Gå til innhold

NTNU-forelesninger via Itunes


Anbefalte innlegg

( Transcript: HTML og PDF . Videos: YouTube, iTunes, Vyew, WMV Torrent, MP4 Torrent, samt egen, integrert spiller. )

Men ingen av videoformatene er vel strengt tatt åpne formater (kanskje muligens med unntak av YouTube hvis de etterhvert går over til HTML5 istedenfor Flash).

 

Alle statlige nettsider er pålagt å gå over til åpne videoformater innen 2012 (link). Noen som vet om dette gjelder NTNU også?

 

På statlige Internett-sider er det fra 1.1.2012 obligatorisk å publisere multimediainnhold i åpne formater.

- For video skal det benyttes Theora/Vorbis/Ogg eller H.264/AAC/MP4.

- For lyd skal det benyttes Vorbis/Ogg, MP3 eller FLAC/Ogg.

- For bilder skal det benyttes JPEG eller PNG.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det iTunes bruker er vel h.264 baseline profile, det er ihvertfall det eneste iPoden og iPhonen min er villig til å svelge av ting jeg transkoder selv. Dette er selvfølgelig litt latterlig, ettersom baseline ikke bruker b-frames. Da blir liksom litt av vitsen borte.

 

NRK, spesielt NRKbeta holder på en del med åpne formater, de bruker vel både mp4 og matroska-kontainere, og h.264, og distribuerer av og til med torrents. Forhåpentlig vis kommer dette til å etterhvert åpne opp for de samme formatene i streaming-løsningen deres.

Lenke til kommentar
( Transcript: HTML og PDF . Videos: YouTube, iTunes, Vyew, WMV Torrent, MP4 Torrent, samt egen, integrert spiller. )

Men ingen av videoformatene er vel strengt tatt åpne formater (kanskje muligens med unntak av YouTube hvis de etterhvert går over til HTML5 istedenfor Flash).

 

Alle statlige nettsider er pålagt å gå over til åpne videoformater innen 2012 (link). Noen som vet om dette gjelder NTNU også?

 

På statlige Internett-sider er det fra 1.1.2012 obligatorisk å publisere multimediainnhold i åpne formater.

- For video skal det benyttes Theora/Vorbis/Ogg eller H.264/AAC/MP4.

- For lyd skal det benyttes Vorbis/Ogg, MP3 eller FLAC/Ogg.

- For bilder skal det benyttes JPEG eller PNG.

 

 

Det har du rett i, og jeg håper selvfølgelig på det. Likevel blir jeg veldig gledelig overrasket hvis NTNU i det hele tatt nærmer seg tilbudet Stanford har - åpne formater eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på et internt notat fra NTNU. Her står det blant annet:

 

Etter hvert håper imidlertid Feilberg at kanalen også skal kunne brukes som støtte for regulær undervisning. I tillegg til videoer vil det etter hvert også bli lagt ut lydopptak, lysark og annet digitalt materiell.

 

Målet er nå å gi tilgang til det meste av materiellet via åpne kanaler som iTunes U, YouTube EDU og andre.

 

Paralellt med publiseringen i nye kanaler har universitetet satt i gang et arbeid for å klargjøre opphavsrettighetene til læringsmateriellet. Dette er en krevende prosess ettersom mange forelesere gjerne bruker eksempler fra lærebøker, bilder etc. som er produsert av andre.

 

Med andre ord er det mye spennende i vente. :)

Lenke til kommentar

Det høres jo i hvert fall ut som om de har tenkt på det. Det er bare så synd at alt skal sendes gjennom "kanaler" - direkte nedlasting av filer nevnes ikke, og jeg er usikker på hvorfor?

 

Det hadde vært flott om materialet som brukes på NTNU, forelesningsnotater osv. fikk en gitt lisens. Kunne gitt Creative Commons mer eksponering i norsk skolevesen. :)

 

Håper de bryter tradisjonen, og lager et system med struktur, som er lett å finne frem i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...