Gå til innhold

Amd Athlon xp2600+ 333MHz Problem med varme.


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Amd xp 2600+ som skal sitte i et Abit KD7-G Hoved kort. Fikk delene ifra komplett.no i går. Reiste glad og fornøyd ned til posten og hentet pakken med div andre deler også. Monterte delene sammen og startet opp.

 

Tok en tur inn i bios og gjorde de forandringene som må til. Startet så med å legge inn Win xp pro. Etter en stund stoppet bare maskinen og slå seg av. Tok ut strømmen og batteriet på hk og ventet en 10 minutters tid og prøvde igjen. Inn i Biosen igjen og denne gangen ble jeg sittende og følge med på temperaturen på cpu'en. Den lå ganske stabil på en arbeidstemp på 41-45 grader C. Men tempen på kjernen steg helt opp til 108 grader C og det er vel litt mye ???? Maskinen slo seg da av etterhvert og jeg tok ut strømmen og batteriet på hk. ventet til i dag tidlig med å prøve å starte den igjen, men da gikk den bare i 5-10 sek før den slo seg av igjen. Jeg har brukt en vifte tilpasset cpu'en og brukt kjølepasta. Men jeg lurer nå på om er ikke 108 grader på kjernen for mye ??? og er dette grunnen til at maskinen ikke vil opp og gå ? Slår den seg av for å beskytte seg selv ?? Eller kan de være noe annet ?? :roll:

 

Takker for alle svar og innspill på denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

108 er ALT for mye.. det er fare på ferde allerede ved 90c.

Du har nesten garantert monter kjøleribben feil. Noen kjølere har et beskyttelseslag under kjøleribben som må fjernes først..

Foreslår at du tar av kjøleribben og kikker om det er et tydlig avtrykk etter core.

Lenke til kommentar

Ja jeg er sikker at cpu'en er en 333 MHz. På pakk seddelen står det :

Amd Athlon xp2600+ 2,083 GHz 333MHz bus. Vifta er en Cooler Master cpu- vifte socket a for xp2600+ . jeg er 100 % sikker på at den sitter riktig og jeg har prøvd den med og uten kobber chims.

 

Flere innspill ???

Lenke til kommentar
Ja jeg er sikker at cpu'en er en 333 MHz.   På pakk seddelen står det :

Amd Athlon xp2600+ 2,083 GHz 333MHz bus.  Vifta er en Cooler Master cpu- vifte socket a  for xp2600+ .  jeg er 100 % sikker på at den sitter riktig og jeg har prøvd den med og uten kobber chims.

 

Flere innspill ???

 

Om CPU blir så varm så kan UMULIG kjøleribben være montert korrekt. Har du kjent på den forresten? er den så varm som bios raporterer ?

Lenke til kommentar

Tok ut cpu'en med en gang etter at maskinen stoppet sist gang og den var ikke så veldig varm. Hvor stabile er de temp målingen i biosen ?? har nå pratet med en hyggelig kar ved supporten på komplett.no og kan sa at jeg kunne ha fått en cpu som hadde en feil og ble veldig varm. Jeg var ikke første mann som hadde fått en sånn. Mulig jeg hadde fått noe "dårlig" ram også sa han, men jeg har 2x 512 ddr dim ram, som jeg har flyttet rundt i de forskjellige ram slottene og jeg har også prøvd med bare 1 ram brikke. Samme sak skjedde hver gang.

 

Kjedelig og få ny pc også må mann sende den i retur neste dag.

 

Men men.

Lenke til kommentar

Start opp pc´n og kjenn på selve kjøleribba.. om den er så varm at du brenner deg skikkelig så er nok cpu defekt..(så lenge vifta går) om den ikke er noe spesielt varm og den fortsatt slår seg av og/eller viser veldig høy temp i bios så er det kjøleribba som ikke sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
Start opp pc´n og kjenn på selve kjøleribba..  om den er så varm at du brenner deg skikkelig så er nok cpu defekt..(så lenge vifta går)  om den ikke er noe spesielt varm og den fortsatt slår seg av og/eller viser veldig høy temp i bios så er det kjøleribba som ikke sitter skikkelig.

 

:o

Du gir deg ikke med denne kjøleribben ?? Den sitter som den skal men du får det som du vil. Jeg skal hjem etter jobben og ta den av og sette den på igjen. Jeg kjente på både kjøleribbene og kjernen til cpu'en i går kveld rett etter at maskinen stoppet og den var ikke varm. Kunne fint holde den i hånda. Den er iallefall ikke så varm som bios'en sier. (108 grader i kjernen)

Lenke til kommentar
Start opp pc´n og kjenn på selve kjøleribba..  om den er så varm at du brenner deg skikkelig så er nok cpu defekt..(så lenge vifta går)  om den ikke er noe spesielt varm og den fortsatt slår seg av og/eller viser veldig høy temp i bios så er det kjøleribba som ikke sitter skikkelig.

 

:o

Du gir deg ikke med denne kjøleribben ?? Den sitter som den skal men du får det som du vil. Jeg skal hjem etter jobben og ta den av og sette den på igjen. Jeg kjente på både kjøleribbene og kjernen til cpu'en i går kveld rett etter at maskinen stoppet og den var ikke varm. Kunne fint holde den i hånda. Den er iallefall ikke så varm som bios'en sier. (108 grader i kjernen)

 

Selve core blir kald nesten med en gang.. på den tiden man bruker på å fjerne kjøleribbe så er den nok ikke varm lenger. Det jeg mente var at du skulle kjenne på kjøleribba imens pc´n går.. er den over 100c så merker du det FORT ;) .. allerede ved 65-70c så vil du nok brenne deg.

Lenke til kommentar

Kom hjem etter jobb idag og prøvde å starte pc'en, men da gikk den i ca 5-6 sekunder før den slo seg av igjen. Ut med strøm, også tok jeg ut batteriet og ventet i et par minutter. Prøvde igjen med samme resultat.

 

Den vil IKKE starte opp. Starter men stopper etter 5-6 sekunder. Både vifta på hovedkortet og cpu'en starter opp samtidig. Og Kjøleribba med vifte sitter riktig.

 

Kan det være at cpu er gått til Hel****te alt ?

Lenke til kommentar
Kom hjem etter jobb idag og prøvde å starte pc'en, men da gikk den i ca 5-6 sekunder før den slo seg av igjen. Ut med strøm, også tok jeg ut batteriet og ventet i et par minutter. Prøvde igjen med samme resultat.  

 

Den vil IKKE starte opp. Starter men stopper etter 5-6 sekunder. Både vifta på hovedkortet og cpu'en starter opp samtidig. Og Kjøleribba med vifte sitter riktig.

 

Kan det være at cpu er gått til Hel****te alt ?

 

Tror nok ikke cpu er død.. for da pleier ikke maskinen å slå seg av. Da står den bare og går uten at det kommer skjermbilde.

Du har fortsatt ikke sagt noe om hvor varm kjøleribben er..

Om cpu er 100c, og kjøleribba di bare er 25c.. da burde løsningen være ganske enkel synes jeg.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke cpu er død.. for da pleier ikke maskinen å slå seg av. Da står den bare og går uten at det kommer skjermbilde.

Du har fortsatt ikke sagt noe om hvor varm kjøleribben er..

Om cpu er 100c, og kjøleribba di bare er 25c.. da burde løsningen være ganske enkel synes jeg.

 

 

Maskinen går kun i 5-6 sekunder før den slår seg av igjen, så den rekker ikke å få opp noe særlig varme. Holdt på kjøleribba imens den gikk(5 SEK) men kjente ingen varme ifra den. :shrug:

 

Som sagt : jeg trykker på knappen for å starte maskinen, Maskinen starter og både vifta på hovedkortet og vifta på cpu'en starter. Etter 5-6 sekunder stopper bare maskinen og viftene stopper. (som om strømmen forsvinner, men en gul lampe lyser på hovedkortet) Maskinen rekker ikke engang å sende signal til skjermen. Når viftene og maskinen går (5-6 sek) lyser også et grønt lys på hovedkortet. Denne lyser sammen med den gule. Når maskinen stopper forsvinner det grønne lyset.

 

Dette er veldig rart. takker for alle innspill så langt men tar gjerne imot flere gode forslag. :smile:

Lenke til kommentar

Det høres litt merkelig ut hele greia. Har du prøvd å gå ut av "jumper free"-mode ? Altså sette opp et oppsett manuelt med jumperene på hovedkortet ? Kunne jo være at det er hovedkortet som spiller deg et lite puss med sine automatiske innstillinger.

Lenke til kommentar
Når du tar av kjøleribba, kan du se tydlig avtrykk etter core på den?

 

Vet ikke helt hva du mener med core.

 

Jeg ser avtrykkene av den lille "kjernen" i midten på cpu'en. dette pga kjølepastaen. Jeg har en kobber shimms mellom cpu'en og kjøleribbene.

 

Men burde ikke maskine ha vært oppe og kjørt lengere selv om viften ikke ga optimal kjøling ? Den blir vel ikke så varm på den vesle stunden ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...