Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den store pollenallergi tråden


SCV

Anbefalte innlegg

sneeze2_34270218_std.jpg691_Conjunctivitis.jpg

 

Kjenner du deg igjen? lyst og asfaltere all mark du ser og sage ned alle trær du ser?

 

 

Pollenallergi er en atopisk allergi som rammer mennesker som er overømfintlig mot pollen, kjent som blomsterstøv. Det som forårsaker den allergiske reaksjonen er proteinene i pollenet. Pollenallergi er årsak til høysnue og sommerastma og er vanligst mot pollen fra vindbestøvede planter, spesielt or, hassel, bjørk, gress og burot. Det forekommer oftest i aldersgruppen 5–40 år.

 

Pollenallergi er ikke en sykdom, men en måte å reagere på. En form for overfølsomhet som skyldes spesielle forandringer i kroppens immunforsvar. Siden 1989 er det forsket på en teori som kalles hygienehypotesen og som blant annet søker å forklare denne type allergi og følgesykdommer som en autoimmun reaksjon. Allergi kan utløse ulike sykdommer og plager. Folk med kraftig pollenallergi har for eksempel en høyere risiko for å utvikle astma enn personer uten. kilde

 

Hygienehypotesen og generelt om økningen av allergi de siste 20 årene kan du lese mer om her

 

Allergitesting

 

Hvor pålitelig er allergitesting?

 

Spørsmål om testing av allergi

 

(15. juli 2005)

 

Hvor pålitelige er allergitester? Jeg har fått flere henvendelser fra voksne personer som er blitt testet for pollenallergi, og testsvarene er negative. Disse personene har store plager om våren, med tett nese, øyne som renner og med astmasymptomer. Dette skjer hver vår, men allergitestene er negative. Det er både tatt blodprøver og prikktester. Mine spørsmål er: Hvor pålitelige er allergitester Hvilke tester gir best resultat? Er tester mer pålitelige på barn? Skal man slutte med allergipiller noen dager før tester blir tatt? (ble ikke gjort i ett av tilfellene).

 

SVAR

 

(15. juli 2005)

 

De vanligste årsaker til allergiplager om våren er pollen fra or, hassel og bjørk. Både hudtest (prikktest) og IgE-analyser i serum (blodprøve) er meget pålitelige for disse pollensortene både hos voksne og barn.

 

Allergi mot muggsopper slår også ofte ut tidlig på våren. Da er astma en vanlig allergireaksjon, men vanligvis ikke reaksjoner med tett nese og øyne som renner. Muggsoppallergi kan gjelde mange arter, og da må den aktuelle arten være med i testen. Her er hudtest og blodprøve noe mindre pålitelige - avhengig av art.

 

Ved all hudtest skal allergitabletter med antihistamin ikke tas siste uke, men antihistaminpreparater har ingen betydning for resultatet av blodprøvene.

 

Testmaterialet for hudtesting må ikke være for gammelt og må behandles riktig for å beholde aktiviteten (påliteligheten). Det er noe som iallfall "allergispesialister" pleier passe godt på.

 

De nevnte plagene skyldes nok ikke muggsopper, så en må vurdere andre allergenkilder enn de nevnte. De fleste som utfører allergitesting, har et "batteri" av testpreparater som vil fange opp 80-90% av allergikere, men det er mange allergenkilder i tillegg og som vanligvis ikke er tilgjengelig for hudtesting (mens noen kan finnes for test i blodprøver).

 

De personene som reagerer slik du beskriver (og som vi forutsetter er testet riktig) , faller utenfor statistikken for "det vanligste", og reagerer kanskje på andre vårpollen som ikke kryssreagerer med or, hassel eller bjørk og som vanligvis ikke inngår i testing fordi slike allergier er Iitt sjeldne ( men like plagsomme!).

 

Det kan også tenkes at det ikke er pollen som gir allergiene deres, men andre skjulte allergenkilder i luften som de kommer borti om våren (f.eks allergener fra dyr, midd etc i støvet i hytter eller andre steder som de besøker, eller på grunn av endrede aktiviteter om våren).

 

Med økt oppmerksomhet, ettertanke og i samarbeid med en god og tålmodig "allergispesialist" kan nok de fleste finne årsaken til slike plager, men det kan kreve en ganske omstendelig "jakt".

kilde <- Allergiviten.no har også mye annet snadder om alle mulige allergier og astma.

 

Og her er en liten Pollenkallender, så du kan se om det stemmer overens med testen du har tatt, om du har tatt en slik test.

Pollenkalender_2009_NY.jpg

 

 

Behandling av pollenallergi

* En gruppe er bruk av lokalt virkende spray og øyedråper, både med kortison og andre typer medikament.

* En annen vanlig behandlingsmetode er bruk av antihistamintabletter. Disse virker på symptomene og resten av kroppen.

* En alternativ hovedbehandling er kortisonsprøyte. Med ca. 1-2 måneders mellomrom kan du i den delen av pollensesongen du er mest plaget, få satt en kortisonsprøyte på legekontoret. Kortisonet svekker allergireaksjonen i ca. en måned, og dosen er såvidt lav at det er få bivirkninger dersom behandlingen begrenses til 1-3 sprøyter per sesong. På grunn av muligheten for bivirkninger anbefaler legene deg ofte å prøve andre legemidler før du prøver dette.

 

Vaksiner

 

Allergivaksiner brukes i mindre grad i dag. På grunn av lang behandlingstid, 3-5 år, er ikke dette fullt så vanlig som de andre metodene. Legen må vite hvilken type pollen du reagerer på. Ørsmå doser av dette allergenet sprøytes inn nå du vaksineres. Over tid økes allergeninnholdet i sprøyten. Slik bygger du opp toleranse for stoffet, og du kan bli helt kvitt allergien. Du må holde på med vaksineringen året rundt. Omtrent halvparten av de med høysnue har god eller moderat effekt av allergivaksiner.

 

Av piller og sprayer og dråper har jeg bare gått på Zyrtec og livostin nesespray og øyedråper. Jeg var og kjøpte nesespray for et par uker siden og 170 spenn er en stiv pris og betale for en nesespray som knapt nok funker :(

 

Noen som bruker noe annet som funker? Erfaringer?

 

Noen som har testet denne vaksinen? Noen erfaringer?

 

Tips (selv og jeg går ut ifra at alle med allergi har gjort alt dette + litt til)

* Ikke tørk klær ute, pollenkornene fester seg lett til klærne dine.

* Ikke luft i huset midt på dagen, det er da spredningen er størst. Dersom du må lufte, gjør det helst om kvelden eller natten.

* Vær nøye med renhold. Dette gjelder både hus, klær og personlig hygiene.

* Mange har god nytte av å dusje og vaske håret før de legger seg.

* Unngå muggsopp innendørs.

* Unngå sterke lukter, tobakksrøyk og lignende.

* Hold deg mest mulig inne i de verste periodene.

* Følg legens råd angående medisinering.

* Installer pollenfilter i luftinntaket i bilen.

* Ikke kjør/luft med åpne vinduer.

* Solbriller kan hjelpe deg å unngå pollenkorn i øynene.

 

Alternativ behandling av pollenallergi

Homopati

Det er ikke gjort nok forskning på homeopati til at man kan si sikkert om det virker eller ikke. Men allergi er et av de områdene homeopatene selv har best erfaring med å behandle.

 

Homeopatene ser på helheten av symptomer hos allergikerne, også det som ikke handler om allergi. Ut fra grundige intervjuer forsøker de å finne akkurat det middelet som passer for akkurat den personen.

 

- Homeopati virker hvis man finner det rette middelet, forklarer Andreas Bjørndal.

 

Noen pasienter får raskt det rette middelet, mens andre kan ha et symptombilde som krever at de prøver mange ulike midler over lang tid, ifølge Bjørndal.

 

Akkupunktur

Det er uenighet om hvorvidt akupunktur kan behandle pollenallergi, men da Verdens helseorganisasjon vurderte forskningen på området i 1996, konkluderte den med at nålestikkene har bedre effekt enn antihistamin. Les rapporten her (pdf).

 

Akupunktørene konsentrerer seg om spesifikke symptomer og velger nålepunkter ut fra disse.

 

- De fleste vil trenge relativt hyppige behandlinger inntil virkningen blir sterk nok. Men også med akupunktur er formålet at man skal bli kvitt allergien for godt, forteller Andreas Bjørndal.

 

Kostendringer

Puls har fått flere henvendelser fra allergikere som har blitt bra etter å ha kuttet ut gluten og melk fra kostholdet.

 

Allmennlege Jørgen Skavlan advarer mot å prøve slike metoder på egenhånd. Det er viktig å sørge for at man ikke kutter ut noen matvarer unødvendig. Spesielt gjelder dette barn i utvikling.

 

Naturopater er spesielt opptatt av kostholdets virkning på helsa. Maten er med på å skape den nødvendige balansen i kroppen.

 

- Dersom man mangler næringsstoffer eller spiser for mye av noe, vil det gjøre at man er mer reaktiv, sier naturopat Hanne Halseth.

 

Hennes erfaring er at en god del av plagene kan bli borte dersom man klarer å gjøre endringer med kosthold og livsstil.

 

Kan kanskje ha sammenheng med andre ting som forsterker allergiske reaksjoner som f.eks tobakksrøyk, selv om jeg ikke tror det er noen effekt og hente her.

 

Fotsoneterapi

Vi kan ikke si sikkert om fotsoneterapi virker, men de som praktiserer det erfarer at det har en god effekt på pollenallergi.

 

Behandlingen går ut på å stimulere organer i kroppen gjennom å trykke på punkter under føttene.

 

Fotsoneterapeutene anbefaler at man kommer til behandling i god tid før sesongen starter, for å bygge opp kroppens forsvar i forkant. Virkningen skal være mindre hvis man begynner først etter at pollensesongen er i gang.

 

Healing

Det er gjort en del forskning på healing, men vi kan ikke trekke noen klare konklusjoner om effekt.

 

Det Norske Healerforbundet skriver på sine hjemmesider at effekten av healing er svært individuell. Effekten avgjøres ikke av hvilken diagnose man har, men hvordan man som individ responderer på behandlingen.

 

For healere er auraen viktig, eller energikroppen, der man mener at det går et slags usynlig nervesystem. Blokkeringer i auraen er koblet til sykdom og symptomer, derfor mener man at behandling av disse blokkeringene vil ha effekt på de fysiske plagene.

kilde

Marihuana

ingen spesielle kilder her, bare folk som har snakket om det på Freakforum.nu Og selv var jeg i amsterdam og fyrte opp en liten rev, var ikke plaget der nede som jeg er her oppe.

 

Og en side jeg kom over som tilbyr enda en ny type behandling

les om det her

Filosofien bak behandlingen av pollenallergi med E-Lybra er enkel.

Det som er ute av balanse i kroppen skal styrkes og balanseres, slik at du

kan stå imot allergisymptomene. Det revolusjonerende terapisystemet E-Lybra kan

på en enkel måte lese av eksakt hvilke deler av ditt immunforsvar som har behov for

justeringer og styrkende impulser.

 

Behandlingen skjer ved å tilføre kroppen et utvalg impulser

(frekvenser) som setter i gang en korrigerende reaksjon i kroppen.

På mange måter fungerer dette som en vaksine, bare i en mer subtil form.

 

Hver behandlingsdel skjer ved å tilføre bestemte frekvenser til kroppen

gjennom 2 elektroder som er festet rundt håndleddene.

 

Om det er noen som har noe og tilføye så si ifra, eller om du finner feil.

Uansett, vil har erfaringer her.

Akkupunktur? funker det, er vell det jeg har vurdert, og den vaksinen. Funker den like bra som det høres ut som?

 

Hva piller, dråper og sprayer bruker du? hva koster det? Funker det for deg?

 

Om det finnes en gud, så kommer det en person her inne med en eller annen mirakelkur.

Jeg er Lei av og ikke kunne gå ut uten og klø inne i ørene, i ganen og i halsen og få såre og tårevåte øyer.

 

gå på jobb blir et slit, om det er folk med dårlig hygiene, Pollen setter seg da særlig i klær og i hår. Så om du ikke sliter med pollenallergi men leser dette, vask deg og skift klær og ta litt hensyn til oss tilsynelatende "invalide" om våren og sommeren :)

 

Håper jeg ikke har glemt noe.

 

-Fred ut-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*mine innlegg*

 

Bruker Loratadin tabletter(100,- for 30 stykk) og Livostin nesespray, denne kombinasjonen fungerer bra for min del, helt uten sløvhet.

 

Zyrtec virker overhodet ikke for min del, blir bare trøtt uten at det påvirker symptomene.

 

Prøv flere alternativer når det gjelder antihistaminer; Zyrtec er gammel og god, men ikke for alle. Det er individuelt hvordan man reagerer på de forskjellige antihistaminene.

Lenke til kommentar

loratadin og zyrtec koster jo ca det samme ca 100 spenn for 30 piller.

Skal sies at jeg er ganske sløv og ta piller, og man trenger vell ofte mange dager eller uker på at piller skal ha en forebyggende effekt. Og man skal vell ta dem før sessongen begynner også eller hur?

 

det siste 4-5 årene har jeg vell så og si godt helt bort fra piller og tatt opp til 2 sprøyter i året istedenfor.

 

Kongkake: avamys er bare nesespray etter det jeg klarer og søke meg frem til? bruker du ikke piller eller noen andre medisiner?

 

Sitter her med tett nese as we speak :p jævla pollen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...