Gå til innhold

NTNU-forelesninger via Itunes


Anbefalte innlegg

Bedre enn itslearning, men ikke så mye mer enn det. Dette er jo ikke helt lukket i motsetning til itslearning der man må ha innvilget undervisning for et semester for å få tilgang (såvidt jeg vet, eller er det mulig å få tilgang uten det?)

Hva skal man egentlig med tilgang til It's learing hvis man ikke er innvilget undervisning?.

 

Jeg synst i det minste kan kunne ha fått sett hva som lå ute før man måtte laste ned Itunes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal man egentlig med tilgang til It's learing hvis man ikke er innvilget undervisning?.

Prinsippet om offentlig åpenhet. Professorene jobber på våre skattepenger og formidler uvurderlige mengder kunnskap, så da skulle det bare mangle at hvem som helst skal kunne få ta del i denne kunnskapen.

 

Det er akkurat samme prinsipp som har gitt oss for eksempel yr.no, en tjeneste hvor man kan få gode, detaljerte værvarsler for Norge og resten av verden helt gratis.

Lenke til kommentar
Bedre enn itslearning, men ikke så mye mer enn det. Dette er jo ikke helt lukket i motsetning til itslearning der man må ha innvilget undervisning for et semester for å få tilgang (såvidt jeg vet, eller er det mulig å få tilgang uten det?)

Hva skal man egentlig med tilgang til It's learing hvis man ikke er innvilget undervisning?.

Man ønsker gjerne litt informasjon om hva fag går ut på, litt mer konkret enn den setningen som står i Studiehåndboka. Fint å se eksempler på foiler eller annet undervisnigsmateriell og øvinger for å finne ut om et fag ser interessant og overkommelig ut. Før i tiden, før It's, hadde alle fagene hjemmesider som man kunne komme seg til gjennom litt krunglete navigasjon og/eller kvalifisert URL-gjetting, der det ofte lå ute både ny og gammel informasjon, meldinger fra foreleser og eksamenssett med LF.

 

Men, stemmer at de har åpnet for at folk uten oppmelding kan se på fagene. Det er og blir allikevel en håpløs platform for distribusjon av informasjon, ikke minst fordi den har en stygg tendens til å ikke fungere når man trenger den mest (les: rett før eksamen). iTunes kan vel skryte av en litt bedre oppetid, så får heller enkelte svelge noen kameler og laste ned et litt bloated program for å se forelesningene.

Lenke til kommentar
iTunes kan vel skryte av en litt bedre oppetid, så får heller enkelte svelge noen kameler og laste ned et litt bloated program for å se forelesningene.

Eller søke dem direkte fra kilden. For eksempel fant jeg Matte 2-forelesningene fra hjemmesiden dems, de ligger her.

Hva gjorde du for å finne fram til URLen?. Jeg prøver å lete etter mer stoff som ligger uten for itunes.

Lenke til kommentar
Eller søke dem direkte fra kilden. For eksempel fant jeg Matte 2-forelesningene fra hjemmesiden dems, de ligger her.

Oi! Oppe i all dritten rundt iTunes bør NTNU få cred for den siden der. Må være et utrolig bra hjelpemiddel for stundenter å kunne kikke på forelesningen i reprise når en endelig kommer hjem og skal gjøre øvinger.

Lenke til kommentar

Enda flere av foredragene kan finnes her:

 

http://www.ntnu.no/aktuelt/foredrag

 

Av alle så burde i hvert fall matematikere vite at feil + feil ikke automatisk blir rett.

 

(Her passer det nok med et av failing at failing -bildene fra humortråden)

Jeg skal innrømme at jeg var litt med på hylekoret i begynnelsen, men nå ser jeg at mye av NTNUs materiale er publisert andre steder i tillegg. Hva er problemet med å publisere på Itunes så lenge det kommer i tillegg til annen publisering? Vil ikke det gjøre tilgjengeligheten enda bedre?

Lenke til kommentar

Argh. Jeg kjenner at irritasjonen og sinnet har brygget i flere dager nå. Er ikke rart at de store forkjemperene av badware og screw-you-formater har så stor makt når selv utdanningsinstitusjonene legger seg langflate og hyller de store proporitære gudene. På verdensbasis har utdanningsinstitusjoner _alltid_ vært en av de store pådriverene til åpne løsninger. Men ikke i Norge nei.

Lenke til kommentar
ikke så lenge vi snakker silverlight og wmv som alternativ til itunes. det blir å bytte en djevel for en annen...

Silverlight? Jeg har ikke SL installert på PCen min, og disse kjører fint.

vel jeg får opp en "installer silverlight" banner når jeg prøver å gå inn på mediasite-linkene...

Ved nærmere undersøkelser tror jeg faktisk du har rett.

 

Men hvorfor får jeg opp SL-innhold der når SL ikke står på listen over plugins i Firefox og jeg får opp banner om å installere Silverlight når jeg går til andre sider med SL?

Lenke til kommentar

Herregud, dette er jo forferdelig latterlig. Finnes det noen spesifikke hindre for å legge ut denne kunnskapen både oversiktilig OG tilgjengelig for "alle"?

 

Streaming over nett synes jeg ingenting godt om, og Silverlight har jeg enda mindre godt å snakke om. Flash kan også gå og dø for min del. Har tatt bruk av OpenYale, MIT Open Courseware og Berkeleys RSS-feeds de to siste årene, og har vært storfornøyd. Dette her er kun latterlig.

 

Det er jo ofte slik at de som er ute med ny teknologi/nye tjenester først, gjerne falmer mot alle nyvinningene som kommer med årene, her er det jo direkte motsatt. Ikke nok med at kvaliteten på undervisning fra bl.a. Yale og MIT ligger mange hakk over, samtidig så legger de norske universitene seg like langt bak kvalitetsmessig for distrubisjonen av denne.

Lenke til kommentar

MIT er brukbare, men de som virkelig har skjønt det, er Stanford. Alle kursene der er lagt ut i flere formater, slik at de blir spiselige for de fleste - oversiktelig og mest mulig tilgjengelig!

 

( her er et eksempel fra ett av kursene )

 

Det er veldig synd at veien skal være så fordømt lang for universitetene i Norge mot noe sånt som det Stanford har ordnet...

 

( Transcript: HTML og PDF . Videos: YouTube, iTunes, Vyew, WMV Torrent, MP4 Torrent, samt egen, integrert spiller. )

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...