skjer stadig vekk, det kalles jallatrim og har tatt livet av flere turboer enn du kan telle ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...